U Uppner skrev:
Va??
Så du menar att installatören inte lägger på något utöver det pris denne har hos grossisten minus dennes rabatt?
Om det ändå var så skulle vi som sagt inte ha dessa debatter.

Vet inte om du missförstått hela poängen här?!?
Nej det menar jag inte jag menar bara att det är att det är priset som hantverkaren betalar och som han borde redovisa och sedan lägga på sitt tilläg, genomskinligt ska det vara om han sedan väljer att ha en hög timdebitering el väljer att ta ut mycket på material så är det upp till honom och upp till kund att välja
 
K kortis skrev:
Nej det menar jag inte jag menar bara att det är att det är priset som hantverkaren betalar och som han borde redovisa och sedan lägga på sitt tilläg, genomskinligt ska det vara om han sedan väljer att ha en hög timdebitering el väljer att ta ut mycket på material så är det upp till honom och upp till kund att välja
Så borde det kanske vara men det kommer aldrig att hända.

Som någon ovan la upp, en produkt som har ett bruttopris på drygt 600:- inkl. påslag.
Men som sedan i butik kostar 190-230:- dvs. kunden ser ett påslag på ca. 200%.
Det är klart att kunden då reagerar.
(..eller än värre, TS 2400:- som verkar ligga på 1/10-del i butik.....galet!)

Då hade ett artikelpris på kanske 300:- varit legitimt och ett något högre timpris, OM nu installatören måste ta ut det för att få sin verksamhet att gå ihop.

Som det är nu känns det mer som att de här 200% betalar installatörens fina hus, schyssta motorbåt eller hans onödigt fina och dyra (amerikanska) pick-up som han kör till arbetet (bara för att det är coolt).

Men - så länge vi lever i ett samhälle som regleras lagmässigt men inte prismässigt då kommer folk bli tvingade att betala dessa summor.
Och så länge det inte prismässigt regleras kommer tyvärr ingen ändring att ske.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Så borde det kanske vara men det kommer aldrig att hända.

Som någon ovan la upp, en produkt som har ett bruttopris på drygt 600:- inkl. påslag.
Men som sedan i butik kostar 190-230:- dvs. kunden ser ett påslag på ca. 200%.
Det är klart att kunden då reagerar.
(..eller än värre, TS 2400:- som verkar ligga på 1/10-del i butik.....galet!)

Då hade ett artikelpris på kanske 300:- varit legitimt och ett något högre timpris, OM nu installatören måste ta ut det för att få sin verksamhet att gå ihop.

Som det är nu känns det mer som att de här 200% betalar installatörens fina hus, schyssta motorbåt eller hans onödigt fina och dyra (amerikanska) pick-up som han kör till arbetet (bara för att det är coolt).

Men - så länge vi lever i ett samhälle som regleras lagmässigt men inte prismässigt då kommer folk bli tvingade att betala dessa summor.
Och så länge det inte prismässigt regleras kommer tyvärr ingen ändring att ske.
Konsumentköplagen skulle ju kunna säga att det ska vara transparent
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
Jag har rensat en del i tråden. Håll er till ämnet!!

/moderator
 
hsd
10 papp för att en jordfelsbrytare i te fungerar, klart som korvspad så är det en blåsning
" Centralen fungerar inte" är ju ett konstigt påstående och redan där skulle alla varningsklockor ringa
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B
Vill tacka er som lämnat konstruktiva kommentarer och förslag!

Här kommer en uppdatering om någon undrar.

- Företaget tog betalt en extra timme för att skaffa fram en säkringsförteckning. Väntar på denna via post (företaget säger att den är skickad för ca en vecka sedan men har ej kommit). Har efter kontakt med dem igen fått den på mail.

- Företaget menar att elektrikern missuppfattat inköpspris på huvudbrytaren och har faktiskt återbetalat 1000 sek.

- Jag tog in ett annat företag för att kolla elskåpet mtp att den första elektriken inte verkade göra andra tester än att kolla testknappen på JFB samt kolla att elen till spis, kyl etc funkade (antagligen till förteckningen).

- Nya elektrikern sa att det såg ok ut, mätte även strömstyrka (?) i skåpet samt testade alla uttag i lgh så att JFB bröt. Således tycks ju jobbet i alla fall vara rätt utfört och det är huvudsaken.

- den specificerad fakturan är inget annat än samma kvitto fast läsligt. Mitt namn men sambons personnummer, priserna är blandat med moms/ej moms och således mycket svårt att räkna. Totalsumma på ca 10 k med ROT-avdrag på ca 600:- (4 h arbete).

- företaget har skickat ut ROT-begäran med en annan (högre) summa. Detta kommenterade inte företaget alls i mitt mail utan svarade bara med en helt obegriplig uträkning. Jag har kontaktat Skatteverket.

Bifogar lite bilder. Bonuspoäng till den som kan tyda och förklara det som står på gula pappret för jag undrar fortfarande. Vill inte riskera att outa någon och därför får ni närbilder.

