380 458 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Nej, exakt.D djac skrev:
Så varför är du egentligen emot effektavgift - annat än för att det krånglar till möjligheten för optimeraren, vad gäller att skörda frukten av låga priser.
För du verkar ju ändå förstå att nätet har begränsingar, precis som tillgång till billig el är begränsad till vissa persioder.
Du har sagt några ggr att du anser att det är ett hot mot elektrifieringen - rätt implementerade så anser jag tvärtom.
Det kommer bromsa elektrifieringen, tvivelsutan, det är ena anledningen och den andra är att jag tycker att det är fel sätt att angripa en ickeproblem. Att backa till något sämre är fel sätt att lösa saker.S Snikholt skrev:Nej, exakt.
Så varför är du egentligen emot effektavgift - annat än för att det krånglar till möjligheten för optimeraren, vad gäller att skörda frukten av låga priser.
För du verkar ju ändå förstå att nätet har begränsingar, precis som tillgång till billig el är begränsad till vissa persioder.
Du har sagt några ggr att du anser att det är ett hot mot elektrifieringen - rätt implementerade så anser jag tvärtom.
Risken är överhängande att de stora avgifterna hamnar på ekonomiskt svaga kunder medan den mindre lättnaden hamnar på rikare kunder.
Ickeproblem, så myntat av dig.D djac skrev:Det kommer bromsa elektrifieringen, tvivelsutan, det är ena anledningen och den andra är att jag tycker att det är fel sätt att angripa en ickeproblem. Att backa till något sämre är fel sätt att lösa saker.
Risken är överhängande att de stora avgifterna hamnar på ekonomiskt svaga kunder medan den mindre lättnaden hamnar på rikare kunder.
Lite lika så som du säger om de du klistrar epitet som "klimatförnekare" och liknande på.
På många ställen är det säkerligen ett icke problem just nu, vilket du tar som en intäkt för att åtgärden är onödig - men de åtgärder man gör syftar rimligen till att dämpa utvecklingen mot ett icke önskvärt läge längre fram om trender håller i sig och förstärks.
Nej, aldrig mina ord, alltid från de som kan veta, elnätsbolagen säger att detta är ett minimalt problem och bara på några ställen och de löser man efterhand som andra saker behöver fixas. Uppgraderingens tid är bakom oss, med enstaka kvar, dumt att försämra för alla nu för såna detaljer.S Snikholt skrev:Ickeproblem, så myntat av dig.
Lite lika så som du säger om de du klistrar epitet som "klimatförnekare" och liknande på.
På många ställen är det säkerligen ett icke problem just nu, vilket du tar som en intäkt för att åtgärden är onödig - men de åtgärder man gör syftar rimligen till att dämpa utvecklingen mot ett icke önskvärt läge längre fram om trender håller i sig och förstärks.
Att bli klimatförnekare är ett personligt val, jag tar inget ansvar för sådant
Lägg fram konkreta bevis för att det är ett ickeproblem, tack.D djac skrev:Nej, aldrig mina ord, alltid från de som kan veta, elnätsbolagen säger att detta är ett minimalt problem och bara på några ställen och de löser man efterhand som andra saker behöver fixas. Uppgraderingens tid är bakom oss, med enstaka kvar, dumt att försämra för alla nu för såna detaljer.
Att bli klimatförnekare är ett personligt val, jag tar inget ansvar för sådant![]()
Hittills har du bara sagt "jo det har jag hört flera ggr från så många olika håll att det kan betraktas som fakta"
Låter lite Trumpskt.
Kan inte, då måste jag först köpa alla lokalnäten i Sverige, det skulle ge mig all data jag behöver men jag kollade kontot och jag saknar medelS Snikholt skrev:
Man skulle också kunna starta en tråd där man kan rapportera in när nätet inte klarat användningen, se upp för eko..
Dels så vet du inte varför elnätet har stängt ned när det stänger ned (det stänger ned om spänningen faller eller stiger för mycket). Det kan vara pga kabelbrott eller liknande, det kan också vara för att spänningen är utanför tillåtet område. Dessutom så vet du inte hur nära gränsen du är. Jag har i mitt nät varit rätt nära maxgränsen och bottengränsen för nätspänning under samma år (ett par volt ifrån, dvs inte alls mycket marginal). Jag följer det dock inte så noga (jag kanske får skriva lite kod som loggar det).D djac skrev:
Om elkvaliten är kass ute i änden hos kund så händer dessutom inte ett smack förrän kunden påtalar det, och gör en anmälan till nätbolaget.pacman42 skrev:
Dels så vet du inte varför elnätet har stängt ned när det stänger ned (det stänger ned om spänningen faller eller stiger för mycket). Det kan vara pga kabelbrott eller liknande, det kan också vara för att spänningen är utanför tillåtet område. Dessutom så vet du inte hur nära gränsen du är. Jag har i mitt nät varit rätt nära maxgränsen och bottengränsen för nätspänning under samma år (ett par volt ifrån, dvs inte alls mycket marginal). Jag följer det dock inte så noga (jag kanske får skriva lite kod som loggar det).
