S steffo_b skrev:
Ja. Det är så de flesta dygnen ja. Jag skulle sträcka mig till att säga att det är den överväldigande majoritetn av dygnen som det är så.
Men min poäng är att det trots allt kan hända att elen är billigare på dagen än den varit under natten. Om man då har en elbil som är inställd på att ladda när elen är billigast så finns en risk att den då kommer att ladda under dagen när effektavgift gäller.
Och har du väl gjort det så du ändå drabbas av effektavgift för att elbilen laddat så har du inget som helst motiv för att försöka hålla nere effektförbrukningen längre eftersom du betalar samma peng oavsett om du belastat nätet hårt vid 3 eller 30 tillfällen under månaden. (eller en gång för de nätägare som beräknar effektavgiften på en enda topp)
Hur ställer du in detta för din laddare? Det hänger ju på detta också. Jag har aldrig varit med om att det har inträffat i alla fall.

S
Det ska bli intressant att se hur utfallen blir för nätbolagen med effektavgift.
Med förra modellen så byggde intjäningen på antal konsumerade kWh plus säkringsavgifter.

Med detta system lär det vara svårare att pricka balans mot intäktsram.

Vågar man gissa att de tar i lite för att inte riskera att hamna under, men sedan korrigera...
De har väl hela intäktsramsperioden på sig att hantera det innan de måste jämna ut. (2024-2027)

Och då kommer det säkert kommuniceras som att "titta vad bra effektavgifterna är, nu sänker vi"

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Vilka är dessa få? Tyvärr verkar du i vanlig ordning bara sväva omkring i tråden utan någon riktning mer än vad som för stunden passar dig på något sätt. Och varför hänga upp sig så mycket på den i (nuläget) stort marginella effektavgiften bättre du som du även gör med rätta sikta på övriga delar i nätavgifter mm.
Tack för din feedback, som är lite svår att följa för mig men jag antar att du inte är ute efter namn här.

De som kommer spara någon liten slant på detta är väl typiskt de som investerat i ny och smart teknik, har tid och energi att intressera sig, förmodligen med en släng av teknikintresse.

De som kommer förlora är sannolikt de äldre som inte följer sånt här, de som har äldre mindre effektiv utrustning, de som har ett tufft liv i övrigt och därför får sånt här inte riktigt plats, de som har atypiska arbets/livsvanor. Kort sagt de som redan generellt missgynnas på andra sätt.

Svårt att se det kontroversiella i den spaningen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Ja. Det är så de flesta dygnen ja. Jag skulle sträcka mig till att säga att det är den överväldigande majoritetn av dygnen som det är så.
Men min poäng är att det trots allt kan hända att elen är billigare på dagen än den varit under natten. Om man då har en elbil som är inställd på att ladda när elen är billigast så finns en risk att den då kommer att ladda under dagen när effektavgift gäller.
Och har du väl gjort det så du ändå drabbas av effektavgift för att elbilen laddat så har du inget som helst motiv för att försöka hålla nere effektförbrukningen längre eftersom du betalar samma peng oavsett om du belastat nätet hårt vid 3 eller 30 tillfällen under månaden. (eller en gång för de nätägare som beräknar effektavgiften på en enda topp)
I bil kan man ställa in under vilka tider på dygnet den tillåts att ladda, sen anger man vilken tid man avser att använda bilen, sen laddar bilen när det är som billigast utifrån de två parametrarna. Vet dock ej hur andra elbilar fungerar.

Fick nya priser för EON SE4 idag

Elöverföringsavgift
2025 - 30,70öre/kWh
2026 - 32,30öre/kWh

Energiskatt
2025 - 54,87öre/kWh
2026 - 45,00öre/kWh

Abbonemangsavgift
2025 - 9360kr/år
2026 - 9840kr/år

EON Räknar ut att min årskostnad räknat på 17213kWh
2025 - 24090kr totalt
2026 - 23146kr totalt

Även om det såklart lönar sig att minska förbrukningen så lönar det sig mindre 2026 pga av att fasta kostnader ökar och rörliga minskar.

