380 356 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Nej det händer nog inte så ofta.pacman42 skrev:
Men det räcker med att det händer en gång för att nätet ska behöva hantera det.
Och sannolikheten för att det någon gång inträffar bör ju vara 100%.
Eller vänta - alltså det är ju sannolikt att priset är lägre på natten = styrsignal att brassa på. Och då är det inte heller någon effekttariff.pacman42 skrev:
Så då kan man ladda med 11 kW på 16A säkring utan att det kostar extra,
Eller noll procent. Om inget drastiskt händer rörande elproduktionen. Solen driver inte ned priserna på dagen på vintern. Inte heller någon vårflod. Så då måste det vara vinden, men att den skall producera så mycket kräver att mängden vindkraftverk måste öka kraftigt. Dessutom så skall det blåsa mycket mer på dagen när detta sker. Jag tror inte på det!S Snikholt skrev:
Där jag bor, ja.S Snikholt skrev:
Och så har jag gjort sedan jag skaffade LLVP i januari 2022.
Det känns långsökt. Vi kan ju lika gärna få se glada artiklar från de som äntligen får se sänkt elnätskostnad när de har liten och jämn förbrukning som andra åkt snålskjuts på.D djac skrev:
Haha, så funkar varken journalistisk eller människor så det kommer inte hända, sen kommer detta mest troligt innebära en liten besparing för många men stora straff för få.K Kallens skrev:
Nej men det var inte heller vad jag beskrev, läste ditt svar för snabbt.pacman42 skrev:
Eller noll procent. Om inget drastiskt händer rörande elproduktionen. Solen driver inte ned priserna på dagen på vintern. Inte heller någon vårflod. Så då måste det vara vinden, men att den skall producera så mycket kräver att mängden vindkraftverk måste öka kraftigt. Dessutom så skall det blåsa mycket mer på dagen när detta sker. Jag tror inte på det!
Jag skrev när låg effektavgift och lågt elpris inträffar samtidigt.
D djac skrev:
Hehe nej det har du rätt i att aftonblaskan (m.fl.) inte jobbar så. Förhoppningsvis tar inte så många vad de skriver på särskilt stort allvar heller.D djac skrev:
Du menar som 6/12 nu för bara några dagar sedan när elpriset fram till 01:30 låg på över 50 Eur/MWh och sedan konstant låg på under 45 resten av dygnet. Dvs hela dagen.pacman42 skrev:
Eller den 22/11 när priserna såg ungefär likadana ut.
Eller den 1/11 när priset låg på över 30 fram till 01:30 och det sedan var en rejäl svacka i priset där det låg kring15 mellan 9:30 och 13:00 för att sedan stiga under eftermiddagen och inte gå under 20 igen.
Det går lätt att hitta exempel på när elen varit billig dagtid trots att den varit lite dyrare nattetid.
Sen beror det ju lite på hur strikt man vill avgränsa.
Det har de dagarna varit tidpunkter där elen varit billigare än den varit under dom klockslagen du nämner men det är ändå tillräckligt låga priser för att en "smart" vitvara, eller värmepump skulle kunna få för sig att brassa på och dra så mycket ström den orkar innan elen blir dyrare igen mellan de klockslag där du har effektavgift..
Och det är också så att alla nätägare inte har samma utformning av tarifferna. En del har som din nätägare har. En del har effektavgift året om. En del har endast en lägre effektavgift på nätterna istället för att helt låta bli.
Styr man sina förbrukare efter spotpriset så kommer det att bli tillfällen när man oavsiktligt råkar toppa effekten under tider när effektavgift gäller.
Och har du sedan gjort det vid något tillfälle så du ändå får betala så kan du lika gärna dra på resten av månaden också för du har inget att spara på det. Förutom att du måste hålla dig till låga spotpriser om du har timtaxa vill säga.
Men för mig som har månadsmedel på elpriset så spelar det ingen roll. Jag kan maxa när jag vill under dygnet om jag ändå råkat dra på mig en effektavgift.
Du kan alltid räkna på det på olika sätt, men min bil laddar på de billigaste timmarna varje natt. Den har inte en enda gång laddat inom 7-21 då jag har effekttariff. Jag har iofs brytpunkten kl 13.S steffo_b skrev:Du menar som 6/12 nu för bara några dagar sedan när elpriset fram till 01:30 låg på över 50 Eur/MWh och sedan konstant låg på under 45 resten av dygnet. Dvs hela dagen.
Eller den 22/11 när priserna såg ungefär likadana ut.
Eller den 1/11 när priset låg på över 30 fram till 01:30 och det sedan var en rejäl svacka i priset där det låg kring15 mellan 9:30 och 13:00 för att sedan stiga under eftermiddagen och inte gå under 20 igen.
Det går lätt att hitta exempel på när elen varit billig dagtid trots att den varit lite dyrare nattetid.
Sen beror det ju lite på hur strikt man vill avgränsa.
Det har de dagarna varit tidpunkter där elen varit billigare än den varit under dom klockslagen du nämner men det är ändå tillräckligt låga priser för att en "smart" vitvara, eller värmepump skulle kunna få för sig att brassa på och dra så mycket ström den orkar innan elen blir dyrare igen mellan de klockslag där du har effektavgift..
Och det är också så att alla nätägare inte har samma utformning av tarifferna. En del har som din nätägare har. En del har effektavgift året om. En del har endast en lägre effektavgift på nätterna istället för att helt låta bli.
