P
jag tror enda gången som en bank accepterar uppdelning av skulder med nya separata lån är när man flyttar isär och det är slut på förhållandet så det blir ohållbart att man är betalningsskyldig för den andres del av skulden.. ja eller när tv knackar på och vill skriva olika avtal och reklam och framstå i god dag för långivaren är viktigare än skulden..

Så långe dom tänker bo på samma adress och fortsätta i snarlika spår så kommer inte banken vara alltför sugen på att minska chansen till full betalning..

Så beroende på hur skulderna uppkommit och om det går att bevisa att nån är lurad men det är oftast svårt då många par som lever i sånt där så är sanningen olika beroende på vilken part man lyssnar på..

Så vill inte den ena parten ändra på nåt så är det egentligen bara separation och uppdelning av nuvarande tillgångar och skulder och sen ta hjälp av banken och förklara läget om separationen och att man nu måste försöka få isär skulderna till häften var..

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Så vill inte den ena parten ändra på nåt så är det egentligen bara separation och uppdelning av nuvarande tillgångar och skulder och sen ta hjälp av banken och förklara läget om separationen och att man nu måste försöka få isär skulderna till häften var..
Hon.äger inget hus, så hon har ingen säkerhet för lånet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
jag tror enda gången som en bank accepterar uppdelning av skulder med nya separata lån är när man flyttar isär och det är slut på förhållandet
Varför skulle det påverka banken att försätta sig i en sämre position?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
orsaken är att om man går skilda vägar och förhållandet är slut så är det rätt orimligt att ha gemensamma lån kvar och att man då om den andra inte betalar får betala deras del också..

Har släktingar som provat rätt snarlik situation med skulder större än tillgångar dom försökte få hjälp med att separera lån medans dom bodde ihop och var ett par.. omöjligt

Men efter tjejen tröttna och gjorde slut så insåg även banken att chansen att få in några pengar alls minskar om den andra som dom lyckas utmäta nåt hos får betala allt.. ett sista fuck you till exet att få betala dom gemensamma skulderna i sin helhet..

Därför brukar många banker hjälp till i det läget att dela skulderna i nya blancolån efter att allt är sålt av värde för att det ska kunna få in nå av pengarna istället för noll

Sen beror det såklart på hur stora belopp det handlar om vad som är tänkbara upplägg

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Banken kollar såklart betalningsförmåga och kreditvärdighet och försöker hitta den lösning som ger minst förlust för dom så olika folk kan såklart säkert råka ut för olika slutresultat

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Grundfrågan handlar om man kan göra något för att hon skall få en viss del av arvet och arvet inte bara skall täcka upp hans spelskulder.
Om han är en spelmissbrukare lär han använda vartenda öre hon kan samla ihop till fortsatt spelande.

P polaris78 skrev:
jag tror enda gången som en bank accepterar uppdelning av skulder med nya separata lån är när man flyttar isär och det är slut på förhållandet så det blir ohållbart att man är betalningsskyldig för den andres del av skulden.. ja eller när tv knackar på och vill skriva olika avtal och reklam och framstå i god dag för långivaren är viktigare än skulden..

Så långe dom tänker bo på samma adress och fortsätta i snarlika spår så kommer inte banken vara alltför sugen på att minska chansen till full betalning..

Så beroende på hur skulderna uppkommit och om det går att bevisa att nån är lurad men det är oftast svårt då många par som lever i sånt där så är sanningen olika beroende på vilken part man lyssnar på..

Jag fattar inte heller detta med att separation skulle göra att banken släpper en av gäldenärerna. De tittar väl bara på vilka som står på lånet, inte var de är skrivna?

Man kan ju ha lån ihop med andra utan att bo ihop eller vara ett par. Jag har till exempel haft ett lån på en båt tillsammans med en kompis.

J
S Sir Duke skrev:
Jag fattar inte heller detta med att separation skulle göra att banken släpper en av gäldenärerna. De tittar väl bara på vilka som står på lånet, inte var de är skrivna?

Man kan ju ha lån ihop med andra utan att bo ihop eller vara ett par. Jag har till exempel haft ett lån på en båt tillsammans med en kompis.
Fast polaris har en poäng, om du delar skuld med någon som inte tänker ändra sig är risken nog stor att tjejen i det här fallet sitter så fast att hon skiter i att försöka betala ens sin del. Bara skiter i att jobba, kanske kör lite svartjobb men inte betalar en spänn som går till att lösa exets skuld. Om pappan kan betala säg 100.000 av tjejens skuld, hon kan betala 100.000 till själv över nåt år har banken iallafall fått 50%. Sen får de försöka klämma gubben på huset efter det. Bankens uppsida är att tjejen erbjuder sig att lösa lite av situationen om hon bara får klippa skulden.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om man delar skulderna så ger hon pengar till ägaren av huset. Huset är rimligen belånat till max 100%. Tar hon hälften av skulderna så räcker försäljningen av huset till att betala hans huslån och mer därtill. Sedan sitter hon med skulder på ett hus som ingen av dem längre äger medan han är fri som fågeln.

