26 335 läst ·
141 svar
26k läst
141 svar
Hur tar man sig ur dåliga gemensamma lån?
Det vanligaste är ju att om ena parten ärver fastigheten så ägs den av denne även om man flyttar ihop. Dock är detta med reservation för situationen där man tar gemensamma lån för att flytta in gemensamt, samt om man uppenbarligen gemensamt gör större investeringar i fastigheten (renoveringar etc). Det är alltså en lite mer komplicerad situation jämfört med om ena parten köpt fastigheten och man flyttat in gemensamt. Jag vet inte vilka möjligheter man som medlåntagare har att få till stånd en tvångsförsälning för att kvitta skulderna, men det kan också vara värt att undersöka.
Låt en jurist med kompetens inom området se över det specifika fallet. Det kan vara välinvesterade pengar.
Låt en jurist med kompetens inom området se över det specifika fallet. Det kan vara välinvesterade pengar.
Situationen att man "blir" medlåntagare på bostaden som sambo kanske finns något stöd för att tolka som att man då får någon form av rättigheter till bostaden? Normalt är det ju när en bostad köps in för att användas gemensamt som man får rättigheter, och i vilket annat läge skulle man bli inskriven som medlåntagare än när en förändring av bostaden för gemensamt bruk görs?
Man måste stå i köpekontraktet samt ha lagfarten. Om man inte gör det är man inte ägare, oavsett hur mycket lån man betalar. Detta är knastertorrt.A adron skrev:Situationen att man "blir" medlåntagare på bostaden som sambo kanske finns något stöd för att tolka som att man då får någon form av rättigheter till bostaden? Normalt är det ju när en bostad köps in för att användas gemensamt som man får rättigheter, och i vilket annat läge skulle man bli inskriven som medlåntagare än när en förändring av bostaden för gemensamt bruk görs?
Självklart är man inte ägare. Men sambolagen ger ju rätt till saker som köps in för gemensamt bruk. I något läge har ett nytt lån tagits och sambon blivit medlåntagare; det jag undrar är om det ur sambolagens perspektiv kan ses som att man betalat av det gamla lånet och löst panten med ett nytt lån och finansierat (köpt light) bostaden för gemensam användning.
Ja alltså en sambo kan förstås ha rätt till lösöre i det gemensamma hemmet.A adron skrev:Självklart är man inte ägare. Men sambolagen ger ju rätt till saker som köps in för gemensamt bruk. I något läge har ett nytt lån tagits och sambon blivit medlåntagare; det jag undrar är om det ur sambolagens perspektiv kan ses som att man betalat av det gamla lånet och löst panten med ett nytt lån och finansierat (köpt light) bostaden för gemensam användning.
Det var ägandet av själva huset och fastigheten jag menade.
Vad jag inte sett i tråden är den oerhört svåra frågan "vad är TS närstående beredd att göra för att ta sig ur situationen"?
Min erfarenhet är att det inte går att hjälpa om inte probleminsikt finns.
Många av svaren fokuserar på att hon bör lämna gubben eller få honom att sluta spela bort pengar.
Jag tror att steg 1a är ett svårt samtal med sin närstående om denna vill fortsätta såhär eller ha ett annat liv och vad det då får kosta.
Sen finns det många bra praktiska råd hur det kan gå till redan i tråden.
Min erfarenhet är att det inte går att hjälpa om inte probleminsikt finns.
Många av svaren fokuserar på att hon bör lämna gubben eller få honom att sluta spela bort pengar.
Jag tror att steg 1a är ett svårt samtal med sin närstående om denna vill fortsätta såhär eller ha ett annat liv och vad det då får kosta.
Sen finns det många bra praktiska råd hur det kan gå till redan i tråden.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Iofs, en spännande/kreativ tolkning av sambolagen. Men jag (som inte är jurist) tror att det är lite av "f---n läser bibeln, tyvärr.A adron skrev:Självklart är man inte ägare. Men sambolagen ger ju rätt till saker som köps in för gemensamt bruk. I något läge har ett nytt lån tagits och sambon blivit medlåntagare; det jag undrar är om det ur sambolagens perspektiv kan ses som att man betalat av det gamla lånet och löst panten med ett nytt lån och finansierat (köpt light) bostaden för gemensam användning.
Det är ju en klart tråkig situation som släktingen hamnat i. Men lite krasst så verkar det ju som hon frivilligt har skrivit på lånehandlingarna själv (??). Jag tror inte det finns någon väg ut, utom att betala av lånen, eller gå in i skuldsaneringsprogram.
Att skydda det kommande arvet kan man göra genom att ex. låta föräldern med pengar att ärva skriva testamente till ex. hennes barn om det finns. Då har hon visserligen rätt till sin laglott (50%), men om hon inte propsar på den, så går hela arvet till barnen. Och blir inte åtkomligt för kronofogden, om det skulle komma till det.
Klicka här för att svara