Inte ens ett avbrott hos enskild reageras det på, trots att de har alla möjligheter till det nu med nya mätare.
Det normala ät att om fler än 1 mätare saknar kontakt brukar det generera larm hos de flesta.
Spänning tror jag inte bevakas på abonnentnivå ens med de nya mätarna.
Ja men lite det jag menar, det är omöjligt från ett utanförperspektiv att svara på varför saker händer, jag har loggning på nätspänningen så visst kan jag se variationerna men det ger mig inget.pacman42 skrev:
Dels så vet du inte varför elnätet har stängt ned när det stänger ned (det stänger ned om spänningen faller eller stiger för mycket). Det kan vara pga kabelbrott eller liknande, det kan också vara för att spänningen är utanför tillåtet område. Dessutom så vet du inte hur nära gränsen du är. Jag har i mitt nät varit rätt nära maxgränsen och bottengränsen för nätspänning under samma år (ett par volt ifrån, dvs inte alls mycket marginal). Jag följer det dock inte så noga (jag kanske får skriva lite kod som loggar det).
Mätaren har förmågan, kan läsa av spänningen men jag vet inte om nätbolaget samlar in infon, förmodligen inte från min mätare isf.S Snikholt skrev:
Jag vet att de kan läsa av momentant när man ringer upp dem, men tveksamt om de loggar.pacman42 skrev:
Det krävs ju ganska hög upplösning för att ge något.
Det jag tror kan finnas är trigger <U -->1 abonnent=larm.
Typ så gör de flesta iaf vad gäller avbrott.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nätägarna samlar faktiskt in en hel drös uppgifter från elmätaren för att hålla koll på hur deras nät mår.D djac skrev:
Förutom spänning och ström så samlar man in aktiv effekt och energi, reaktiv effekt (kVAr i form av både induktiv och kapacitiv efftekt) och effektfaktor. Vissa smarta elmätare kan också ge mätvärden på spänningskvalitet och övertoner.
Allt det här kan du själv kolla in om du har en P1-dongel kopplad till din smartmeter.
Ja, jag drar in detta i HA redan men som sagt så vet man ju ingenting om driften, dvs varför exempelvis spänningen varierar.Boilerplate4U skrev:
Nätägarna samlar faktiskt in en hel drös uppgifter från elmätaren för att hålla koll på hur deras nät mår.
Förutom spänning och ström så samlar man in aktiv effekt och energi, reaktiv effekt (kVAr i form av både induktiv och kapacitiv efftekt) och effektfaktor. Vissa smarta elmätare kan också ge mätvärden på spänningskvalitet och övertoner.
Allt det här kan du själv kolla in om du har en P1-dongel kopplad till din smartmeter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Trodde någon skulle skrivit (går)dagens nyhet, nämligen den att Ebba satte ner foten: Effektavgifterna skall bort. Punkt. Inget tjafs om att om de redan är införda så kan de vara kvar.
Skall bli intressant att se vad som händer för oss som har haft effektavgifter i ett decennium eller mer nu då…
Från SVT:
Att regeringen ”stoppar” de kritiserade effekttarifferna har skapat förvirring. Flera bolag som redan har infört avgifterna har meddelat sina kunder att avgifterna blir kvar. Fel beslut, tycker regeringen.
– Om elnätsbolagen tyckte att signalen förra veckan var otydlig, låt mig vara övertydlig: Ta bort tarifferna, säger energiminister Ebba Busch.
Skall bli intressant att se vad som händer för oss som har haft effektavgifter i ett decennium eller mer nu då…
Från SVT:
Ebba Busch (KD) om effektavgifterna: Ta bort dem
UPPDATERAD IGÅR 19:17PUBLICERAD IGÅR 19:14Att regeringen ”stoppar” de kritiserade effekttarifferna har skapat förvirring. Flera bolag som redan har infört avgifterna har meddelat sina kunder att avgifterna blir kvar. Fel beslut, tycker regeringen.
– Om elnätsbolagen tyckte att signalen förra veckan var otydlig, låt mig vara övertydlig: Ta bort tarifferna, säger energiminister Ebba Busch.
Redigerat: