380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Du tänker på elbilar, och att det skulle påverka drivmedelskostnaden?D djac skrev:Om vi inte längre ska använda vår egen energi när den finns, bromsa uttagen vid dessa tillfällen, då ska dessa uttag istället komma när det är ont om el, elen är dyr. Det garanterar att man behåller sina fossila lösningar och vi får importera el för att vi inte använde vår egen. Det är ganska enkelt att tänka sig, det är likadant med andra varor, som mat.
Även om du totalt skulle strunta i att anpassa din laddning så skulle det inte bli dyrare än att köra fossilt ur den aspekten.
Hej djacD djac skrev:
Effektavgift, som större användare haft länge, borde för flera år sedan även införts för villaägare.
När vi för ett 20-tal år sedan hade kampanjer om att sänka vår energianvändning (kWh) då borde det även ingått att vi även skulle börja betala för effektbehovet (kW) i form av effektavgifter.
Det blev ju ett jättekonstigt betraktelsesätt, bland annat gällande elnätet, när man förklarade att det nya värmesystemet för villan inte behövde klara toppeffektbehovet för villan, utan bara 80–90 % av detta. Resten av värmebehovet skulle införas på det ”gamla” sättet d.v.s. med direktel.
Om vi redan då påbörjat resan med bättre balans mellan årsenergibehovet och effekten genom elnätet då hade många investerat annorlunda vid, till exempel, ett byte av värmesystem.
Det är ingen ny egenskap som uppkommit i elnätet att ett högt effektuttag även innebär ett spänningsfall. Inte heller att återkommande effektuttag styrt efter elprisets variation innebär en spänningsvariation som vi i elnätet måste hantera.
Vi har dessutom skärpt kraven på spänningsnivån i distributionsnäten.
Effektavgiften är framåtblickande för att redan nu försöka hantera att vi, till exempel vid elbilsladdning riskerar att försätta att inte beakta kopplingen mellan effektvariationer och spänningsvariationer.
Redigerat:
Hej,
Kan man på något sett se när det är trångt i nätet likt man ser priset på el, gärna då på så lokal nivå som möjligt men bra på övergripande nivå också?
Annars så får man ju chansa på att det är trångt när priset på el är högt men så behöver det ju inte vara om jag har förstått det hela rätt!
Kan man på något sett se när det är trångt i nätet likt man ser priset på el, gärna då på så lokal nivå som möjligt men bra på övergripande nivå också?
Annars så får man ju chansa på att det är trångt när priset på el är högt men så behöver det ju inte vara om jag har förstått det hela rätt!
Hej JohnBergqJohnBergq skrev:
Elnätsbolagen kan ju förutom elenergin i elmätarna avläsa spänningen och därmed spänningsvariationen på olika platser i distributionsnäten.
Men vi kan ju inte se alla dessa data.
I Energiforsk:s projekt ”Dynamisk spänningsreglering Från fördelningsstationens lindningskopplare” Energiforsk:s rapport (2025:1115); så studerar man om man med hjälp av bl.a. spänningen ute hos elanvändarna kan förbättra spänningsregleringen bl.a. med tanke på solceller och inmatning av effekt som ger förändrade effektflöden;
”Denna rapport sammanfattar utmaningar med spänningshöjningar från främst intermittent produktion.
Svenska lokalnätet är inte konstruerat för ett effektflöde i två riktningar.
Långa distributionsnät kommer att få kraftiga variationer i både spänningshöjningar som spänningssänkningar, vilket riskerar kostsamma ombyggnationer av distributionsnätet när spänningsintervallet reducerats i och med att hänsyn måste tas till ett effektflöde i motsatt riktning och nätkoncessionsinnehavaren måste dimensionera elnätet både för konsumtion som produktion.
Lägg därtill att produktion från solceller har sämre sammanlagring än kundernas förbrukning, vilket höjer spänningen i elnätet ytterligare. På sommarhalvåret är belastningen i elnätet lågt, samtidigt som mikroproducenter höjer spänningen i elnätet. På vinterhalvåret är belastningen i elnätet högre, vilket resulterar i ökade överföringsförluster och högre spänningsfall.
https://energiforsk.se/media/04bn3y15/2025-1115-dynamisk-spa-nningsreglering.pdf
Jag är inte säkert om ”trångt i elnätet” är samma sak som ”stora avvikelser i spänningen” hos elanvändarna, som elnätsbolagen försöker att hantera bland annat genom spänningsregleringen
Det jag skrev tidigare så är det oftast spänningsfall och spänningsvariation, som är en konsekvens av effektflödet på olika platser i distributionsnätet, som elnätsbolagen försöker hantera.
Ok, tack för ett utförligt svar!
Då blir det ju ganska svårt att försöka hjälpa nätet för gemene man om man inte på ett enkelt sätt kan se detta mer eller mindre i realtid vilket jag tycker är lite synd.
