54 264 läst ·
136 svar
54k läst
136 svar
Hur veta elcentral OK/blåst av företag?
Det kanske redan har konstaterats men TS skrev "Nu sitter där en ny elcentral". Jag är bara en vanlig gör-det-självare men dom elcentralerna jag har på mitt samvete är något helt annat än en huvudbrytare. En vanlig normcentral med monterad huvudbrytare kan mycket väl kosta det som TS kvitto säger.M mojjen skrev:Jag tycker du skall kontakta elfirman och säga att det nog blivit fel på fakturan du betalt.
Säg att de måste ah feldebiterat huvudbrytaren, 2400:- Fråga om det inte skall vara 240:- Den kostar ju bara 147:- plus moms. Bifoga nedan info. om de fortfarande kan stå för 2400:- så är det väl läge för att lägga ut dom på varningslistan. Det kan vara en blåsning, men det kan också vara en felstansning. Om de hävdar att det är rätt så tror jag dom tagit nytt rekord i oseriöst påslag på BH och bör premieras med en exponering....
[bild]
Rent allmänt!
Ibland undrar jag om folk bara skriver i detta forum ungefär som att gapa rakt ut "jag har blivit lurad". Nån form av intresse måste man väl ändå besitta INNAN man beställer en tjänst/vara. Ska ni köpa en ny (valfri tv/elapparat whatever) så googlas det på prisjakt/pricerunner så det står härliga till. Men varför är man totalt ointresserad när det gäller sånt här? Om jag lämnar in min bil på verkstad för att det vibrerar i 100km/h och verkstaden säger att jag måste byta några grejor mellan bilen och vägen för 20,000 så hade jag nog inte svalt detta. Men om jag hade gjort det och sedan funderat lite, "men vänta lite nu, Svenne på jobbet hade ju också vibrationer och han balanserade ju bara vänster framhjul för 200kr".
Se gärna mina andra kommentarer där jag just efterfrågar ex vilken typ av dokumenation bör jag ha fått.M Markarbetaren skrev:Det kanske redan har konstaterats men TS skrev "Nu sitter där en ny elcentral". Jag är bara en vanlig gör-det-självare men dom elcentralerna jag har på mitt samvete är något helt annat än en huvudbrytare. En vanlig normcentral med monterad huvudbrytare kan mycket väl kosta det som TS kvitto säger.
Rent allmänt!
Ibland undrar jag om folk bara skriver i detta forum ungefär som att gapa rakt ut "jag har blivit lurad". Nån form av intresse måste man väl ändå besitta INNAN man beställer en tjänst/vara. Ska ni köpa en ny (valfri tv/elapparat whatever) så googlas det på prisjakt/pricerunner så det står härliga till. Men varför är man totalt ointresserad när det gäller sånt här? Om jag lämnar in min bil på verkstad för att det vibrerar i 100km/h och verkstaden säger att jag måste byta några grejor mellan bilen och vägen för 20,000 så hade jag nog inte svalt detta. Men om jag hade gjort det och sedan funderat lite, "men vänta lite nu, Svenne på jobbet hade ju också vibrationer och han balanserade ju bara vänster framhjul för 200kr".
Vad gäller elcentral, säkringar etc är hela språket rena grekiskan för den som inte är insatt. Jag har letat och googlat, försökt läsa rekommendationer och rekommendationer för branschen och motsvarande installationer. Förutsätter att ett seriöst företag håller sig till branschetiska regler och att det är vad som levereras. Isolationsmätning, megger osv är kanske självklarheter för dig men rena grekiskan för den inte kan.
Hade jag fått ett seriöst kvitto, vilket jag förutsatte att jag skulle få när jag efter mitt letande anlitade vad jag trodde var en seriös firma hade jag känt mig lugnare.
På mitt kvitto kan du knappt tyda vad som har gjorts och vad resp har kostat. Inte ens fabrikatet de har installerat framgår så trots att garanti utlovas är det överhuvudtaget inget som kommer kunna krävas. De kan enkelt säga om ett år att denna installation som sitter där har dem inte gjort.
När jag anlitar en firma som efter min research ska vara seriös har jag ju väntat mig att den är korrekt installerad och till ett schysst pris. När så priset drar iväg o dokumentation på ett enkelt kvitto brister, då ligger frågan nära till hands... har vi blivit lurade? Vad mer brister? Är installationen korrekt? Hur vet jag, och hur säkerställer jag som kund att ex JFB är testad efter installation? Om det ens är mitt ansvar..
