380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Är det någon som tror på det här påståendet av Ellevio?
"Hur har effektavgift påverkat elnätskostnaden?
Sedan införandet av effektavgift för drygt ett år sedan har omkring 50 procent av våra 400 000 villakunder bibehållit sina kostnadsnivåer. Andelen som minskat sina kostnader är ungefär 25 procent, och omkring 25 procent av villakunderna har fått högre kostnader eftersom de har ett högt effektbehov."
Jag finner det matematiskt helt omöjligt.
Nu vet jag inte exakt vilken effekttopp som skulle generera en extra kostnad på 100:-/mån. Men Ellevio påstår alltså att 75 % av deras villakunder grejar det? Detta baserat på att den fasta avgiften förut var ca 500:-/mån och nu är ca 400:-/mån (plus den förhatliga effektavgiften).
Sedan införandet av effektavgift för drygt ett år sedan har omkring 50 procent av våra 400 000 villakunder bibehållit sina kostnadsnivåer. Andelen som minskat sina kostnader är ungefär 25 procent, och omkring 25 procent av villakunderna har fått högre kostnader eftersom de har ett högt effektbehov."
Nu vet jag inte exakt vilken effekttopp som skulle generera en extra kostnad på 100:-/mån. Men Ellevio påstår alltså att 75 % av deras villakunder grejar det? Detta baserat på att den fasta avgiften förut var ca 500:-/mån och nu är ca 400:-/mån (plus den förhatliga effektavgiften).
Har elöverföringsavgiften sänkts samtidigt som effektavgiften införts?zno skrev:
Högst troligt är den sänkt.
https://www.ellevio.se/globalassets...mang-pdf/2026/effekt/effekt-16-63a_260101.pdf
Du behöver läsa på mer om hur deras modell ser ut.zno skrev:
När du gjort det kan du återkomma om du fortfarande inte förstår, och med vad, så finns det flertalet här som kan vara behjälpliga.
Ja.Demmpa skrev:
Hos min elleverantör och för mig så sänker effekttarifferna överföringskostnaderna (via den sänkta överflringsavgiften) med ca 3000 kr per år. Samtidigt så höjer effekttarifferna som sådana kostnaderna med 1000 kr per år. Det ger ett netto på -2000 kr för mig. Dvs jag tjänar kraftigt på modellen. Men jag har låga toppar och hög förbrukning.
Fast det är ju enligt deras egen utsago. Lite som att lita på Ryssland för att Putin talar.R roli skrev:Kom också lite mer info i mejlet om hur effektavgiften har påverkar villaägarna.
”Sedan införandet av effektavgift för drygt ett år sedan har omkring 50 procent av våra 400 000 villakunder bibehållit sina kostnadsnivåer. Andelen som minskat sina kostnader är ungefär 25 procent, och omkring 25 procent av villakunderna har fått högre kostnader eftersom de har ett högt effektbehov.”
De har ju en fungerande modell nu också, vilket intresse har de i att ändra nu, för att sedan ev. bli tvingade att göra det igen om typ ett år?lsoderlund skrev:
Jag anser den inte vara fungerande. Dels då den motverkar sig själv genom att straffa när elpriset är låg och vice versa, är otydlig och helt saknar transparens och trovärdighet.tveksamt skrev:
Vad är det otydliga?lsoderlund skrev:
Vad är det för något du saknar transparens kring?
Elpriset och effekttariffen ser till helt olika saker, såklart dessa inte alltid samverkar det är fullt naturligt, det är snarast så det är tänkt.
Helt oavsett får du förstås tycka vad du vill, men de lär inte hålla med så det blir rätt tveksamt att argumentera för en förändring med känsloargument som att den skulle vara icke-fungerande.
Är något mer förvirrad än vanligt. Om nu regeringen tar bort kravet att effektavgifterna skall vara införda senast den 1 januari 2027 (tror jag läste) - innebär det att alla elnätsägare tar bort effektavgiften tills annat bestäms - eller är det fritt val? Kan en del elnätsägare fortsätta med galenskapen - tycker att göra livet outhärdligt för våra elabonnenter passar oss utmärkt?
Fritt val för dem.B Boggi skrev:Är något mer förvirrad än vanligt. Om nu regeringen tar bort kravet att effektavgifterna skall vara införda senast den 1 januari 2027 (tror jag läste) - innebär det att alla elnätsägare tar bort effektavgiften tills annat bestäms - eller är det fritt val? Kan en del elnätsägare fortsätta med galenskapen - tycker att göra livet outhärdligt för våra elabonnenter passar oss utmärkt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Hur snabba var de på att införa? De fick väl sitta och uppdatera en massa system etc, det gjordes nog inte på 10 minuter.lsoderlund skrev:
Eftersom elnät och elhandel är olika saker är det inte så konstigt. Om butikerna i centrum rear varor klockan 12-13 varje vardag så borde parkeringsbolaget sänka priset för parkering så, även om det är risk att det blir fullt?lsoderlund skrev: