380 366 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Med ChargeAmps boxar funkar det utan problem. Man lägger in schemat i appen mellan vilka tider den får ladda, vilka dagar på veckan. Går naturligtvis ställa in inviduella tider dag för dag.S steffo_b skrev:Om den kan det ja.
Men frågan då är.
Kan alla på marknaden förekommande leverantörer av elbilar och leddboxar det. Dvs ställa in så att det är vissa tidsintervall som laddning skall blockeras. Och eventuellt också om detta bara ska gälla för vardagar men inte på helger. Samt att den automatiskt ska ta hänsyn till att det vissa tider på året inte heller är relevant.
Jag vågar lova att det är många leverantörer som inte lever upp till det. Då är i så fall alternativet att byta laddbox och eller bil för att kunna enkelt ta hänsyn till effektavgiften och det känns som en rätt drastisk åtgärd.
Samt laddeffekt om man vill det med.
De månader på året jag inte har högeffektstaxa, ja då kryssar jag bara ur schemat.
Pluggar in bilen när jag kommer hem och sen börjar bilen ladda vid inställd tid. I mitt fall kl 20:00 när högeffektstaxan slutar gälla.
Sen får vi snabbt tjänster från elnätsägaren som tex EON för smart laddning.tveksamt skrev:
Det finns säkert någon som inte kan det, jag har inte provat så många olika märken på laddboxar. De jag kommit i kontakt med har den möjligheten. Och jag vet elhandlare som har möjligheten att styra ett antal olika märken av laddboxar.
Och det lär knappast bli färre som kan det heller.
En sabb googling säger att Zaptec, Charge Amps, Garo, Easee, Wallbox, Zappi, Tesla, DEFA och CTEK,(vilket borde täcka in majoriteten av de boxar som finns i Sverige om man får tro google) alla kan sätta schema på sina laddboxar.
https://www.eon.se/kundservice/vara-tjanster/app/smart-laddning
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Sen ska det väl inte stickas under stol med att effektavgifterna komplicerar hemmaladdning av elbilar rätt mycket.W Weimik skrev:
Både jag och frun har förmånsbilar och kör en hel del i jobbet.
Vi har en charge amps aura laddbox hemma (dubbeluttag) som kan ladda 22kw samtidigt.
Vi har dock 20a säkringar = 11kw till laddboxen typ.
Under perioden: Från 1 november till 31 mars tas höglastavgift ut på helgfria vardagar kl. 07–20
Och den är dyr, så under den perioden laddar vi mellan 20-06:30 typ. = inte nog för att ladda 2 bilar på endast 11kWh om de är typ urladdade.
Så sten sax o påse, nä skämt åsido. Den som behöver mest laddning nästa dag är prioriterad.
För att komplicera det ännu mera så är boxen genom mitt avtal på jobbet uppkopplad mot okq8link, dvs jag blippar mitt OKQ8 kort när jag ska ladda och säljer el till OKQ8 och får en viss peng per kWh justerat mot min körjournal tjänstemil/privatmil.
Frun får blippa ett dummykort för hemmaladdning där vi inte säljer el till OKQ8 och får sen betalt per mil/tjänst istället från sitt jobb.
Har inte ens orkat räkna på vad som är mest fördelaktigt ännu. Ladda hemma eller på mack med tankkorten…..
För 700 kr anser jag inte det vara värt det. Om nu elnätet är så extremt belastat då får de fasiken skänka en sådan till alla användare.P paralun skrev:
Usch vad jag avskyr Ellevio.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Ja. Orkar man hålla på så kan man göra så. Men du sparar ju vare sig el eller effekt på det sättet. Och väldigt lite tid. Så jag har svårt att se att det skulle vara värt det.
Vad gäller gasol så är alla gasolhällar som finns för privatkunder långsammare än i stort sett alla på marknaden förekommande halogen och induktionshällar.
De enda gasolhällar som kan vara snabbare är de som är för restaurangkök men dom har en helt annan prislapp.
Gasolkök är ett fruktansvärt slöseri med energi. Över hälften av energin försvinner upp i luften runtomkring.
Plus att det förorenar inomhusluften rätt ordentligt. På nivån att det påstås att man förkortar sina barns liv om man har gasolhäll hemma.
Men för mig räcker det med att dom är så erbarmligt långsamma och att dom har så dålig effekt att dom inte klarar av att hålla emot om man lägger en lövbiff i en stekpanna utan att det svalnar i pannan.
Jag hatar gasolspisar något så in i vassen. Jag skulle tveklöst avstå från köp av ett hus om det fanns gasolspis i köket om det inte av andra anledningar var et så bra kap att det var värt att krångla runt med att dra ny el till en elektrisk häll.