I mitt tycke ganska solklart. Ett företag med enormt prispåslag på sina materialkostnader, oklart om rätt mätningar o kontroller har gjorts i samband med installeringen, halvtaskig kontakt o massa strul med fakturor o kvitton. Istället för felsökning eller bara byte av JFB nyttjar man kundens okunskap och byter allt utan att egentligen ha belägg för det och en elektriker (?) på plats som inte kan motivera eller förklara sitt arbete.

Skulle jag anlita dem igen? NEJ.
Skulle jag rekommendera dem? NEJ.

Dyrköpt nybörjarmiss att vara naiv och tro att alla företagare är seriösa.

Saker JAG lärt mig till nästa gång:
- kolla upp omdömen på "säkra" sidor typ Reco och inte bara google reviews (företag kan ta bort kommentarer)
- jämför o kolla priser noga
- gör egna beräkningar
- var på plats och var påläst
- avtala innan om dokumentation
- betala aldrig på plats/förskott utan alltid faktura
- elsäkerhetsverket/be om auktorisation eller kolla upp hur företaget intygar rätt behörighet
 
  • Textdokument om felsökning av jordfelsbrytare och installation av nytt central-schema.
  • Närbild av en fakturarad med texten "1st systematplåt och centralöverkåpligh 1000" och total kostnad "1000".
  • Närbild på två grå Hager jordfelsbrytare MCS 116 i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Hager jordfelsbrytare med etiketter och testknapp för elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Hager huvudbrytare på en vit vägg med märkningar "ON", "OFF" och modellnummer "HAS340 40A".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
1400:- är ju fortfarande alldeles för mycket för brytaren...
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
J
Eftersom jag inte har något annat vettigt att komma med så bidrar jag med en gissning på den gula lappen :).

Med rättad stavning så tror jag att det ska stå "Fästmaterial + lock central + överkoppling", dvs skruv, plugg och liknande, ett lock till centralen (evt tidigare nämnda täckluckor?) samt överkopplingsskena/skenor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Om det med lock menas täckremsor över oanvända säkringsplatser och med överkoppling menas överkopplingsbygel så borde det där betinga ett pris på max 300:- inkl moms.
Bygeln är det dyraste, jag tror jag får ge ca en femtilapp + moms för den.
Täckremsa köper jag från Malmbergs för där kostar den 12 spänn + moms för en 12-modulers, nästan gratis!
Lite blandat monteringsmaterial brukar jag ofta lägga till, och höfta till med något mellan 20 och 50 spänn + moms, beroende på jobbets storlek och framförallt ifall det gått åt lite wagos.
Börjar det beloppet dra iväg så får man speca upp åtminstone det som kostar mer, ty kunden har rätt att erhålla ett kvitto där rimligheten över debiteringen går att följa.
 
Mikael_L
Nu kom det en bild på JFB.
Den, Hager CDA 425R, e.nr. 2163660, får jag betala exakt 415,71 + moms för.
GNP ligger på 1395 + moms.
Jag känner inte att jag skulle kunna ta mer än 596:- inkl moms för den, då är det nog en hygglig bit över elbutiks pris.

Men det är åtminstone fint elmaterial du fått, alltid något att glädjas åt.

Du har en bild på 2 st 16A säkringar. Är det 2 av 3 som går till spisen? Finns det sen säkringar på 10A eller ev 13A. Annars ringer det en liten varningsklocka.

Har du någon bild som visar hela centralen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kom det en bild på JFB.
Den, Hager CDA 425R, e.nr. 2163660, får jag betala exakt 415,71 + moms för.
GNP ligger på 1395 + moms.
Jag känner inte att jag skulle kunna ta mer än 596:- inkl moms för den, då är det nog en hygglig bit över elbutiks pris.

Men det är åtminstone fint elmaterial du fått, alltid något att glädjas åt.

Du har en bild på 2 st 16A säkringar. Är det 2 av 3 som går till spisen? Finns det sen säkringar på 10A eller ev 13A. Annars ringer det en liten varningsklocka.

Har du någon bild som visar hela centralen?
Det stämmer, 3 st 16A till spis och 9 st 10A. Även ngn typ av täckluckor som täcker lite hålrum efter de gamla säkringarna som jag tror var större i storlek. Ingen bild på hela elcentralen just nu, ska överväga om jag lägger ut senare... Måste i så fall avidentifiera loggan från företaget som de klistrat på

Verkar ju vara helt sjuka priser vi betalat...
 
Borde det inte vara en trepolig säkring till spisen?
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Borde det inte vara en trepolig säkring till spisen?
Inte nödvändigt.
Man kan ha, men ofta är det 3 enpoliga. Alltid i gamla dized-centraler.
 
Jo, men när man liksom håller på och byter alla säkringar så borde man ha satt dit en trepolig. Men dom var kanske för dyra...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
richardtenggren
useless useless skrev:
Jo, men när man liksom håller på och byter alla säkringar så borde man ha satt dit en trepolig. Men dom var kanske för dyra...
Men det går ju samtidigt göra större påslag då? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.