380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, naturgaspriserna går ju upp och ner, särskilt nu, men jag blev lite intresserad och slog upp hur det ser ut i Göteborg just nu. (Våra politiker ojar sig ju inte över vår verkliga fossilanvändning idag, ja, dvs om man ser till vad de faktiskt gör; inte vad de säger).
Och se, det var ju konkurrenskraftiga priser:
Radhus/villa 25000 kWh / år så räknar de 73,28 kr/kWh.
Och det är med skatt, moms, och fasta kostnader inräknade.
Visst, nu blir det bara värme, varmvatten och matlagning till det; man kan inte köra TVn, datorn, eller ladda bilen, men det måste ju ändå vara en inte helt orimlig kostnad om man jämför med el. Javisst, med värmepumpar så får man COP som räddar en, men då får man en anläggningskostnad också. En gaspanna måste väl vara en mera robust tingest, eller?
Visst, nu blir det bara värme, varmvatten och matlagning till det; man kan inte köra TVn, datorn, eller ladda bilen, men det måste ju ändå vara en inte helt orimlig kostnad om man jämför med el. Javisst, med värmepumpar så får man COP som räddar en, men då får man en anläggningskostnad också. En gaspanna måste väl vara en mera robust tingest, eller?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Givetvis är det viktigt vad man säger, men ännu mer vad man gör.D djac skrev:
Har man slutat bygga ut näten då?
Du menar i princip "elbil"?D djac skrev:
Beroende på hur effektavgiften utformas så påverkare det alltifrån lite till inget alls.
Du har EON som nätägare vill jag minnas. Deras föreslagna effektavgifter tas inte ut på natten och inte på sommaren. Känner du att du måste sälja elbilen nu om de inför det? Eller kommer du kunna ladda utan ransonering i praktiken?
För den som känner sig tvingad att regelbundet ladda bilen mitt på dagen på vintern kan jag se att det påverkar, men den gruppen är liten.
Nu blev det fruktsallad igen, äpplen och apelsiner. Jag är kraftigt motståndare till att man tar bort utsläppsmål, men jag kopplar inte det till effektavgifter. Att koppla allt som händer till att man vill förhindra folk till att skaffa elbilar känns ungefär som de som kopplar alla problem till invandringen. Vill man läsa in en massa annat, ickerelaterat, i saker som sägs (eller görs) så kommer man såklart att göra det, men jag tycker det är väldigt tokigt sätt att tänka (om än väldigt vanligt).D djac skrev:
En självklarhet men för sakens skull öre/kWh. Ja en gaspanna är mer eller mindre "för evigt" ett bra utförande så håller de många decennier och hela tiden lika effektiva om de sköts och inte mycket snack om utveckling som räddare heller. Finns ganska många områden kvar i Skåne sen hypen för ca: 30 år sen där småhusområden är helt gasifierade.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, naturgaspriserna går ju upp och ner, särskilt nu, men jag blev lite intresserad och slog upp hur det ser ut i Göteborg just nu. (Våra politiker ojar sig ju inte över vår verkliga fossilanvändning idag, ja, dvs om man ser till vad de faktiskt gör; inte vad de säger).
Jag tror djac har en sån anläggning men har inte hittat ut ur garderoben än. Synd det är inget att skämmas för trots klimatskam osv.
Jag ser nyanser, eftersom jag anser att elektrifieringen är en bra sak så tycker jag att man ska undvika för detta negativa förändringar, effektavgiften är en sådan, som du säger så omöjliggör den absolut inte elanvändning men vi kan nog vara överrens om att den ligger på minussidan och då är det dåligt i min bok, hade den underlättat så hade det varit plus.Fairlane skrev:
Givetvis är det viktigt vad man säger, men ännu mer vad man gör.
Har man slutat bygga ut näten då?
Du menar i princip "elbil"?
Beroende på hur effektavgiften utformas så påverkare det alltifrån lite till inget alls.
Du har EON som nätägare vill jag minnas. Deras föreslagna effektavgifter tas inte ut på natten och inte på sommaren. Känner du att du måste sälja elbilen nu om de inför det? Eller kommer du kunna ladda utan ransonering i praktiken?
För den som känner sig tvingad att regelbundet ladda bilen mitt på dagen på vintern kan jag se att det påverkar, men den gruppen är liten.
Nu blev det fruktsallad igen, äpplen och apelsiner. Jag är kraftigt motståndare till att man tar bort utsläppsmål, men jag kopplar inte det till effektavgifter. Att koppla allt som händer till att man vill förhindra folk till att skaffa elbilar känns ungefär som de som kopplar alla problem till invandringen. Vill man läsa in en massa annat, ickerelaterat, i saker som sägs (eller görs) så kommer man såklart att göra det, men jag tycker det är väldigt tokigt sätt att tänka (om än väldigt vanligt).
Du kallar det fruktsallad, jag kallar det normala iakttagelser, vi ser många fossilfrämjande åtgärder efter varandra, en del på EU-nivå och andra i Sverige, att du väljer att se det som olyckliga tillfälligheter medan jag ser ett mönster är uppenbart.
Men i Sverige bromsar vi byggandet av billig elproduktion, slutar kvitta elskatt för solceller, ökar fossilkonsumtionen, dels genom att ta bort utspädning och sänka skatter, tar bort elbilsstimulanser, vill slopa utsläppsmålen. och nu gör vi det mer komplicerat att ladda. Jag ser ett mönster och jag är nog inte den ende.
Haha, nej, jag har inte gaspanna, är inte det rätt dyrt idag? Finns såna områden i närheten, fler planerades men gasen drogs aldrig fram.GK100 skrev:
En självklarhet men för sakens skull öre/kWh. Ja en gaspanna är mer eller mindre "för evigt" ett bra utförande så håller de många decennier och hela tiden lika effektiva om de sköts och inte mycket snack om utveckling som räddare heller. Finns ganska många områden kvar i Skåne sen hypen för ca: 30 år sen där småhusområden är helt gasifierade.
Jag tror djac har en sån anläggning men har inte hittat ut ur garderoben än. Synd det är inget att skämmas för trots klimatskam osv.
Om jag inte har helt fel så har jag för mig att många i de områdena har ersatt gaspannorna med värmepumpar idag, tycker jag sett utomhusdelarna.
Ja så är det i områden som ligger lite iväg från större matningar i nätet. Omvänt är mycket kvar än där större förbrukare finns och stamnätet går förbi i närheten tex vid Bjuv, Billesholm. Drömmarna var stora vid 90-talets början med tex sk förtida inkopplingar matande smånät via tankar med gasol.D djac skrev:
Är det egentligen tvärtom, för att vi ska kunna använda mer el totalt ska vi försöka sprida ut användningen över dygnet för att på sätt överföra mer el över samma infrastrukturD djac skrev:
Så skulle man ha kunnat uttrycka det men så ser varken produktion eller konsumtion ut och det är heller inte det avgifterna leder till, de är designade för att samla alla större laster i ett mindre fönster.A ajn82 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Kr/kWh måste välan vara öre / kWhlars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Övriga länder i EU följer samma lag men har kommit fram till betydligt lägre tillåten avkastning. Förhoppningen med den förändrade svenska regleringen från 2027 är att vi ska landa på samma som övriga.S Snikholt skrev:Ja så kan man iofs beskriva det.....
Men alla som är för EU federalism kan ta en funderare nästa gång de får näträkningen.
Och kanske inte gnälla lika fullt ut som vi andra.
Att Sveriges beslutande organ har en skitnödighet när det kommer till beslut som eventuellt går i strid mot EU direktiv är en av orsakerna till att nätbolagen får råna oss.
Svenska elnätsbolag har historiskt haft en högre tillåten avkastning än genomsnittet i EU, vilket gjort nätavgifterna relativt höga. Om Sverige istället hade haft samma nivå som genomsnittet i EU, cirka 4 %, skulle nätavgifterna kunna vara 30–40 % lägre över tid.
