380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag sammanfattar, elbil, solceller, batterier, eltillgångsanpassningar är alla djävulens påfund och rikets högsta avgifter ska drabba de som gått samman med dessa mörka krafter.lars_stefan_axelsson skrev:
Fossilbilar, varvtalsreglerade pumpar, eltillgångsignorans är herrens önskan, de tar dig alla genom pärleporten, deras anhängare ska gå avgiftsfria genom jordelivet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag sammanfattar djac vill att andra ska betala för de kostnader han drar på sig och gillar att överdriva.D djac skrev:Jag sammanfattar, elbil, solceller, batterier, eltillgångsanpassningar är alla djävulens påfund och rikets högsta avgifter ska drabba de som gått samman med dessa mörka krafter.
Fossilbilar, varvtalsreglerade pumpar, eltillgångsignorans är herrens önskan, de tar dig alla genom pärleporten, deras anhängare ska gå avgiftsfria genom jordelivet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
HejFairlane skrev:
Jag kan då knappast beskyllas för populism, med tanke på hur jag bemöts när jag beskriver den fysikaliska verkligheten som gäller för vår elkraftförsörjning
Och vad som behövs för att fortsätta hålla elnäten robusta och till en låg kostnad åren framöver för oss elanvändare
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Nej, du håller dig till fakta. Det var skrivningen från djac i inlägg #5656 som jag såg som populistisk.M Martin Lundmark skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Korrekt, men man behöver ju inte lossas om att de problemen inte existerarD djac skrev:
Nej, men man bör ju kunna diskutera de problem som finns på ett vuxet sättD djac skrev:
Ja, nu överdriver du igen. Vi backar inte ett århundrade genom att diskutera de problem som finns och diskutera hur de ska lösas och hur kostnaden för dessa lösningar ska fördelas.D djac skrev:
Det är möjligt att jag underdriver något men jag skulle säga att det är försumbart i förhållande till förstorandet av de små problem som enkelt hanteras.Fairlane skrev:
Korrekt, men man behöver ju inte lossas om att de problemen inte existerar
Nej, men man bör ju kunna diskutera de problem som finns på ett vuxet sätt
Ja, nu överdriver du igen. Vi backar inte ett århundrade genom att diskutera de problem som finns och diskutera hur de ska lösas och hur kostnaden för dessa lösningar ska fördelas.
Att tänka bort alla framsteg inom produktion och utfasning av fossilt är ett steg tillbaks till i mitten av andra halvan av 1900-talet, sen blev vi mer medvetna.
Om vi nu måste ha effektavgift så är detta mitt förslag:
Mer rättvist med ett snitt över månadens alla dagar än att ta de 3-5 högsta per månad då man kan "misslyckas" ett par dagar per månad men ändå hålla nere sitt snitt om man sköter sig övriga dagar. Det är även bra att effekttoppar endast mäts dagtid på vardagar på vinterhalvåret då det är då det största behovet att hålla nere effekten finns. Finns ingen anledning att ha detta på nätter, helger eller på sommarmånaderna.
Det ska även tilläggas att man bör premiera låg förbrukning rent allmänt, dvs. högre överföringsavgift och lägre fast avgift oavsett säkring 16, 20 eller 25A då effektavgiften indirekt löser detta men ger möjlighet till högre uttag då det är gynnsamma förhållanden.
Mer rättvist med ett snitt över månadens alla dagar än att ta de 3-5 högsta per månad då man kan "misslyckas" ett par dagar per månad men ändå hålla nere sitt snitt om man sköter sig övriga dagar. Det är även bra att effekttoppar endast mäts dagtid på vardagar på vinterhalvåret då det är då det största behovet att hålla nere effekten finns. Finns ingen anledning att ha detta på nätter, helger eller på sommarmånaderna.
Det ska även tilläggas att man bör premiera låg förbrukning rent allmänt, dvs. högre överföringsavgift och lägre fast avgift oavsett säkring 16, 20 eller 25A då effektavgiften indirekt löser detta men ger möjlighet till högre uttag då det är gynnsamma förhållanden.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Och du menar att vi är på väg tillbaka till att elda med kol och olja i Sverige?D djac skrev:Det är möjligt att jag underdriver något men jag skulle säga att det är försumbart i förhållande till förstorandet av de små problem som enkelt hanteras.
Att tänka bort alla framsteg inom produktion och utfasning av fossilt är ett steg tillbaks till i mitten av andra halvan av 1900-talet, sen blev vi mer medvetna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
Det där beror verkligen på, det finns verkligen många alternativa fall och det är många gånger då lokalexport verkligen hjälper till. Det man kan generalisera lite om är väl att stora (eller många små) solcellsproducenter på ”svaga tarmar” med uppskruvad spänning är riktigt dåligt.M Martin Lundmark skrev:
Fairlane skrev:
HejF fsn skrev:
Du får komma ihåg att elnätsbolagen får skapa olika kundgrupper men de får inte diskriminera eller behandla kunder olika
Inom varje elnätsbolag blir det därför oftast samma kostndsupplägg för alla villor oberoende om de finns tätt i stad eller utspridda på landsbygden i ett nybyggt område eller ett gammalt eller tex ett område med relativt starkare elnät för att många kunder har fjärrvärme
Eftersom det oftast är spänningens nivå och variation som begränsar så är det snarare det än effektens flöde som styr behov av åtgärder
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 708 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 708 inlägg
Ja, naturligtvis är det spänningsnivå mot regulatoriska krav som är problemet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du får komma ihåg att elnätsbolagen får skapa olika kundgrupper men de får inte diskriminera eller behandla kunder olika
Inom varje elnätsbolag blir det därför oftast samma kostndsupplägg för alla villor oberoende om de finns tätt i stad eller utspridda på landsbygden i ett nybyggt område eller ett gammalt eller tex ett område med relativt starkare elnät för att många kunder har fjärrvärme
Eftersom det oftast är spänningens nivå och variation som begränsar så är det snarare det än effektens flöde som styr behov av åtgärder