pacman42 pacman42 skrev:
...eller så är det vi som grundlurat oss själva genom att lägga ned kärnkraft i söder...
...välj själv...
Ja eller att tyskarna lade ner kärnkraften i söder.

Och det retar mig mest; detta bryter mot hela tanken med EU som frihandelsregion. Man får inte införa något extra kemikaliekrav i en medlemsnation för att hindra t ex "giftigt" godis från en annan medlemsstat att förgifta ens medborgare. För att handelsfriheten skall fungera så måste regleringen av marknaden vara identisk i alla medlemsländer.

Och det är ju självklart; man kan inte ha en fungerade marknad om inte alla aktörer spelar på lika villkor.

MEN när det kommer til elektricitet då var det inte viktigt längre helt plötsligt. Då kan Tyskland förbjuda kärnkraft inom sina egna gränser, men ändå propsa på att få köpa vår (och Frankrikes) kärnkraftsel.

Då spelar det helt plötsligt principerna om fungerande marknader ingen roll längre.

Det borde åtminstone vara så ordnat att Tyskland inte fick köpa en endaste kWh av svensk eller fransk kärnkraftsel. Den borde bara få handlas mellan nationer som åtminstone tillåter kärnkraft.

Och om då tyskarna får klara sig utan när det inte blåser, ja, då är det deras problem. Inte mitt...

• Gilla
  • Älska
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja eller att tyskarna lade ner kärnkraften i söder.

Och det retar mig mest; detta bryter mot hela tanken med EU som frihandelsregion. Man får inte införa något extra kemikaliekrav i en medlemsnation för att hindra t ex "giftigt" godis från en annan medlemsstat att förgifta ens medborgare. För att handelsfriheten skall fungera så måste regleringen av marknaden vara identisk i alla medlemsländer.

Och det är ju självklart; man kan inte ha en fungerade marknad om inte alla aktörer spelar på lika villkor.

MEN när det kommer til elektricitet då var det inte viktigt längre helt plötsligt. Då kan Tyskland förbjuda kärnkraft inom sina egna gränser, men ändå propsa på att få köpa vår (och Frankrikes) kärnkraftsel.

Då spelar det helt plötsligt principerna om fungerande marknader ingen roll längre.

Det borde åtminstone vara så ordnat att Tyskland inte fick köpa en endaste kWh av svensk eller fransk kärnkraftsel. Den borde bara få handlas mellan nationer som åtminstone tillåter kärnkraft.

Och om då tyskarna får klara sig utan när det inte blåser, ja, då är det deras problem. Inte mitt...
Jag tror inte att någon i EU insåg att länder skulle kunna självspäka sig på det sätt som Tyskland gör med sin elpolitik...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Walle85
J Jeppson skrev:
Såg detta på DN, från i morse.

[länk]
Har du läst senaste inläggen i tråden sedan detta inlägg?

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag säger absolut inte det, jag säger dock att man kanske hade gjort det på ett annat sätt. Men det intressanta här är att samma folk som ligger bakom hur det blev är snabba på att gnälla på den sittande regeringen när det de "själva" genomfört börjar användas.
Jag tänker att ingen regering är inblandad i alla beredningar som alla myndigheter gör, det anses nog vara löpande arbete, att denna tolkning skulle ha skickats upp till statsminister och att denna filat på formuleringarna håller jag för helt osannolikt.

Walle85 Walle85 skrev:
Har du läst senaste inläggen i tråden sedan detta inlägg?
Missade det, sorry.
Får skylla på mancold eller nåt 😅

Njae, det tror (eller hoppas jag iaf) inte. Man slår ju ner på den största orimligheten i den nya ordningen, en som jag listat tidigare och som gör det helt omöjligt att ha en sådan här tråd, och det är den enorma skillnaden i hur denna avgift kommer att tas ut.

Det är helt enkelt inte samma djur man talar om när det skiljer mer än en storleksordning i hur de olika elnätsleverantörerna väljer att implementera effektavgiften.

Så även om vi får effektavgift i någon form i framtiden (jag har den som sagt redan sedan många år tillbaka) så kommer vi med säkerhet se större rättning i leden. Man kommer, det är mitt stalltips, att kraftigt snäva in hur, när, och till vilken del, man får ta ut effektavgift. Vi kommer i så fall att få ett system som är betydligt mer lika över landet.
Alla elbolag har ju haft effektavgifter för större förbrukare i flera decennier och det har aldrig funnits något hinder att införa det för alla kunder. Varför har det inte införts tidigare per automatik om det nu är ett så bra styrmedel (förutom hos några enstaka nätbolag)?

useless useless skrev:
Alla elbolag har ju haft effektavgifter för större förbrukare i flera decennier och det har aldrig funnits något hinder att införa det för alla kunder. Varför har det inte införts tidigare per automatik om det nu är ett så bra styrmedel (förutom hos några enstaka nätbolag)?
Ja, varför frågar du mig? Pratar vi förbi varandra? Mitt inlägg var alltså ett "om" vi får effektavgifter. Och då som svar på att de skulle komma att införas precis som idag bara dammet lagt sig lite. Det är inte så att jag förespråkar dem, eller att jag tror att det finns ett behov.

