F fsn skrev:
Ja, naturligtvis är det spänningsnivå mot regulatoriska krav som är problemet.
Hej fsn
Många av våra kraftelektronikbaserade laster (tex datornätdelar och varvtalsstyrda värmepumpar) tar ut konstant effekt oberoende av spänningens nivå det innebär högre strömbehov vid lägre spänning

Det får som konsekvens att spänningsfallet i elnätet ökar vid minskad spänning

Det får då som konsekvens en ytterligare strömökning och minskad spänning hos kunden Till slut så kan man drabbas av en spänningskollaps i elnätet

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn
Många av våra kraftelektronikbaserade laster (tex datornätdelar och varvtalsstyrda värmepumpar) tar ut konstant effekt oberoende av spänningens nivå det innebär högre strömbehov vid lägre spänning

Det får som konsekvens att spänningsfallet i elnätet ökar vid minskad spänning

Det får då som konsekvens en ytterligare strömökning och minskad spänning hos kunden Till slut så kan man drabbas av en spänningskollaps i elnätet
Thanks for your input, jag är extremt medveten om hur det fungerar. På svenka skulle du kunna läsa det som: Gör vad du kan för att dämpa din skollärar-fetish.

Just där och då är det ju jättebra med lokala elproducenter…

• Gilla
Sigge McKvack och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Just där och då är det ju jättebra med lokala elproducenter…
Hej
Det är inte bara till dig jag skriver utan till alla som läser vår dialog

Jag utgår ifrån att även du gör det

Visst är det en fördel om vi hade styrbar lokal elproduktion året om på alla punkter i elnätet som motsvarar effektbehovet där

Hur skall vi ordna det årets alla timmar till en låg kostnad?

Redigerat:
kisumisu
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Starkt förenklat
Elenergin köper du av ett elhandelsbolag

Kostnaden för drift av Elnätet, som är ett monopol, betalar du till ett annat företag

Eftersom det ena är ett monopol så kan dessa verksamheter inte enkelt samordnas

Utan elnäten (som debiterar effektavgiften) gör detta för att kunna hålla nere kostnadsökningarna när vi elanvändare bla med timvisa priser och styrning, solceller, elbilsladdning har förändrat användningen av det redan byggda distributionssystemet till våra bostäder
Sen har vi alla som bytt ut direktel, glödlampor, vitvaror etc.

Nä felet är att man under flera år underdimensionerat nätet! "Det behövs inte längre kapaciteten när värmepumpar och CFL lampor kom".

Sen nu helt plötsligt är vi tillbaka på 70-80 -talet när elbilar och solceller kom 😂

Sen vet jag inte om problemet verkligen är så stort i våra nordiska länder? Det här är ju nåt som EU länder hittat på gemensamt.

Elnät är nog mycket större problem t ex i Italien (eller var det Spanien) där man verkar tom köra enfas på sina håll. Man har använt gas till matlagning, värme/varmvatten från Ryssland som nu stryps. Sen till dessa enfasnät kommer elbilsladdning så det är väl klart näten kollapsar när detä är så dåligt byggda från början!

Men har vi verkligen dessa problem i Sverige? Problemet är att utländska giriga företag köpt upp svenska elnät och ska köra samma skit här!

Redigerat:
  • Gilla
Sigge McKvack och 5 till
  • Laddar…
Energimarknadsinspektionen:
Många kunder hade svårt att förstå hur uppläggen fungerade och hur de skulle sprida ut sin elanvändning över tid för att undvika dyra effekttoppar.
Tydligen var informationen till kunderna för dålig.
Regeringen gav därför Energimarknadsinspektionen, Ei, i uppdrag att ta fram ett förslag på en ny modell, som ska presenteras senast den 12 april 2027. De nya effektavgifterna ska uppfattas som enkla, rättvisa och transparenta. Elkunderna ska få bättre förutsättningar att påverka sina kostnader – och samtidigt bidra till att elnätet används mer effektivt.
Vad jag förstår är Statens mål att alla skall ha exakt samma prismodell. Men Staten har inget bra förslag på någon sådan.

OK. Det som jag tycker är en aning motsägelsefullt är att Staten vill att alla skall ha samma modell samtidigt som staten tycker elnäten skall vara privatiserade. Orsaken till privatiseringen är vad jag begriper bland annat just att kunna ha lokala taxor.

Nu har vi provat lokala taxor och det verkar inte gått så bra. Kanske det är nu man skall utreda att förstatliga hela elnätet. Det lär rimligen vara omöjligt med samma taxor för alla annars. Eller?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Om det övergripande målet är att ha så klent elnät som möjligt så måste energin komma på annat sätt än via detta
Exakt det är målet, att ha så klent elnät som möjligt, max enfas 6A till en normal villa. 🙄
Tycker du inte själv att du överdriver kraftig med påstående som "Om det övergripande målet är att ha så klent elnät som möjligt"?

Kan ju hoppas att avgiften på 6A justeras på fakturan då 😅

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Exakt det är målet, att ha så klent elnät som möjligt, max enfas 6A till en normal villa. 🙄
Tycker du inte själv att du överdriver kraftig med påstående som "Om det övergripande målet är att ha så klent elnät som möjligt"?
När kampen för ett klent elnät går före alla andra mål, så blir detta övergripande, eller kalla det styrande. Det tycker jag är fel mål, elnätet ska dimensioneras som en funktion, det är inte ens en sekundär fråga.

