Fairlane
D djac skrev:
Det är en filosofisk diskussion, för precis som konstaterats otaliga gånger, inklusive av dig, så kommer våra avgifter höjas oavsett, takten på detta kommer inte påverkas av kostnaderna. Så för de flesta, inklusive mig, så är jag ganska ointresserad av om mitt elnätsbolag gör 39,5% vinst istället för 40% vinst, det är liksom inte fokus om man diskuterar de ekonomiska effektbegränsningarna.
Du tror inte det kommer påverka kostnaderna om man förbereder så att alla kan ladda sin elbil med 22 kW (du har tidigare sagt att det är rimligt)?
D djac skrev:
De som mest ivrigt hejar på detta gör det för att de kan spara några hundralappar, sen idiotförklarar de alla och påstår att det är Ohms lag som gör att man måste undvika nätutbyggnader.
Varken jag eller Martin vet om vi skulle tjäna eller förlora på det. Det vi vet är att du och några till vill ladda elbilen maximalt när elen är som billigast ... Man skulle nästan kunna påstå att ni är motståndare till effektavgift för att spara några hundralappar? Är det fult om någon vill spara pengar på att inte bygga ut näten i onödan, men fint om man vill spara pengar på att ladda elbilen lite billigare? För nog hinner du väl ladda elbilen även om du drar ner effekten lite på laddningen?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Du tror inte det kommer påverka kostnaderna om man förbereder så att alla kan ladda sin elbil med 22 kW (du har tidigare sagt att det är rimligt)?

Varken jag eller Martin vet om vi skulle tjäna eller förlora på det. Det vi vet är att du och några till vill ladda elbilen maximalt när elen är som billigast ... Man skulle nästan kunna påstå att ni är motståndare till effektavgift för att spara några hundralappar? Är det fult om någon vill spara pengar på att inte bygga ut näten i onödan, men fint om man vill spara pengar på att ladda elbilen lite billigare? För nog hinner du väl ladda elbilen även om du drar ner effekten lite på laddningen?
Att du väljer att uttrycka dig så ser jag som ett tydligt tecken på att propagandan fungerar, elbilar och annat modernt och "grönt" är fienden och genom att knyta frågan till dessa påstått dåliga saker så kan man motivera vilken åtgärd som helst, det är ju ändå för något gott. Du känner igen metoderna från andra områden va?

Nej, jag ser elnäten som något som förbinder producenter och köpare och vars enda roll är just detta, nu lär ju verkligheten fortsätta vara sådan att vår produktion varierar och då vill säljarna sälja vid överflöd och en del av elen kommer då lagras, detta ökar ständigt, för att bla användas då produktionen är låg.

Fairlane
D djac skrev:
Att du väljer att uttrycka dig så ser jag som ett tydligt tecken på att propagandan fungerar, elbilar och annat modernt och "grönt" är fienden och genom att knyta frågan till dessa påstått dåliga saker så kan man motivera vilken åtgärd som helst, det är ju ändå för något gott. Du känner igen metoderna från andra områden va?
Vilken propaganda?
Jag är för elbil, jag är för väldigt mycket modern och grönt, jag är för att elnäten byggs ut, men inte mer än nödvändigt och jag ser det inte som nödvändigt att alla ska ha tillgång till > 22 kW när som helst, utan att det kostar...

Ja jag känner igen metoden "klistra på andra en åsikt de inte har och argumentera den mot den", var det den du avsåg?
D djac skrev:
Nej, jag ser elnäten som något som förbinder producenter och köpare och vars enda roll är just detta, nu lär ju verkligheten fortsätta vara sådan att vår produktion varierar och då vill säljarna sälja vid överflöd och en del av elen kommer då lagras, detta ökar ständigt, för att bla användas då produktionen är låg.
Jag är vägar sonett något som förbinder olika punkter och folk vill ta sig fram på dem. Det gör inte att jag drar slutsatsen att man ska bygga vägar så att det aldrig blir köer. I vårt villaområde får vi ibland vänta på varandra. Det hade man kunnat avhjälpa genom att bygga vägarna bredare, kanske även flerfiliga, men jag tycker inte det nödvändigtvis är bäst alltid. Därmed inte sagt att man inte ska bygga om 2-1 väg till motorväg på vissa ställen etc.