Styr man sina förbrukare efter spotpriset så kommer det att bli tillfällen när man oavsiktligt råkar toppa effekten under tider när effektavgift gäller.
Och har du sedan gjort det vid något tillfälle så du ändå får betala så kan du lika gärna dra på resten av månaden också för du har inget att spara på det. Förutom att du måste hålla dig till låga spotpriser om du har timtaxa vill säga.
Men för mig som har månadsmedel på elpriset så spelar det ingen roll. Jag kan maxa när jag vill under dygnet om jag ändå råkat dra på mig en effektavgift.
Så här ser det ut idag och imorgon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst, strax före 21 så är priset lägre än förra natten, men från 13-13 så är natten billigast och har så varit de dagar jag laddat. Och det är de flesta dygn.
Jag kanske missade något uppenbart, men är inte @Boende45 TS?M Martin Lundmark skrev:Hej Boende45
Tack att du hjälper till i att svara på TS frågeställning, som rimligen är av intresse för många elanvändare nu, men även flera år framöver.
Det är mycket tråkigt när många här inte klarar av att hålla sig till frågeställningen i rubriken och TS första inlägg.
Det är ingen svårighet att ”tycka” att mer hör till, och borde tas upp samtidig.
Men då svarar men ofta inte på TS fråga, utan ”kapar” tråden till sina egna intressen, det är knappast ett gott maner och oförskämt mot TS.
Har man intresse av en annan frågeställning än TS då startar man självklart en ny tråd.
Elnätsbolagen sätter själv sina elnätstariffer utifrån hur de egna elnäten ser ut och kostar. Det är samma sak med effektavgiften som självklart på samma sätt blir olika utifrån hur de egna elnäten ser ut.
Det du utmärkt här tar upp tar upp handlar om det första steget för de flesta elanvändare, och är giltigt att tillämpa för många olika elnät med olika upplägg på effektavgiften. En effektavgift som rimligen kommer att förändras gällande varje elnätsbolag åren framöver.
Det finns mycket att lära sig om användningen av de elapparater man redan har.
Det andra och mer långsiktiga steget, som få har tagit upp, är att påverka valet av uppvärmning, varmvattenproduktion, val av vitvaror som jag skrivit om i bl.a. i inlägg #4 358. Detta andra steg innebär mindre av dagligt anpassningsarbete (manuella beslut) och skall främst komma in när man naturligt gör köp av ny utrustning, reparationer, förändringar och renoveringar och borde egentligen ha startats för flera år sedan, men då var ingen intresserad.
De långsiktiga ändringar jag gjort har sparat elkostnader i ca 20 år, har återbetalat sig mer än en gång och fortsätter så. Det har inte begränsat vardagen, inneburit några kända försakelser eller obehag för familjen och klarar rimligen att jag snart får effektavgifter utan större kostnadsökningar eller justeringar
Det har dessutom hjälpt till att finansiera byte av fönster och ett nytt kök![]()
Vilka är dessa få? Tyvärr verkar du i vanlig ordning bara sväva omkring i tråden utan någon riktning mer än vad som för stunden passar dig på något sätt. Och varför hänga upp sig så mycket på den i (nuläget) stort marginella effektavgiften bättre du som du även gör med rätta sikta på övriga delar i nätavgifter mm.D djac skrev:
Tråden ha ju en enkel frågeställning och om någon nu vill enkla grova lösningar som direkt inte är så betungande att ta till sig. Så det vore kanske bra med en tråddelning så allt kubbande här flyttas dit så mer övergripande resonemang och ideer högt och lågt hamnar där. Tyvärr blir det ju lätt ren Parkslidepsykologi som får folk att tro att det är livshotande förändringar som väntar i detta fallet. Avgrunden blir tydlig om man ser alla inlägg i olika trådar där så många inte ens kan ta till sig hur effekten som ska straffbeläggas räknas ut.
Själv tänker jag inte alls på att hantera detta mitt fokus har alltid varit att hantera energiåtgången och helt asynkront med korta nycker i media etc. Det har varit självklart och med bra och lyckosamt utfall nästan så man kan gå off grid om det kniper.
Ja. Det är så de flesta dygnen ja. Jag skulle sträcka mig till att säga att det är den överväldigande majoritetn av dygnen som det är så.pacman42 skrev:
Du kan alltid räkna på det på olika sätt, men min bil laddar på de billigaste timmarna varje natt. Den har inte en enda gång laddat inom 7-21 då jag har effekttariff. Jag har iofs brytpunkten kl 13.
Så här ser det ut idag och imorgon:
[bild]
Visst, strax före 21 så är priset lägre än förra natten, men från 13-13 så är natten billigast och har så varit de dagar jag laddat. Och det är de flesta dygn.
Men min poäng är att det trots allt kan hända att elen är billigare på dagen än den varit under natten. Om man då har en elbil som är inställd på att ladda när elen är billigast så finns en risk att den då kommer att ladda under dagen när effektavgift gäller.
Och har du väl gjort det så du ändå drabbas av effektavgift för att elbilen laddat så har du inget som helst motiv för att försöka hålla nere effektförbrukningen längre eftersom du betalar samma peng oavsett om du belastat nätet hårt vid 3 eller 30 tillfällen under månaden. (eller en gång för de nätägare som beräknar effektavgiften på en enda topp)