4 417 läst ·
67 svar
4k läst
67 svar
Hur vet jag om vi har en nolla?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Vi borde aldrig ha hamnat i denna situation. Nångång måste vi börja protestera.A Avemo skrev:
Vilket är ett resultat av dessa europeiska spisar och saknad nolla i spismatningen.A Avemo skrev:
Ja, om 30 år kanske. Folk är nog inte beredda på renovera köket bara för att spisen pajade.A Avemo skrev:
Ja, det har kostat mycket i felkopplade perilexuttag, brända hällar etc. Mycket av det beror nog på att folk i okunskap får med sig "fel" spis hem och sedan behöver trolla för att ansluta den. De som vill ha 230 V får väl ha det, men utbudet av 400 V-spisar borde vara bättre i Sverige. Även inkopplingen och prestandan som är dåligt.A Avemo skrev:
Jag skrev i onödan och vi pratar om hög effekt.A Avemo skrev:
Förklaringen finns här: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#n7064-sida-8
230 V-spisar ger ingen jämn belastning av faserna, om man inte kör allt på spisen samtidigt.A Avemo skrev:
Tittar man på i Råd&Rön så har samtliga Boschspisar högt upp i listan begränsad effekt.Fairlane skrev:
Jag vet inte det. Hällar har idag två halvor, en per fas, och sedan tillkommer ugnen. Jag tycker nog att alla spisar stöder trefas, utom Bosch och Siemens då som aktivt dissar trefas i sina spisar. Det problemet blir väl mindre då fler o fler går från spis till häll+ugn.Fairlane skrev:
Jag ser inga tekniska skäl till att det inte finns induktionshällar för 400 V. Men visst, marknaden är liten.Fairlane skrev:
Nederländerna har sin egen standard som syns på anvisningen i varenda dj"#¤%&/&%¤#¤%& anvisning i hela världen!Fairlane skrev:
Förbud låter ju väl grovt. Det skulle inte kosta speciellt mycket att vara tydlig med prestandan och skicka med en anvisning som gäller för Sverige. Det är konsumenterna som styr genom att välja, och då måste de ha alla fakta på bordet.Fairlane skrev:
Nja, den tolkningen får stå för dig.Fairlane skrev:
Jag tycker det är märkligt hur du kastar ur dig argument som du själv vet är tveksamma eller felaktiga. 400 V-spisar ger inte heller jämn belastning av faserna om man inte kör allt på spisen samtidigt. Lite jämnare kanske. Men det är något som de flesta inte har några problem med.Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inte heller några tekniska skäl för det. Men jag ser många icke tekniska skäl till det. Inte minst undrar jag vad tillverkarna vinner på att tillverka fler modeller när merparten av konsumenter inte förstår skillnaden och det ökar risken att folk köper fel.Bo.Siltberg skrev:
Att vi skall insistera på att få ha våra spisar 400 V därför att det finns så många felkopplade perilexuttag tycker jag är bakvänt. Även du brukar i andra sammanhang starkt motsätta dig att låta kända fel som potentiellt kan leda till skadade apparater vara kvar.
Det har ju traditionellt alltid funnits blandat 230 V och 400 V spisar i Sverige. Det är det som är roten till problemet med folk som väljer fel. Så länge det finns två sorter och bostäder där bara den ena fungerar så kommer folk att välja fel. Jag spår att problemet successivt kommer att minska i takt med att 400 V-spisarna fasas ut. Lyckas du mot förmodan få 400 V-spisarna vanligare igen så förlängs problemet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Det stämmer säkert, men det är ju ine detsamma som att de inte har spisar med full effekt.Bo.Siltberg skrev:
I mångt och mycket korrekt, men som sagt Bosch och Siemens har spisar som nyttjar alla tre faseBo.Siltberg skrev:
Stämmer såklart att det rent tekniskt inte bör vara omöjligt, men det är väl som med mycket annat, Sveriges lilla marknad driver inte företagen till att ta fram något special för oss. Skulle någon tillverkare lägga pengar på det så lär det läggas på slutpriset för kund.Bo.Siltberg skrev:
En egen standard för inkoppling ja, inte en egen standard för komponenter i spisen.Bo.Siltberg skrev:
Nu skrev du ju: "Om elsäkerhetsverket hade haft huvudet på skaft och tänder så hade man stoppar alla skitspisar som kräver en nolla från att komma in i landet. I Sverige behöver vi inte ha två varianter på lager...."Bo.Siltberg skrev:
Dvs, stoppa dessa från att komma in i landet.