Det är inte frågan om att antingen gör man max eller också försämrar man det man redan har.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett klent när tycker jag inte man kan kalla det när man kan få 3x25A.
Fast jag får ju inte det med de effektavgifter som vissa nätägare sjösatte. Det blev ju precis samma situation som med mobilnäten där man skröt om hur hög maxhastigheten var, men samtidigt talade tyst om att du bara hade 10MB att göra av med.

Som vi i branschen brukade nidskriva om reklamen: "Nu kan du göra av med din månataliga datamängd på bara fem minuter(!)"
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så höjda kostnader för näten är vad du önskar?
Ja. Precis som jag önskar höjda kostnader för försvaret. Det fyller en strategisk nytta. Det är omöjligt att öka elanvändningen så mycket som vi behöver göra utan att investera i nät och produktion*.

Sedan så har ju jag många gånger i tråden påpekat att om det stora problemet är alla villaägare som prompt skall tro att det är gratis att ansluta solpaneler med omvänd effektriktning osv som är problemet så låt för all del dessa betala hela systemkostnaden för det då.

Att göra el med solceller på individuella tak är inte samhällsekonomiskt öht. Det är åtminstone dubbelt så dyrt som att göra el i solcellspark, och då är Sverige inte landet som skall satsa på solceller öht.
Fairlane Fairlane skrev:
Om målet är att man ska ha elbil och kunna ladda den så går det utmärkt utan att man laddar ned maxeffekt när nätet är hårt belastat.
Och eftersom jag levt med effektavgifter i nästan tjugo år nu så kan jag ju berätta precis hur denna slagit pga min elbilsladdning. Eftersom jag laddar elbil så maxar jag min effekttaxa med den. Och eftersom taxan är maxad (det kostar några hundra extra i månaden; sätts på "slipper köpa bensin"-kontot) så kan jag skita i mitt effektuttag för övrigt.

Bra eller hur? Precis den effekt man ville uppnå... (OBS, föregående mening kan innehålla spår av ironi.)

P.S. Och vi måste som sagt sluta att prata om effektavgiften som en enskild företeelse. Den skiljde sig i kostnad och utformning med mer än en storleksordning beroende på nätägare, så det är inte alls samma djur vi talar om.

Och så skall vi fö inte ha det i Sverige heller. Elpriset skiljer sig inte en storleksordning mellan billigast e och dyraste elområdet, så då skall inte elnätspriset göra det heller. Bygg ut i så fall.

*) Och med det menar jag kärnkraft. Men det är en annan diskussion... ;)

• Gilla
Sigge McKvack och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken propaganda?
Jag är för elbil, jag är för väldigt mycket modern och grönt, jag är för att elnäten byggs ut, men inte mer än nödvändigt och jag ser det inte som nödvändigt att alla ska ha tillgång till > 22 kW när som helst, utan att det kostar...

Ja jag känner igen metoden "klistra på andra en åsikt de inte har och argumentera den mot den", var det den du avsåg?

Jag är vägar sonett något som förbinder olika punkter och folk vill ta sig fram på dem. Det gör inte att jag drar slutsatsen att man ska bygga vägar så att det aldrig blir köer. I vårt villaområde får vi ibland vänta på varandra. Det hade man kunnat avhjälpa genom att bygga vägarna bredare, kanske även flerfiliga, men jag tycker inte det nödvändigtvis är bäst alltid. Därmed inte sagt att man inte ska bygga om 2-1 väg till motorväg på vissa ställen etc.

Det är inte frågan om att antingen gör man max eller också försämrar man det man redan har.
Vi är ju redan där, det laddas redan elbilar, det som krävs för att det ska bli som effektavgiftsförespråkarna beskriver är någon form av organiserad samordnad laddning, att folk sätter sitt vanliga liv åt sidan och samladdar organiserat, jag tror liksom inte på det.

Detta handlar också lite om gudskomplex, att man tror att man kan kontrollera och styra allt, mycket andra förändringar kommer att ske, saker vi inte ens har tänkt på nu, kanske mer kollektivt i olika former, kanske mer hemarbete.

