H Hybro skrev:
Vad menas med: "mycket till låg effekt"?
Är det nåt nytt påfund?
Nu syftade jag på vad som skrevs ovan. Jag menade i detta fallet "många kWh men få kW"

H Hybro skrev:
Vad menas med: "mycket till låg effekt"?
Är det nåt nytt påfund?
Nej det är väldigt gammalt du delar grovt sett din årliga energiförbrukning med 8760 och ser till att effekten i stort håller sig nära det. Vi har då gått i mål fullständigt i dessa trådar.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Fick just denna av Ellevio...
Det vi visste från början. Inga problem att ta bort effekttariffen rent praktiskt. Endast ett sätt för ellevio att tjäna pengar utan förankring i verkligheten.

N Niclas8811 skrev:
Det vi visste från början. Inga problem att ta bort effekttariffen rent praktiskt. Endast ett sätt för ellevio att tjäna pengar utan förankring i verkligheten.
Ännu en gång, Ellevio tjänar inte pengar på effekttarifferna. De är kostnadsneutrala för dem.

I praktiken så förlorar faktiskt Ellevio pengar på effekttarifferna, de tvingades införa dem (man kan diskutera deras modell, men det är en annan fråga) pga regelverk från riksdagen (Magdalena Anderssons regering) via EI. Lägre in vesteringar i elnätet leder till lägre möjlighet till vinstuttag för Ellevio.

Vill man dyka lite djupare i det senare så baseras uttaget som Ellevio får göra på hur mycket deras nät är värt. Ju mer de investerar i nätet, desto mer är nätet värt. En effekttariff som begränsar behovet av utbyggnad kommer därför att minska vinsterna för Ellevio,

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
N Niclas8811 skrev:
Tjänar de pengar på att ta bort den eller på att införa den menar du?

Ok. Härligt, min årliga energiförbrukning ligger på dryga 8000 kWh.
Blir mindre straffad än nu när VVB och tvättmaskim mm gör samtidigt.

Kan med gott samvete då köra vedklyv och transportör under en vecka.

Jag tror inte fler kommer förbruka mer (alltså högre toppar) men de kommer kanske att köra tvättmaskinen och diskmaskinen samtidigt vid 20-21 tiden istället för 22-23 tiden, och kanske börja ladda elbilen lite tidigare, säg kring 21 istället för 22.

Ellevio har endera medvetet eller omedvetet misskött införandet av effektavgifterna och nu är vi här.
Lämnade in ett klagomål till Ei avseende just Ellevios effektavgifter i början av året och fick igår ett mail från just Ei att min anmälan avskrivs med anledning av att man kommer granska Ellevio specifikt. Helt ok, nedan finner ni yttrandet.

"
De frågor som tas upp i anmälan gäller hur elnätsföretaget utformat sina
elnätsavgifter, inklusive avgifter som bygger på hur mycket effekt som tas ut. Ei
har under den senaste tiden tagit emot fler anmälningar från elanvändare som
uttrycker liknande synpunkter på elnätsavgifter för olika elnätsföretag. Sådana
frågor ingår i Ei:s tillsynsansvar enligt ellagen.
Ei har öppnat tillsyn mot fem elnätsföretag gällande deras elnätsavgifter och
Ellevio är ett av dessa. Urvalet av de fem elnätsföretagen grundas till viss del på
inkomna anmälningar. Ei har därutöver eftersträvat en variation vad gäller
företagens storlek och geografiska läge. Syftet med Ei:s tillsyn är att inhämta
information från flera elnätsföretag och granska hur deras avgiftsmodeller är
utformade och motiverade. Ei:s föreskrifter och allmänna råd om nättariffer för ett
effektivt utnyttjande av elnätet (EIFS 2022:1) ska upphävas. Det innebär att
bedömningen av elnätsavgifternas utformning ska ske med stöd av ellagens och
elmarknadsförordningens1 bestämmelser.
Eftersom de frågor som tas upp i anmälan kommer att hanteras inom ramen för
den pågående tillsynen, avslutar Ei detta anmälningsärende.
Tillsynen av Ellevio bedrivs i ett separat ärende med ärendenummer 2026-103047.
Viktiga handlingar i tillsynsärendet publiceras i e-diariet som kan nås via Ei:s
webbplats.
"

Skall väl tilläggas att jag inte är emot effektavgiften som sådan, enbart Ellevios och Dala Energis utformning av denna.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Ännu en gång, Ellevio tjänar inte pengar på effekttarifferna. De är kostnadsneutrala för dem.

I praktiken så förlorar faktiskt Ellevio pengar på effekttarifferna, de tvingades införa dem (man kan diskutera deras modell, men det är en annan fråga) pga regelverk från riksdagen (Magdalena Anderssons regering) via EI. Lägre in vesteringar i elnätet leder till lägre möjlighet till vinstuttag för Ellevio.