Vad jag kan tolka så uppfyller vi redan EU-direktivet iom att vi har olika anslutningsavgifter baserat på säkringsstorlek samt överföringsavgifter.

Men som vanligt så har svenska politiker/myndigheter tolkat det som att om det kommer något nytt så måste vi göra något nytt. Inte som resten av EU, se om vi kan tolka det vi redan gör som om vi redan uppfyller kraven och så är det bra med det.

Nu har jag ju som sagt effektavgift sedan många år och jag vet inte varför den infördes mer än antagligen för att man kunde.

Skälet till att vi inte infört effektavgifter för vanliga småförbrukare är för att det inte behövts, och antagligen inte kommer att behövas.*) Påverkan på de faktiska beteendemönstren blir också, som forskarna säger, extremt begränsad.

När vi talar om större industrier med sina "egna" transformatorstationer så blir situationen en annan. Och de betalar ju dessutom även för reaktiv effekt, dvs straffas för denna, eftersom det gör skillnad och industrin kan, och skall ha, incitament för att förbättra sig.

*) Jag vill mao se data innan jag tror på det. Inte allmänt handviftande om att "Welanders formel inte fungerar längre" utan faktiska bevis på det. (Jaja, undantaget solcellerna på villataken; men det problemet löser man som sagt med inmatningsavgifter, inget annat.)

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
K krfsm skrev:
Det är en intäkt lika mycket som alla andra och det måste redan rapporteras till EI exakt hur mycket intäkter man har tagit in från sina kunder. Samlar man in för mycket så får man ta in mindre nästa period.
Det finns inget sådant krav från EI. Nätägarna skickar inte in hela redovisningen utan enbart vissa rapporteringspunkter och för närvarande ingår inte effektavgifter där.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det finns inget sådant krav från EI. Nätägarna skickar inte in hela redovisningen utan enbart vissa rapporteringspunkter och för närvarande ingår inte effektavgifter där.
Intressant, källa på det?

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Kanke inte effektavgifter, men intäkter och utgifter...

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
*) Jag vill mao se data innan jag tror på det. Inte allmänt handviftande om att "Welanders formel inte fungerar längre" utan faktiska bevis på det. (Jaja, undantaget solcellerna på villataken; men det problemet löser man som sagt med inmatningsavgifter, inget annat.)
Jag ser inte heller någon direkt nytta med effektavgift på konsumtion, just nu.

Men det är klart att om 100% av kunderna styr max förbrukning mot lägsta spot-timme under dagen - så är näten inte byggda för det.

Allt handlar väl om hur stor sannolikheten är att vi hamnar där. Det kan säkert bli så i vissa områden, men de allra flesta vill nog slippa allt bök och stök med att jaga några 100-lappar per månad.

Solceller är något helt annat, där uppstår problem på annat vis som förklarats.

Boilerplate4U
P PurreP skrev:
Intressant, källa på det?
EI
pacman42 pacman42 skrev:
Kanke inte effektavgifter, men intäkter och utgifter...
Tvärr inga uppgifter som EI varken kan eller har resurser till att korrelera med effektavgifterna.

Förhoppningsvis blir det obligatoriskt med det nya regelverket som också bör innehålla stöd för sk lokaliseringssignaler annars riskerar det att bli samma schablonavgifter som idag.

S Snikholt skrev:
Jag ser inte heller någon direkt nytta med effektavgift på konsumtion, just nu.

Men det är klart att om 100% av kunderna styr max förbrukning mot lägsta spot-timme under dagen - så är näten inte byggda för det.

Allt handlar väl om hur stor sannolikheten är att vi hamnar där. Det kan säkert bli så i vissa områden, men de allra flesta vill nog slippa allt bök och stök med att jaga några 100-lappar per månad.

Solceller är något helt annat, där uppstår problem på annat vis som förklarats.
Göteborgs Energi drev ju tesen att folk bara stoppar i sladden när de kommer hem och att därför matlagning och laddning överlappar. Detta är ett antagande som bygger på att man har månadspris på elen. Alternativa tesen som de drev var att alla skulle ladda samtidigt på natten istället.

Det beteende de ville ha ur dig var att du skulle stoppa i sladden efter middagen och att du sedan skulle ladda på 6A till dess att du åker till jobbet.

Allt enligt artiklar och debattartiklar runt detta i GP.

EI

Tvärr inga uppgifter som EI varken kan eller har resurser till att korrelera med effektavgifterna.

Förhoppningsvis blir det obligatoriskt med det nya regelverket som också bör innehålla stöd för sk lokaliseringssignaler annars riskerar det att bli samma schablonavgifter som idag.
Behöver de korrelera med effektavgifterna? Det är skillnaden mellan intäkter och utgifter i relation till omsättning de har att övervaka, samt i relation till de verkliga utbyggnadsbehov man har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.