Boilerplate4U
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och det retar mig mest; detta bryter mot hela tanken med EU som frihandelsregion. Man får inte införa något extra kemikaliekrav i en medlemsnation för att hindra t ex "giftigt" godis från en annan medlemsstat att förgifta ens medborgare. För att handelsfriheten skall fungera så måste regleringen av marknaden vara identisk i alla medlemsländer.
Ja, det vi ser i Tyskland är ett skolboksexempel på Tysk Exceptionalism!

Istället för att låta marknadsmekanismer och elområden visa var elen faktiskt kan levereras så klamrar de sig fast vid sin "Single Bidding Zone" av rent politiska skäl.

De löser sina fysiska nätproblem genom att kasta pengar på dem via massiv sk "Redispatch" för över 30 miljarder kronor om året. Samtidigt duckar de systematiskt ACER:s krav genom att runda 70-procentsregeln. Knepet är att de staplar oändliga undantag på varandra under täckmanteln att de utvecklar sina nationella "Action Plans" och lovar nätutbyggnad som aldrig verkar bli klar.

Man kan med gott samvete skriva att tyskarnas ovilja att dela upp landet kostar södra Sverige miljardbelopp varje år. Det skapar en helt j-la orimlig prisklyfta i vårt eget land där hushåll och industri i söder tvingas betala kontinentala priser trots ett enormt svenskt elöverskott.

Kort sagt så väljer Tyskland politiska löften och dyra plåster framför logiska elområden och svenska elkonsumenter får vara med och betala kalaset. Som vanlig!

Ps..
Personligen tycker jag att man ta fram nya direktiv och i samband med det sparka GD på både SKK och EI.

Redigerat:
  • Gilla
lsoderlund och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, det vi ser i Tyskland är ett skolboksexempel på Tyska Exceptionalism!

Istället för att låta marknadsmekanismer och elområden visa var elen faktiskt kan levereras så klamrar de sig fast vid sin "Single Bidding Zone" av rent politiska skäl.

De löser sina fysiska nätproblem genom att kasta pengar på dem via massiv sk "Redispatch" för över 30 miljarder kronor om året. Samtidigt duckar de systematiskt ACER:s krav genom att runda 70-procentsregeln. Knepet är att de staplar oändliga undantag på varandra under täckmanteln att de utvecklar sina nationella "Action Plans" och lovar nätutbyggnad som aldrig verkar bli klar.

Man kan med gott samvete skriva att tyskarnas ovilja att dela upp landet kostar södra Sverige miljardbelopp varje år. Det skapar en helt j-la orimlig prisklyfta i vårt eget land där hushåll och industri i söder tvingas betala kontinentala priser trots ett enormt svenskt elöverskott.

Kort sagt så väljer Tyskland politiska löften och dyra plåster framför logiska elområden och svenska elkonsumenter får vara med och betala kalaset. Som vanlig!
Men det finns en stor skillnad, vi i Sverige kan inte göra som tyskarna för vi har inte tillräckligt med elproduktion att starta i SE4. Kanske läge att investera i några gaskraftverk och göra en Tyskland?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, det vi ser i Tyskland är ett skolboksexempel på Tyska Exceptionalism!

Man kan också se det så här: Sverige är ena djävla idioter som a) delar upp riket i elpriszoner som om el vore vilken vara som helst och b) säljer el inom riket till samma pris som utomlands.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Man kan också se det så här: Sverige är ena djävla idioter som a) delar upp riket i elpriszoner som om el vore vilken vara som helst och b) säljer el inom riket till samma pris som utomlands.
Ja, Sverige implementerar EU-regler snabbare än vi förstår dem och Tyskland tittar på från sidan och skrattar medan vi fixar våra misstag!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Nu har vi ju dock inte förutsättningar för att göra som Tyskland gör.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Boilerplate4U
pacman42 pacman42 skrev:
Behöver de korrelera med effektavgifterna?
Nej, EI har inget sådant uppdrag idag. Förhoppningsvis blir det så framöver.

Redigerat:
S
pacman42 pacman42 skrev:
Göteborgs Energi drev ju tesen att folk bara stoppar i sladden när de kommer hem och att därför matlagning och laddning överlappar. Detta är ett antagande som bygger på att man har månadspris på elen. Alternativa tesen som de drev var att alla skulle ladda samtidigt på natten istället.