Detta är utan tvekan ett blufföretag. Man höjer priset under tidens gång, märker att kunden har dålig koll, kopplar ur hela elcentralen det första man gör och säger "detta kommer kosta x tusen kr". Vad ska du, som osäker kund göra i det läge? Be personen att lämna hängande kablar o kontakter och gå därifrån? Sen läggs summan på, elektrikern hävdar att saker behöver bytas ut, köper in detta, avkräver direkt betalning och i det närmaste förväntar och avkräver en recesion på google och lämnar sedan byggnaden utan vidare kontroller eller intyg/mätningar/dokumenation. Vi vet alltså inte ens vad som var felet, om ens något var fel.
Många företag hävdar just att "kolla upp oss, vi finns på Elsäkerhetsverket" som att det ska vara en garanti. Av svar som framgår i denna tråd tycks det dock inte vara så.
Sitter du på tips hur vi kan undvika detta nästa gång vi behöver anlita en elektriker tar jag gärna emot dem!
Okej, men allt detta ska du ju veta INNAN du anlitar en elektriker!
Skriver man i sökrutan på Google ”att tänka på när man ska anlita en elektriker” så kommer t.ex. denna sidan upp som nr. 2. https://www.elexperter.se/sida/att-tanka-pa-nar-du-ska-anlita-elektriker
Där kan du läsa om dokumentation osv. Om du känner dig lurad eller felaktigt behandlad så är mitt tips att ta kontakt med företaget som utfört arbetet. Men det ser jag som självklart att du redan har gjort. Då har du säkert också efterfrågat dokumentationen, ett korrekt kvitto, eller?
Skriver man i sökrutan på Google ”att tänka på när man ska anlita en elektriker” så kommer t.ex. denna sidan upp som nr. 2. https://www.elexperter.se/sida/att-tanka-pa-nar-du-ska-anlita-elektriker
Där kan du läsa om dokumentation osv. Om du känner dig lurad eller felaktigt behandlad så är mitt tips att ta kontakt med företaget som utfört arbetet. Men det ser jag som självklart att du redan har gjort. Då har du säkert också efterfrågat dokumentationen, ett korrekt kvitto, eller?
ts har väl tydligt signalerat att han känner sig blåst, och att han söker råd kring detta. Även om han inser att hans chans till upptättelse är låg. Nu visade han specifikt en hb som debiterats 2400:- och som jag visade kostar 147:- plus moms i inköp. Tycker det är en rätt bra indikation på stt företaget överdebiterar alternativt gjort ett misstag. Hur prissättning ser ut för övriga komponter har inte preciserats av TS. Men avseende HB så är det skäl nog att kontakta kunden och ställa fnna mot väggen. Antingen inser dom att det var fel och återbetalar. Eller så är de högst oseriösa, och utnyttajsr kundens okunskap. I det senare fallet är det inte orimligt att de hängs ut så BH medlemmar inte riskerar att råkar ut för samma sak. Går jag in på ICA och köper 1 lit mjölk så kan jag förvänta mig utifrån min erfarenhet ungefär vad den kostar och behöver normalt inte dubbelchecka. Går jag till kvartersbutiken på hörnet så förväntar jag mig betydligt högre, kanske 50-100%. Och betalar det av bekvänlighet. Detta är hantverkaren i normala fall. Men om jag skulle skickaM Markarbetaren skrev:Det kanske redan har konstaterats men TS skrev "Nu sitter där en ny elcentral". Jag är bara en vanlig gör-det-självare men dom elcentralerna jag har på mitt samvete är något helt annat än en huvudbrytare. En vanlig normcentral med monterad huvudbrytare kan mycket väl kosta det som TS kvitto säger.
Rent allmänt!
Ibland undrar jag om folk bara skriver i detta forum ungefär som att gapa rakt ut "jag har blivit lurad". Nån form av intresse måste man väl ändå besitta INNAN man beställer en tjänst/vara. Ska ni köpa en ny (valfri tv/elapparat whatever) så googlas det på prisjakt/pricerunner så det står härliga till. Men varför är man totalt ointresserad när det gäller sånt här? Om jag lämnar in min bil på verkstad för att det vibrerar i 100km/h och verkstaden säger att jag måste byta några grejor mellan bilen och vägen för 20,000 så hade jag nog inte svalt detta. Men om jag hade gjort det och sedan funderat lite, "men vänta lite nu, Svenne på jobbet hade ju också vibrationer och han balanserade ju bara vänster framhjul för 200kr".
