380 352 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Vilket är för att du förmodligen förstår värdet av att göra så.M Martin Lundmark skrev:
Min värmepump (luft/vatten) kan idag styras efter kvartspriser om man så önskar. Man bockar i att man har det och väljer elområde.
Jag ser framför mig att tillverkaren kommer släppa en uppdatering som gör att jag även kan styra på effektavgift i framtiden, där man anger sin leverantör. Det förutsätter såklart att det blir någon form av stabilitet, och inte politiker som ändrar förutsättningarna hela tiden. Blir det lite stabilt så är jag övertygad om att funktionen kommer utvecklas.
Samma lösning tror jag kommer komma till laddboxar också, men det förutsätter att det finns ett värde i att utveckla det.
EnigM Martin Lundmark skrev:
Man kan hoppas det, men med tanke på att folk inte ens förstår att de har en toppeffekt om de har konstant effekt så är jag skeptisk.M Martin Lundmark skrev:
HejFairlane skrev:
Vilket är för att du förmodligen förstår värdet av att göra så.
Min värmepump (luft/vatten) kan idag styras efter kvartspriser om man så önskar. Man bockar i att man har det och väljer elområde.
Jag ser framför mig att tillverkaren kommer släppa en uppdatering som gör att jag även kan styra på effektavgift i framtiden, där man anger sin leverantör. Det förutsätter såklart att det blir någon form av stabilitet, och inte politiker som ändrar förutsättningarna hela tiden. Blir det lite stabilt så är jag övertygad om att funktionen kommer utvecklas.
Samma lösning tror jag kommer komma till laddboxar också, men det förutsätter att det finns ett värde i att utveckla det.
Enig
Man kan hoppas det, men med tanke på att folk inte ens förstår att de har en toppeffekt om de har konstant effekt så är jag skeptisk.
Jag har åndå för mig att många förstår vad effekt innebär när de diskuterar bilar och motorer
Och de med elbilar kan tala om både motorns toppeffekt och batteriets energi i samma samtal
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ja, men kanske inte energi då.M Martin Lundmark skrev:
Sen är det också väldigt många som inte har någon koll alls, vet inte ens märke på bilen.
Det gäller en grupp intresserade, långt ifrån alla. Skulle jag fråga mitt ex om effekt och har hon förmodligen ingen aning om toppeffekt och sannolikhet inte heller hur stort batteri hon har. Däremot vet hon nog på ett ungefär hur långt hon kan köra på ett fulladdat batteri, ville ärendet som är intressant för henne.M Martin Lundmark skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
NI missar helt poängen. SD:arens granne råkar vara normalbegåvad och kör förstår elbil. Men ingen som röstar på SD laddar elbil, eftersom klimathot är hoax och bilar utan V8 är woke. Därför drar SD till med att "grannen tjänar pengar på att ladda elbilen på natten", vilket deras fossilbilsväljare tolkar som att grannen får betalt för att denne laddar en elbil och givetvis från pengar som samlas in från bensinskatten.S Snikholt skrev:
Redigerat:
Jag har bergvärme. Men jag har svårt att se att det skulle vara så enormt annorlunda för någon annan typ av värmepump. Värmebehovet är ju relativt konstant för ett hus. Visst. Det går upp och ner lite under dygnet med variationerna i utettemperatur, solstrålning mm men i stora drag så lär det vara relativt konstant förbrukning oavsett om man har BVP, LVVP, LLVP eller FLVP. Enda skillnaden enligt mig är att dom har ett annat COP som kan påverkas i högre grad av utetemp och värmebehov.Fairlane skrev:
Värmepumpar var ett exempel, och de finns ju som bekant av väldigt många olika slag. Jag vet inte vad du har, bergvärme kanske? Blir det samma med len luftvatten, eller en luft/luft? En värmepump för att producera varmvatten? Legionellakörning under tid där effektavgiften är hög eller låg etc, det finns ändå en del att tänka på, om man vill. Det är helt klart så att elbilsladdningen nog är det som slår mest för de flesta. Den är dock normalt väldigt lätt att flytta, om man vill och kan leva med att man inte har en fulladdad bil 30 minuter efter man kommit hem.