Att vi skulle gå tillbaks till 1900-tals elproduktion och stora tunga produktionsenheter som dundrar på 24/7 och jämnar ut förbrukningen tror jag inte på helt enkelt, framtiden för Sverige tror jag kommer vara väldigt annorlunda och mycket vet vi inte idag.

Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast jag får ju inte det med de effektavgifter som vissa nätägare sjösatte.
Vilken nätägare gjorde så att man inte fick nyttja 3x25A om man betalade för det?
Som vi i branschen brukade nidskriva om reklamen: "Nu kan du göra av med din månataliga datamängd på bara fem minuter(!)"
Och det fanns ingen möjlighet att betala för att använda mer?
Ja. Precis som jag önskar höjda kostnader för försvaret. Det fyller en strategisk nytta. Det är omöjligt att öka elanvändningen så mycket som vi behöver göra utan att investera i nät och produktion*.
Där är vi överens. Det jag har svårt att förstå är varför man ska betala mer än nödvändigt, oavsett om det är försvaret eller näten. En ökad kostnad köper jag, men inte för att vi ska bygga hangarfartyg. Sen är det väl så att de allra flesta motståndare till effektavgifter inte alls är beredda att betala mer, de vill att någon annan betalar.
Sedan så har ju jag många gånger i tråden påpekat att om det stora problemet är alla villaägare som prompt skall tro att det är gratis att ansluta solpaneler med omvänd effektriktning osv som är problemet så låt för all del dessa betala hela systemkostnaden för det då.
Enig
Att göra el med solceller på individuella tak är inte samhällsekonomiskt öht. Det är åtminstone dubbelt så dyrt som att göra el i solcellspark, och då är Sverige inte landet som skall satsa på solceller öht.
För egen konsumtion är det väl upp till var och en, men ja, ska man trycka ut det på nätet och det innebär kostnader för andra, så är det inte rimligt
Och eftersom jag levt med effektavgifter i nästan tjugo år nu så kan jag ju berätta precis hur denna slagit pga min elbilsladdning. Eftersom jag laddar elbil så maxar jag min effekttaxa med den. Och eftersom taxan är maxad (det kostar några hundra extra i månaden; sätts på "slipper köpa bensin"-kontot) så kan jag skita i mitt effektuttag för övrigt.
Ja, modellen kan ju utformas olika bra/dåligt, men under dessa 20 år så har du väl ändå fått den effekt du behövt, när du behövt den?
Sen kan du ju välja om du vill ladda med 11 kW (eller 22 kW) under högpristid, eller ladda med lägre hastighet eventuellt i kombination med att det finns tider då det är lägre effektavgift, kanske ingen alls?
Bra eller hur? Precis den effekt man ville uppnå... (OBS, föregående mening kan innehålla spår av ironi.)
Tja, det är ju ett val du fått göra. Vill du ladda max när det är högpris så får du det, medan grannen kanske laddar med lägre effekt vid andra tider och betalar mindre. Kör alla som du så måste kanske nätet förstärkas mer än om alla gör som grannen. I verkligheten så lär man se alla sätt.
P.S. Och vi måste som sagt sluta att prata om effektavgiften som en enskild företeelse. Den skiljde sig i kostnad och utformning med mer än en storleksordning beroende på nätägare, så det är inte alls samma djur vi talar om.
Exakt, fullständigt enig.
Och så skall vi fö inte ha det i Sverige heller. Elpriset skiljer sig inte en storleksordning mellan billigast e och dyraste elområdet, så då skall inte elnätspriset göra det heller. Bygg ut i så fall.
Fast det kan ju bero på olika förutsättningar i övrigt. Det skiljer inte mycket i vad det kostar att driva en bil (el/bensin/diesel/gas etc) beroende på var man bor i landet, men det kan skilja rejält när det kommer till försäkringar, parkering, trängselskatter, verkstadskostnad etc. Alternativet då blir att förstatliga hela nätet och så kan vi få ett enhetligt pris.
*) Och med det menar jag kärnkraft. Men det är en annan diskussion... ;)
😉

D djac skrev:

Hej djac

Vad är det för ”skuggboxning” du håller på med.
Vad är det för konstig propaganda som du vill få ut bland svenska elanvändare.

Jag har ägnat drygt 50 år åt att befrämja och underlätta elanvändning i samhället, med målet att vi elanvändare kan få ett bättre samhälle.

