380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Som det är idag på vintern är det högre priser på el på dagen då förbrukningen är hög och lägre på natten då det är lägre förbrukning. Uppenbarligen räcker inte prisdifferentieringen för att flytta lasten mer last till nattens å att priserna utjämnas, men sen betyder naturligtvis inte detta att även effektuttaget ärt utjämnatD djac skrev:Var samhället ska styras vet jag inte mer än att det är i en väldigt annan riktning än vi är på väg nu men det är en annan fråga.
Det som däremot inte går att ha en annan uppfattning om är att elförbrukningen ska så mycket som möjligt förläggas till när det finns mycket el och när detta sen blir beror på produktionen, så det kommer nog fortsätta variera, att vi skulle hamna i ett läge med bara konstant elproduktion som gör att förbrukningen också måste vara konstant tror jag är osannolikt men blir det så så är det väl det som gäller.
Jag tror det kommer mer och mer, allt fler apparater gör detta automatiskt tiden måste ha sin gång så att saker byts utpacman42 skrev:
Som det är idag på vintern är det högre priser på el på dagen då förbrukningen är hög och lägre på natten då det är lägre förbrukning. Uppenbarligen räcker inte prisdifferentieringen för att flytta lasten mer last till nattens å att priserna utjämnas, men sen betyder naturligtvis inte detta att även effektuttaget ärt utjämnat
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Eller hur olika appar redovisar prisvariationen. Här är bild på dagens priser 260423. Timpris från Ellevio och kvartspris från Borås elhandel. Topparna i ”kvartlistan” är ju mycket högre än i ”timlistan” inte ens om man tar snittet på fyra kvartar så kommer man när vad timprislistan säger……
Kan det vara som så att Ellevio endast redovisar det pris som gäller den första kvarten i timmen och inte tar hänsyn till de övriga tre kvartarnas variationer? Jag trodde att timprislistan skulle vara medelvärdet av de fyra kvartarna????
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara som så att Ellevio endast redovisar det pris som gäller den första kvarten i timmen och inte tar hänsyn till de övriga tre kvartarnas variationer? Jag trodde att timprislistan skulle vara medelvärdet av de fyra kvartarna????
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Det håller jag också med om, men att det saknas koppling till verkligheten håller jag inte med om.K krfsm skrev:
Ja det tror jag men det skulle öka hotet mot Sverige och göra oss mer beroende av fossilt och importerad el, så jag hoppas att detta aldrig får hända.Fairlane skrev:
Varför inte lägga en variant på effektavgifter årsvis för privatpersoner?
Upp till 10 000 kWh gratis.
Så i steg uppåt om 5 000 kWh.
Strax kommer storförbrukare att lägga om sin förbrukning och effektisera uppvärmningssystem mm.
Upp till 10 000 kWh gratis.
Så i steg uppåt om 5 000 kWh.
Strax kommer storförbrukare att lägga om sin förbrukning och effektisera uppvärmningssystem mm.
Nu kanske jag inte är vaken än, men kan du förklara hur hotet mot Sverige ökar för att det finns värmepumpar som inkluderar stöd för effektavgifter?D djac skrev:
Om vi inte längre ska använda vår egen energi när den finns, bromsa uttagen vid dessa tillfällen, då ska dessa uttag istället komma när det är ont om el, elen är dyr. Det garanterar att man behåller sina fossila lösningar och vi får importera el för att vi inte använde vår egen. Det är ganska enkelt att tänka sig, det är likadant med andra varor, som mat.tveksamt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Fossilt och importerad el är snudd på försumbart i Sverige och jag ser inte riktigt varför risken för det skulle öka av effektavgifter.D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Du blandar ihop energi med effekt. Om jag förbrukar 10 000 kWh under en dag så kräver det en väldig massa effektH Hybro skrev:
Fast nja...D djac skrev:Om vi inte längre ska använda vår egen energi när den finns, bromsa uttagen vid dessa tillfällen, då ska dessa uttag istället komma när det är ont om el, elen är dyr. Det garanterar att man behåller sina fossila lösningar och vi får importera el för att vi inte använde vår egen. Det är ganska enkelt att tänka sig, det är likadant med andra varor, som mat.
Bortsett från Ellevio och några andra avarter till effektavgifter så var de flesta implementerade så att de ville styra bort användning från dagtid vintertid. (Rätta mig om jag har fel här, det är dock min uppfattning att det är så.)
Istället premierades att använda elen nattetid, när elen oftast är billigare, dvs. vi har ett (större) överflöd.
Sommartid hade många ingen effektavgift alls, så det stod en helt fritt att blåsa säkringar för glatta livet mitt på dagen när solelen gjorde priset lågt.