NU har du ändrat till "De som vill ha 230 V får väl ha det, men utbudet av 400 V-spisar borde vara bättre i Sverige", vilket givetvis är något helt annat än att ESV borde stoppat spisarna från att komma in i landet. Problemet verkar nu istället vara att utbudet av 400V spisar är för litet, vilket å klart går hand i hand med att det itne är standard i Europa (större marknad) och att folk efterfrågar induktion. Vi kan ju inte gärna tvinga tillverkarna att utveckla 400V spisar.
Det är ok, men du skrev:Bo.Siltberg skrev:
"Grejen är nån miljon(?) gamla villor i Sverige har en spiskabel med fyra ledare. I mitt hus gjöt man skorstenen först, sedan drog man spiskabeln och sist byggde man huset. Den går inte att byta och det finns ingen bra väg att dra en ny kabel."
Jag tror inte riktigt siffran stämmer, men det är inte så viktigt om det är 1 miljon eller 100'. Många har kanske bytt genom åren, andra haft nolla framdagen, ytterligare andra har rör så att det går att få i en extra nolledare etc.
230V har blivit en minsta gemensamma nämnare som är acceptabelt både för Siemens-topologi med 3-fas 400/230V som vårat elnät och för General Electric-topologi med sin bi-fas 230V/115 Volt som används i USA, delar av Japan och några länder till. - under förutsättningen att produkten klarar både 50 och 60 Hz.
vilket i princip alla produkter för internationell marknad klarar utom rena USA-produkter tänkt för enbart inhemsk marknad.
Därav en anledning varför rena 400V-spisar kommer att bli mer sällsynta, induktionsspisar kommer aldrig att tillverkas för att matas med 400 Volt då att tillverkande 230V switchade nätaggregat av alla dess slag är numera mogen teknik som de flesta bemästrar och det fins komponenter för det med rimlig livslängd.
Medans att gå upp till 400V blir bra mycket knepigare och det kommer vara ett årtionde med problem innan man hittat pålitlig byggsystem på detta även där och det kommer inte vara någon som är villig att investera i den risken inom konsumentleden.
Tittar man även inom industrin som 48V likriktare för telecom så är dessa 230V-matat mot nolla i 2 eller 3 grupper som kan fördelas mellan faser om man har 3-fas 400/230V eller parallellkoppla 230/115V bi-fasnät som USA.
vilket i princip alla produkter för internationell marknad klarar utom rena USA-produkter tänkt för enbart inhemsk marknad.
Därav en anledning varför rena 400V-spisar kommer att bli mer sällsynta, induktionsspisar kommer aldrig att tillverkas för att matas med 400 Volt då att tillverkande 230V switchade nätaggregat av alla dess slag är numera mogen teknik som de flesta bemästrar och det fins komponenter för det med rimlig livslängd.
Medans att gå upp till 400V blir bra mycket knepigare och det kommer vara ett årtionde med problem innan man hittat pålitlig byggsystem på detta även där och det kommer inte vara någon som är villig att investera i den risken inom konsumentleden.
Tittar man även inom industrin som 48V likriktare för telecom så är dessa 230V-matat mot nolla i 2 eller 3 grupper som kan fördelas mellan faser om man har 3-fas 400/230V eller parallellkoppla 230/115V bi-fasnät som USA.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Men jämn belastning trodde jag vi var överens om att det handlade om strömmen i nollan.A Avemo skrev:
Det är alltså ingen faktor vid 400 V.
Ja, jag kanske skulle ha tagit upp en punkt också som lyder typ "inte blir lurad av vitvarusäljarna".A Avemo skrev:
Om vi nu får till ett utbud av spisar som fungerar i gamla hem utan nolla så måste ju butikerna vara tydliga med det så att folk väljer rätt typ.
