54 264 läst ·
136 svar
54k läst
136 svar
Hur veta elcentral OK/blåst av företag?
B Brfkrump skrev:Hej!
Köpte bostadsrätt och visade sig att JFB inte löser ut vid test
Kollade upp elföretag o läste lite omdömen. Anlitade en kille som kom hem, konstaterade att elcentralen (?) inte funkade o behövde bytas. Såg ut att vara automatsäkringar med några år på nacken, 90-tal kanske?
3 timmars arbete, han grejade med lite kablar och kostnaden blev ca 10 k efter ROT. Nu sitter där en ny elcentral med alla säkringar nya vad jag kan se. 1 JFB och en huvudsäkring. JFB löser ut vid test. Handskrivet, dock svårtytt kvitto på inhandlat material.
Det jävliga är att det är Du som är skyldig att se till att din anl. funkar som den ska.
Hur ska man veta att detta är reko gjort? Skulle jag bett att få någon dokumentation? Ska jag ta hit en annan elektriker som kan kolla att det ser bra ut? Känner mig tveksam då notan känns rejält saltad o enda dokumenationen är en handskriven lapp..
Kan verka hårt men personligen tycker jag att TS ska hänga ut installatören med namn.
För som i detta fall när det uppenbarligen tagits klara överpriser och det även känns osäkert gällande själva installationsförfarandet anser jag att det är berättigat.
Jag som presumtiv kund skulle väldigt gärna vilja ha denna information innan jag anlitar ett företag som detta. För då skulle jag aldrig göra det - förstås!
Om fler skulle hänga ut dessa lurendrejare på sidor som denna skulle marknaden snart bli utrensad från dessa parasiter.
En vinst för alla, kunder såsom alla seriösa installatörer som finns där ute.
Och som vanligt, har man inget att dölja har man inget att vara rädd för.
För som i detta fall när det uppenbarligen tagits klara överpriser och det även känns osäkert gällande själva installationsförfarandet anser jag att det är berättigat.
Jag som presumtiv kund skulle väldigt gärna vilja ha denna information innan jag anlitar ett företag som detta. För då skulle jag aldrig göra det - förstås!
Om fler skulle hänga ut dessa lurendrejare på sidor som denna skulle marknaden snart bli utrensad från dessa parasiter.
En vinst för alla, kunder såsom alla seriösa installatörer som finns där ute.
Och som vanligt, har man inget att dölja har man inget att vara rädd för.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Då ligger ni helt enkelt för lågt.pär öberg skrev:
Säg att jag vill anlita dig för ett jobb som tar 4 timmar och min granne likaså. I mitt fall behövs knappt något material alls, medan grannen behöver mycket material. Då kommer du gå back eller plus/minus noll på mig och tjäna alla pengarna på min granne, eller så kommer jag vara "tvungen" att byta felfritt material som döms ut (kanske det som hänt här).
För min del är det helt ok med att ni tjänar hela vinsten på materialet (så länge jag inte måste byta ut felfritt material), men då hoppas jag att ni är tydliga med det mot er kunder. Det finns både rörmokare och elektriker som inte har samma prismodell som ni.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast det står då helt klart i de flesta av såna här trådar att det inte är på öppna marknaden man ska begära in offerter på jobb. Det är på ByggaHus forumen, Det är här man kan få de allra fördelaktigaste förslagen. Här hittar man de bästa kombinationerna i form av låga timpenningar, inga andra oskäliga avgifter och sen material för inköpspris plus nån procent.
Har inte orkat läsa allt, men förstår att det i vanlig ordning börjat diskuteras om stackars elektrikerns priser. Vilket inte var frågan.
Jag tycker man bör fråga sig vad i hela världen som gjorde att hela centralen behövde bytas? Vad kan vara då generalfel att det behovet uppstår??
Jag tycker man bör fråga sig vad i hela världen som gjorde att hela centralen behövde bytas? Vad kan vara då generalfel att det behovet uppstår??
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Tror att det beror på ökade förtjänster om konsumenten fås till att köpa mer
Mer och mer slit å släng har ju visat sig på en rad produkter
Förr böt man spisplatta om det blev fel men numera har handeln övertaget och säljer ny spis istället
Många nya belysningsarmaturer går det inte att byta ljuskällan i
Mer och mer slit å släng har ju visat sig på en rad produkter
Förr böt man spisplatta om det blev fel men numera har handeln övertaget och säljer ny spis istället
Många nya belysningsarmaturer går det inte att byta ljuskällan i
U Uppner skrev:Kan verka hårt men personligen tycker jag att TS ska hänga ut installatören med namn.
För som i detta fall när det uppenbarligen tagits klara överpriser och det även känns osäkert gällande själva installationsförfarandet anser jag att det är berättigat.
Jag som presumtiv kund skulle väldigt gärna vilja ha denna information innan jag anlitar ett företag som detta. För då skulle jag aldrig göra det - förstås!
Om fler skulle hänga ut dessa lurendrejare på sidor som denna skulle marknaden snart bli utrensad från dessa parasiter.
En vinst för alla, kunder såsom alla seriösa installatörer som finns där ute.
Och som vanligt, har man inget att dölja har man inget att vara rädd för.
Precis som vanligt finns det bara en sida på myntet. Så alla som skulle hängs ut är troligen kriminella svin till hantverkare (att vara hantverkare i sig är ju att bryta mot lagen). Sen alla stackars privatpersoner som är helt oskyldiga och hur smidiga som helst att jobba åt.
Tycker vi borde skapa en tråd där vi lägger upp namn på firmor som vi inte tycker om. Då kommer vi ju lätt få bort alla rötägg till hantverkare som är aktiva. Det vore ju toppen!
Du borde kanske läsa tråden innan ändå. I detta fallet var det dessutom bara drygt 100 inlägg.T TechChad skrev:
Då hade du snabbt sett att både det och en massa annat har diskuterats.
Vad bidrog det här med.T TechChad skrev:Precis som vanligt finns det bara en sida på myntet. Så alla som skulle hängs ut är troligen kriminella svin till hantverkare (att vara hantverkare i sig är ju att bryta mot lagen). Sen alla stackars privatpersoner som är helt oskyldiga och hur smidiga som helst att jobba åt.
Tycker vi borde skapa en tråd där vi lägger upp namn på firmor som vi inte tycker om. Då kommer vi ju lätt få bort alla rötägg till hantverkare som är aktiva. Det vore ju toppen!
Ett ytterst meningslöst inlägg som bara ställer dig själv i dålig dager.
Läs hela tråden och försök hjälpa TS istället, det skulle jag uppskatta.