Jag har letat runt och hittar en hel del kring installation av spisar, men inte något som riktigt svarar på min fråga så jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag bor i villa och har idag en glaskeramikspis 400 V inkopplad med perilexuttag. Nu vill jag köpa en induktionsspis istället, trefas som kräver framdragen nolla. Jag har ju ett perilexuttag men vet inte om nollan är framdragen (eftersom det bara är 4 piggar på kontakten jag använder idag.) Kan jag köpa spisen och testa om den funkar eller behöver en elektriker först komma och mäta om nollan är framdragen.

Med andra ord - finns det någon risk att koppla in en 3-fas spis som kräver framdragen nolla i ett perilexuttag om nollan inte är framdragen?

Huset är byggt 1985.

Svaret står nog i i princip varje spis-tråd. Kopplar du in din induktionshäll i ett uttag utan nolla kommer den gå sönder. Om du bryter strömmen till Perilex-uttaget, skruvar av kåpa, tar lite bilder på anslutningarna och lägger upp de här så kan vi nog svara på om det finns nolla med 99% säkerhet. Det går också att mäta sig fram ganska enkelt med en multimeter.

Oki, tack för svaret Sajjen. Jag ska ta en bild och lägga upp.

sannolikt är det en tvåfashäll med nolla, då i uttaget är det troligt tre faser,nolla och jord! Dock skall du mäta ut detta innan du kopplar in den nya spisen!

Ett hus från 1985 tror jag att man kan säga att nollan finns med i perilexkontakten med minst 90% sannolikhet.

Kravet på Perilexkontakter har alltid varit att de skall fullkopplas. Dvs. vid nyproduktion där perilexuttaget är installerat från början kan man vara näst intill tvärsäker på att det är korrekt.

Problemet är större med Perilexuttag i äldre kök. Då har de oftast eftermonterats, spisen var från början fast inkopplad, och då väldigt ofta med 3 faser utan nolla. Skall man då efterhandsmontera ett Perilexuttag så ligger det nära till hands att fuska och skippa nollan.

Men helt tvärsäker kan man ju inte vara. Även om huset är helt nybyggt.

Redigerat:
hempularen skrev:
Ett hus från 1985 tror jag att man kan säga att nollan finn med i perilexkontakten med minst 90% sannolikhet.

Kravet på Perilexkontakter har alltid varit att de skall fullkopplas. Dvs. vid nyproduktion där perilexuttaget är installerat från början kan man vara näst intill tvärsäker på att det är korrekt.

Problemet är större med Perilexuttag i äldre kök. Då har de oftast eftermonterats, spisen var från början fast inkopplad, och då väldigt ofta med 3 faser utan nolla. Skall man då efterhandsmontera ett Perilexuttag så ligger det nära till hands att fuska och skippa nollan.

Men helt tvärsäker kan man ju inte vara. Även om huset är helt nybyggt.
Precis. När jag gick som lärling för många år sedan så var det fortfarande gamla skolans elektriker som inte drog fram nollan. 3-fas och jord var det som behövdes. Även att perilexkontakten i/på väggen skulle fullkopplas.

Öppna och kolla om det är 5 trådar inkopplat, eller om du kan mät.

...är en dum idé.

//Patrik

Redigerat:
Vad är en dum ide Patrii? Att öppna locket och kolla om det sitter 5 trådar där? Eller att mäta med ett isolerat instrument?

Hehe Inte menat till ditt inlägg, Pierre. Nu gjorde jag en ändring i inlägget som gjorde det lite tydligare.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.