Men jag tycker det är talande, de som vill ha det så, iaf här, är samma som hade kunnat spara en liten slant, dvs egna plånboken går före allt, bokstavligt talat så går den över lik.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Behöver vi överhuvudtaget effektavgifter.Vi har el så det det räcker.Jag kan inte kommaihåg att jag var utan el innan effektavgifter införde.Finland har från över 8kwh per timme om man väljer det eller så behöver man inte ha nån effektavgift om man väljer det. Vi ligger 2 plats i europa när det gäller exsport av el

• Älska
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
När kampen för ett klent elnät går före alla andra mål, så blir detta övergripande, eller kalla det styrande.
Men kampen är inte för ett klent nät!
D djac skrev:
Det tycker jag är fel mål, elnätet ska dimensioneras som en funktion, det är inte ens en sekundär fråga.
Det tycker jag också, till en lämplig nivå.
Jag antar att du är för att bygga flerfiliga vägar utanför skolor också, för att det blir trångt där ibland?
Och alla vägar som har trängsel ska byggas ut till minst dubbla kapaciteten?
Den som tycker att det kan vara fel i många fall (inte alla) och tycker det kan vara vettigare med andra regleringar påstår du vill tillbaks till traktorstigar?
D djac skrev:
Men jag tycker det är talande, de som vill ha det så, iaf här, är samma som hade kunnat spara en liten slant, dvs egna plånboken går före allt, bokstavligt talat så går den över lik.
Är det inte så att de som vill kunna kör full effekt när elpriset är lågt vill det för att kunna spara en slant? Den egna plånboken går före?
Ärligt talat har jag ingen aning om effektavgifter skulle vara bra eller dåligt för min plånbok, så ditt påstående faller.

Hur det ena eller andra bokstavligt talat går över lik vore intressant om du kunde förklara. Menar du på fullt allvar att om man tycker att effektavgifter kan vara vettigt så vill man ha ihjäl folk?

Fairlane
bengto77 bengto77 skrev:
Behöver vi överhuvudtaget effektavgifter.Vi har el så det det räcker.Jag kan inte kommaihåg att jag var utan el innan effektavgifter införde.Finland har från över 8kwh per timme om man väljer det eller så behöver man inte ha nån effektavgift om man väljer det. Vi ligger 2 plats i europa när det gäller exsport av el
Det är inte för att det saknas el, det är två helt oberoende frågor.
Det är mer som att jämföra med trängsel i trafiken.

Sen är det väl rent generellt dåligt att vänta tills det är ett akut problem, vare sig det gäller effekt eller energi, innan man agerar

D
Fairlane Fairlane skrev:
Hur det ena eller andra bokstavligt talat går över lik vore intressant om du kunde förklara. Menar du på fullt allvar att om man tycker att effektavgifter kan vara vettigt så vill man ha ihjäl folk?
Elektrifieringen handlar om just detta, att minska konsekvenserna av det andra valet, när man bromsar denna, genom att ekonomiskt straffa ut, eller subventionera för att bibehålla det gamla fossilsamhället så kostar det i liv, andras liv förvisso.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men kampen är inte för ett klent nät!
Jo, i förlängningen så är det precis det det handlar om. Våra nät drivs nämligen på kommersiella grunder och då är det klart som korvspad att nätägarna vill ha så mycket betalt som det bara går, med så liten insats det bara går.

Och eftersom vi inte har konkurrensutsatt denna bransch (svårt med naturliga monopol) så kan vi inte, som med bensinmacksägarna, hoppas på att konkurrensen på en öppen marknad pressar priserna trots vinstmaximeringsönskan hos ägarna.

Och om vi öht skall klara våra uppsatta mål så måste något ge med sig. Ett sätt är med ökad elektrifiering, men då är våra elnät en strategisk resurs som helt enkelt måste få kosta. Då handlar det om marknadsstörande politik för att öka vår elanvändning.

Inte straffavgifter som leder till motsatsen.

• Gilla
Sigge McKvack och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, i förlängningen så är det precis det det handlar om. Våra nät drivs nämligen på kommersiella grunder och då är det klart som korvspad att nätägarna vill ha så mycket betalt som det bara går, med så liten insats det bara går.
Det är skillnad på ett klent när och ett urstarkt när och det finns en hel del däremellan.

Ett klent när tycker jag inte man kan kalla det när man kan få 3x25A.
Och eftersom vi inte har konkurrensutsatt denna bransch (svårt med naturliga monopol) så kan vi inte, som med bensinmacksägarna, hoppas på att konkurrensen på en öppen marknad pressar priserna trots vinstmaximeringsönskan hos ägarna.
Det är jag medveten om, men jag tycker verkligen inte det är frågan efter en strävan efter klena nät.

Jag anser att man kan göra en diskussion utan att dra den till extremer.
Och om vi öht skall klara våra uppsatta mål så måste något ge med sig. Ett sätt är med ökad elektrifiering, men då är våra elnät en strategisk resurs som helt enkelt måste få kosta. Då handlar det om marknadsstörande politik för att öka vår elanvändning.
Ok, så höjda kostnader för näten är vad du önskar?
Inte straffavgifter som leder till motsatsen.
Men det beror ju på hur avgifterna utformas.
Om målet är att man ska ha elbil och kunna ladda den så går det utmärkt utan att man laddar ned maxeffekt när nätet är hårt belastat.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så höjda kostnader för näten är vad du önskar?
Det är en filosofisk diskussion, för precis som konstaterats otaliga gånger, inklusive av dig, så kommer våra avgifter höjas oavsett, takten på detta kommer inte påverkas av kostnaderna. Så för de flesta, inklusive mig, så är jag ganska ointresserad av om mitt elnätsbolag gör 39,5% vinst istället för 40% vinst, det är liksom inte fokus om man diskuterar de ekonomiska effektbegränsningarna.

De som mest ivrigt hejar på detta gör det för att de kan spara några hundralappar, sen idiotförklarar de alla och påstår att det är Ohms lag som gör att man måste undvika nätutbyggnader.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.