MEN Det innebär samtidigt att jag inte lovar ”guld och gröna skogar” som inte kan förankras i verkligheten.

Det brukar vara lätt att sälja en vara eller ett budskap om man inte behöver leverera, utan att det räcker med en återkommande propaganda

När jag skriver här, på byggahus, gör jag det för att hjälpa andra, även om budskapet inte stryker alla medhårs utan snarare ger en verklighetsbild som håller i många år, gärna en livstid.

Jag har både läst in mig på vad som är skrivet om ämnet elnät, forskat och utbildat för att våra elnät och vår elförsörjning skall fungera till rimliga kostnader och därmed ge en stabil grund för ett bra fungerande samhälle.

Jag ser verkligen inte elbaserad teknik som en fiende i samhället utan jag har ägnat drygt 50 år åt att befrämja och underlätta elanvändning i samhället.

D.v.s. mindre tomt prat och mera praktisk verkstad.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Vad är det för ”skuggboxning” du håller på med.
Vad är det för konstig propaganda som du vill få ut bland svenska elanvändare.

Jag har ägnat drygt 50 år åt att befrämja och underlätta elanvändning i samhället, med målet att vi elanvändare kan få ett bättre samhälle.

MEN Det innebär samtidigt att jag inte lovar ”guld och gröna skogar” som inte kan förankras i verkligheten.

Det brukar vara lätt att sälja en vara eller ett budskap om man inte behöver leverera, utan att det räcker med en återkommande propaganda

När jag skriver här, på byggahus, gör jag det för att hjälpa andra, även om budskapet inte stryker alla medhårs utan snarare ger en verklighetsbild som håller i många år, gärna en livstid.

Jag har både läst in mig på vad som är skrivet om ämnet elnät, forskat och utbildat för att våra elnät och vår elförsörjning skall fungera till rimliga kostnader och därmed ge en stabil grund för ett bra fungerande samhälle.

Jag ser verkligen inte elbaserad teknik som en fiende i samhället utan jag har ägnat drygt 50 år åt att befrämja och underlätta elanvändning i samhället.

D.v.s. mindre tomt prat och mera praktisk verkstad.
Jag har läst vad du skriver i denna frågan.

Fairlane
D djac skrev:
Vi är ju redan där, det laddas redan elbilar, det som krävs för att det ska bli som effektavgiftsförespråkarna beskriver är någon form av organiserad samordnad laddning, att folk sätter sitt vanliga liv åt sidan och samladdar organiserat, jag tror liksom inte på det.
Ärligt talat, nu överdriver du väl kraftigt igen?
Är det att sätta sitt vanliga liv åt sidan att ställa in laddboxen på att ladda vissa tider?
Är det inte precis lika mycket att sätta sitt liv åt sidan att styra när man laddar efter elpriset?

Det är inte alls frågan om att man ska samladda organiserat, det tror inte jag heller på, men det verkar som att du inte ens förstår hur effektavgift är tänkt att fungera?!
D djac skrev:
Detta handlar också lite om gudskomplex, att man tror att man kan kontrollera och styra allt, mycket andra förändringar kommer att ske, saker vi inte ens har tänkt på nu, kanske mer kollektivt i olika former, kanske mer hemarbete.
Överdrifter, som vanligt. det handlar om att unna ställa in sin laddbox på att ladda exempelvis på natten, eller på dagen om man är hemma och producerar el själv, eller inte har effektavgift på sommaren.

Det blir lite löjligt att tro att det är så hopplöst svårt och någon form av gudskomplex, samtidigt som man kan styra att man laddar fullt när elen är billig.
D djac skrev:
Att vi skulle gå tillbaks till 1900-tals elproduktion och stora tunga produktionsenheter som dundrar på 24/7 och jämnar ut förbrukningen tror jag inte på helt enkelt, framtiden för Sverige tror jag kommer vara väldigt annorlunda och mycket vet vi inte idag.
Vilket är en delvis annan fråga, men jag håller med om att det är mycket vi inte vet idag. Att vi inte vet allt talar vare sig för eller emot effektavgifter (som kan utformas på många olika sätt och som är möjliga att förändra över tid).

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken nätägare gjorde så att man inte fick nyttja 3x25A om man betalade för det?

