380 460 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Så betala de extra kronorna för att slippa kludda med att flytta laster och annat då om du tycker att det är värt det, det är ingen som hindrar dig.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:När Ellevio skulle införa effektavgiften påverkas sitt utomordentligt idiotiska vis = effektavgifter 24/7/365 skickade de ett mail om att min elräkning från dem typ skulle fördubblas om jag fortsatte att leva mit liv som vanligt = ladda bilen när elen är billigast på vintern. ( laddar med sol annars). Så blev det naturligtvis i te i mitt fall. Jag byggde peak shaving, och slutade ladda bilen hemma överhuvudtaget på vinterhalvåret eftersom laddförlusterna vid låga strömstyrkor blir höga. Jag sänkte min elnota drastiskt. Men till vilket pris? Hur många procent av mitt liv går åt att hantera och kontrollera elförbrukningen? Jämför t.ex med hur många minuter per år jag ägnar åt vattenförbrukningen.
Det är definitivt värt de extra kronorna att slippa. Nästa idioti till rakning är väl kvarstpriserna. De är ju uppenbart när man tittar på dem att de inte relaterar till människors behov / förbrukning utan till att två ai modeller krigar med varandra dygn efter dygn.
Det är heller inte någon som tvingar dig att hålla på med kvartspriser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, Ellevios modell har givetvis sina brister, det förnekar jag inte och för vissa kunder blev det såklart en höjning, det förnekar jag inte heller. Det jag skriver om är att snittpriset inte ökar. Några får höjt, andra sänkt och några oförändrat.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:När Ellevio skulle införa effektavgiften påverkas sitt utomordentligt idiotiska vis = effektavgifter 24/7/365 skickade de ett mail om att min elräkning från dem typ skulle fördubblas om jag fortsatte att leva mit liv som vanligt = ladda bilen när elen är billigast på vintern. ( laddar med sol annars).
Svårt att säga något om konkret utan att veta vilka siffror du menar. Jag har svårt att tro att laddförlusterna ens i närheten skulle kosta lika mycket som att ladda på en snabbladdare. Är det en hybridbil så tror jag inte heller att en halverad laddhastighet, nattetid, skulle kosta mer än att köra fossilt.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Ingen aning.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Kvartpriserna relaterar givetvis till produktion och förbrukning av el vid olika tidpunkter. Gillar man inte det så kan man ju köra rörligt eller fastpris.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:Jämför t.ex med hur många minuter per år jag ägnar åt vattenförbrukningen.
Det är definitivt värt de extra kronorna att slippa. Nästa idioti till rakning är väl kvarstpriserna. De är ju uppenbart när man tittar på dem att de inte relaterar till människors behov / förbrukning utan till att två ai modeller krigar med varandra dygn efter dygn.
Alla nätägare har redan effektavgifter på abonnemang >63A.
Det är inga konstigheter.
Har lite svårt att se varför det skulle vara ett jättestort problem för privata hushåll att förhålla sig till.
Men det svider såklart för de som köpt elbilar, värmepeumpar, solceller och batterier med arbitrage-handel och handlar el med kvartspris..
Alla dessa äger i princip villa.
En ganska stark väljargrupp. Och så kan vi ju inte ha det.
Har lite svårt att se varför det skulle vara ett jättestort problem för privata hushåll att förhålla sig till.
Men det svider såklart för de som köpt elbilar, värmepeumpar, solceller och batterier med arbitrage-handel och handlar el med kvartspris..
En ganska stark väljargrupp. Och så kan vi ju inte ha det.
Det gör de ju inte. Det är en lek mellan olika ai modeller, där den ena sätter priset efter förmodad förbrukning nästa dygn och den andra flyttar förbrukningen bort från den tidpunkten. Det är inte längre relaterat till människors faktiska behov.Fairlane skrev:
Ja, Ellevios modell har givetvis sina brister, det förnekar jag inte och för vissa kunder blev det såklart en höjning, det förnekar jag inte heller. Det jag skriver om är att snittpriset inte ökar. Några får höjt, andra sänkt och några oförändrat.
Svårt att säga något om konkret utan att veta vilka siffror du menar. Jag har svårt att tro att laddförlusterna ens i närheten skulle kosta lika mycket som att ladda på en snabbladdare. Är det en hybridbil så tror jag inte heller att en halverad laddhastighet, nattetid, skulle kosta mer än att köra fossilt.
Ingen aning.
Kvartpriserna relaterar givetvis till produktion och förbrukning av el vid olika tidpunkter. Gillar man inte det så kan man ju köra rörligt eller fastpris.
