halleluja!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om elsäkerhetsverket hade haft huvudet på skaft och tänder så hade man stoppar alla skitspisar som kräver en nolla från att komma in i landet. I Sverige behöver vi inte ha två varianter på lager....
I Sverige behöver vi inte två varianter på lager eftersom alla kan använda en spis med 230 V elementspänning. Däremot kan inte alla använda en spis med 400 V elementspänning. Det är ju inte helt ovanligt med lägenheter som bara har enfasanslutning. Så genom att stoppa 230 V spisar från att komma in i landet skulle det bli stora problem för alla som har ett enfasabonnemang. Mycket större än för villaägaren som behöver en ny gruppledning.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Men, läser du inte vad jag skriver? Många gamla villor har ingen nolla framdragen.
De som fortfarande har enfas i lägenheten kan ju köpa en Bosch...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V vetgirig_ skrev:
Alltså det här med att köpa ny spis... Vilken djungel, när man inte förstår el! Vi beställde glatt en 230V-spis, men icke, den vi har är på 400V och vi har bara ett Perilexuttag och inget vanligt... Alltså måste vi ha en 400V-spis, har jag förstått. Det var bara att avboka spisen vi beställt. Men nu fick jag höra i dag att vissa spisar dessutom kräver att det finns en nolla framdragen. Vaddå nolla?? Hur vet man det?! Går det att utläsa av befintlig stickpropp/kontaktuttag (perilex med tre piggar + den där platta i mitten - i uttaget finns hål för fyra piggar)? Nu börjar jag känna att vi måste ta hit en elektriker som får tala om vad för spis vi kan och inte kan ha - och sedan får vi visa densamme vilken spis vi tänker oss att köpa och så får elektrikern tala om om det kommer att funka!
Jag har jobbat med att installera vitvaror.

Du har tre faser fram draget och jord. Det är helt säker. Nolla vet vi inte men det behöver du ändas i fall du ska ha induktion häll. Så ska du ha en vanlig så är det bara att beställa en 400v och sätta i sladden.

Jag vet att elektrolux och Huskvarna kommer med sladd monterad på deras modeller.

https://www.power.se/vitvaror/matla...OKZ_GPegI77Dp4NsiNBoCJY0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den skulle tex bara vara att plugga in sladden på.

• Gilla
vetgirig_
  • Laddar…
Men, läser du inte vad jag skriver? Många gamla villor har ingen nolla framdragen.
De som fortfarande har enfas i lägenheten kan ju köpa en Bosch...
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Det är fritt för tillverkaren att tillverka och bostadsägaren att köpa 400 V eller 230 V spis precis efter behag. Som ägare av ett kök kan jag se en större fördel med 400V elementspänning. Det är om man inte har nolla framdragen och det är besvärligt att dra fram. Somliga löser det problemet genom att koppla spisen till två faser och nolla. För övriga är det en ickefråga. Och det är fritt fram för tillverkarna att göra spisar till den lite mer begränsade marknaden.

Det jag undrar över är det här:
Om elsäkerhetsverket hade haft huvudet på skaft och tänder så hade man stoppar alla skitspisar som kräver en nolla från att komma in i landet.
På vilka grunder skulle elsäkerhetsverket göra det? Och hur skulle de som bor i enfaslägenheter hantera det stoppet? Jag förstår inte varför du är så våldsamt emot spisar med 230V elementspänning. Vi har vid det här laget ganska omfattande data som visar att det fungerar utmärkt för de flesta.

I Sverige behöver vi inte ha två varianter på lager....
Och så var det detta påstående. Till alla som har enfaslägenheter behöver vi 230V spisar. Så om vi behöver 400V spisar så behöver vi visst ha två varianter på lager.

Stora nackdelen med enfas spisar utanför höghus är att man vanligen inte kan starta en cirkelsåg eller cementblandare om någon i närheten har enfasspisen igång. De drar så mycket ström när all elektrisk energi skall tar ut på en fas. Sedan gäller det att se till att man inte har spisen på samma fas som grannen 200 meter bort eller åtminstone att man aldrig någonsin lagar mat samtidigt.

I höghus med hiskeligt grova matarledningar och stora huvudsäkringar är det här inget problem men där har man i stället snålat med att dra fram endast en fas till varje lägenhet så där måste det vara enfas spisar.

H heimlaga skrev:
Stora nackdelen med enfas spisar utanför höghus är att man vanligen inte kan starta en cirkelsåg eller cementblandare om någon i närheten har enfasspisen igång. De drar så mycket ström när all elektrisk energi skall tar ut på en fas. Sedan gäller det att se till att man inte har spisen på samma fas som grannen 200 meter bort eller åtminstone att man aldrig någonsin lagar mat samtidigt.