Jag tror att om de separerar och hon begär skuldsanering så kommer det att motivera banken att göra en tvångsförsäljning av huset. Det täcker huslånen och hon har bara blankolånen kvar.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ett okänsligt råd, skilsmässa och om det behövs en tvångsförsäljning av huset skulle göra att allt delas upp rent juridiskt. När ekonomin väl är fristående kan du/ni gå in och stötta henne med hennes del, så att hon kan få en bättre ränta.
Nej.
Bara tillgångarna delas upp, lån som båda står på kommer långivarna aldrig gå med på att dela upp (och därigenom rejält minska chansen att få betalt) utan de kommer båda parter fortsätta att vara solidariskt ansvariga för.
Skuldsanering är enda utvägen, och den är iofs inte lätt den heller (även om det finns folk som tror det).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det finns absolut ingen anledning att tro att mer pengar till sambon eller släktingen skulle lösa något problem alls. Skulden går inte att lösa för att partnern inte vill förändra sitt beteende. Och om hon stannar med partnern men helt plötsligt får massa pengar så kommer det leda till bråk, vilket leder till att hon betalar, separation eller värst av allt våld.

Om hon faktiskt vill ta sig ur den situation så är det en separation som gäller, innan pengarna kommer in. Om hon inte är villig att göra det så kommer alla lösningar i världen leda henne tillbaka till samma plats för att partnern inte vill förändra sitt beteende.

Hon kommer att behöva ta en stor ekonomisk smäll, men det kommer bara att bli värre ifall hon inte lämnar sin partner. Spelberoende är läskigt och han var kanske en underbar snubbe innan allt det här, men det låter som att innan han blir tvungen att sälja huset så kommer han nog inte att förstå allvaret.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
försäljningen av huset till att betala hans huslån och mer därtill.
Vid en försäljning så kommer pengarna från försäljningen att gå till att betala hela lånet. Banken kommer inte att gå med på en försäljning om inte hela lånet betalas av. OM pengarna inte räcker (huset belånat till över 100%), så kan banken ev. gå med på försäljningen iallafall, men med ett "förlustlån" till säljaren. Osäker, men jag gissar att banken då kommer att kräva att båda skall stå för förlustlånet, eftersom båda stod för bolånet. Även om bara den ena var ägare till huset.

Men det låter väl inte jättesannolikt att de skulle lyckats få låna över 100% på huset.

• Gilla
sommarglass och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Om det är ett arv / gåva och hon litar mer på tex ett syskon än sambon så kan någon ta hand om pengarna tills skulderna är uppdelade. Så hon skyddar att hon inte stoppar in sitt arv och inte ens har ett ägande i huset.
Man ska vara lite försiktig här.
Kronokalle kan mäta ut, och har gjort det ibland, när det är ett ganska uppenbart mixtrande av detta slag.

Här står det lite
https://enklajuridik.se/om-arvsavsagelse-och-arvsavstaende/

Men för den som funderar över sånt här, så rekommenderar jag en grundlig utforskning över hur det fungerar.
Men att söka på "arvsavstående och arvsavsägelse" och lite andra lämpliga sökord kan vara en bra start.
Råd, lita inte på en enda källa, utan se till att det bekräftas av flera oberoende.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
En variant är ju att hon ställer in betalningarna och sätter sig i personlig konkurs. Inte särskilt roligt kanske men ja.....
Vad tänkte du här?
Som en lösning, eller något som skulle förvärra allt?

Hur ställer man sig i personlig konkurs?, vad innebär det?
Jag tror ärligt talat att du inte har en susning om vad du talar om.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man ska vara lite försiktig här.
Kronokalle kan mäta ut, och har gjort det ibland, när det är ett ganska uppenbart mixtrande av detta slag.

Här står det lite
[länk]

Men för den som funderar över sånt här, så rekommenderar jag en grundlig utforskning över hur det fungerar.
Men att söka på "arvsavstående och arvsavsägelse" och lite andra lämpliga sökord kan vara en bra start.
Råd, lita inte på en enda källa.
Nu levde pappan vad jag förstår och gåvor är helt fria så han både kan ge eller avstå. Iofs finns ju regler om laglott men det bör ingen kunna räkna som en tillgång då pappan kan spela bort pengarna själv mot betala en spelmissbrukares skulder.

Men visst, det viktiga är nog att lösa situationen asap och försöka få banken att förstå att de har mer att vinna på att dela upp skulderna.

Men jag håller med om att de borde få till en försäljning av huset innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.