Lillgrabben till kvartersbutiken och han kom hem och sa att han tog 90:- för mjölken, så får amn ju bestämma sig skall jag se det som en dyr lärdom att inte skicka någon som inte vet vad det kan kosta. Eller skall jag kontakta dom och fråga om de gjort ett misstag. Det senare är rimligt. Om det då skulle visa sig att det inte var ett misstag utan ett medvetet utnyttjande pga köparens okunskap/tillit. Så hade jag spridit information i alla kanaler jag har. Så att inte andra råkar ut för samma. Det tycker jag vi bör bli bättre på även på BH. Nu syftar jag inte på lite extra tilltagna marginaler. Men 100 tals och ibland uppåt 1000% påslag motiverar en varningsklocka….
Bilder o mer info kommer. Jag har givetvis (som många av er även rekommenderat) sjäkvklart tagit kontakt med företaget och jag inväntar fortfarande deras återkoppling. Tills dess väljer jag att hålla inne på mer info med tanke på hur välläst detta inlägg blivit men kommer absolut dela med mig.B Bifrosten skrev:
Kan vi inte komma överens om att 2400:- för en huvudbrytare är helt fel.
Om sen TS är blåst eller om installatören slirade på knapparna i faktureringsprogrammet vet vi inte. Men oavsett vilket måste man få ifrågasätta priset och få en korrigerad faktura.
Om sen TS är blåst eller om installatören slirade på knapparna i faktureringsprogrammet vet vi inte. Men oavsett vilket måste man få ifrågasätta priset och få en korrigerad faktura.
Tja, du är enligt egen utsago bara en vanlig gör-det-självare.M Markarbetaren skrev:
Men jag som sätter upp några nya centraler per år borde väl kunna ha ett bättre hum.
Ändå springer du in här och uttalar dig om sånt du inte vet ett skit om, bara för att försvara ett företag du inte vet ett skit om (förhoppningsvis).
Rent allmänt undrar jag varför du så ofta springer och försvarar hantverkare du inte har en aning om vilka de är. Varför du alltid tar ställning MOT forummedlemmen ifråga?M Markarbetaren skrev:Rent allmänt!
Ibland undrar jag om folk bara skriver i detta forum ungefär som att gapa rakt ut "jag har blivit lurad". Nån form av intresse måste man väl ändå besitta INNAN man beställer en tjänst/vara. Ska ni köpa en ny (valfri tv/elapparat whatever) så googlas det på prisjakt/pricerunner så det står härliga till. Men varför är man totalt ointresserad när det gäller sånt här? Om jag lämnar in min bil på verkstad för att det vibrerar i 100km/h och verkstaden säger att jag måste byta några grejor mellan bilen och vägen för 20,000 så hade jag nog inte svalt detta. Men om jag hade gjort det och sedan funderat lite, "men vänta lite nu, Svenne på jobbet hade ju också vibrationer och han balanserade ju bara vänster framhjul för 200kr".
Jag har bara ifrågasatt HB som det står klart både vilken modell, vilket pris de specificerat, samt att det är helt åt helvete. Misstag eller oseriöst.M Markarbetaren skrev:
Detta forum är inte till för att i skydda Hantverkare, utan för att hjälpa konsumenter. Dess slogan är som bekant "Oberoende på konsumentens sida". De som tycker det är ok att lägga på över 1000% på komponenter, på ett löpande jobb står knappast på konsumentens sida. Jag hör själv till den begränsade gruppen som Både är egenföretagare, arbetsgivare med anställda (Inte i byggbranchen) och självbyggare. Jag har många gånger även försvarat företagens syn, med viss tidsspillan, sönderslagna dagar etc. Men det som TS råkat ut för går inte att förklara. Hade det gett pris innan i form av muntligt eller offert så hade jag möjligen kunnat tycka att TS haft en utökad undersiktsplikt, innan han säger ok. Men så är inte fallet. Då bör man kunna utgå ifrån att priser följer marknaden i någon form.
Det här forumet är ofta en hjälp för folk som hamnar i en situation för första gången. Alla har inte som vi varit med här i över 15 år, byggt ännu längre, och skaffat sig all annan oersättlig livserfarenhet i ytterligare 30 år. Man vänder sig hit för att ventilera och få kött på benen innan man går vidare. Många blir stärkta inför sin kanske första konflikt med en företagare. Andra kanske får sig en tankeställare att deras syn på grannens uppförande faktiskt inte går att ifrågasätta. Din approach bygger på direkt konfrontation först. Det har vi ju sett vad det kan leda tillM Markarbetaren skrev:Men du vet ju inte skit mer än mig vad TS avser! Även om du lägger all din lediga tid på forumet så vet du inte mer än mig i denna fråga! Men jag måste ge dig kredit ändå hur du kan hålla reda på allas åsikter i olika frågor och ställningstaganden, vi är ju några 1000 på forumet.
