380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Men visst hade du reagerat om de sänkte jeansen från 1000kr till 5kr men krävde samtidigt att du visade parkeringskvitto, som händelsevis kostade 2000kr, jag undrar hur många jeans det hade sålts.Fairlane skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Nej, precis. Det är klart att de skall tredubbla priserna eftersom de har monopol och folk inte har något val...Fairlane skrev:
Jag svär, den här algoritmkapitalismen a la Ubers surge pricing eller det senaste i USA där affären känner igen dig när du kommer in och visar högre pris på hyllkantsmärkningen (och on-line om du försöker surfa på telefonen för att försöka identifiera lurendrejeriet) kommer att bli vår död.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Visst hade jag stört mig på det och inte köpt några jeans då, men det är ju inte en naturlag att parkeringsbolaget måste hålla ner priset när butikerna gör det, särskilt inte om det riskerar att leda till ökade kostnader.D djac skrev:
Jag förstår att man kan tycka det är tokigt, men det är ju bra att åtminstone förstå att det är olika bolag som agerar efter sina förutsättningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Är det någon som har påstått det?lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har iallafall aldrig gjort det så jag förstår inte varför du riktar det mot mig.
Jag betvivlar att det blir vår död, men var och en får tro vad den vill.lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Det var du som gjorde analogin med att alla spelare på marknaden kan och skall göra det som är bäst för dem och skit i resten.Fairlane skrev:
Ja, i överförd bemärkelse naturligtvis. Men det förstod du ju...Fairlane skrev:
Vi pratar inte om att hålla nere, bara att inte groteskt höja under perioder när man vet att behovet ökar.Fairlane skrev:
Visst hade jag stört mig på det och inte köpt några jeans då, men det är ju inte en naturlag att parkeringsbolaget måste hålla ner priset när butikerna gör det, särskilt inte om det riskerar att leda till ökade kostnader.
Jag förstår att man kan tycka det är tokigt, men det är ju bra att åtminstone förstå att det är olika bolag som agerar efter sina förutsättningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Nej så skrev jag inte.lars_stefan_axelsson skrev:
Är det dumt att folk förstår att det är olika bolag och att det inte automatiskt finns en koppling mellan priset på el och belastningen på nätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Du menar som man gör på Essingeleden till exempel? Man höjer priset när fler vill åka (behovet ökar).D djac skrev:
Ska man vara riktigt krass så ökar inte behovet att ladda elbilen när elpriset är lågt, men man vill såklart inte betala mer nödvändigt.
På samma sätt vill man inte betala mer än nödvändigt för näten heller.
Det finns ju heller inget behov av tillverka el, det görs för att det finns en efterfrågan, kanske bättre ordval. Jag hade inte haft något emot mer dynamiskt utnyttjande av elnäten, ungefär som man gör hemma och jag skulle bli förvånad om detta inte kommer (effektavgiften kan fördröja utvecklingen även här, den är ju bakåtsträvande), det hade varit ett positvit sätt att lösa saken på, i de få fall det skulle vara ett problem alltså.Fairlane skrev:
Du menar som man gör på Essingeleden till exempel? Man höjer priset när fler vill åka (behovet ökar).
Ska man vara riktigt krass så ökar inte behovet att ladda elbilen när elpriset är lågt, men man vill såklart inte betala mer nödvändigt.
På samma sätt vill man inte betala mer än nödvändigt för näten heller.