I höghus med hiskeligt grova matarledningar och stora huvudsäkringar är det här inget problem men där har man i stället snålat med att dra fram endast en fas till varje lägenhet så där måste det vara enfas spisar.
Om det var som kommentar till vad jag skrev så måste jag förtydliga att jag inte förordar enfasspisar någon annanstans än i enfaslägenheter. Men nyare spisar kan anslutas till tre faser och nolla. Då är spisens last fördelad mellan faserna så att man slipper nackdelarna du beskriver. Men varje platta är ansluten mellan en fas och nolla och drivs alltså med 230V i stället för ansluten mellan två faser vilket ger 400V.

Fairlane
H heimlaga skrev:
Delar ni säkringar med grannarna i Finland? Annars är det väl inget problem att använda spisen samtidigt som grannen 200 meter bort, även med enfas där ni råkat välja samma fas? Eller är nätet så svagt hos er?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Delar ni säkringar med grannarna i Finland? Annars är det väl inget problem att använda spisen samtidigt som grannen 200 meter bort, även med enfas där ni råkat välja samma fas? Eller är nätet så svagt hos er?
Nätet är ojämt starkt beroende på när det är byggt. Precis som i Sverige. På vissa ställen är det väldigt svagt så om två gårdar har enfasspisar och använder dem samtidigt kan det blir problem för andra som bor i närheten och vill göra någonting.

Här i byn var det tills för några år sedan två gårdar där alla lampor blev svaga varje gång deras gemensama granne startade metallsvarven. Det är bara några år sedan de fick ny bättre matning.

Jag tycker man kan ta så pass mycket hänsyn till grannarna att man försöker fördela sin belastning någorlunda över alla tre faserna.

Fairlane
H heimlaga skrev:
Nätet är ojämt starkt beroende på när det är byggt. Precis som i Sverige. På vissa ställen är det väldigt svagt så om två gårdar har enfasspisar och använder dem samtidigt kan det blir problem för andra som bor i närheten och vill göra någonting.

Här i byn var det tills för några år sedan två gårdar där alla lampor blev svaga varje gång deras gemensama granne startade metallsvarven. Det är bara några år sedan de fick ny bättre matning.

Jag tycker man kan ta så pass mycket hänsyn till grannarna att man försöker fördela sin belastning någorlunda över alla tre faserna.
Ok vi talar rejält svagt nät.

Då får man köra en ren 400 V spis och skippa induktionshäll eller annan spis som ansluts på 3 faser och nolla. Jag förstår att det kan vara lämpligt att tänka på om nätet är så svagt, men jag skulle tro att de allra flesta inte har det problemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok vi talar rejält svagt nät.

Då får man köra en ren 400 V spis och skippa induktionshäll eller annan spis som ansluts på 3 faser och nolla. Jag förstår att det kan vara lämpligt att tänka på om nätet är så svagt, men jag skulle tro att de allra flesta inte har det problemet.
Det är det här som jag inte riktigt får ihop. Det viktiga är väl att spisens laster är fördelade mellan de tre faserna? Om de sedan ligger kopplade mellan faser eller mellan respektive fas och nolla har väl mindre betydelse?

A Avemo skrev:
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Jag vill komma bort ifrån
  1. att vi alltid måste rekommendera folk att kontrollera sitt spisuttag,
  2. att somliga måste dra om matningen till spisen för att använda dagens spisar,
  3. att vi får kanske 100(?) trådar om året med frågor om hur man ska koppla in en skitspis från Europa, och
  4. att folk köper grisen i säcken och får hem en spis som inte räcker till för deras matlagningsvanor (Bosch m.fl).
A Avemo skrev:
Som ägare av ett kök kan jag se en större fördel med 400V elementspänning. Det är om man inte har nolla framdragen och det är besvärligt att dra fram.
Just det...

Dessutom belastar man inte den känsliga nollan i onödan.
A Avemo skrev:
Somliga löser det problemet genom att koppla spisen till två faser och nolla.
Det är ingen lösning.
A Avemo skrev:
På vilka grunder skulle elsäkerhetsverket göra det?
Folket vet i allmänhet inte hur det ser ut bakom deras spis. Elsäkerhetsverket har dock en god inblick och skulle kunna ha varit folks röst här och motarbetat dessa europeiska spisar som inte fungerar. Vi kan liksom inte överge vårt trefassystem och gå över till enfas.
A Avemo skrev:
Och hur skulle de som bor i enfaslägenheter hantera det stoppet? Jag förstår inte varför du är så våldsamt emot spisar med 230V elementspänning. Vi har vid det här laget ganska omfattande data som visar att det fungerar utmärkt för de flesta.
Det beror på vad du menar med fungerar. Jag som bara kokar ägg på spisen skulle inte märka den begränsade effekten hos en Bosch så den "funkar" ju. Andra har andra spisvanor. De som är vana att nyttja hela spisen bör bli medvetna om att dagens spisar från Bosch inte räcker till, men det står inte på hyllkanten.
A Avemo skrev:
Och så var det detta påstående. Till alla som har enfaslägenheter behöver vi 230V spisar. Så om vi behöver 400V spisar så behöver vi visst ha två varianter på lager.
Jo, enfasspisar måste vi ha. Jag gissar att de var en raritet förut.

Fairlane
A Avemo skrev:
Det är det här som jag inte riktigt får ihop. Det viktiga är väl att spisens laster är fördelade mellan de tre faserna? Om de sedan ligger kopplade mellan faser eller mellan respektive fas och nolla har väl mindre betydelse?
Jag tänker scenariot att två grannar köper sig varsin induktionsspis (eller för all del häll) och drar igång två plattor var samtidigt. Ligger dessa på samma fas så kommer ljuset svaja hos den tredje grannen i Heimlagas fall.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
att vi alltid måste rekommendera folk att kontrollera sitt spisuttag,
Det vill jag också. Men tyvärr. Det kommer vi inte att komma ifrån i närtid. Det finns för många spisar med 230V elementspänning och för många felkopplade perilexuttag för att vi skall slippa.

att somliga måste dra om matningen till spisen för att använda dagens spisar,
Ja det hade varit bra. Men det är sådant som händer att man måste göra något åt elen när man renoverar.

att vi får kanske 100(?) trådar om året med frågor om hur man ska koppla in en skitspis från Europa, och
Är det en skitspis om den har 230 V elementspänning? Vill du hellre ha asiatiska spisar? Det är väl inga som tillverkas i Sverige idag?

att folk köper grisen i säcken och får hem en spis som inte räcker till för deras matlagningsvanor (Bosch m.fl).
Givetvis. Men det är ju orelaterat till elementspänning.

Dessutom belastar man inte den känsliga nollan i onödan.
Förklara problemet. Den absoluta merparten av grupper i ett hem är enfasgrupper som alla belastar nollan.

Det är ingen lösning.
Jo det är en lösning. Men inte den bästa lösningen.

Folket vet i allmänhet inte hur det ser ut bakom deras spis. Elsäkerhetsverket har dock en god inblick och skulle kunna ha varit folks röst här och motarbetat dessa europeiska spisar som inte fungerar. Vi kan liksom inte överge vårt trefassystem och gå över till enfas.
Det beror på vad du menar med fungerar. Jag som bara kokar ägg på spisen skulle inte märka den begränsade effekten hos en Bosch så den "funkar" ju. Andra har andra spisvanor. De som är vana att nyttja hela spisen bör bli medvetna om att dagens spisar från Bosch inte räcker till, men det står inte på hyllkanten.
Låt oss inte blanda ihop två olika frågor här. Att hällen ligger på endast en fas är en tekniskt sämre lösning. Därom är vi överens. Det jag undrar är vad problemet skulle vara med att ha spisens laster jämnt fördelade över de tre faserna trots 230V elementspänning.

Jo, enfasspisar måste vi ha. Jag gissar att de var en raritet förut.
Förmodligen. Men spisar som kan anslutas till en, två eller tre faser och nolla tack vare 230V elementspänning har absolut inte varit någon raritet.

Fairlane
Jag vill komma bort ifrån
  1. att vi alltid måste rekommendera folk att kontrollera sitt spisuttag,
  2. att somliga måste dra om matningen till spisen för att använda dagens spisar,
  3. att vi får kanske 100(?) trådar om året med frågor om hur man ska koppla in en skitspis från Europa, och
  4. att folk köper grisen i säcken och får hem en spis som inte räcker till för deras matlagningsvanor (Bosch m.fl).
Ja, genom att förbjuda spisar med elementspänning så löser man de problemen.
Å andra sidan finns det spisar även från Bosch som kör 3x16A 10900W.
Det vi i gengäld skulle få är spisar endast för den svenska marknaden, vilket dels skulle begränsa utbudet dels göra dem dyrare än nödvändigt.
Vi skulle säkert också få vara utan induktionsspisar vilket många ändå vill ha.
Vi överger väl inte trefas-systemet bara för att man har trefas och nolla?
Fast det är ju inte helt korrekt. Det finns spisar från Bosch som fungerar bättre och sämre.

Jag tycker det är synd att alla ska ha sin egen standard, det brukar inte bli bättre och framförallt inte billigare.
Jag förstår problemen med att dra fram en nolla på vissa ställen och jag förstår problemen att folk inte har koll på en spis med för lite effekt, men ett förbud mot spisar som kräver nolla förstår jag inte. Det är ju som att du säger "I vissa äldre kan man inte dra fram nolla (enkel) så då ska inte andra som har möjligheten eller redan har nolla få köpa en induktionsspis".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.