Förstår att det hela är oerhört komplext!
Då blir det ju ganska svårt att försöka hjälpa nätet för gemene man om man inte på ett enkelt sätt kan se detta mer eller mindre i realtid vilket jag tycker är lite synd.
Förstår att det hela är oerhört komplext!
Du menar, solceller,batterier och elbilar som staten hjälpt konsumenter med att investera i?S Snikholt skrev:Alla nätägare har redan effektavgifter på abonnemang >63A.
Det är inga konstigheter.
Har lite svårt att se varför det skulle vara ett jättestort problem för privata hushåll att förhålla sig till.
Men det svider såklart för de som köpt elbilar, värmepeumpar, solceller och batterier med arbitrage-handel och handlar el med kvartspris..
Alla dessa äger i princip villa.
En ganska stark väljargrupp. Och så kan vi ju inte ha det.![]()
Så kan man ju såklart resonera.Fairlane skrev:
Den stora problemställningen i det sammanhanget är ju att värmepumparna redan idag gör med ett väldigt jämnt effektuttag.
Tittar jag på hur min pump jobbar under vinterhalvåret så är det inga dalar och toppar att tala om.
Dvs pumpen i sig orsakar inte några toppeffekter. Den ligger och tuffar på sina 2 kW i förbrukning när det är som kallast. Större delen av vinterhalvåret här i Stockholmsområdet när snittet på utetemp ligger lite under 0 så tuffar den med en förbrukning på drygt 1 kW varje timme.
Det som orsakar topparna är ju om du samtidigt drar igång torktumlare, trvättmaskin, diskmaskin, spis och ugn.
För att hantera det så behöver i så fall värmepumpstillverkarna ta fram en lösning där dom kan prata med alla på på marknaden förekommande ugnar, spishällar, tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner vilket är orimligt.
Det som behövs är ju en lösning med en effektvakt där pumpen kan känna av att nu slår någon på flera stora förbrukare i huset så jag får strypa min effekt lite för att hålla nere toppen.
Dvs dom måste prata med effektvakter. Eftersom det finns massor med tillverkare av sådana som i dom fall dom ens har API:er att kommunicera med har egna proprietära protokoll dom använder så blir det en rätt komplex lösning rätt fort.
Så för att lösa problemet så skulle man behöva ta fram en standard för hur elförbrukare skall prata med effektvakter och en konfigurationslösning där vissa förbrukare automatiskt skall anpassa sin förbrukning efter rådande eleffekt.
Jag tror att problemet med effektavgift är till största delen en fråga för de som har elbilar som får styra sin laddning.
Tittar jag på min egen förbrukning på timbasis så är det inga stora toppar och dalar helt utan att vi bryr oss om när vi kör tvätt, tork, disk matlagning mm. Och värmepumpen tuffar som sagt på med sin 1-2 kW beroende på hur kallt det är ute.
En värmepump som går jämnt med en förbruknign på 1-2 kW hela dygnet har inte i närheten av samma påverkan på effektavgifter som en elbil som plötsligt suger 11 kW.
Med andra ord. Får man ordning på hantering av elbilars laddning är problemet löst.
för värmepumpar är det bara intressant i scenariot där kompressorn havererat och den går över till att värma huset med elpatronen på 9kW men det är ju bara i undantagsfall som det händer.
Så länge kompressorn funkar som den ska så behövs inte elpatronen alls. I alla fall inte hos mig. Jag har inte ens sett min kompressor gå över 75-80% effekt (dvs ca 2 kW) ens under de kallaste dygnen vi haft.
Maxar den kompressorn så kan den dra uppåt 3 kW men det är bara aktuellt om det är rejält kallt ute. Då pratar vi om en bit under -20 grader.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Värmepumpar var ett exempel, och de finns ju som bekant av väldigt många olika slag. Jag vet inte vad du har, bergvärme kanske? Blir det samma med len luftvatten, eller en luft/luft? En värmepump för att producera varmvatten? Legionellakörning under tid där effektavgiften är hög eller låg etc, det finns ändå en del att tänka på, om man vill. Det är helt klart så att elbilsladdningen nog är det som slår mest för de flesta. Den är dock normalt väldigt lätt att flytta, om man vill och kan leva med att man inte har en fulladdad bil 30 minuter efter man kommit hem.S steffo_b skrev:Så kan man ju såklart resonera.
Den stora problemställningen i det sammanhanget är ju att värmepumparna redan idag gör med ett väldigt jämnt effektuttag.
Tittar jag på hur min pump jobbar under vinterhalvåret så är det inga dalar och toppar att tala om.
Dvs pumpen i sig orsakar inte några toppeffekter. Den ligger och tuffar på sina 2 kW i förbrukning när det är som kallast. Större delen av vinterhalvåret här i Stockholmsområdet när snittet på utetemp ligger lite under 0 så tuffar den med en förbrukning på drygt 1 kW varje timme.
