Alltså det här med att köpa ny spis... Vilken djungel, när man inte förstår el! Vi beställde glatt en 230V-spis, men icke, den vi har är på 400V och vi har bara ett Perilexuttag och inget vanligt... Alltså måste vi ha en 400V-spis, har jag förstått. Det var bara att avboka spisen vi beställt. Men nu fick jag höra i dag att vissa spisar dessutom kräver att det finns en nolla framdragen. Vaddå nolla?? Hur vet man det?! Går det att utläsa av befintlig stickpropp/kontaktuttag (perilex med tre piggar + den där platta i mitten - i uttaget finns hål för fyra piggar)? Nu börjar jag känna att vi måste ta hit en elektriker som får tala om vad för spis vi kan och inte kan ha - och sedan får vi visa densamme vilken spis vi tänker oss att köpa och så får elektrikern tala om om det kommer att funka!

Bryt strömmen till perilexuttaget (ska vara tre säkringar, en för varje fas i din elcentral), skruva upp uttaget och kolla. Tre ledningar anslutna, ingen nolla, fyra ledningar, nolla. Är du osäker. Ta ett foto på uttaget med borttagen kåpa och lägg upp här.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Bryt strömmen till perilexuttaget (ska vara tre säkringar, en för varje fas i din elcentral), skruva upp uttaget och kolla. Tre ledningar anslutna, ingen nolla, fyra ledningar, nolla. Är du osäker. Ta ett foto på uttaget med borttagen kåpa och lägg upp här.
Aha. Tack för tips! 😀

Fel! Fyra ledningar anslutna = ingen nolla. Fem ledningar anslutna = nolla.

För säkerhets skull bör man mäta spänningen mellan nollan och respektive fas också.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Spis ska vara jordad så fyra ledare (en av dessa gulgrön eller röd) innebär att det kanske inte finns någon nolla
Fem ledare kan innebära att det finns nolla, men det är inte säkert
För att veta exakt så måste du mäta och följa trådarna.
Är duosäler så anlita någon som har kunskapen

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fel! Fyra ledningar anslutna = ingen nolla. Fem ledningar anslutna = nolla.

För säkerhets skull bör man mäta spänningen mellan nollan och respektive fas också.
Hm. Känns nog säkrast att låta en elektriker ge oss 100% rätt svar... Inte för att jag tvivlar på dig, mer för det där att mäta spänningen. 👌

U Uffe A skrev:
Spis ska vara jordad så fyra ledare (en av dessa gulgrön eller röd) innebär att det kanske inte finns någon nolla
Det får bli elektriker! 👍🏻

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Fairlane
Vad är det för spis ni har idag?
Även om det är en 400V spis så kan det innebära 3-faser och nolla. Om befintlig spis kräver nolla så hae du nolla (om inte anledningen till bytet är att den är bränd).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för spis ni har idag?
Även om det är en 400V spis så kan det innebära 3-faser och nolla. Om befintlig spis kräver nolla så hae du nolla (om inte anledningen till bytet är att den är bränd).
Jag förstår inte vad du säger 😉 och jag har ingen aning om ev nolla till befintlig spis...

Purre
Ta ett kort på nuvarande spis eller skriv tillverkare och modell så går det nog att i det första fallet gissa lite halvt och i det andra fallet läsa sig till. Även om det finns någon skylt på baksidan av den gamla spisen hur den ska kopplas kan underlätta.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V vetgirig_ skrev:
Jag förstår inte vad du säger 😉 och jag har ingen aning om ev nolla till befintlig spis...
Första frågan tror jag du klarar, dvs vad du har för spis idag, märke och modell. Som Purre skriver så är bilder bra.

Det jag menade innan var att om befintlig spis kräver att nolla finns så lär det finnas. Får vi veta märke/modell så kan vi se om den kräver det.
Däremot vet vi inget mer om nuvarande spis inte kräver en nolla. Då kan den finnas, eller inte.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
V vetgirig_ skrev:
Vi beställde glatt en 230V-spis, men icke, den vi har är på 400V och vi har bara ett Perilexuttag och inget vanligt... Alltså måste vi ha en 400V-spis, har jag förstått.
Ett perilexuttag med nolla funkar både till spisar på 400 och 230 Volt. Utan nolla är det bara 400 Volt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Mitt fel. Tänkte bort jorden i mitten. Tack för att ni korrigerade mig @useless och @Uffe A

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Första frågan tror jag du klarar, dvs vad du har för spis idag, märke och modell. Som Purre skriver så är bilder bra.

Det jag menade innan var att om befintlig spis kräver att nolla finns så lär det finnas. Får vi veta märke/modell så kan vi se om den kräver det.
Däremot vet vi inget mer om nuvarande spis inte kräver en nolla. Då kan den finnas, eller inte.
Det är en Cylinda S 564 KV

Står det "Elementspäning 400 V" på baksidan spisen? Det verkar vara en förhållandevis modern spis eftersom Elon har den i sina listor. Elon är också bra på att skriva ut om det är en 400 V eller 230 V spis. Finns ganska många 400 V med glaskeramikhäll att välja på. Vill man ha spis med induktionshäll är det dock 230 V som gäller och spisuttaget måste då ha en nolla framdragen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.