Tanken från samhället är väl att alla ska köra elbil i framtiden. Så att försöka spela ut villaägare mot lägenhetsboende känns ju lite billigt.S Snikholt skrev:Alla nätägare har redan effektavgifter på abonnemang >63A.
En ganska stark väljargrupp. Och så kan vi ju inte ha det.![]()
Hur tänker du där?A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Incitament skapas för att hålla nere effekttoppar.
Om något så kan lägenhetsinnehavare vara förlorare relativt idag.
"Intjäningen" om man kan kalla det så, ligger i att överföringsavgift per kWh sänks markant i de flesta modeller som presenterats.
Vilket är fullständigt rimligt. Medan höga samtidiga uttag, eller inmatning straffas relativt idag.
Det går nog alladeles utmärkt att ladda elbil med effektavgift utan allt för mycket krångel.
Men ska man leka elproducent, och elhandlare försvåras det en aning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag påstår ändå att det är högst relaterat till människors faktiska behov. Av någon märklig anledning så får detta AI modeller fram ett lägre pris om de kan räkna med hög produktion (alla produktionsslag levererar bra) och låg konsumtion (det är "lagom" varmt ute, så behovet att värma upp byggnader är lågt), än tvärtom. På något märkligt sätt lyckas dessa modeller få för sig att behovet av el ökar under vissa förhållanden, exempelvis när det är kallt ute, så jag tycker att där finns en sannolikhet att det ändå relaterar till människors faktiskt behov.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Vilken AI-modell flyttar förbrukningen?
Fairline skrev "Jag påstår ändå att det är högst relaterat till människors faktiska behov."
- Jo, jo... Elbilar, pool, bastu, eluppvärmning
e t c, e t c.
En annan lever försiktigt och rättar munnen efter maten. Rättar lyxbetonade behoven efter plånboken. Och det funkar bra, är inte skyldig värst mycket.
e t c, e t c.
En annan lever försiktigt och rättar munnen efter maten. Rättar lyxbetonade behoven efter plånboken. Och det funkar bra, är inte skyldig värst mycket.
Nu är det ju de med eluppvärmning som är de som kläms åt hårdast. pooler, badtunnor, elbilar kan lättare styras i tid över dygnet än värme som behövs mer eller mindre hela tiden. Det är de saker som är lätta att styra som man främst vill styra, men man vill även få folk att gå ifrån elpatroner och annan direktverkande elvärme. Skaffa bättre värmepumpar som inte behöver elpatron också, ersätt elelementen med värmepumpar i allmänhet osv osv.H Hybro skrev:Fairline skrev "Jag påstår ändå att det är högst relaterat till människors faktiska behov."
e t c, e t c.
Ja med rätt prylar och förutsättningar så kan man ju i väldigt hög grad styra hur och när man gör sina elinköp, dels som du gör men till detta kan man ju lägga tung golvvärme och ackumulatortankar.pacman42 skrev:
Nu är det ju de med eluppvärmning som är de som kläms åt hårdast. pooler, badtunnor, elbilar kan lättare styras i tid över dygnet än värme som behövs mer eller mindre hela tiden. Det är de saker som är lätta att styra som man främst vill styra, men man vill även få folk att gå ifrån elpatroner och annan direktverkande elvärme. Skaffa bättre värmepumpar som inte behöver elpatron också, ersätt elelementen med värmepumpar i allmänhet osv osv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag gissar att du syftar på mitt inlägg?! Om det är svårt att stava folks användarnamn så kan du alltid citera istället.H Hybro skrev:
Nu var det ju inte om elen användes vettigt eller inte som frågan gällde utan om prissättningen sätts efter efterfrågan och behov. Även om du tycker värmepumpar (de behöver el) är dåliga prylar och ved är det bästa som finns så är det väl inte svårt att tro att priset för el går upp om efterfrågan ökar? Och att efterfrågan ökar om det blir kallt ute?
Man kan tro att det bara är en massa AI modeller som hittar på priset, men det finns trots allt en koppling till produktion och konsumtion.
Vilket som sagt inte har något med det hela att göra. Jag kan nästan tro att det går åt mer ved också när det är kallt ute.H Hybro skrev:
Var samhället ska styras vet jag inte mer än att det är i en väldigt annan riktning än vi är på väg nu men det är en annan fråga.pacman42 skrev:
Det som däremot inte går att ha en annan uppfattning om är att elförbrukningen ska så mycket som möjligt förläggas till när det finns mycket el och när detta sen blir beror på produktionen, så det kommer nog fortsätta variera, att vi skulle hamna i ett läge med bara konstant elproduktion som gör att förbrukningen också måste vara konstant tror jag är osannolikt men blir det så så är det väl det som gäller.