Det beteende de ville ha ur dig var att du skulle stoppa i sladden efter middagen och att du sedan skulle ladda på 6A till dess att du åker till jobbet.

Allt enligt artiklar och debattartiklar runt detta i GP.
De där får jag inte ihop hur de tänker.
All styrning mot samvariation är skit..

Är ju inte bättre om alla börjar ladda fullt med 11kW efter midnatt liksom.

pacman42 pacman42 skrev:
Göteborgs Energi drev ju tesen att folk bara stoppar i sladden när de kommer hem och att därför matlagning och laddning överlappar. Detta är ett antagande som bygger på att man har månadspris på elen. Alternativa tesen som de drev var att alla skulle ladda samtidigt på natten istället.

Det beteende de ville ha ur dig var att du skulle stoppa i sladden efter middagen och att du sedan skulle ladda på 6A till dess att du åker till jobbet.

Allt enligt artiklar och debattartiklar runt detta i GP.
Vilket då ökar de lokala förlusterna under laddning, pga systemen som är igång under laddning i bilen.
Minskar förlusterna i nätet i samma eller större utsträckning när förbrukningen jämnas ut över tid?
Om inte så kan man fundera på hur bra det är på totalen, men även om förbrukningen ökar kanske större andel kan tas från fossilfria källor som kärnkraft när det är mer jämnt över dygnet

Fick mejl från Ellevio idag där de bland annat skriver följande om deras effektavgift. Något som med andra ord inte kommer att försvinna i det närmaste…

”Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen.”

Om tillräckligt många styr mot lägsta pris kommer väl priserna justeras så att det inte blir en tydlig dipp att styra mot?

Fairlane
R roli skrev:
Fick mejl från Ellevio idag där de bland annat skriver följande om deras effektavgift. Något som med andra ord inte kommer att försvinna i det närmaste…

”Vi kommer därför att avvakta myndighetens utredning innan vi tar ställning till eventuella förändringar av prismodellen.”
Låter rimligt. Det går ju inte att byta modell varje år, framförallt inte så stora förändringar.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Kom också lite mer info i mejlet om hur effektavgiften har påverkar villaägarna.

”Sedan införandet av effektavgift för drygt ett år sedan har omkring 50 procent av våra 400 000 villakunder bibehållit sina kostnadsnivåer. Andelen som minskat sina kostnader är ungefär 25 procent, och omkring 25 procent av villakunderna har fått högre kostnader eftersom de har ett högt effektbehov.”

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Kom också lite mer info i mejlet om hur effektavgiften har påverkar villaägarna.

”Sedan införandet av effektavgift för drygt ett år sedan har omkring 50 procent av våra 400 000 villakunder bibehållit sina kostnadsnivåer. Andelen som minskat sina kostnader är ungefär 25 procent, och omkring 25 procent av villakunderna har fått högre kostnader eftersom de har ett högt effektbehov.”
Det hade varit intressant att se en kvantifiering av de med högre och lägre kostnader också. De flesta ligger nog ändå hyfsat nära de 400 000 i mitten. Jag skulle gissa att runt 5% i toppen och runt 5% i botten fått en stor skillnad i elnätskostnader.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kostnadsneutrala avgifter innebär att de som snålar på effekten (som jag gör) får lägre avgifter.

Vinter eller inte, man kan göra smarta val som att skaffa en LLVP i komplement till sin direktverkande el. Man kan också slå av sin LLVP den timme man lagar mat.

Och som jag skrivit många gånger förr, syftet är att man skall göra smarta val när man investerar i huset. I andra länder är det vanligt med värme styrning efter elpriser och effekttoppar, men inte i Sverige. Orsaken är helt enkelt att vi tidigare inte haft lika dyra kostnader för elen.

Att ta bort effektavgifterna ökar kostnaderna då elnätet måste byggas ut snabbare. Det är alltså DÅLIGT för plånboken.
Spännande tanke där Pacman. Du menar att din bergvärmepanna/LLVP mår bra av att stängas av och sättas på efter Din effektförbrukning? Nu vet jag ju inte hur bergvärmepannan i mitt fall skulle påverkas av detta men rent elektriskt måste ju en kontaktor eller någon form av mjukvara eller både ock påverkas om det nu mot förmodan skulle gå att ansluta mjukvara/home assistant eller något liknande till pannan. Eller du stänger av Din LLPV manuellt varje gång du lagar mat? Jag tycker det låter lite väl jobbigt det hela.

Du ska veta att jag är själv en riktig Smålänning. Mer gniden än man kan föreställa sig när det gäller att betala onödiga avgifter såsom parkeringsavgifter och onödiga elavgifter.
Att jag är riktigt snål när det gäller just elavgifter beror på att jag anser att elbolagen fuckar oss riktigt rejält och att det kränker mig som användare djupt in i skälen. Varför ska Vi låta dom lura oss för?
Därför har det här med elanvändning blivit till ett särintresse för mig.
Hade dom bara skött sig och tagit ut en rimlig vinst hade jag inte protesterat. Men dom är riktigt äckliga enligt min mening.

Jag tror Du missuppfattat lite angående effekttarifferna Pacman. Du har ju en LLVP som Du skriver. Du är ju då en av dom som missgynnas för att du är duktig och använder miljövänlig el och straffas för det.
Du ser dom som värmer sitt hus med gas eller centralvärme slipper betala effekttariffer på all den värme Din LLVP producerar till Dig.
Så låt oss säga en riktigt kall vinterdag när Din LLVP förbrukar 3 KW/h så kan det andra hushållet både ha micron och spisen på innan dom kommer upp i dina 3 KW/h. Då faller ju liksom hela grundidén som vår "Expertmyndighet" (Ei) gått ut med som information. Man ska bara förbruka 1 förbrukande el-förbrukare i taget.
Ja det fungerar kanske i deras innersta fantasier men för oss andra som kan vissla och gå samtidigt klarar ju av att lägga ihop 1 och 1. (Jag tror att ledningen på Ei borde ses över för kompetensen där verkar inte riktigt nå deras lönegrad.)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Spännande tanke där Pacman. Du menar att din bergvärmepanna/LLVP mår bra av att stängas av och sättas på efter Din effektförbrukning? Nu vet jag ju inte hur bergvärmepannan i mitt fall skulle påverkas av detta men rent elektriskt måste ju en kontaktor eller någon form av mjukvara eller både ock påverkas om det nu mot förmodan skulle gå att ansluta mjukvara/home assistant eller något liknande till pannan. Eller du stänger av Din LLPV manuellt varje gång du lagar mat? Jag tycker det låter lite väl jobbigt det hela.

Du ska veta att jag är själv en riktig Smålänning. Mer gniden än man kan föreställa sig när det gäller att betala onödiga avgifter såsom parkeringsavgifter och onödiga elavgifter.
Att jag är riktigt snål när det gäller just elavgifter beror på att jag anser att elbolagen fuckar oss riktigt rejält och att det kränker mig som användare djupt in i skälen. Varför ska Vi låta dom lura oss för?
Därför har det här med elanvändning blivit till ett särintresse för mig.
Hade dom bara skött sig och tagit ut en rimlig vinst hade jag inte protesterat. Men dom är riktigt äckliga enligt min mening.

Jag tror Du missuppfattat lite angående effekttarifferna Pacman. Du har ju en LLVP som Du skriver. Du är ju då en av dom som missgynnas för att du är duktig och använder miljövänlig el och straffas för det.
Du ser dom som värmer sitt hus med gas eller centralvärme slipper betala effekttariffer på all den värme Din LLVP producerar till Dig.
Så låt oss säga en riktigt kall vinterdag när Din LLVP förbrukar 3 KW/h så kan det andra hushållet både ha micron och spisen på innan dom kommer upp i dina 3 KW/h. Då faller ju liksom hela grundidén som vår "Expertmyndighet" (Ei) gått ut med som information. Man ska bara förbruka 1 förbrukande el-förbrukare i taget.
Ja det fungerar kanske i deras innersta fantasier men för oss andra som kan vissla och gå samtidigt klarar ju av att lägga ihop 1 och 1. (Jag tror att ledningen på Ei borde ses över för kompetensen där verkar inte riktigt nå deras lönegrad.)
Jag har webb-API på min LLavap och stänger av den om jag kör badtunna eller bastu. Eller om matlagningen drar iväg i effekt.

Syftet med effekttariffen är inte att vara miljövänlig, det är att den skall minska behovet av att bygga ut elnäten och därmed spara pengar för oss elkonsumenter.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.