380 385 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Och bara för att förtydliga gången. De S-ledda regeringarna Löfvén och Andersson ligger bakom att införa effekttarifferna, de klubbade igenom reglerna som sedan EI implementerade. Det behövdes sedan bara viskas om att man från vänster skulle göra detta till en valfråga där man skulle anklaga regeringen Kristersson för att vara de som verkligen låg bakom genomförandet så rensade Kristersson, Busch m.fl. bordet och kastade ut det S-regeringarna hade infört.
Rätt så symptomatiskt rörande hur politik fungerar numera...
Aha, så de kommer inte från EU alls, som sagts hela tiden?pacman42 skrev:
Och bara för att förtydliga gången. De S-ledda regeringarna Löfvén och Andersson ligger bakom att införa effekttarifferna, de klubbade igenom reglerna som sedan EI implementerade. Det behövdes sedan bara viskas om att man från vänster skulle göra detta till en valfråga där man skulle anklaga regeringen Kristersson för att vara de som verkligen låg bakom genomförandet så rensade Kristersson, Busch m.fl. bordet och kastade ut det S-regeringarna hade infört.
Är väl ointressant vem och hur som tagit olika beslut, bättre att fokusera på hur ev. nytt beslut påverkar den/de fastigheter man och hur det påverkar, men inte ens då vet man hur nätbolagen kommer att agera.
Och innan nätbolagen kommer med ny info så får man utgå från de förutsättningar som nu är kända.
Och innan nätbolagen kommer med ny info så får man utgå från de förutsättningar som nu är kända.
Det är ett EU-direktiv som S-regeringarna beredde och genomförde sin egen tolkning på. Direktivet har helt andra tolkningar i andra länder, EU-direktiv är oftast en hand som pekar i en riktning, inte en karta med tydliga instruktioner för vart du skall svänga höger och vänster.D djac skrev:
Jag tycker definitivt att det är relevant vem som ligger bakom. Särskilt när det började gnällas från vänster rörande dessa lagar och när man började peka finger på sittande regering.A AndersS skrev:Är väl ointressant vem och hur som tagit olika beslut, bättre att fokusera på hur ev. nytt beslut påverkar den/de fastigheter man och hur det påverkar, men inte ens då vet man hur nätbolagen kommer att agera.
Det finns mycket som man kan anklaga den sittande regeringen för, men detta är verkligen inte en sak de är skyldiga till.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Nej, det här är ett av de största problemen med EU; dvs inte EU och dess regelverk självt nödvändigtvis, utan Sveriges ofta helt huvudlösa tolkning av hur direktiv m.m. skall implementeras.pacman42 skrev:
Det brukar sägas mellan skål och vägg på regeringskansliet att om EU vill veta hur en föreslagen reglering skulle slå så frågar man Sverige. Då får man på 48 timmar en tolkning som är till så stor nackdel för Sverige som det bara går...
Så man har iaf lite sjukdomsinsikt men det är tydligen lögn att göra något åt det.
Vi har många exempel, men inom elområdet så är det ju bara att se på hur vi hanterade Danmarks klagan på att vi inte exporterade el när Barsebäck lades ner. Då späkte vi oss med elområden m.m. med en gång. Men när EU-kommissionen sade till Tyskland att göra samma sak, ja då sade tyskarna helt enkelt bara "nej" och så var det bra med det. Har inte hänt ett skit pga det och kommer antagligen inte att göra det.
(Ja, förutom att tyskarna nu insett att de inte har el och därför skall resten av EU tvingas att bygga extra exportkablar hit och dit, då välter Sverige minsann överände för att späka oss ännu mer...)
Jag bryr mig inte alls då det är historia och inget jag kan påverka.pacman42 skrev:
Jag tycker definitivt att det är relevant vem som ligger bakom. Särskilt när det började gnällas från vänster rörande dessa lagar och när man började peka finger på sittande regering.
Det finns mycket som man kan anklaga den sittande regeringen för, men detta är verkligen inte en sak de är skyldiga till.