I de flesta fall kan man rekommendera en 400 V-spis eftersom det garanterat fungerar i äldre villor.
Du är väldigt inne på vad tillverkarna vinner. Du kanske är en tillverkare? De vinner förtroende som gör att folk kan rekommendera dem, något som Bosch och Siemens inte verkar intresserade av.
Om vi pratar om fallet med perilexuttag med tre faser men utan nolla så är det egentligen en separat historia. Ja det är fel, det borde rättas till. Det gäller bara för innehavaren att inse det. Vi lär inte få ut detta meddelande till alla, utan det måste butiken hjälpa till med.A Avemo skrev:
Det minstsa man kan begära är att om man går till butiken och säger att man bor i en villa, då bör man få en 400 V-spis och ingenting går sönder.
Sedan finns säker fler kreativt felkopplade perilexuttag som beror just på strulet med saknad nolla.
Jag kan inte historien här. Men jag upplever att detta blev ett problem ungefär samtidigt som vi gick med i EU.A Avemo skrev:Det har ju traditionellt alltid funnits blandat 230 V och 400 V spisar i Sverige. Det är det som är roten till problemet med folk som väljer fel. Så länge det finns två sorter och bostäder där bara den ena fungerar så kommer folk att välja fel. Jag spår att problemet successivt kommer att minska i takt med att 400 V-spisarna fasas ut. Lyckas du mot förmodan få 400 V-spisarna vanligare igen så förlängs problemet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nä inte ensamma, 230 V står hela europa för.Fairlane skrev:
Ja jag har backat på det. Det fanns 230 V även förr. Men jag avsåg även anvisningen och prestandan.Fairlane skrev:
Nu skrev du ju: "Om elsäkerhetsverket hade haft huvudet på skaft och tänder så hade man stoppar alla skitspisar som kräver en nolla från att komma in i landet. I Sverige behöver vi inte ha två varianter på lager...."
Dvs, stoppa dessa från att komma in i landet.
NU har du ändrat till "De som vill ha 230 V får väl ha det, men utbudet av 400 V-spisar borde vara bättre i Sverige", vilket givetvis är något helt annat än att ESV borde stoppat spisarna från att komma in i landet. Problemet verkar nu istället vara att utbudet av 400V spisar är för litet, vilket å klart går hand i hand med att det itne är standard i Europa (större marknad) och att folk efterfrågar induktion. Vi kan ju inte gärna tvinga tillverkarna att utveckla 400V spisar.
Där hade vi tydligen olika definition. Jag menar med det att faserna är jämnt belastade så att inte en huvudsäkring löper större risk att lösa än övriga.Bo.Siltberg skrev:
Ja det är ett elände att vitvarukedjorna är så okunniga och att tillverkarna är så dåliga på att informera om vad som gäller.Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag kanske skulle ha tagit upp en punkt också som lyder typ "inte blir lurad av vitvarusäljarna".
Om vi nu får till ett utbud av spisar som fungerar i gamla hem utan nolla så måste ju butikerna vara tydliga med det så att folk väljer rätt typ.
I de flesta fall kan man rekommendera en 400 V-spis eftersom det garanterat fungerar i äldre villor.
Om tillverkaren vinner på något om jag inte har något att förlora på det så kommer jag i det långa loppet också att bli vinnare på det genom lägre priser.Bo.Siltberg skrev:
Ja som sagt. Det är bedrövligt hur okunniga butikerna är.Bo.Siltberg skrev:
Första gången jag stötte på problemet var på 90-talet även om jag inte förstod vad felet var då. En bekant kokade vatten på spisen i sin sommarstuga och plattan glödde röd under kitteln. När jag frågade om detta så sade han ursäktande att spisen var felkopplad.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att problemet blivit större efter EU-inträdet därför att vi av helt orelaterade orsaker börjat byta spis och renovera kök mycket oftare än vi gjorde förr. Spisarna med 230 V elementspänning har ju varit vanliga så länge vi haft elspisar. Detta tack vare enfaslägenheter och export till Norge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden