4 407 läst ·
67 svar
4k läst
67 svar
Hur vet jag om vi har en nolla?
Visst kan det finnas konstiga specialkopplingar. Men ser stickproppen ut så skulle jag utgå ifrån att din nuvarande spis har 400V elementspänning och alltså inte behöver någon nolla. Det säger alltså ingenting om ifall nollan finns i uttaget. För att få svar på det behöver du lyfta på locket till uttaget.V vetgirig_ skrev:
väldigt vanligt att spisar med fabriksmonterad anslutningsladd med gjuten propp bara har två fasstift på 400V spisaruseless skrev:
förr innan Eu drogs inte nolla fram för att spara då alla spisar var 400VPurre skrev:
Nolla saknas i kabeln till spisen iaf om den är kopplad enligt standard. Om nolla finns i uttaget eller inte får man mäta fram för att vara säker. Man kan skruva av locket på uttaget och räkna kablarna och få ett hum om det finns en nolla eller inte.
I min värld är det värt att dra fram en nolla om det inte finns eftersom antalet produkter på marknaden att välja mellan ökar
idag är det legio
hammapulare vet ju bäst....Purre skrev:
alla 230V produkter kräver nolla.V vetgirig_ skrev:Alltså det här med att köpa ny spis... Vilken djungel, när man inte förstår el! Vi beställde glatt en 230V-spis, men icke, den vi har är på 400V och vi har bara ett Perilexuttag och inget vanligt... Alltså måste vi ha en 400V-spis, har jag förstått. Det var bara att avboka spisen vi beställt. Men nu fick jag höra i dag att vissa spisar dessutom kräver att det finns en nolla framdragen. Vaddå nolla?? Hur vet man det?! Går det att utläsa av befintlig stickpropp/kontaktuttag (perilex med tre piggar + den där platta i mitten - i uttaget finns hål för fyra piggar)? Nu börjar jag känna att vi måste ta hit en elektriker som får tala om vad för spis vi kan och inte kan ha - och sedan får vi visa densamme vilken spis vi tänker oss att köpa och så får elektrikern tala om om det kommer att funka!
Alla spisar var inte 400V förr heller. Det fanns ju spisar även i enfaslägenheter. Det har väl alltid varit ok att dra fram en spismatning utan nolla för fast anslutning av spisen. Det är ok även idag. Den som gjort något fel är ju den som installerat ett perilexuttag på matningen utan nolla.returen skrev:
nä nolla skall framA Avemo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det behövs ingen nolla till 400 V-produkter så man drog aldrig fram någon nolla till dessa.
Det hade inte behövs om vi inte hade gått med i EU för då hade vi haft kvar våra 400 V-spisar.
Det hade undvikit att folk regelvidrigt monterade perilexuttag med saknad nolla.
Jag hade aldrig behövt skriva en spisbibel.
Det hade inte behövs om vi inte hade gått med i EU för då hade vi haft kvar våra 400 V-spisar.
Det hade undvikit att folk regelvidrigt monterade perilexuttag med saknad nolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Om det fortfarande varit vanligt med 400V spisar så tror jag att det hade varit ännu vanligare med perilexuttag utan nolla. Däremot hade det inte spelat lika stor roll att det var vanligt.Bo.Siltberg skrev:
Det behövs ingen nolla till 400 V-produkter så man drog aldrig fram någon nolla till dessa.
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad den genomsnittlige spisägaren vinner på att ha 400 V elementspänning. Det är opraktiskt för tillverkaren att hålla två varianter i lager och det är opraktiskt för den som skall köpa en spis att behöva hålla reda på vilken modell man skall ha. För mig känns det bara logiskt att spisarna med 400 V elementspänning fasas ut när 230 V fungerar lika bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Grejen är nån miljon(?) gamla villor i Sverige har en spiskabel med fyra ledare. I mitt hus gjöt man skorstenen först, sedan drog man spiskabeln och sist byggde man huset. Den går inte att byta och det finns ingen bra väg att dra en ny kabel.
Alla högeffektförbrukare var förr 400 V. "Snedbelastning" i en spis belastade inte den känsliga PEN-ledaren. Om det inte behövs fem ledare så drar man givetvis fyra ledare och sparar pengar.
Om elsäkerhetsverket hade haft huvudet på skaft och tänder så hade man stoppar alla skitspisar som kräver en nolla från att komma in i landet. I Sverige behöver vi inte ha två varianter på lager....
Alla högeffektförbrukare var förr 400 V. "Snedbelastning" i en spis belastade inte den känsliga PEN-ledaren. Om det inte behövs fem ledare så drar man givetvis fyra ledare och sparar pengar.
Om elsäkerhetsverket hade haft huvudet på skaft och tänder så hade man stoppar alla skitspisar som kräver en nolla från att komma in i landet. I Sverige behöver vi inte ha två varianter på lager....