Till exempel ligger tillåten avkastning i Sverige efter domstolsbeslut ofta runt 6%, medan den i Tyskland är cirka 3–5 %, i Storbritannien runt 3–4 % och i Danmark 3–4 %. Den svenska nivån ger alltså hushållen högre kostnader än vad som skulle krävas med EU-snitt, utan att påverka nätets funktion eller investeringar.
Ja men precis.Q qvirre skrev:Övriga länder i EU följer samma lag men har kommit fram till betydligt lägre tillåten avkastning. Förhoppningen med den förändrade svenska regleringen från 2027 är att vi ska landa på samma som övriga.
Svenska elnätsbolag har historiskt haft en högre tillåten avkastning än genomsnittet i EU, vilket gjort nätavgifterna relativt höga. Om Sverige istället hade haft samma nivå som genomsnittet i EU, cirka 4 %, skulle nätavgifterna kunna vara 30–40 % lägre över tid.
Till exempel ligger tillåten avkastning i Sverige efter domstolsbeslut ofta runt 6%, medan den i Tyskland är cirka 3–5 %, i Storbritannien runt 3–4 % och i Danmark 3–4 %. Den svenska nivån ger alltså hushållen högre kostnader än vad som skulle krävas med EU-snitt, utan att påverka nätets funktion eller investeringar.
I grunden kanske det inte är EU regelverk som är av ondo. Snarare Sveriges tillämpning av dem.
Fattar inte varför…. du kan ta valfritt direktiv.
Vattendirektivet tex. varje svensk lännstyrelse och i förlängningen kommun tolkar själva och genomför vad dom tror.
Har ni sett Norrtälje Energis effektavgift?
De har vågat vara ingenjörsmässiga och satt en liten effektavgift för varje enskild timme, baserat på belastningen i deras elnät. Ingen straffavgift för enstaka toppar men fortfarande en styrsignal till var man ska flytta belastningen om man vill spara pengar.
Effektavgiften är inte i konflikt med elpriset utan jobbar tillsammans med elpriset!
Det är i praktiken en tidsdifferentierad elöverföringsavgift eftersom den räknas på medeltimeffekt vilket är samma som förbrukningen den timmen. Deras modell löser egentligen hela problemet!
Tillkommer elöverföring 0,09 kr/kWh som man kan lägga till i tabellen och skriva kr/kWh istället.
Det som nu behövs är att EI ändrar föreskriften så att de inte måste ha en elöverföringsavgift och effektavgift (de får ha en tidsfifferentierad elöverföringsavgift idag) så att de kan välja att ha en tidsdifferentierad elöverföringsavgift istället för effektavgift, eftersom det är samma sak när alla timmar ingår. Då kommer alla kunder genast förstå vad det faktiskt är och effektavgiftsskräcken med straffeffekt försvinner.
All heder till Norrtälje Energi för denna geniala modell.
De har vågat vara ingenjörsmässiga och satt en liten effektavgift för varje enskild timme, baserat på belastningen i deras elnät. Ingen straffavgift för enstaka toppar men fortfarande en styrsignal till var man ska flytta belastningen om man vill spara pengar.
Effektavgiften är inte i konflikt med elpriset utan jobbar tillsammans med elpriset!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i praktiken en tidsdifferentierad elöverföringsavgift eftersom den räknas på medeltimeffekt vilket är samma som förbrukningen den timmen. Deras modell löser egentligen hela problemet!
Tillkommer elöverföring 0,09 kr/kWh som man kan lägga till i tabellen och skriva kr/kWh istället.
Det som nu behövs är att EI ändrar föreskriften så att de inte måste ha en elöverföringsavgift och effektavgift (de får ha en tidsfifferentierad elöverföringsavgift idag) så att de kan välja att ha en tidsdifferentierad elöverföringsavgift istället för effektavgift, eftersom det är samma sak när alla timmar ingår. Då kommer alla kunder genast förstå vad det faktiskt är och effektavgiftsskräcken med straffeffekt försvinner.
All heder till Norrtälje Energi för denna geniala modell.
Redigerat:
En bra början vore att fler gör på liknande sätt OCH publiserar data via detta API så att vi enkelt kan läsa in priserna. https://github.com/RI-SE/Eltariff-API/blob/main/SUMMARY.mdA ajn82 skrev: