380 425 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Jag diskuterar inte det vidare. Resten av världen håller inte med...Fairlane skrev:
Jo. Det är precis det man kan faktiskt.Fairlane skrev:
Att det sedan inte är en särskilt smart eller bra idé är en annan sak.
Det finns inget i svensk lag som förhindrar att de gör en Trump och ändrar sig från dag till annan.
P.S. Och jag lyckades röra till citatet om att du säger att ännu är inget beslutat.
Nej, så är det naturligtvis. Det tar lite tid att ändra. Men myndigheter i Sverige (ja inte polisen då...) är normalt mycket lyhörda inför dylika uttalanden eftersom vi har en tradition i Sverige av att det brukar bli så som det är sagt. Även om denna tradition har börjat luckras upp så ignorerar man ändå regeringens uttalanden på egen risk.
Regeringen kan naturligtvis fatta beslut, men när Busch uttalar sig utan att regeringen har något färdigt framme att besluta om, så blir det bara ett stort "jaha". Ebba kan hitta hur mycket hon vill, men om de snabbt fattar ett snabbt beslut ned omedelbar effekt om att stoppa effektavgifter (som alltså funnits i mer än tio år - vad jag vet), då kommer de att få en del problem med legaliteten runt detta. Så gör man inte i Sverige och det kommer garanterat att bli ett jä-la liv hos många olika instanser inom myndigheter och politik rörande detta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
1. Nej. De har sänkt de totala rörliga kostnaderna (överföringsavgift+effektavgift) för en förkrossande majoritet av årets timmar. Det är egentligen bara vinter vardag 16-19 som sticker ut med mer än dubbla avgiften därför att det är exakt då belastningen är högst hos dem.C Calamares skrev:Även om jag kan tycka den är konsumentvänlig och i grunden gillar den så undrar jag lite om den.
1. Eftersom man tar ut en avgift årets samtliga timmar, innebär det då att nätet alltid är på gränsen till sin totala kapacitet?
2. Har man valt detta för att lösa likviditeten under året, något som blir en utmaning för de som endast har ett fåtal månader med effektavgifter?
3. Var finns incitamenten till mig som kund att flytta mina laster till andra timmar? Det små skillnaderna mellan timmarna är mindre än vad spotpriserna kan skilja sig.
2. Nej. Se 1.
3. I priset! Obs att det är deras MODELL som är genialisk. Det går utmärkt att skruva upp förstärkningen i modellen så att skillnaderna blir större om det behövs. De har satt högst avgift vinter vardagar kl 16-18. Om de ökar från föreslagna ca 0,50 (inkl överföring) till 1 kr/kWh blir det 480 kr/mån för den som envisas med att ladda sin elbil just denna tid varje vardag på vintern. Det är i nivå med samma avgiftsuttag som "straffmodellen" där man bara tar några timmar och sätter en hög avgift och då helt bortser från den grova generaliseringen gör att ett stort antal timmar där kapacitet finns över aldrig blir utnyttjade.
Jag står fast vid att denna modell är en utmärkt lösning, men att man inte behöver vara så försiktig som de har valt att vara i början. Så länge man faktiskt bara höjer ordentligt de verkliga topplasttimmarna utan att smeta ut det över hela dagen blir det bra. Det är ju bara topparna som kan kapas, elnätet måste fortfarande klara av grundlasten på vintern för att köra värmepumpar mm som man inte kan stänga av kl 06-23, men däremot kan de strypas enstaka timmar. Norrtälje skulle infört 1/4 men har nu valt att avvakta.
De som har infört det kommer att ha kvar det. Ellevio har aviserat att de "kan komma att göra mindre justeringar av prismodellen under året". Men effektavgiften är ju inte borttagen, det är bara datumet för införandet som är uppskjutet tillsvidare och det kan EVENTUELLT komma ändrade riktlinjer om hur införandet ska utföras.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Problemet är väl att Ebba Busch går ut och ger olika besked.Anna_H skrev:
De som har infört det kommer att ha kvar det. Ellevio har aviserat att de "kan komma att göra mindre justeringar av prismodellen under året". Men effektavgiften är ju inte borttagen, det är bara datumet för införandet som är uppskjutet tillsvidare och det kan EVENTUELLT komma ändrade riktlinjer om hur införandet ska utföras.
Först kommer beskedet att man ska ta bort kravet på att det ska införas senast 2027-01-01, och utredningen ska vara klart i april nästa år. Det är också det man skickat ut i pressrelease och det man skickat till EI.
Senare går hon ut och kräver att de som infört den ska ta bort det, men inget officiellt har gått ut om det. Kanske ger det en extra röst i valet, vad som händer efter valet är kanske inte så viktigt...
Kanske bara inspirerad av Trumpen.😉Fairlane skrev:
Problemet är väl att Ebba Busch går ut och ger olika besked.
Först kommer beskedet att man ska ta bort kravet på att det ska införas senast 2027-01-01, och utredningen ska vara klart i april nästa år. Det är också det man skickat ut i pressrelease och det man skickat till EI.
Senare går hon ut och kräver att de som infört den ska ta bort det, men inget officiellt har gått ut om det. Kanske ger det en extra röst i valet, vad som händer efter valet är kanske inte så viktigt...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Dvs, man straffar de som köper mycket till låg effekt. De som däremot använder hög effekt och framförallt är de som påverkar dimensioneringen av elnätet, de sponsras av de förstnämnda.R Robert-san01 skrev:
Elen måste ju produceras och levererar hela tiden eftersom den måste finnas där när någon faktiskt behöver den. så gör all el, och dess unfrastruktur statilg istället.