G Ganescha skrev:
Låst artikel! Hur gör vi för att få våran röst hörd?

Effektavgifterna floppade – nu tas ny modell fram och du får tycka till​

Nätbolagens kritiserade effektavgifter fick bakläxa av regeringen. Nu gör Energimarknadsinspektionen ett omtag – och fram till 22 juni har privatpersoner chansen att komma med inspel.

Publicerad 12 jun 2026 kl 13.09

Den 13 mars stoppade regeringen kravet på att alla Sveriges elnätsbolag skulle införa effektavgifter senast den 1 januari 2027. Beskedet kom efter omfattande kritik av att nätbolagen hade valt ett virrvarr av modeller för avgifterna. Många kunder hade svårt att förstå hur uppläggen fungerade och hur de skulle sprida ut sin elanvändning över tid för att undvika dyra effekttoppar.

Regeringen gav därför Energimarknadsinspektionen, Ei, i uppdrag att ta fram ett förslag på en ny modell, som ska presenteras senast den 12 april 2027. De nya effektavgifterna ska uppfattas som enkla, rättvisa och transparenta. Elkunderna ska få bättre förutsättningar att påverka sina kostnader – och samtidigt bidra till att elnätet används mer effektivt.

Myndigheten har under våren bildat en referensgrupp för att få in synpunkter och erfarenheter från olika håll. I gruppen ingår allt från elnätsföretag och elproducenter till Villaägarnas riksförbund och företag som erbjuder energitjänster. Även privatpersoner kan göra sin röst hörd via en öppen enkät, som kan besvaras till och med måndag 22 juni . En av enkätfrågorna lyder exempelvis ’Vad är en ”enkel” effektavgift för dig/er?’.

Inget förbud​

Den tidigare föreskriften ska upphävas senast den 30 juni, och då stoppas alltså kravet på att införa effektavgifter senast den 1 januari 2027 . Men det finns inget förbud för elnätsbolag att ta ut den omdebatterade avgiften, förutsatt att upplägget inte strider mot elmarknadsförordningen eller ellagen.

I väntan på att Ei presenterar att nytt förslag har elnätsbolagen valt olika vägar.

Ellevio införde exempelvis en effektavgift i januari 2025, och konstaterade efter ett år att upplägget hade påverkat kundernas elanvändning i önskad riktning. I avvaktan på ett nytt regelverk valde företaget att återinföra en modell utan effektavgift den 1 juni.

Vattenfall Eldistribution pausar sitt införande som skulle ha skett under hösten, i väntan på nya föreskrifter från Ei. Eon gör detsamma.

Tekniska verken i Linköping och Katrineholm behåller däremot sina effektavgifter med motiveringen:

”Vi har full förståelse för att både kunder och politiker vill ha förändring snabbt. Men en modell som utvecklats under flera år kan inte bara ställas om på kort tid. Om prismodellen måste göras om behöver det göras ansvarsfullt, och i så fall landa i den prismodell som ska gälla långsiktigt”

https://www.nyteknik.se/energi/effe...-ny-modell-fram-och-du-far-tycka-till/4473064

Om avsikten är att fördela effektuttaget till när tillgången är som högst och efterfrågan är som lägst, så har vi ju redan 15-minuters-taxa på energiuttaget för att styra just detta.
Låter kanske obegåvat att blanda energiuttag och effekt, men resultatet blir detsamma.

Varför krångla till det med ännu ett styrinstrument istället för att förfina det som redan finns och fungerar ganska bra?

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Om avsikten är att fördela effektuttaget till när tillgången är som högst och efterfrågan är som lägst,
Det är ju inte det som är avsikten med effektavgiften.. Så ett pedagogiskt problem är det ju absolut.

Utan att fördjupat mig överdrivet mycket, utan bara hur det påverkat mig. Så det viktigaste är att det blir mer (eller helt) enhetligt. Det ska inte vara helt olika tider, antal toppar och priser på bara några km avstånd.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F
O [old rusty] skrev:
Det är ju inte det som är avsikten med effektavgiften.. Så ett pedagogiskt problem är det ju absolut.

Utan att fördjupat mig överdrivet mycket, utan bara hur det påverkat mig. Så det viktigaste är att det blir mer (eller helt) enhetligt. Det ska inte vara helt olika tider, antal toppar och priser på bara några km avstånd.
Ta bort det om tillgången och behåll när effektuttaget är som lägst och acceptera att det är extremt likställt med att utnyttja infrastrukturen maximalt så är det ganska mycket exakt samma sak/resultat.

O [old rusty] skrev:

Hej
Starkt förenklat
Elenergin köper du av ett elhandelsbolag

Kostnaden för drift av Elnätet, som är ett monopol, betalar du till ett annat företag

Eftersom det ena är ett monopol så kan dessa verksamheter inte enkelt samordnas

Utan elnäten (som debiterar effektavgiften) gör detta för att kunna hålla nere kostnadsökningarna när vi elanvändare bla med timvisa priser och styrning, solceller, elbilsladdning har förändrat användningen av det redan byggda distributionssystemet till våra bostäder

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
En solig dag när elpriset är lågt och jag laddar bilen så tar jag ju ut energi som skapas av grannskapets solceller. Då borde jag ju avhjälpa nätet i stort genom att konsumera den lokalt producerade energin med så hög effekt som möjligt. Tänker jag fel?