Men som diskussionsämne om politik, ja visst, men inget svar på hur man tänker hantera olika avgifter för sin elanslutning och användande,😀
Fast man har ju inte skrotat förslaget. Bara sagt att det inte ska införas nu och tillsatt en utredning som ska vara klar nästa år och säkert kommer fram till samma sak som det skrotade förslaget. Men nästa år är det långt till nästa val, så det är bättre att lansera det då istället...pacman42 skrev:
Och de nätbolag som redan gjort förändringar kan behålla effekttaxan om de så vill.useless skrev:
Så det man kan göra är att följa utveckling om det blir beslut och hur det/de nätbolag man har kommer att agera.
Ett förtydligande bara, Tyskarna får betala ett ganska högt pris för detta. De måste betala prisskillnaden mellan den billiga vindkraften i norr (som stängs ned) och den dyra kolkraften/gaskraften i söder (som startas upp). Detta för att kunna hålla samma pris i hela landet.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det här är ett av de största problemen med EU; dvs inte EU och dess regelverk självt nödvändigtvis, utan Sveriges ofta helt huvudlösa tolkning av hur direktiv m.m. skall implementeras.
Det brukar sägas mellan skål och vägg på regeringskansliet att om EU vill veta hur en föreslagen reglering skulle slå så frågar man Sverige. Då får man på 48 timmar en tolkning som är till så stor nackdel för Sverige som det bara går...
Så man har iaf lite sjukdomsinsikt men det är tydligen lögn att göra något åt det.
Vi har många exempel, men inom elområdet så är det ju bara att se på hur vi hanterade Danmarks klagan på att vi inte exporterade el när Barsebäck lades ner. Då späkte vi oss med elområden m.m. med en gång. Men när EU-kommissionen sade till Tyskland att göra samma sak, ja då sade tyskarna helt enkelt bara "nej" och så var det bra med det. Har inte hänt ett skit pga det och kommer antagligen inte att göra det.
(Ja, förutom att tyskarna nu insett att de inte har el och därför skall resten av EU tvingas att bygga extra exportkablar hit och dit, då välter Sverige minsann överände för att späka oss ännu mer...)
Att man pga detta spiller över höga priser till grannländerna har dock inte ansvariga myndigheter klarat av att hantera.
Dessutom så har vi i Sverige inte någon sådan möjlighet som tyskarna har, vi har inte längre tillräckligt med "dyr" energi att starta upp i söder för att kompensera för de flskhalsar som finns. Dvs, vi har inte likadana förutsättningar som tyskarna har. I praktiken kan man säga att tyskarna har lurat systemet...
...eller så är det vi som grundlurat oss själva genom att lägga ned kärnkraft i söder...
...välj själv...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 225 inlägg
Njae, det tror (eller hoppas jag iaf) inte. Man slår ju ner på den största orimligheten i den nya ordningen, en som jag listat tidigare och som gör det helt omöjligt att ha en sådan här tråd, och det är den enorma skillnaden i hur denna avgift kommer att tas ut.useless skrev:
Det är helt enkelt inte samma djur man talar om när det skiljer mer än en storleksordning i hur de olika elnätsleverantörerna väljer att implementera effektavgiften.
Så även om vi får effektavgift i någon form i framtiden (jag har den som sagt redan sedan många år tillbaka) så kommer vi med säkerhet se större rättning i leden. Man kommer, det är mitt stalltips, att kraftigt snäva in hur, när, och till vilken del, man får ta ut effektavgift. Vi kommer i så fall att få ett system som är betydligt mer lika över landet.
Helt rätt. Jag skrev lite väl kategoriskt. Man sköt frågan till efter valet (så att det blir nästa regerings problem).useless skrev:
Ah, så detta är ytterligare någon ny elastisk sanning som ska planteras, som att MP stänger kärnkraftverk runtom i världen, du tänker att om det varit en annan regering så hade arbetet inte gjorts?pacman42 skrev:
Jag säger absolut inte det, jag säger dock att man kanske hade gjort det på ett annat sätt. Men det intressanta här är att samma folk som ligger bakom hur det blev är snabba på att gnälla på den sittande regeringen när det de "själva" genomfört börjar användas.D djac skrev:
Det kanske hade gjorts på ett annat sätt? Men troligen ingen större skillnad då det inte är regeringen utan EI som tagit fram reglerna för nätbolagen.D djac skrev:
EU-förordningen säger i princip bara att det ska vara en tydligare koppling mellan kostnad och nyttjande av elnätet. Hur man implementerar det är upp till varje land att lösa.