Sen tillkommer elkostnad

S
pacman42 pacman42 skrev:
Hur ställer du in detta för din laddare? Det hänger ju på detta också. Jag har aldrig varit med om att det har inträffat i alla fall.
Jag har ännu inte någon elbil så för mig är det inte något jag i nuläget måste beakta.
Däremot vet jag att jag inte har några distinkta toppar under dagarna. Dvs jag har en relativt jämn belastning under dagarna så den dag Eon inför effektavgift hos mig så är det inte så mycket jag kan göra för att hålla nere topparna.
Dom förbrukare som jag måste köra under dagarna verkar vara relativt jämnt utspridda i belastning vilket betyder att jag inte har så mycket jag kan göra.
När jag tittat så är det möjligen så att jag skulle kunna få ner toppeffekten under dagen med i bästa fall 1 kW vissa dagar. Men eftersom det ofrånkomligen kommer att vara så att jag kommer att behöva köra saker som ger de topparna så finns det ingen anledning för mig att krångla med att försöka planera om. Några dagar i månaden kommer jag ändå att vara uppe på 5 kW effektbehov som högst så det finns inte så mycket att göra. Det enda jag konstaterat som orsakar några större toppar är exempelvis när jag kokar pasta eftersom man då ska ha plattan på fullt för att undvika att den klibbar ihop sig.

Så äter jag pasta någon gång i månaden vilket nog händer så finns ingen anledning att bry mig resten av dagarna om jag utgår ifrån att Eon kommer att införa en modell som är snarlik det som andra nätägare infört.

Att jag nämnde just elbil är att dom har potential att dra rätt mycket ström om du har en 11 kW laddare hemma och har den råkat dra full fart på laddningen under tider när effektavgift gäller så är det ju bara att köra på resten av månaden. Om det sedan blir för att det råkar vara någon dag när spotpriset är lågt under dagen eller om det är för att man av någon anledning måste ladda bilen spelar mindre roll.
Problemet är att om du "felat" någon gång under månaden så finns inget motiv till att hålla igen resten av månaden för du som kund sparar inga pengar på det.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
T TobiasK233 skrev:
I bil kan man ställa in under vilka tider på dygnet den tillåts att ladda, sen anger man vilken tid man avser att använda bilen, sen laddar bilen när det är som billigast utifrån de två parametrarna. Vet dock ej hur andra elbilar fungerar.
Det gäller nog för de flesta elbilar tror jag. Poängen är att dom du har en elbil (eller annan större förbrukare) som styr förbrukningen utifrån spotpris så kan det hända att den maxar förbrukningen under tider när effektavgiften gäller om det råkar falla sig så att spotpriset är extra lågt dagtid något dygn. Och då blir det beroende på hur hög effektavgitten är ganska dyrt och efter det finns inga argument för att hålla nere toppeffekten längre eftersom en elbilsladdning ofta drar så mycket som går med hänsyn till huvudsäkringarna. (förutsätter då att man har en 11 kW laddare till elbilen och ett hyfsat normalt elabb med 16 eller 20A huvudsäkringar.

S steffo_b skrev:
Det gäller nog för de flesta elbilar tror jag. Poängen är att dom du har en elbil (eller annan större förbrukare) som styr förbrukningen utifrån spotpris så kan det hända att den maxar förbrukningen under tider när effektavgiften gäller om det råkar falla sig så att spotpriset är extra lågt dagtid något dygn. Och då blir det beroende på hur hög effektavgitten är ganska dyrt och efter det finns inga argument för att hålla nere toppeffekten längre eftersom en elbilsladdning ofta drar så mycket som går med hänsyn till huvudsäkringarna. (förutsätter då att man har en 11 kW laddare till elbilen och ett hyfsat normalt elabb med 16 eller 20A huvudsäkringar.
Det finns en orsak till att jag har byggt min egen laddare och styr den själv utifrån elpris, effekttariff osv. Jag litar inte på att andra gör rätt...

S steffo_b skrev:
Det var just därför jag skrev att man kan spärra vilka timmar bilen tillåts ladda på , dvs styr till tid utanför effekttariff, och samtidigt styra på spotpris inom just den tidsramen, så det du skriver stämmer inte jättebra på elbilar.