När man lär sig bygga elnät då inser man att det kostar att bygga så att man kan överföra mycket effekt i ett elnät
Det handlar inte alltid om effektförluster och den kostnaden utan om spänningsfall (spänningsvariationer) i ledningar och i transformatorer.
Vi har för elnäten inte speciellt tagit betalt av privatpersoner för effekt och då har vi elanvändare inte behövt ta hänsyn till att effekt kostar att överföra i elnätet.
Många gånger har vi då bekvämt kunnat snabba upp processer som tex matlagning, badtunna eller billaddning genom att använda hög effekt
Nu när vi tydligare får börja betala för vad effekt kostar att överföra i elnätet, speciellt när många samtidigt vill ta ut hög effekt, då påverkar det oss. Vi kan vara tvungna att ändra vårt beteende eller att betala för effektöverföringen.
Ditt storkok kostade tidigare inget extra, för effektuttaget, därför så har du tillämpat storkok och varit nöjd med det. Du kan fortsätta med storkok men nu kostar det mer än förut
Effekttariffen är mycket enkel i sin uppbyggnad och hade kunnat vara mera dynamiskt uppbyggt, som t.ex. elpriset som idag varierar på kvart-timme-nivå. Men då hade introduktionen av effekttariffen blivit ännu obegripligare för många.
Utan dynamik i tariffen kommer du få ett efterblivet system, som mycket väl kan hamna tvärfel.M Martin Lundmark skrev:Hej steffo_b
När man lär sig bygga elnät då inser man att det kostar att bygga så att man kan överföra mycket effekt i ett elnät
Det handlar inte alltid om effektförluster och den kostnaden utan om spänningsfall (spänningsvariationer) i ledningar och i transformatorer.
Vi har för elnäten inte speciellt tagit betalt av privatpersoner för effekt och då har vi elanvändare inte behövt ta hänsyn till att effekt kostar att överföra i elnätet.
Många gånger har vi då bekvämt kunnat snabba upp processer som tex matlagning, badtunna eller billaddning genom att använda hög effekt
Nu när vi tydligare får börja betala för vad effekt kostar att överföra i elnätet, speciellt när många samtidigt vill ta ut hög effekt, då påverkar det oss. Vi kan vara tvungna att ändra vårt beteende eller att betala för effektöverföringen.
Ditt storkok kostade tidigare inget extra, för effektuttaget, därför så har du tillämpat storkok och varit nöjd med det. Du kan fortsätta med storkok men nu kostar det mer än förut
Effekttariffen är mycket enkel i sin uppbyggnad och hade kunnat vara mera dynamiskt uppbyggt, som t.ex. elpriset som idag varierar på kvart-timme-nivå. Men då hade introduktionen av effekttariffen blivit ännu obegripligare för många.
Lågt pris och låg/ingen effekttariff som du inte bemött tex.
Om alla blir effekt/prisjägare så kommer delar av lokalnäten se enorm stress ibland.
Och behöva byggas om/ut.
För all del gilla effekttariffer och de fördelar du anser att de ger dig i konkurrens med andra.
Men framställ det inte som en god sak som gynnar oss alla i kollektivet.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Fast det där är ju ren bullshit.
Elbolagen har fått massor med miljarder genom åren varav en del skulle gå till utbyggnad/framtidssäkring.
Dessa har istället gått som vinst för elbolagen till stor del. För att nätet har ju ”funkat”
Efter lite nerläggningar av kärnkraft så får man panik, vad ska vi göra nu?!
Vi tar ut ytterligare avgift från konsumenterna så får de bekosta våran nödvändiga utbyggnad av nät som vi tidigare skitit i att göra till stor del.
Som istället plockats ut som vinst.
Svenska folket har inget val, bend over and pay……
Samtidigt sitter norrmännen i grannlandet och skrattar åt oss, ”vi köper svensk el med pristak och ni får betala”. Fy fan, hur hamnade vi här.
Elbolagen har fått massor med miljarder genom åren varav en del skulle gå till utbyggnad/framtidssäkring.
Dessa har istället gått som vinst för elbolagen till stor del. För att nätet har ju ”funkat”
Efter lite nerläggningar av kärnkraft så får man panik, vad ska vi göra nu?!
Vi tar ut ytterligare avgift från konsumenterna så får de bekosta våran nödvändiga utbyggnad av nät som vi tidigare skitit i att göra till stor del.
Som istället plockats ut som vinst.
Svenska folket har inget val, bend over and pay……
Samtidigt sitter norrmännen i grannlandet och skrattar åt oss, ”vi köper svensk el med pristak och ni får betala”. Fy fan, hur hamnade vi här.
HejS Snikholt skrev:Utan dynamik i tariffen kommer du få ett efterblivet system, som mycket väl kan hamna tvärfel.