Det man möjligen kan göra är att sänka börvärdet på framledning under de tider som effekttaxa skulle råda vilket då skulle göra att huset klarar sig på den värme som finns upplagrad i huset. Men det kräver att du har ett relativt välisolerat hus och även då så kommer det ju såklart att bli kallare inomhus. Tar man bort tillskottet av värme under halva dygnet så kommer det ju att bli kallare inne. Och sedan måste man hämta hem det man förlorat genom att låta den gå hårdare vilket kan ge ett sämre COP så man kanske förlorar en stor del av det man tjänat igen under dagen. Speciellt om pumpen inte har kapacitet att hämta hem de förlorade utan att ta stöd av eltillskott.
Det man skulle behöva göra för att styra undan effekt till värmepump under dagen (när effekttaxa var tänkt att råda för de flesta nätägare) så skulle man behöva dels en acktank som är tillräckligt stor för att magasinera upp husets värmebehov för ett halvt dygn och sedan ha en värmepump som var överdimensionerad så den klarade av att återvärma acktankarna samtidigt som den värmer huset under natten.
Men det föresätter att man då kan lägga en del pengar på en kraftigare värmepump för att överdimensionera den rätt rejält, ett antal tusenlappar på acktank (och att man har utrymme för den såklart) samt att man kan lägga en hyfsad summa pengar på att göra borrhålet djupare om man har BVP).
Det scenario som jag ser med värmepump där man kan spara pengar på effektavgift är i så fall om man har en äldre värmepump som inte klarar hela behovet utan eltillskott och då spärra eltillskottet under de timmar när effektavgift råder. Förutsatt att det inte är svinkallt ute för då kan det bli svårt att hämta hem förlusten.
Då skulle det förmodligen gå att spara en del pengar på det då elpatronen kan dra en hel del effekt.
Men som helhet misstänker jag att så länge som man har värmepump så är inte värmen något som lätt kan användas för att styra undan effekt om man inte är villig att acceptera att det blir kallt inne under dagarna. Det kräver lite för stora investeringar för att det ska vara vettigt för de flesta.
Elbilen däremot kan man ju som du säger lätt styra till andra tider om man inte måste ha den fullladdad en timme efter man kom hem.
Tvätt, disk och tork går förvisso att styra till andra tider för många men för barnfamiljer kan det vara svårt att förlägga all sådan aktivitet till nätterna då man ofta behöver köra mer än en maskin tvätt eller en omgång disk.
På min LLVP är det ingen större skillnad i effektförbrukning mellan högt och lågt börvärde. Så jag stänger av den helt istället. Då blir det markant skillnad...S steffo_b skrev:Jag har bergvärme. Men jag har svårt att se att det skulle vara så enormt annorlunda för någon annan typ av värmepump. Värmebehovet är ju relativt konstant för ett hus. Visst. Det går upp och ner lite under dygnet med variationerna i utettemperatur, solstrålning mm men i stora drag så lär det vara relativt konstant förbrukning oavsett om man har BVP, LVVP, LLVP eller FLVP. Enda skillnaden enligt mig är att dom har ett annat COP som kan påverkas i högre grad av utetemp och värmebehov.
Det man möjligen kan göra är att sänka börvärdet på framledning under de tider som effekttaxa skulle råda vilket då skulle göra att huset klarar sig på den värme som finns upplagrad i huset. Men det kräver att du har ett relativt välisolerat hus och även då så kommer det ju såklart att bli kallare inomhus. Tar man bort tillskottet av värme under halva dygnet så kommer det ju att bli kallare inne. Och sedan måste man hämta hem det man förlorat genom att låta den gå hårdare vilket kan ge ett sämre COP så man kanske förlorar en stor del av det man tjänat igen under dagen. Speciellt om pumpen inte har kapacitet att hämta hem de förlorade utan att ta stöd av eltillskott.