Vill man dyka lite djupare i det senare så baseras uttaget som Ellevio får göra på hur mycket deras nät är värt. Ju mer de investerar i nätet, desto mer är nätet värt. En effekttariff som begränsar behovet av utbyggnad kommer därför att minska vinsterna för Ellevio,
Det finns ju en tänkt, om än mindre realistisk, tanke att elnätsbolagen ska tjäna mer med effektavgift, om dessa nu hade haft effekt så hade ju kostnaden för näten kunnat minska något lite och då hade de ju tjänat mer pengar, mer vinst alltså.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns ju en tänkt, om än mindre realistisk, tanke att elnätsbolagen ska tjäna mer med effektavgift, om dessa nu hade haft effekt så hade ju kostnaden för näten kunnat minska något lite och då hade de ju tjänat mer pengar, mer vinst alltså.
Och då får de ta ut mindre pengar framöver. Jag förstår inte hur detta kan vara så svårt att förstå faktiskt...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och då får de ta ut mindre pengar framöver. Jag förstår inte hur detta kan vara så svårt att förstå faktiskt...
Det är för att du inte kan hantera de tre delmängderna, intäkt, kostnad, vinst.

• Arg
pacman42
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tjänar de pengar på att ta bort den eller på att införa den menar du?
De tjänar pengar på att införa effekttariff. Det var ju såååå viktigt med effekttariff för annars överbelastas det regionala näten. Yeah right.

D djac skrev:
Det är för att du inte kan hantera de tre delmängderna, intäkt, kostnad, vinst.
Jodå, de sakerna kan jag hantera utan problem.

Jag förstår faktiskt precis hur reglerna runt detta fungerar. Jag har läst flera artiklar från andra länder och från Sverige om varför elnätsbolagen VILL bygga ut näten mer än de får (för att de då tjänar mer pengar på dem). Jag har också tittat på reglerna hos EI runt detta.

Det är du och ett antal andra som fortsätter att argumentera för att elnätsbolagen vill ha effekttarifferna.

Som jag skrev igår så börjar jag nästan tro att Ellevio har varit riktigt smarta och fått folk att agera emot dem för att på det sättet bli av med effekttarifferna - då de inte ligger i Ellevios intresse. Väl spelat av Ellevio i så fall.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, de sakerna kan jag hantera utan problem.

Jag förstår faktiskt precis hur reglerna runt detta fungerar. Jag har läst flera artiklar från andra länder och från Sverige om varför elnätsbolagen VILL bygga ut näten mer än de får (för att de då tjänar mer pengar på dem). Jag har också tittat på reglerna hos EI runt detta.

Det är du och ett antal andra som fortsätter att argumentera för att elnätsbolagen vill ha effekttarifferna.

Som jag skrev igår så börjar jag nästan tro att Ellevio har varit riktigt smarta och fått folk att agera emot dem för att på det sättet bli av med effekttarifferna - då de inte ligger i Ellevios intresse. Väl spelat av Ellevio i så fall.
Japp, dock är inte reglerna för uttaget naturlagar och detta fiaskot har nog dragit mer intresse till det misslyckandet än vad elnätsbolagen önskar. Har svårt att se att den stenen får ligga orörd framöver, nu har denna enorma transferering blottats.

Fairlane
N Niclas8811 skrev:
De tjänar pengar på att införa effekttariff. Det var ju såååå viktigt med effekttariff för annars överbelastas det regionala näten. Yeah right.
Säg att vi har ett elbolag utan effektavgifter som i snitt fakturerar alla kunder 1000 kr i månaden, fördelat på 500 kr fast avgift 500 kr överföringsavgifter.

Bolaget ändrar nu debiteringsmodell och inför effektavgifter. Den genomsnittliga fakturan är fortfarande 1000 kr kr/mån, men nu fördelat på 400 kr för fast avgift, 200 kr för överföringsavgifter och 400 kr för effektavgifter.

Nu tjänar alltså bolaget mer pengar?

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Säg att vi har ett elbolag utan effektavgifter som i snitt fakturerar alla kunder 1000 kr i månaden, fördelat på 500 kr fast avgift 500 kr överföringsavgifter.

Bolaget ändrar nu debiteringsmodell och inför effektavgifter. Den genomsnittliga fakturan är fortfarande 1000 kr kr/mån, men nu fördelat på 400 kr för fast avgift, 200 kr för överföringsavgifter och 400 kr för effektavgifter.

Nu tjänar alltså bolaget mer pengar?
När Ellevio skulle införa effektavgiften påverkas sitt utomordentligt idiotiska vis = effektavgifter 24/7/365 skickade de ett mail om att min elräkning från dem typ skulle fördubblas om jag fortsatte att leva mit liv som vanligt = ladda bilen när elen är billigast på vintern. ( laddar med sol annars). Så blev det naturligtvis i te i mitt fall. Jag byggde peak shaving, och slutade ladda bilen hemma överhuvudtaget på vinterhalvåret eftersom laddförlusterna vid låga strömstyrkor blir höga. Jag sänkte min elnota drastiskt. Men till vilket pris? Hur många procent av mitt liv går åt att hantera och kontrollera elförbrukningen? Jämför t.ex med hur många minuter per år jag ägnar åt vattenförbrukningen.
Det är definitivt värt de extra kronorna att slippa. Nästa idioti till rakning är väl kvarstpriserna. De är ju uppenbart när man tittar på dem att de inte relaterar till människors behov / förbrukning utan till att två ai modeller krigar med varandra dygn efter dygn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.