Se tycker jag personligen det är lite tråkigare att ha elbil nu eftersom det kräver planering, jag laddar solidariskt när det är lågt elpris idag dvs när det finns överskott på el fast jag inte har spotpris själv utan månadsmedel, man får ju lite dra sitt strå....får se hur jag gör när eon inför effekttariff beroende på hur den utformas.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns en orsak till att jag har byggt min egen laddare och styr den själv utifrån elpris, effekttariff osv. Jag litar inte på att andra gör rätt...
Jag hade tibber och en kinaelbil tidigare, fungera inte alls med styrning mot lägsta pris.

Har idag polestar och polestars egen tjänst för att styra mot spotpris och det fungerar överraskande bra varje natt. Hoppas det blir så för alla eftersom ingen eller väldigt få kan bygga om sin laddbox :-)

R
Utfallet för mig gällandes november med effektavgifterna här i Jönköping.
Detaljerad sammanställning av elavgifter i Jönköping: effektavgift, elöverföringsavgift och energiskatt med total månadskostnad på 1521,39 kr.

Hos oss fungerar det såhär:
Effektavgiften beräknas på de två högsta timförbrukningarna under en månad, det vill säga de två timmar du har förbrukat som mest el.

Från 1 november till 31 mars tas höglastavgift ut på helgfria vardagar kl. 07–20

All övrig tid hela året om så är det effektavgift baslasttid.

2 elbilar i hushållet, laddar inte dessa mellan 07-20, efter det så kör jag full effekt.
Får betala 261kr/mån för det som ”straff” men det är det värt då jag inte behöver tänka mer på det öht sen under baslasttiden mer än förbrukningen såklart.

Höglasttiden, ja den är tråkigare men kommer inte styra om matlagning, värme etc. till andra tider. Måste kunna leva ett normalt liv.
Diskmaskin, tvätt m.m körs dock efter kl 20.

Man får helt enkelt bara vara glad och betala o knyta näven i fickan.

Lite intressant dock i vårat fall här i Jönköping så lär det vara sjuka toppar vid kl20 när alla drar igång laddare etc.

Var det inte det de ville undvika😉🤣

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
@RalleB Men du har alltså ingen avbonnemangsavgift ovanpå detta, eller?

R
B bhus2021 skrev:
@RalleB Men du har alltså ingen avbonnemangsavgift ovanpå detta, eller?
Det har jag på 236kr/mån för elnätet då.

Elräkning med detaljerad sammanställning av kostnader för fast avgift, effektavgift, elöverföringsavgift och energiskatt samt totalt belopp inklusive moms.

Sen tillkommer ju kostnader för elhandeln med såklart.

Men ville bara visa ett exempel på hur det funkar för oss med våran modell på effektavgifterna.

Fairlane
S steffo_b skrev:
Det enda jag konstaterat som orsakar några större toppar är exempelvis när jag kokar pasta eftersom man då ska ha plattan på fullt för att undvika att den klibbar ihop sig.
Det bör ändå inte påverka effekavgiften märkbart. Det är en platta och man kokar ju inte pasta en timme.

R RalleB skrev:
Utfallet för mig gällandes november med effektavgifterna här i Jönköping.
[bild]

Hos oss fungerar det såhär:
Effektavgiften beräknas på de två högsta timförbrukningarna under en månad, det vill säga de två timmar du har förbrukat som mest el.

Från 1 november till 31 mars tas höglastavgift ut på helgfria vardagar kl. 07–20

All övrig tid hela året om så är det effektavgift baslasttid.

2 elbilar i hushållet, laddar inte dessa mellan 07-20, efter det så kör jag full effekt.
Får betala 261kr/mån för det som ”straff” men det är det värt då jag inte behöver tänka mer på det öht sen under baslasttiden mer än förbrukningen såklart.

Höglasttiden, ja den är tråkigare men kommer inte styra om matlagning, värme etc. till andra tider. Måste kunna leva ett normalt liv.
Diskmaskin, tvätt m.m körs dock efter kl 20.

Man får helt enkelt bara vara glad och betala o knyta näven i fickan.

Lite intressant dock i vårat fall här i Jönköping så lär det vara sjuka toppar vid kl20 när alla drar igång laddare etc.

Var det inte det de ville undvika😉🤣
Har du jämfört vad slutsumman hade hamnat på innan effektavgifterna infördes? Elöverföringavgiften du har nu är ju väldigt låg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.