Det man skulle behöva göra för att styra undan effekt till värmepump under dagen (när effekttaxa var tänkt att råda för de flesta nätägare) så skulle man behöva dels en acktank som är tillräckligt stor för att magasinera upp husets värmebehov för ett halvt dygn och sedan ha en värmepump som var överdimensionerad så den klarade av att återvärma acktankarna samtidigt som den värmer huset under natten.
Men det föresätter att man då kan lägga en del pengar på en kraftigare värmepump för att överdimensionera den rätt rejält, ett antal tusenlappar på acktank (och att man har utrymme för den såklart) samt att man kan lägga en hyfsad summa pengar på att göra borrhålet djupare om man har BVP).
Det scenario som jag ser med värmepump där man kan spara pengar på effektavgift är i så fall om man har en äldre värmepump som inte klarar hela behovet utan eltillskott och då spärra eltillskottet under de timmar när effektavgift råder. Förutsatt att det inte är svinkallt ute för då kan det bli svårt att hämta hem förlusten.
Då skulle det förmodligen gå att spara en del pengar på det då elpatronen kan dra en hel del effekt.
Men som helhet misstänker jag att så länge som man har värmepump så är inte värmen något som lätt kan användas för att styra undan effekt om man inte är villig att acceptera att det blir kallt inne under dagarna. Det kräver lite för stora investeringar för att det ska vara vettigt för de flesta.
Elbilen däremot kan man ju som du säger lätt styra till andra tider om man inte måste ha den fullladdad en timme efter man kom hem.
Tvätt, disk och tork går förvisso att styra till andra tider för många men för barnfamiljer kan det vara svårt att förlägga all sådan aktivitet till nätterna då man ofta behöver köra mer än en maskin tvätt eller en omgång disk.
Nästan som förut. Men förut var det dyrare nätavgift per kWh dagtid på vintern (06-22?), det har jag inte sett något om nu. Men det skulle komma mer info längre fram.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Som det ser ut nu blir det exakt samma avgifter som var innan de införde effekttariffen. Dvs månads beroende på säkring och överförings avgift per kWh.Anna_H skrev:
Överföringsavgiften var 30öre innan man började med effektavgifterna.När man började med effektavgifterna var överföringavgiften 6,2 öre den höjdes senare till 7 öre.Vi får väl se vad Ellevio startar med för avgift 1 juni Troligtvis högre än 30 öre
Nu vet vi hur det blev, 26 öre på överföringen och en rejäl "straffavgift" på 25A...bengto77 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
För mig personligen blir utfallet med den nya modellen att det hade varit 22% billigare med 16A, 4% billigare med 20A, 10% dyrare med 25A med den nya modellen jämfört med Effekttariffen för 2026. Simulerat med mina 2025-siffror,P PurreP skrev:
Nu är ju frågan om man ska bry sig om att säkra ner eller hur snart effekttarifferna är tillbaka. Med tanke på att det tog 5 år att införa dem så lönar det sig nog att säkra ner och betala elektrikerna en liten slant
Hej
Nu får vi alla en möjlighet att ge förslag på hur vi tycker att effektavgiften skall utformas för att uppnå de uppsatta målen
"Effektavgifterna floppade – nu tas ny modell fram och du får tycka till
Nätbolagens kritiserade effektavgifter fick bakläxa av regeringen. Nu gör Energimarknadsinspektionen ett omtag – och fram till 22 juni har privatpersoner chansen att komma med inspel"
https://www.nyteknik.se/energi/effe...-ny-modell-fram-och-du-far-tycka-till/4473064
Nu får vi alla en möjlighet att ge förslag på hur vi tycker att effektavgiften skall utformas för att uppnå de uppsatta målen
Nätbolagens kritiserade effektavgifter fick bakläxa av regeringen. Nu gör Energimarknadsinspektionen ett omtag – och fram till 22 juni har privatpersoner chansen att komma med inspel"
https://www.nyteknik.se/energi/effe...-ny-modell-fram-och-du-far-tycka-till/4473064
Låst artikel! Hur gör vi för att få våran röst hörd?M Martin Lundmark skrev:Hej
[länk]