Lågt pris och låg/ingen effekttariff som du inte bemött tex.
Om alla blir effekt/prisjägare så kommer delar av lokalnäten se enorm stress ibland.
Och behöva byggas om/ut.
För all del gilla effekttariffer och de fördelar du anser att de ger dig i konkurrens med andra.
Men framställ det inte som en god sak som gynnar oss alla i kollektivet.
Jag tror att Jämtkraft talar om att inte ta ut effektavgift för de första säg 2-4 kW effekt Rimligen ingen dålig ide
Har du förslag på bättre metoder, än effektavgift, för att hålla nere kostnadsökningarna i elnäten?
Den del som inte beror på vinster till (aktie)ägare
Om jag totalt bortser från hur nätbolagen tillåts pungslå oss, där jag med nuvarande modell faktiskt hellre ser att de faktiskt tvingas bygga det nät kunder vill ha och betalar för så….M Martin Lundmark skrev:
Huvudsäkringsavgift efter säkringsstorlek plus effektavgift 24/7/365, låg avgift mellan 1-4 kW. Medelhög avgift 5-9kW. Skyhög avgift >10kW
Motsvarande avgift för effekt ut från mikroproduktion.
Det skulle göra skillnad. Men som jag sa i inledningen…. tillfaller besparingarna endast nätägaren och de kunder som optimerar så vill jag inte ha det alls.
Hej SnikholtS Snikholt skrev:
Jag skulle gärna se att dagens abonnemangssäkring enbart fick vara ett kortslutningsskydd. Då underlättas selektiviteten i elanvändarens anläggning
Som effektmätare så är säkringen inte speciellt noggrann.
Har inget emot ditt förslag, men har inte sett någon forskning/utredning om konsekvenserna, om det kan lösa bekymret att hålla nere de framtida kostnadsökningarna för elnäten.
Håller inte med i din "beskrivning" över hur "dålig" en gashäll är. Har haft både gas och glashäll i över 27 år och det är först nu när vi förra året bytte till induktionshäll där vi tidigare hade glashäll med halogen på två av de fyra plattorna som gashällen blev långsammare. Tidigare var gasen snabbare än el men efter induktionens införande i vårt kök så har eldriften blivit snabbare. Men att sätta stekpannan på gashällen är fortfarande väldigt bra och den "tappar" ingen effekt ens när man lägger i en bra mycket större köttstycke än de lövbiffar som du tydligen har erfarenhet av. man skall ha en rejälstekpanna i järn eller gjutjärn och ingen lätt teflonpanna.S steffo_b skrev:Ja. Orkar man hålla på så kan man göra så. Men du sparar ju vare sig el eller effekt på det sättet. Och väldigt lite tid. Så jag har svårt att se att det skulle vara värt det.
Vad gäller gasol så är alla gasolhällar som finns för privatkunder långsammare än i stort sett alla på marknaden förekommande halogen och induktionshällar.
De enda gasolhällar som kan vara snabbare är de som är för restaurangkök men dom har en helt annan prislapp.
Gasolkök är ett fruktansvärt slöseri med energi. Över hälften av energin försvinner upp i luften runtomkring.
Plus att det förorenar inomhusluften rätt ordentligt. På nivån att det påstås att man förkortar sina barns liv om man har gasolhäll hemma.
Men för mig räcker det med att dom är så erbarmligt långsamma och att dom har så dålig effekt att dom inte klarar av att hålla emot om man lägger en lövbiff i en stekpanna utan att det svalnar i pannan.
Jag hatar gasolspisar något så in i vassen. Jag skulle tveklöst avstå från köp av ett hus om det fanns gasolspis i köket om det inte av andra anledningar var et så bra kap att det var värt att krångla runt med att dra ny el till en elektrisk häll.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Effekttariffen är skapad för att vi har för dåligt elnät för att klara av tillfälliga toppar, hade våra pengar genom åren spenderats på att bygga ut nätet för att kunna överföra el så bra som möjligt mellan norr och söder så hade vi inte haft problem med tillfälliga toppar.M Martin Lundmark skrev:
Eller som det tjatas sönder om, hade vi använt pengarna till att underhålla de reaktorer som fanns så hade vi inte behövet bygga ut nätet från norr till söder för att upprätthålla en stabil överföring. = elnätet hade klarat av topparna.
Spela inte dum, allt det här beror inte på nått magiskt som hänt i Sverige.
Vi har gjort bort oss ordentligt i Sverige som gör att vi får leva som ett u-land och anpassa efter tider när vi kan använda elnätet för att inte sänka det.
Du kan inte snacka bort det, varför har övriga länder inte denna modellen? Varför klarar inte Sverige att möta dagens behov längre utan möter en risk för nerstängning av el på vissa områden.
Inkompetens och girighet är svaret… punkt