pär öberg pär öberg skrev:
Att byta 1 central varierar utifrån förutsättningarna, begär alltid minst 2 offerter .Det kan vara ett rent helvete att byta den och komplettera den med en JFB vilken alltid måste göras.
Men nu var det ju 3h på plats. Vilket indikerar att det inte var ett rent helvete. Och även om det skulle handla om 5h med restid och lite annat, så är fortfarande 10 000 rätt högt. Det har alltså bara bytts "innanmäte" i centralen. Själva centralen är återanvänd enl. TS.
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Mikael_L
pär öberg pär öberg skrev:
Kolla alltid om elinstallatören har behörighet, han är skyldig att uppvisa den
Oj. Jag är auktoriserad, men har inte fått något som jag kan visa upp ... :thinking:
Är det fel, har elsäkerhetsverket missat att skicka mig något?

Och hur blir det med elfirmor där de 30 anställda, som är de som gör själva jobben, alla saknar auktorisation?
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
pär öberg pär öberg skrev:
och komplettera den med en JFB vilken alltid måste göras.
Det där var lite för kategoriskt. Det är som regel inte något krav att sätta in JFB om det inte satt någon tidigare.
Däremot är det hål i huvudet att inte passa på att göra det vid centralbyte, så i praktiken håller jag med, bara att det sällan är ett riktigt krav.
 
Börja med att be att få ett ordentligt läsligt kvitto. Ifrågasätt sedan om huvudbrytaren är orimligt dyr tex.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Jag har sagt det förr och jag säger det igen..

Om alla elektriker (hantverkare) höll sig till de priser som materialet verkligen kostar i inköp och sedan ta korrekt betalt för det arbete de utför är jag ganska säker på vi skulle slippa 90% av dessa diskussioner från främst privatpersoner som känner sig lurade.

För som det är nu tar de ofta oskäligt betalt för materialet (känt för kund i efterhand) och en för låg timkostnad (känt för kund på förhand) för att dölja totalsumman. Ofta, antar jag, för att överhuvudtaget få uppdraget.

Det har tyvärr blivit en väldigt skev marknad.

Bara en tanke..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typ ryktesvis har jag hört (men jag tror det är vid två helt separata tillfällen av olika) att det fanns flertalet serier av sådant som sattes upp på 80 och 90-tal som var lite dåligt, och åldrades och blev ännu sämre. Och felet är att de trippar för lätt, dvs utav alltför låga startströmsrusningar.
Så rent säkerhetsmässigt är de i så fall på sätt och vis bättre, men jobbigt att man inte kan starta dammsugaren.

Men OBS, det är just nu mest att anse som rykte.
Men om någon annan elektriker som har varit med länge kan bekräfta så kan vi kanske byta från "rykte" till "möjligt" eller kanske tom "troligt"
Centralen på landet så gav sig dvärgarna, jag har för mig så att de hade svårt att fastna uppe, farsan hade (om jag minns rätt) dit en elektriker som bytte ett par st kanske 2 ggr. Sen kom ett nollsläpp som åt upp det mesta i elväg i huset, och eftersom det varit lite "spök" innan är det inte osannolikt att de även tidigare levt ett hårdare liv än normalt (jag tror både faser och nolla glappat lite innan det fatala nollsläppet, men dumt nog verkade elbolaget bara dra just den fas som glappade, eller kunde de inte skilja på medurs och moturs och lossade nollan:crysmile:). Det var nåt OK men inte toppmärke från ca 1995 skulle jag tro, med tanke på att elen gjordes helt ny när huset byggdes ut nånstans där i trakterna.
 
E elmont skrev:
Dvärgbrytare och automatsäkring är olika ord för samma sak ;)
Jag tror det finns automatsäkringar som skruvas i i stället för vanliga smältproppar så automatsäkring är ett vidare begrepp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Eller så är även dom "skruvade" automatsäkringarna = dvärgbrytare
 
För att kallas "automatsäkring" ska det väl minst vara automatisk återställning. Vad är det annars som är "automatiskt"?
 
Normala säkringar har inte automatisk återställning, däremot har dom flesta överlastskydd möjligheten att välja manuell eller automatisk återställning.
 
Precis. Det finns ingen automatik, så att kalla dom "automatsäkringar" är fel.
 
Vadå? Den utlöser ju automatiskt.:rofl:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Jag har sagt det förr och jag säger det igen..

Om alla elektriker (hantverkare) höll sig till de priser som materialet verkligen kostar i inköp och sedan ta korrekt betalt för det arbete de utför är jag ganska säker på vi skulle slippa 90% av dessa diskussioner från främst privatpersoner som känner sig lurade.

För som det är nu tar de ofta oskäligt betalt för materialet (känt för kund i efterhand) och en för låg timkostnad (känt för kund på förhand) för att dölja totalsumman. Ofta, antar jag, för att överhuvudtaget få uppdraget.

Det har tyvärr blivit en väldigt skev marknad.

Bara en tanke..
Ligger inte problemet hos återförsäljaren som presenterar höga listpriser där entreprenör får 80 % rabatt för att sedan debitera kund efter listpris +10%.
Hade detta med listpris kontra inköpspris varit reglerat hade konkurrensen mellan återförsäljare varit jämlik och entreprenörer hade inte köpt prylar från återförsäljare med högst listpris kontra rabatt?
 
S Sesulo skrev:
Ligger inte problemet hos återförsäljaren som presenterar höga listpriser där entreprenör får 80 % rabatt för att sedan debitera kund efter listpris +10%.
Nej. Problemet ligger ingen annan stans än hos den som säljer prylarna för ockerpriser till slutkunden.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Ligger inte problemet hos återförsäljaren som presenterar höga listpriser där entreprenör får 80 % rabatt för att sedan debitera kund efter listpris +10%.
Hade detta med listpris kontra inköpspris varit reglerat hade konkurrensen mellan återförsäljare varit jämlik och entreprenörer hade inte köpt prylar från återförsäljare med högst listpris kontra rabatt?
Ja, det är kanske det grundläggande felet..?
MEN..
Det är ändå hantverkarna som väljer att köra på listpriset + 10%, trots att de vet att listpriset är låååångt utöver det ”vanliga” priset som kunden kommer se i affären eller på Internet.
Det är alltså hantverkarna som själva sätter sig i denna situation och därmed får missnöjda kunder - som jag ser det.
Återigen för att de är rädda att ta rätt betalt för timpriset som kunden kan se och jämföra på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.