Försvarar hantverkare? Jag vill uppmana folk att tänka själva i första hand, reda ut sina frågeställningar med sina entreprenörer INNAN man skriver hur dyrt och fel allting är. Detta är en röd tråd i många inlägg. Vi har samma med alla grannsämjantrådar, folk som känner sig orättvis behandlade av sin granne och ska lufta sina åsikter på forumet INNAN dom ens har haft en dialog med sin granne!
Jag tycker istället det är ganska tydligt, dock inte helt glasklart och bombsäkert, att det är något väldigt skumt med elfirmans debitering.M Markarbetaren skrev:Jag finner dock det hela lite luddigt. TS skriver "ny elcentral", ett kvitto som inte är läsbart men han refererar till modellnummer och namn på huvudbrytare. Inga bilder på produkten som är bytt. Känns som att det är upplagt för mestadels spekulation i detta ärende. Jag tycker nog man ska ha lite mera fakta innan man adresserar ett forum med att man blivit blåst osv. när TS inte ens har fått svar från företaget ifråga, än mindre att han själv vet vad som är gjort/bytt.
Fakta som ligger på bordet.
* Uppgivet budgetpris innan 6000:- (som enligt mig inte verkar speciellt fel) sen blev det 10' efter att jobbet var klart.
* Krappigt handskrivet och svårförstått kvitto - vaningssignal.
* Ta 1500:- för en JFB som borde legat på max halva det priset (ty de seriösa elfirmorna vet att idag är de glada dagarna när man kunde tjäna mer på att kränga materielet än att jobba är slut nu iom internet)
* Ta mer än 10 ggr så mycket för en huvudbrytare än vad den kostar.
* Tre timmar nedlagt arbete, även om man plussar på 1 timme för att åka och handla grejer och städa bilen efter så blir det svårt att motivera varför materialet skulle kosta som 3 st små bostadscentraler - och inkl kapsling t.o.m
Men om TS kan prestera en bild på centralen eller anger hur många JFB och säkringar det sitter i, så kan jag mer definitivt avgöra ifall det är en blåsning.
Vem vet, det sitter kanske en fullsmockad elcentral med 3 st JFB och 40 säkringsgrupper som elfirman på något magiskt vis hann riva ur gammalt och koppla in nytt på 3 timmar (då är de i det närmaste världsmästare)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En röd tråd även i denna tråd? Jag tycker inte TS gapar rakt ut utan frågar hur man tar reda på om jobbet är korrekt utfört, och det verkar även du inse.M Markarbetaren skrev:
Det är precis vad TS gör genom att fråga här.M Markarbetaren skrev:
Det är precis vad TS gjort efter att ha frågat här.M Markarbetaren skrev:
en tråd som kritiserar hantverkare menar du? Det är inte du som bestämmer det. Detta är ett forum för konsumenter, som kanske inte passar dig.M Markarbetaren skrev:
Tror du verkligen att inlägg av denna typ gagnar din argumentation?M Markarbetaren skrev:
Priset på på materialel är ju det priset som installatören betalar när rabatt är dragen inget annat.U Uppner skrev:Hur tänker du nu?
Priserna som framförallt privatpersoner jämför med är de i vanliga butiker och numera även på Internet.
Vad netto eller för den delen bruttopriser är mellan ÅF och hantverkare är spelar mindre roll.
Kunden jämför mellan fakturerat pris och butikspris.
Menar du att vissa artiklar här i världen skulle vara så hemliga att ingen annan än grossist, ÅF och hantverkare skulle få reda på dem?
Det är elinstallationsmaterial vi pratar om inte kärnvapen.
Va??K kortis skrev:
Så du menar att installatören inte lägger på något utöver det pris denne har hos grossisten minus dennes rabatt?
Om det ändå var så skulle vi som sagt inte ha dessa debatter om oseriösa elektriker.
Vet inte om du missförstått hela poängen här?!?
Det borde ligga i de seriösa elektrikernas intresse att de oseriösa blir uthängda och därmed antingen måste ändra sitt beteende eller få lägga ner sin verksamhet.
Om det nu inte är så att "alla" mer eller mindre använder sig av samma (oseriösa) regler.
Det kanske är så att hela marknaden blivit så oseriös att även de som försöker vara hederliga måste gena i några hörn för att överhuvudtaget få vara med och leka.
När en marknad är så hårt styrd av lagar och där du inte får göra något själv blir kunden väldigt utlämnad åt "experterna". Dessa "experter" kan då sätta vilka regler de vill gällande framförallt prissättningen och kunderna måste lyda och betala därefter - trist!
Redigerat:
