D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast nu blev det ju ingen omvänd effektriktning om jag konsumerar elen som min grannes solceller producerar eftersom vi ligger på sekundärsidan på samma transformator.

Eller?
Jag sammanfattar, elbil, solceller, batterier, eltillgångsanpassningar är alla djävulens påfund och rikets högsta avgifter ska drabba de som gått samman med dessa mörka krafter.

Fossilbilar, varvtalsreglerade pumpar, eltillgångsignorans är herrens önskan, de tar dig alla genom pärleporten, deras anhängare ska gå avgiftsfria genom jordelivet.

• Gilla
  • Haha
AvatdkjdkdkdAvatar och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jag sammanfattar, elbil, solceller, batterier, eltillgångsanpassningar är alla djävulens påfund och rikets högsta avgifter ska drabba de som gått samman med dessa mörka krafter.

Fossilbilar, varvtalsreglerade pumpar, eltillgångsignorans är herrens önskan, de tar dig alla genom pärleporten, deras anhängare ska gå avgiftsfria genom jordelivet.
Jag sammanfattar djac vill att andra ska betala för de kostnader han drar på sig och gillar att överdriva.

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag sammanfattar djac vill att andra ska betala för de kostnader han drar på sig och gillar att överdriva.
Tvärtom faktiskt, jag hänfaller bara inte åt populism, peka ut en grupp, rikta kulturkrigets svans mot dessa och gör livet svårt.

Fairlane
D djac skrev:
Tvärtom faktiskt, jag hänfaller bara inte åt populism, peka ut en grupp, rikta kulturkrigets svans mot dessa och gör livet svårt.
den "sammanfattning" du gjorde, där du kraftigt överdrev och ignorerade alla problem var väldigt populistisk.

Fairlane Fairlane skrev:
den "sammanfattning" du gjorde, där du kraftigt överdrev och ignorerade alla problem var väldigt populistisk.
Hej
Jag kan då knappast beskyllas för populism, med tanke på hur jag bemöts när jag beskriver den fysikaliska verkligheten som gäller för vår elkraftförsörjning

Och vad som behövs för att fortsätta hålla elnäten robusta och till en låg kostnad åren framöver för oss elanvändare

Redigerat:
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag kan då knappast beskyllas för populism, med tanke på hur jag bemöts när jag beskriver den fysikaliska verkligheten som gäller för vår elkraftförsörjning

Och vad som behövs för att fortsätta hålla elnäten robusta och till en låg kostnad åren framöver för oss elanvändare
Nej, du håller dig till fakta. Det var skrivningen från djac i inlägg #5656 som jag såg som populistisk.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Alla framsteg kommer med utmaningar och en del nya problem, det ska inte stoppa oss, vi ska framåt och inte tillbaks ett århundrade

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Alla framsteg kommer med utmaningar och en del nya problem,
Korrekt, men man behöver ju inte lossas om att de problemen inte existerar
D djac skrev:
det ska inte stoppa oss,
Nej, men man bör ju kunna diskutera de problem som finns på ett vuxet sätt
D djac skrev:
vi ska framåt och inte tillbaks ett århundrade
Ja, nu överdriver du igen. Vi backar inte ett århundrade genom att diskutera de problem som finns och diskutera hur de ska lösas och hur kostnaden för dessa lösningar ska fördelas.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, men man behöver ju inte lossas om att de problemen inte existerar

Nej, men man bör ju kunna diskutera de problem som finns på ett vuxet sätt

Ja, nu överdriver du igen. Vi backar inte ett århundrade genom att diskutera de problem som finns och diskutera hur de ska lösas och hur kostnaden för dessa lösningar ska fördelas.
Det är möjligt att jag underdriver något men jag skulle säga att det är försumbart i förhållande till förstorandet av de små problem som enkelt hanteras.

Att tänka bort alla framsteg inom produktion och utfasning av fossilt är ett steg tillbaks till i mitten av andra halvan av 1900-talet, sen blev vi mer medvetna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Walle85
Om vi nu måste ha effektavgift så är detta mitt förslag:

Mer rättvist med ett snitt över månadens alla dagar än att ta de 3-5 högsta per månad då man kan "misslyckas" ett par dagar per månad men ändå hålla nere sitt snitt om man sköter sig övriga dagar. Det är även bra att effekttoppar endast mäts dagtid på vardagar på vinterhalvåret då det är då det största behovet att hålla nere effekten finns. Finns ingen anledning att ha detta på nätter, helger eller på sommarmånaderna.
Det ska även tilläggas att man bör premiera låg förbrukning rent allmänt, dvs. högre överföringsavgift och lägre fast avgift oavsett säkring 16, 20 eller 25A då effektavgiften indirekt löser detta men ger möjlighet till högre uttag då det är gynnsamma förhållanden.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Det är möjligt att jag underdriver något men jag skulle säga att det är försumbart i förhållande till förstorandet av de små problem som enkelt hanteras.

Att tänka bort alla framsteg inom produktion och utfasning av fossilt är ett steg tillbaks till i mitten av andra halvan av 1900-talet, sen blev vi mer medvetna.
Och du menar att vi är på väg tillbaka till att elda med kol och olja i Sverige?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Och du menar att vi är på väg tillbaka till att elda med kol och olja i Sverige?
Om det övergripande målet är att ha så klent elnät som möjligt så måste energin komma på annat sätt än via detta

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Starkt förenklat
Med anledning av hur spänningsregleringen till våra villor är uppbyggd så är det lämpligast att det som solcellerna levererar i största möjligaste mån används i det egna huset
Det där beror verkligen på, det finns verkligen många alternativa fall och det är många gånger då lokalexport verkligen hjälper till. Det man kan generalisera lite om är väl att stora (eller många små) solcellsproducenter på ”svaga tarmar” med uppskruvad spänning är riktigt dåligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, du håller dig till fakta. Det var skrivningen från djac i inlägg #5656 som jag såg som populistisk.
F fsn skrev:
Det där beror verkligen på, det finns verkligen många alternativa fall och det är många gånger då lokalexport verkligen hjälper till. Det man kan generalisera lite om är väl att stora (eller många små) solcellsproducenter på ”svaga tarmar” med uppskruvad spänning är riktigt dåligt.
Hej
Du får komma ihåg att elnätsbolagen får skapa olika kundgrupper men de får inte diskriminera eller behandla kunder olika

Inom varje elnätsbolag blir det därför oftast samma kostndsupplägg för alla villor oberoende om de finns tätt i stad eller utspridda på landsbygden i ett nybyggt område eller ett gammalt eller tex ett område med relativt starkare elnät för att många kunder har fjärrvärme

Eftersom det oftast är spänningens nivå och variation som begränsar så är det snarare det än effektens flöde som styr behov av åtgärder

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du får komma ihåg att elnätsbolagen får skapa olika kundgrupper men de får inte diskriminera eller behandla kunder olika

Inom varje elnätsbolag blir det därför oftast samma kostndsupplägg för alla villor oberoende om de finns tätt i stad eller utspridda på landsbygden i ett nybyggt område eller ett gammalt eller tex ett område med relativt starkare elnät för att många kunder har fjärrvärme

Eftersom det oftast är spänningens nivå och variation som begränsar så är det snarare det än effektens flöde som styr behov av åtgärder
Ja, naturligtvis är det spänningsnivå mot regulatoriska krav som är problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.