TS skriver ju att det är tre runda och ett platt stift på kontakten. Det signalerar tydligt en 400V spis. Då bör uttaget kontrolleras. Särskilt om huset är mer än 50år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Står det "Elementspäning 400 V" på baksidan spisen? Det verkar vara en förhållandevis modern spis eftersom Elon har den i sina listor. Elon är också bra på att skriva ut om det är en 400 V eller 230 V spis. Finns ganska många 400 V med glaskeramikhäll att välja på. Vill man ha spis med induktionshäll är det dock 230 V som gäller och spisuttaget måste då ha en nolla framdragen.
Jag vet inte vad som står bak på spisen, men på sidan står det 400V.

D Daniel 109 skrev:
TS skriver ju att det är tre runda och ett platt stift på kontakten. Det signalerar tydligt en 400V spis. Då bör uttaget kontrolleras. Särskilt om huset är mer än 50år.
Huset är byggt 1950...

Fairlane
Som Daniel skriver så är dib gamla spis 400V.

Om det är framdraget en nolla eller inte till uttaget vet vi inte. Det kan lätt verifieras av någon med lite elkunskap, men känner du ingen så ta dit en elektriker och be denne kolla. Saknas nolla be de komplettera så kan du välja vilken spis du vill sen, även en med induktion om du önskar det. Beställ inte en ren 230 V spis bara. De fungerar, men har sämre effekt och är mer för små lägenheter.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I princip alla nya spisar är rena 230V spisar. Alla induktionsspisar är det.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som Daniel skriver så är dib gamla spis 400V.

Om det är framdraget en nolla eller inte till uttaget vet vi inte. Det kan lätt verifieras av någon med lite elkunskap, men känner du ingen så ta dit en elektriker och be denne kolla. Saknas nolla be de komplettera så kan du välja vilken spis du vill sen, även en med induktion om du önskar det. Beställ inte en ren 230 V spis bara. De fungerar, men har sämre effekt och är mer för små lägenheter.
Precis, en riktig spis ska ha en märkeffekt på 10-11 kW med 3×16 A säkringar oavsett nolla finns eller inte. T.ex. Bosch/Siemens induktionsspisar på 7,5 kW passar bättre i gamla lägenheter med bara 1-fas.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Ja ok, men inte en enfasspis då så även den som vill missförstå förstår?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Glaskeramikspisar/hällar går ofta på 400 Volt. I alla fall om man undviker de dåliga tyska med låg effekt...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Purre
Nu hittar jag inte samma modell via nätet utan bara en med ett extra E på slutet som har en timer. Då tycker jag den iaf borde ha nolla.
Tre stift + jord skulle kunna vara två faser + nolla + jord. Men det kan även vara tre faser + jord.

Purre Purre skrev:
Tre stift + jord skulle kunna vara två faser + nolla + jord. Men det kan även vara tre faser + jord.
Jag har i alla fall aldrig sett en perilexpropp där stiftet för ena fasen saknats. Så vi kan nog utgå ifrån att den befintliga spisen inte behöver någon nolla (om ingen har gjort någon egen specialkoppling).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Purre
useless useless skrev:
Jag har i alla fall aldrig sett en perilexpropp där stiftet för ena fasen saknats. Så vi kan nog utgå ifrån att den befintliga spisen inte behöver någon nolla (om ingen har gjort någon egen specialkoppling).
Jag har sett perilex där man behållt nollstiftet men ett fasstift varit borta. Finns även de som haft nolla men inte på rätt stift. Men men, med så lite information som det är utan bilder så går det bara att spekulera. Finns för många hemmapulare där ute som kan ha hittat på allt möjligt.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Så här ser det ut, men jag vet inte om det hjälper att se det...

• En hand håller i en vit stickpropp med tre rundade stift på ett golv med dekorativa kakelplattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med gulnat plast i sliten miljö, omgiven av mönstrat, gammalt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det betyder att spisen är en ren 400 V spis som inte använder nolla. Om det sedan ändå finns en nolla framdragen i uttaget är nästa fråga. Man bör mäta med en spänningsprovare. Går också att slå av strömmen till spisen och skruva upp och öppna uttaget och titta hur många ledare där finns.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Purre
Nolla saknas i kabeln till spisen iaf om den är kopplad enligt standard. Om nolla finns i uttaget eller inte får man mäta fram för att vara säker. Man kan skruva av locket på uttaget och räkna kablarna och få ett hum om det finns en nolla eller inte.

I min värld är det värt att dra fram en nolla om det inte finns eftersom antalet produkter på marknaden att välja mellan ökar

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.