Och det fanns ingen möjlighet att betala för att använda mer?
Jo, men det var ju min poäng. Om kostnaderna blir ohemula så kan man inte de facto utnyttja tjänsten så som den marknadsförs. Om kostnaden för att använda mina 3x25A skall öka med någon, eller tom några, storleksordningar jämfört med t ex 3x16A så kan man inte säga att man faktiskt har tillgång till den.

Då är det bara marknadsföring och inte en tjänst som levereras.
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det kan ju bero på olika förutsättningar i övrigt. Det skiljer inte mycket i vad det kostar att driva en bil (el/bensin/diesel/gas etc) beroende på var man bor i landet, men det kan skilja rejält när det kommer till försäkringar, parkering, trängselskatter, verkstadskostnad etc.
Ja, men det är inte tio gånger, eller mer, så dyrt att laga bilen i Stockholm som i Korpilombolo. Våra dåliga transmissionsnät gör som sagt att elpriset kan skilja någon faktor (idag en faktor två ungefär) mellan elnätsområde 1 och 4.

Det är en sak. Att det, som sagt, skiljer mer än tio gånger att göra av med en kW i effektavgift beroende på lokala nätförhållanden är helt orimligt. Du hittar ingen så viktig annan samhällsservice med de skillnaderna. (Eller?)
Fairlane Fairlane skrev:
Alternativet då blir att förstatliga hela nätet och så kan vi få ett enhetligt pris.
Ja, nu är du inne på något. Naturliga monopol skall drivas av det allmänna, det är min fasta övertygelse. Om man har ett naturligt monopol så fungerar nämligen inte marknader för att rätt prisa, risk, kostnad, investering osv.

De som alltid sjunger marknadens lov har tydligen sällan kommit till kapitel två i ekonomiboken, det som heter Market Failure. Där lär man sig att marknader är känsliga djur. Förhållandena måste vara precis rätt för att de skall fungera bra. Och de förhållandena finns helt enkelt inte här.

Så förstatligande, eller iaf en kommunalisering (och då inte som bolag i kommunal regi som används som allmän kassako) är inte en så dum idé som den kan låta vid förstone.

Att ha det som idag är i vilket fall döfött...

Redigerat:
  • Gilla
Sigge McKvack och 2 till
  • Laddar…
Finns väl inte så mycket vi kan göra. Elbolaget tar ut en avgift, vi betalar den. Vad är alternativet? Bygga en egen sol och vindkrafts park?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat, nu överdriver du väl kraftigt igen?
Är det att sätta sitt vanliga liv åt sidan att ställa in laddboxen på att ladda vissa tider?
Är det inte precis lika mycket att sätta sitt liv åt sidan att styra när man laddar efter elpriset?

Det är inte alls frågan om att man ska samladda organiserat, det tror inte jag heller på, men det verkar som att du inte ens förstår hur effektavgift är tänkt att fungera?!

Överdrifter, som vanligt. det handlar om att unna ställa in sin laddbox på att ladda exempelvis på natten, eller på dagen om man är hemma och producerar el själv, eller inte har effektavgift på sommaren.

Det blir lite löjligt att tro att det är så hopplöst svårt och någon form av gudskomplex, samtidigt som man kan styra att man laddar fullt när elen är billig.

Vilket är en delvis annan fråga, men jag håller med om att det är mycket vi inte vet idag. Att vi inte vet allt talar vare sig för eller emot effektavgifter (som kan utformas på många olika sätt och som är möjliga att förändra över tid).
Det är liksom av nöden tvunget, jag menar att för att de situationer som målas upp ska inträffa så krävs det extrema händelser, som du kallar överdrivna.

Allt jag säger är att elnäten ska vara fortsatt ändamålsenliga och att det idag inte är samma sak som för femtio år sedan eller om femtio år. Att genom att bromsa elnätsutvecklingen försöka styra utvecklingen är inte bara helt fel, det är också destruktivt.

Det återkomms hela tiden att elbilsägare är så elaka för att de laddar när priset är lågt men det är en god sak, så ska konsumenter uppträda i en marknadsekonomi. Ett lågt pris signalerar överskott, detta ska vi ta tillvara, ett högt pris signalerar brist och den moderna abonnenten minskar då sin förbrukning, en del stoppar helt sina inköp, det är också en bra sak.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det är liksom av nöden tvunget, jag menar att för att de situationer som målas upp ska inträffa så krävs det extrema händelser, som du kallar överdrivna.