Sen inser jag ju att det är krångligt att hålla koll på lokala tillskott och uttag för att reglera alla konsumenters påslag pga effektavgift på ett rättvist sätt, men det skulle ju vara en lämplig tillämpning för någon av alla hypade AI-modeller. Kanske något för dem som jobbar med edge-AI att fundera på?

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
En solig dag när elpriset är lågt och jag laddar bilen så tar jag ju ut energi som skapas av grannskapets solceller. Då borde jag ju avhjälpa nätet i stort genom att konsumera den lokalt producerade energin med så hög effekt som möjligt. Tänker jag fel?

Sen inser jag ju att det är krångligt att hålla koll på lokala tillskott och uttag för att reglera alla konsumenters påslag pga effektavgift på ett rättvist sätt, men det skulle ju vara en lämplig tillämpning för någon av alla hypade AI-modeller. Kanske något för dem som jobbar med edge-AI att fundera på?
Hej
Starkt förenklat
Med anledning av hur spänningsregleringen till våra villor är uppbyggd så är det lämpligast att det som solcellerna levererar i största möjligaste mån används i det egna huset

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Starkt förenklat
Med anledning av hur spänningsregleringen till våra villor är uppbyggd så är det lämpligast att det som solcellerna levererar i största möjligaste mån används i det egna huset
Absolut, men den statistik som jag hittade pekar mot att den siffran ligger under 50% för villor utan batteri och uppemot 70% för villor med batteri. Alltså bör det finnas en hel del överskott i mitt lokala nät som bäst kom till nytta lokalt. Det finns minst 5-10 anläggningar inom en radie av 100 meter från vår tomt.

Men som du säger, förmodligen starkt förenklat då jag personligen inte vet hur energin flödar i marken mellan nätägaren och de olika villorna…

J jbernspang skrev:
Absolut, men den statistik som jag hittade pekar mot att den siffran ligger under 50% för villor utan batteri och uppemot 70% för villor med batteri. Alltså bör det finnas en hel del överskott i mitt lokala nät som bäst kom till nytta lokalt. Det finns minst 5-10 anläggningar inom en radie av 100 meter från vår tomt.

Men som du säger, förmodligen starkt förenklat då jag personligen inte vet hur energin flödar i marken mellan nätägaren och de olika villorna…
Hej
När du matar ut effekt till elnätet från din villa då stiger spänningen lokalt på sekundärsidan av den 11/0,4 kv distributionstransformator som är närmast dig

Spänningsregleringen sker samtidigt till en mängd 11/0,4 kV transformatorer anslutna till samma reglertransformator

Den omvända effektriktningen kan innebära att spänningen till alla anslutna villor varierar mer än tidigare

Det kan kräva ombyggnader som skall betalas av de som använder elnätet

• Gilla
jbernspang
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När du matar ut effekt till elnätet från din villa då stiger spänningen lokalt på sekundärsidan av den 11/0,4 kv distributionstransformator som är närmast dig
Ja, fast nu blev det ju ingen omvänd effektriktning om jag konsumerar elen som min grannes solceller producerar eftersom vi ligger på sekundärsidan på samma transformator.

Eller?

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Spänningsregleringen sker samtidigt till en mängd 11/0,4 kV transformatorer anslutna till samma reglertransformator

Den omvända effektriktningen kan innebära att spänningen till alla anslutna villor varierar mer än tidigare

Min tvättmaskin märker knappt av de 25% av grannarna som har solpaneler på taken.

• Screenshot_20260613-113710.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast nu blev det ju ingen omvänd effektriktning om jag konsumerar elen som min grannes solceller producerar eftersom vi ligger på sekundärsidan på samma transformator.

Eller?
Hej
Naturligtvis i det ideala fallet att det bara handlar dig och din närmaste granne

Men elnätsbolagen har kravet att hålla spänningen inom 230 V +/- 10 % för alla villor under samma reglertransformator och det kan rimligen vara mellan säg 100 till 1000 villor anslutna till olika 11/0,4 kV transformatorer och reglerade med en reglertransformator

Om många solceller finns i delar av detta distributionsnät så kan spänningen periodvis samtidigt öka i vissa delar där solceller finns medan spänningen minskar under andra distributionstransformatorer

Det handlar dessutom om att spänningsnivån inte skall variera upp och ner så ofta i distributionsnäten

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det är alltså i distributionstransformatorn nätägaren ska investera i lite edge-AI 🙂

J jbernspang skrev:
Det är alltså i distributionstransformatorn nätägaren ska investera i lite edge-AI 🙂
Hej
Det pågår olika projekt idag med att mäta och bättre reglera spänningen
Men det kostar investeringar och vi vet ännu inte hur försöken lyckas

Dessutom så är dagens metod väldigt driftsäker och kräver lite underhåll

Det är inte bra om vi ökar elnätskostnaderna och underhållsbehoven samt minskar driftsäkerhet genom avancerade lösningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.