S Sesulo skrev:
Ligger inte problemet hos återförsäljaren som presenterar höga listpriser där entreprenör får 80 % rabatt för att sedan debitera kund efter listpris +10%.
Hade detta med listpris kontra inköpspris varit reglerat hade konkurrensen mellan återförsäljare varit jämlik och entreprenörer hade inte köpt prylar från återförsäljare med högst listpris kontra rabatt?
Problemet ligger i att nettopriser har kommit till allmänhetens kännedom, i branscher där man har lyckas hålla sina inköpspriser hemliga vållar höga påslag inga problem.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Problemet ligger i att nettopriser har kommit till allmänhetens kännedom...
Ser vi konsumenter inget problem med.:cool:
 
  • Haha
Uppner
  • Laddar…
E elmont skrev:
Problemet ligger i att nettopriser har kommit till allmänhetens kännedom, i branscher där man har lyckas hålla sina inköpspriser hemliga vållar höga påslag inga problem.
Hur tänker du nu?
Priserna som framförallt privatpersoner jämför med är de i vanliga butiker och numera även på Internet.
Vad netto eller för den delen bruttopriser är mellan ÅF och hantverkare är spelar mindre roll.
Kunden jämför mellan fakturerat pris och butikspris.

Menar du att vissa artiklar här i världen skulle vara så hemliga att ingen annan än grossist, ÅF och hantverkare skulle få reda på dem?

Det är elinstallationsmaterial vi pratar om inte kärnvapen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Problemet ligger i att nettopriser har kommit till allmänhetens kännedom, i branscher där man har lyckas hålla sina inköpspriser hemliga vållar höga påslag inga problem.
De är väl fortfarande hemliga inom elbranschen? Ahlsell visar inte priser för privatpersoner så vi vet inte ens vad deras listpriser är. Än mindre vet vi vilka rabatter installatörerna har där. Men numera har vi privatpersoner referenspriser ute i butikerna oavsett fysisk eller webbshop. Det ska därför inte gå att blåsa en vaken person på mer än dessa referenspriser. Vad sedan installatören betalar för prylarna hos Ahlsell bryr jag mig inte om.

En huvudbrytare för 2400 är därmed en blåsning. 194 kr hos elbutik.se för en Hager 3x40A.
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
B Brfkrump skrev:
Tack för era svar! Då lutar jag mig tilllbaka :cool:
Du kan kolla med Elsäkerhetsverket om han har registrerad Elfirma med behörighet
 
Ahlsell
Skärmbild av Ahlsell webbsida som visar en huvudbrytare Resi9 med pris och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Intressant tråd, så elcentraler och dess innehåll är närmast förbrukningsartiklar nuförtiden? Var rädd om era smältsäkringar - mina proppskåp är från 40-talet och är ännu i nära nyskick.
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
B Bifrosten skrev:
Ahlsell
Brutto 471, +10% 518, +moms 648. Elbutik.se 189 inkl moms.

Skojarbransch.
 
  • Gilla
Uppner
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Brutto 471, +10% 518, +moms 648. Elbutik.se 189 inkl moms.

Skojarbransch.
Har du pratat med elektrikern än? Ifall han sagt ca 6000 kr och inget tillkommit så har han ju inte rätt att fakturera mer än 6900 kr, och då är vi nere på "rimlig" nivå, om än i överkant.
 
B BSOD skrev:
Nyfiken fråga, men hur ofta fallerar egentligen en automatbrytare? Håller de inte de allra allra flesta +30år?
Jag var hos en kund för 1 år sedan, 2 rumslägenhet som tidigare varit tandläkarmottagning, ABB-central med 25 stycken Hager dvärgbrytare. Ålder okänd (20+ ??). Såg mycket bra ut men kunden klagade på att några eluttag inte fungerade. När jag manövrerade säkringarna, gick de sönder på löpande band (bara 9 stycken som användes idag). Efter lite testande (slog av och på även icke använda säkringar), upphörde hälften att fungera.

Byggde om till ny central och fler jordfelsbrytare och nya automatsäkringar.

Plockade isär säkringarna när jag kom hem, det var en liten plast-detalj inne i säkringen som hade gått sönder så att de inte stannade uppe i tillläge.

Vad jag kunde se var det ingen risk att funktionen (brytningen) skulle fallera.

Jag var för några år sedan på en fabrik i Tyskland som tillverkade JFB och pratade med deras ingenjörer, de hävdade att åtminstone JFB (och jag tror även vanliga automatsäkringar) är byggda felsäkra, det vill säga att de blir känsligare med tiden, ABSOLUT inte det motsatta.

Jag brukar med jämna mellanrum öppna upp dvärgbrytare av olika slag och åldrar, jag konstaterar att många äldre NoName-säkringar kan vara ganska taffliggt byggda. Inga problem med funktionen, men de saknar justerskruvar för fininställning av av utlösningen. Alla nyare NoName är helt OK.

De absolut bäst byggda är ABB- de har keramikplattor i sig i för att den interna ljusbågen inte skall bränna plasten (vet inte om alla ABB är byggda så...), annars måste jag säga att alla nya säkringar än ganska lika, men det är nog som så att man får vad man betalar för ..... men man behöver antagligen inte industri-kvalite (ABB) i ett vanligt hem.
 
  • Gilla
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
Det är väl även så att dom flesta automater tillverkas i Kina i stora fabriker som gör en mängd olika "fabrikat" av både kända som okända fabrikat.
 
E elmont skrev:
Det är väl även så att dom flesta automater tillverkas i Kina i stora fabriker som gör en mängd olika "fabrikat" av både kända som okända fabrikat.
Fast oavsett var produktionen sker, så är rätt säker på att både ABB och Hager konstruerar sina apparater själv.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du skall kontakta elfirman och säga att det nog blivit fel på fakturan du betalt.
Säg att de måste ah feldebiterat huvudbrytaren, 2400:- Fråga om det inte skall vara 240:- Den kostar ju bara 147:- plus moms. Bifoga nedan info. om de fortfarande kan stå för 2400:- så är det väl läge för att lägga ut dom på varningslistan. Det kan vara en blåsning, men det kan också vara en felstansning. Om de hävdar att det är rätt så tror jag dom tagit nytt rekord i oseriöst påslag på BH och bör premieras med en exponering....



Huvudbrytare från Ahlsell med prisuppgifter och rabatter, angivet pris 146,98 SEK exklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast oavsett var produktionen sker, så är rätt säker på att både ABB och Hager konstruerar sina apparater själv.
De tillverkas inte i Kina heller. Finns inte mycket att vinna på det i så automatiserad icke arbetsintensiv produktion.

ABB är i det fallet direkt nedstigande led till Stotz Heidelberg och de producerar där än i dag.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
E elmont skrev:
Problemet ligger i att nettopriser har kommit till allmänhetens kännedom, i branscher där man har lyckas hålla sina inköpspriser hemliga vållar höga påslag inga problem.
Kan du ge tre exempel på andra branscher som beter sig på samma sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.