Allt jag säger är att elnäten ska vara fortsatt ändamålsenliga och att det idag inte är samma sak som för femtio år sedan eller om femtio år. Att genom att bromsa elnätsutvecklingen försöka styra utvecklingen är inte bara helt fel, det är också destruktivt.

Det återkomms hela tiden att elbilsägare är så elaka för att de laddar när priset är lågt men det är en god sak, så ska konsumenter uppträda i en marknadsekonomi. Ett lågt pris signalerar överskott, detta ska vi ta tillvara, ett högt pris signalerar brist och den moderna abonnenten minskar då sin förbrukning, en del stoppar helt sina inköp, det är också en bra sak.
Det som är så intressant och också märkligt i dina resonemang, är att det du förespråkar är precis just vad som gör elnäten dyrare.

Inte för att nätbolagen är elaka girigbukar, nåja - de ser naturligtvis sin chans, men utmaningarna i nätet är högst reella. På grund av den omställning som pågår.

Jag antar att du förstår detta - så då blir min slutsats att du tycker att det är en önskvärd utveckling, att vi fortsätter trenden med att elnäten blir allt dyrare.

Du vill fortsätta socialisera nätkostnader, men kraftigt öka incitamenten för att individualisera energikostnaden, och möjlig vinst på det "nya".

Varför?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Det som är så intressant och också märkligt i dina resonemang, är att det du förespråkar är precis just vad som gör elnäten dyrare.

Inte för att nätbolagen är elaka girigbukar, nåja - de ser naturligtvis sin chans, men utmaningarna i nätet är högst reella. På grund av den omställning som pågår.

Jag antar att du förstår detta - så då blir min slutsats att du tycker att det är en önskvärd utveckling, att vi fortsätter trenden med att elnäten blir allt dyrare.

Du vill fortsätta socialisera nätkostnader, men kraftigt öka incitamenten för att individualisera energikostnaden, och möjlig vinst på det "nya".

Varför?
Till att börja med så kan elnäten mycket väl bli något dyrare men avgifterna samtidigt något lägre, det är enkelt.

Eftersom jag inte ser någon väg runt det man kallar elektrifieringen så ser jag heller inga problem i att kostnaderna omfördelas, dvs vi lägger mindre på fossilt och en del av de pengarna flyttas till fossilfritt.

Vi är i en övergångsperiod och det finns en spridning, några ligger lite före och andra lite efter, det skapar en yta för populister att spela i, där de kan skapa konstgjorda spänningar och konflikter som kan nyttjas i olika syften, jag tycker inte man ska förstärka såna aktiviteter.

Fairlane
D djac skrev:
Det är alltså nödvändigt att skriva att man måste sätta sitt liv åt sidan för att man laddar billigare vissa tider ?

Ändå har du själv valt att göra så?
Du har kvartspris istället för fastpris, och sätter ditt liv åt sidan för att tjäna några hundralappar?
D djac skrev:
Jag vill också ha ändamålsenliga nät.
Jag vill ha ändamålsenliga vägar också, men för mig innebär ändamålsenlig inte samma sak som max, så alla vägar behöver inte fler filer,men de som faktiskt behöver det ska såklart få det.
D djac skrev:
Det återkomms hela tiden att elbilsägare är så elaka för att de laddar när priset är lågt men det är en god sak, så ska konsumenter uppträda i en marknadsekonomi.
Vem säger det?
Det vi försöker säga är att det inte finns någon koppling mellan belastning på nätet och elpris.
D djac skrev:
Ett lågt pris signalerar överskott, detta ska vi ta tillvara, ett högt pris signalerar brist och den moderna abonnenten minskar då sin förbrukning, en del stoppar helt sina inköp, det är också en bra sak.
Javisst, men det är ett lågt pris på el. Om du behöver byta ut delar i din elanläggning hemma för 100' kronor för att kunna använda så mycket el som möjligt när den är billig, kanske spara några 100-lappar i månaden, skulle du göra det?

Ja, exemplet är såklart kraftigt överdrivet, men man var väl tvungen att överdriva kraftigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.