Skall köpa ny spis, för den gamla gav upp. Butiken skriver: "Observera att det krävs 3-fas-uttag (3 x 16A säkring) med framdragen nolla för installation av den här spisen."
Hur vet jag om jag har 3-fas-uttag med framdragen nolla?
Jag har kollat i proppskåpet, och där ser det ut som om spisen har tre separata proppar. Propparna är alla av 16A. Innebär det att jag har 3-fas?
Och kan jag på motsvarande sätt se om jag har framdragen nolla?
Känner mig som en nolla just nu...
Hur vet jag om jag har 3-fas-uttag med framdragen nolla?
Jag har kollat i proppskåpet, och där ser det ut som om spisen har tre separata proppar. Propparna är alla av 16A. Innebär det att jag har 3-fas?
Och kan jag på motsvarande sätt se om jag har framdragen nolla?
Känner mig som en nolla just nu...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det säkraste är att mäta i uttaget med ett instrument om du har det?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det finns ju några enklare sätt, om man inte kan/vill mäta.
Titta på din nuvarande spis, på märkskylten på den står det ofta elementspänning antingen 230V eller 400V. Kan också stå 220 eller 380V om den är gammal. Har din nuvarande spis element på 230V så måste det finnas nolla fram till inkopplingen. Har den 400V så kan man inte veta.
Om den nuvarande spisen är inkopplad med Perilex kontakt, och om huset är skapligt nytt (efter 1980 ungefär) så tycker jag att det är rimligt att anta att uttaget är korrekt kopplat, ett sådant uttag måste kopplas med nolla. Men det har fuskats en del i framförallt äldre installationer där man eftermonterat uttaget. Vill man kontrollera så kan man öppna dosan (bryt strömmen först) och titta efter om det går att se ifall det är totalt 5 trådar inkopplade i uttaget. Återigen så är det bara med mätning som man kan vara helt säker på att trådarna verkligen är inkpplade i centralen.
Titta på din nuvarande spis, på märkskylten på den står det ofta elementspänning antingen 230V eller 400V. Kan också stå 220 eller 380V om den är gammal. Har din nuvarande spis element på 230V så måste det finnas nolla fram till inkopplingen. Har den 400V så kan man inte veta.
Om den nuvarande spisen är inkopplad med Perilex kontakt, och om huset är skapligt nytt (efter 1980 ungefär) så tycker jag att det är rimligt att anta att uttaget är korrekt kopplat, ett sådant uttag måste kopplas med nolla. Men det har fuskats en del i framförallt äldre installationer där man eftermonterat uttaget. Vill man kontrollera så kan man öppna dosan (bryt strömmen först) och titta efter om det går att se ifall det är totalt 5 trådar inkopplade i uttaget. Återigen så är det bara med mätning som man kan vara helt säker på att trådarna verkligen är inkpplade i centralen.
Tack för svar!
Jag har fem tåtar bakom. Se fotografier. Kan ni dubbelkolla färgerna? Visst verkar det som om jag har en framdragen nolla?
I produktbladet på den spis som jag funderar på att köpa står det "Elkontakt: Periflex". Fungerar en sådan elkontakt med mitt uttag?
Jag har fem tåtar bakom. Se fotografier. Kan ni dubbelkolla färgerna? Visst verkar det som om jag har en framdragen nolla?
I produktbladet på den spis som jag funderar på att köpa står det "Elkontakt: Periflex". Fungerar en sådan elkontakt med mitt uttag?
Den blåa är nolla men kolla så den är inkopplad i centralen för din nuvarande spis kräver inte nolla så man vet ju inte hur elektrikern gjort förut. Perilex är det uttag du har så det funkar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Visst skall man vara helt tvärsäker så bör man kolla även i centralen. Men i min värld så tycker jag nog att det är rimligt att anta att en ledning som obligatoriskt skall finnas inkopplad i ett uttag, och visar sig finnas i uttaget, bör kunna förutsättas vara inkopplad även i sin andra ände. Jag brukar inte öppna varenda uttag och kontrollera innan jag kopplar in min dator som exempel.
Om man känner sig väldigt hemma med att ta av kåpan på sin elcentral så OK, men är man lite osäker / okunnig på elfrågor så skulle jag nog rekomendera att man inte öppnar sin central. Utan litar på att det är korrekt kopplat.
Om man känner sig väldigt hemma med att ta av kåpan på sin elcentral så OK, men är man lite osäker / okunnig på elfrågor så skulle jag nog rekomendera att man inte öppnar sin central. Utan litar på att det är korrekt kopplat.