Det som orsakar topparna är ju om du samtidigt drar igång torktumlare, trvättmaskin, diskmaskin, spis och ugn.
För att hantera det så behöver i så fall värmepumpstillverkarna ta fram en lösning där dom kan prata med alla på på marknaden förekommande ugnar, spishällar, tvättmaskiner, torktumlare och diskmaskiner vilket är orimligt.
Det som behövs är ju en lösning med en effektvakt där pumpen kan känna av att nu slår någon på flera stora förbrukare i huset så jag får strypa min effekt lite för att hålla nere toppen.
Dvs dom måste prata med effektvakter. Eftersom det finns massor med tillverkare av sådana som i dom fall dom ens har API:er att kommunicera med har egna proprietära protokoll dom använder så blir det en rätt komplex lösning rätt fort.
Så för att lösa problemet så skulle man behöva ta fram en standard för hur elförbrukare skall prata med effektvakter och en konfigurationslösning där vissa förbrukare automatiskt skall anpassa sin förbrukning efter rådande eleffekt.
Jag tror att problemet med effektavgift är till största delen en fråga för de som har elbilar som får styra sin laddning.
Tittar jag på min egen förbrukning på timbasis så är det inga stora toppar och dalar helt utan att vi bryr oss om när vi kör tvätt, tork, disk matlagning mm. Och värmepumpen tuffar som sagt på med sin 1-2 kW beroende på hur kallt det är ute.
En värmepump som går jämnt med en förbruknign på 1-2 kW hela dygnet har inte i närheten av samma påverkan på effektavgifter som en elbil som plötsligt suger 11 kW.
Med andra ord. Får man ordning på hantering av elbilars laddning är problemet löst.
för värmepumpar är det bara intressant i scenariot där kompressorn havererat och den går över till att värma huset med elpatronen på 9kW men det är ju bara i undantagsfall som det händer.
Så länge kompressorn funkar som den ska så behövs inte elpatronen alls. I alla fall inte hos mig. Jag har inte ens sett min kompressor gå över 75-80% effekt (dvs ca 2 kW) ens under de kallaste dygnen vi haft.
Maxar den kompressorn så kan den dra uppåt 3 kW men det är bara aktuellt om det är rejält kallt ute. Då pratar vi om en bit under -20 grader.
Hej FairlaneFairlane skrev:
Värmepumpar var ett exempel, och de finns ju som bekant av väldigt många olika slag. Jag vet inte vad du har, bergvärme kanske? Blir det samma med len luftvatten, eller en luft/luft? En värmepump för att producera varmvatten? Legionellakörning under tid där effektavgiften är hög eller låg etc, det finns ändå en del att tänka på, om man vill. Det är helt klart så att elbilsladdningen nog är det som slår mest för de flesta. Den är dock normalt väldigt lätt att flytta, om man vill och kan leva med att man inte har en fulladdad bil 30 minuter efter man kommit hem.
Som jag ser det så är en värmepump som klarar hela husets värmebehov utan stödvärme och som med en växelventil även kan tillverka varmvatten som ett utmärkt system att utjämna husets effektflöde som är effektavgiftens mål
Finns dessutom en möjlighet att utifrån styra ned värmepumpen när effektkrävande laster används i hushållet är det ännu bättre.
Husets massa används då som ett energilager och man kommer knappt att märka någon variation på innetemperatur om styrningen handlar på timmesnivå.
I den mån uppvärmning på vintern är den största lasten vintertid så kan effektuttaget bli ganska jämt
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag håller med dig, men även då kan det ju vara vettigt att styra eventuell legionellakörning till en annan tid än 17.30 en vardag.M Martin Lundmark skrev:Hej Fairlane
Som jag ser det så är en värmepump som klarar hela husets värmebehov utan stödvärme och som med en växelventil även kan tillverka varmvatten som ett utmärkt system att utjämna husets effektflöde som är effektavgiftens mål
Finns dessutom en möjlighet att utifrån styra ned värmepumpen när effektkrävande laster används i hushållet är det ännu bättre.
Husets massa används då som ett energilager och man kommer knappt att märka någon variation på innetemperatur om styrningen handlar på timmesnivå.
I den mån uppvärmning på vintern är den största lasten vintertid så kan effektuttaget bli ganska jämt
Hej FairlaneFairlane skrev:
Min legionellakörning är inställd på nattetid kl 2 var 16.e dag
Många elanvändare har de senaste drygt 20 åren lärt sig att sänka elenergianvändningen och köpt apparater därefter, men tyvärr missat att hålla nere eleffekten
Att, när effektavgiften är införd, lära sig att hålla nere eleffekten borde gå snabbare än 20 år😀