Vanliga enfas är nog aldrig problem i regel men ett trefas där nolla inte används vet man ju inte med samma säkerhet, svårt att veta hur tidigare elektriker och/eller hempulare tänkt.hempularen skrev:Visst skall man vara helt tvärsäker så bör man kolla även i centralen. Men i min värld så tycker jag nog att det är rimligt att anta att en ledning som obligatoriskt skall finnas inkopplad i ett uttag, och visar sig finnas i uttaget, bör kunna förutsättas vara inkopplad även i sin andra ände. Jag brukar inte öppna varenda uttag och kontrollera innan jag kopplar in min dator som exempel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ett enklare sätt än att kolla i centralen är att mäta... Mäta är att veta.
Var/är på ett jobb och installerade ett astrour och skulle byta en armatur i ett kombinerat badrum/tvättstuga. Mätte och såg att det var 47 V mellan jord och fas/nolla vid avslagen säkring och 95 V vid påslagen säkring.
Tydde på ett avbrott på skyddsjorden och började kolla i dosor bakåt och mätte och kunde inte hitta vart matningen kom ifrån. Kollade i centralen och upptäckte att det gick iväg ett VP20 med 2 blå, 1 svart, 1 brun och 1 gul/grön. Sedan såg jag att vid en takdosa fanns det en till takdosa ovanför taket.. ´
Pratade med kunden och fick reda på att förra ägaren hade dragit all el själv. Det ser för taskigt ut där med uttag som inte sitter fast och så. JFB hade kärvat igen.
(Dosorna i väggen sitter långt in, han har bara petat in påbyggnadsringar och sedan skruvat fast uttagen i klorna i dem. = Sitter nte. Lamputtagen i taket var bara upptryckta utan att blivit ditskruvade).
Har i alla fall sålt in EIO eltest hos kunden som ska utföras.
Men min poäng var att man ska inte anta att något är bara för att t.ex. färgen gul/grön är inkopplad på skyddsjord.
//Patrik
Var/är på ett jobb och installerade ett astrour och skulle byta en armatur i ett kombinerat badrum/tvättstuga. Mätte och såg att det var 47 V mellan jord och fas/nolla vid avslagen säkring och 95 V vid påslagen säkring.
Tydde på ett avbrott på skyddsjorden och började kolla i dosor bakåt och mätte och kunde inte hitta vart matningen kom ifrån. Kollade i centralen och upptäckte att det gick iväg ett VP20 med 2 blå, 1 svart, 1 brun och 1 gul/grön. Sedan såg jag att vid en takdosa fanns det en till takdosa ovanför taket.. ´
Pratade med kunden och fick reda på att förra ägaren hade dragit all el själv. Det ser för taskigt ut där med uttag som inte sitter fast och så. JFB hade kärvat igen.
(Dosorna i väggen sitter långt in, han har bara petat in påbyggnadsringar och sedan skruvat fast uttagen i klorna i dem. = Sitter nte. Lamputtagen i taket var bara upptryckta utan att blivit ditskruvade).
Har i alla fall sålt in EIO eltest hos kunden som ska utföras.
Men min poäng var att man ska inte anta att något är bara för att t.ex. färgen gul/grön är inkopplad på skyddsjord.
//Patrik
Mitt hus är från 1990. Svenska Bostäder har varit ägare hela tiden. Framtills för några månader sedan då det blev ombildat. Den känslan jag har fått här är att allting är byggt ordentligt. Tror därför att jag chansar på att allt är som det skall vara när det gäller elen... Kanske dumt. Men jag vet inte hur man mäter själv och vill inte anlita elektriker bara för att utföra en mätning. Men jag kanske kan lära mig att mäta genom att surfa runt lite här på sajten. Som jag förstår måste man verkligen vet vad man gör när man mäter.... Lutar ändå att jag köper ny spis, kopplar in och hoppas på det bästa...
Du kan med gott samvete göra så.kia2 skrev:Mitt hus är från 1990. Svenska Bostäder har varit ägare hela tiden. Framtills för några månader sedan då det blev ombildat. Den känslan jag har fått här är att allting är byggt ordentligt. Tror därför att jag chansar på att allt är som det skall vara när det gäller elen... Kanske dumt. Men jag vet inte hur man mäter själv och vill inte anlita elektriker bara för att utföra en mätning. Men jag kanske kan lära mig att mäta genom att surfa runt lite här på sajten. Som jag förstår måste man verkligen vet vad man gör när man mäter.... Lutar ändå att jag köper ny spis, kopplar in och hoppas på det bästa...
Klicka här för att svara