D
S Snikholt skrev:
Ja så kan man iofs beskriva det.....

Men alla som är för EU federalism kan ta en funderare nästa gång de får näträkningen.
Och kanske inte gnälla lika fullt ut som vi andra.

Att Sveriges beslutande organ har en skitnödighet när det kommer till beslut som eventuellt går i strid mot EU direktiv är en av orsakerna till att nätbolagen får råna oss.
Jag kan hålla med om mycket politik som drivs idag är uppenbara gåvor till lobbyister men det gäller både nationellt och på EU-nivå, allt för många politiker och politiska organisationer saknar den integritet som behövs för att stå emot. Personligen så anser jag att vi borde vakta den gränsen mycket, mycket hårdare, både i Sverige och i EU.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl lite förenklat?
EI har protesterat, men sen förlorat i domstol.
EI har efterfrågat ny lagstiftning för att kunna agera, så riktigt så passiva som du antyder att de är tycker jag inte att de är. Jag hoppas dock att de tkan bli ett nytt regelverk så att deras möjligheter ökar.
Ja, nej, jag skulle också kunna fråga på ICA varje dag om jag inte kan få rabatt på mjölken, så har vi haft en förhandling, om än en inbillad sådan.

Så visst, lite teater spelar de för pengarna men om det aldrig leder till någonting så kan vi ju lägga de på annat.

Min åsikt är att det fungerar så pass dåligt att man inte behöver ändra, man behöver göra om, börja med ett tomt block och en målsättning, sen får vi bygga därifrån.

Fairlane
D djac skrev:
Ja, nej, jag skulle också kunna fråga på ICA varje dag om jag inte kan få rabatt på mjölken, så har vi haft en förhandling, om än en inbillad sådan.

Så visst, lite teater spelar de för pengarna men om det aldrig leder till någonting så kan vi ju lägga de på annat.

Min åsikt är att det fungerar så pass dåligt att man inte behöver ändra, man behöver göra om, börja med ett tomt block och en målsättning, sen får vi bygga därifrån.
Jag tycker du återigen överdriver. Det är inte så att de bara frågat lite försynt, det har varit rättegångar involverade också.

Tydligen räckte inte gällande lagstiftning till och då bör, enligt mig, lagen justeras så den räcker till, en justering som jag är för.

Vad mer tycker du att EI bör göra med gällande lagstiftning?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Vad mer tycker du att EI bör göra med gällande lagstiftning?
Ingenting såklart, de är ju inte lagstiftande

Fairlane
D djac skrev:
Ingenting såklart, de är ju inte lagstiftande
Ok, formulerar om det:
Hur tänker du att EI ska kunna agera annorlunda, givet den lagstiftning som finns?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, formulerar om det:
Hur tänker du att EI ska kunna agera annorlunda, givet den lagstiftning som finns?
Man kan gå hem tills riksdagen bestämt sig för vilken roll de ska ha, detta är ju meningslöst. Som SVTs DIPS

D djac skrev:
Man kan gå hem tills riksdagen bestämt sig för vilken roll de ska ha, detta är ju meningslöst. Som SVTs DIPS
Riksdag/regering har ju gett EI uppdrag och mandat att fatta beslut i frågorna.

Fairlane
D djac skrev:
Ja, jag tycker bara att det är fel att lägga skulden på EI när de inte har mandatet de behöver.

D
useless useless skrev:
Riksdag/regering har ju gett EI uppdrag och mandat att fatta beslut i frågorna.
Nej det gör domstolar. Regelverket är så dåligt att de i verkligheten bara kan föra bok över vad elnätsbolagen beslutar att debitera.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Från veckans NyTeknik:

"Efter starka protester – Finland får enhetlig effektavgift​

Finländska hushåll ska endast betala effektavgifter om månadens högsta effekttopp överskrider 8 kW. Man kan även slippa effektavgiften helt, enligt den nya föreskriften.

De nya effektavgifterna som införs i Sverige väcker kritik. Även i Finland ska elnätsbolagen börja debitera hushåll utifrån hur mycket el man använder samtidigt. Och även i Finland har den nya prismodellen mött starka protester.

Nu har den finländska tillsynsmyndigheten Energiverket (Energiavirasto) tagit till sig av kritiken. I början av februari publicerades en ny föreskrift som ska harmonisera och förtydliga hur elnätsföretagen ska införa modellen i landet.

Föreskriften slår fast att effektavgiften ska baseras utifrån den timme – i praktiken fyra efterföljande kvartar – när hushållets genomsnittliga effektuttag är högst under månaden. Avgiften tas endast ut om denna effekttopp är högre än 8 kW. Är den lägre än så behöver man inte betala någon effektavgift alls.

Hur hög taxan blir, räknat i euro/kW, bestämmer elnätsbolagen själva. Kunderna ska även ha möjlighet att välja elnätsabonnemang utan effektavgift. Detta ska gälla i hela Finland senast i början av 2029, men elnätsbolagen kan välja att tillämpa effektavgifterna redan nu.

Litet bastuaggregat under gränsen​

I myndighetens tidigare förslag, som nu alltså har reviderats, skulle kunderna debiteras för den högsta enskilda effekttoppen mätt under en 15-minutersperiod under månaden. Den föreslagna tröskeleffekten var lägre, 5 kW, en nivå som väckte oro och kritik hos småhusägare såväl som politiker. En farhåga var att det skulle bli dyrt för alla som vill använda bastu, hushållsapparater och varmvattenberedare samtidigt i vardagen. Men tröskeln har som sagt höjts till 8 kW.

Syftet med effektavgifterna är att ge kunderna incitament att sprida ut sin elkonsumtion så att elnätet kan utnyttjas mer effektivt. I förlängningen kan det leda till att man slipper kostsamma och tidskrävande nätutbyggnader." (mina fetningar)

Så, Finnarna ser mao pragmatiskt på det hela. Det är mao ingen direkt fara på taket med näten (precis som jag misstänkt) utan det "kan" i "förlängningen" kanske leda till att man slipper bygga ut.

Och som sagt, ingen svensk röra. Man inför en modell i hela riket. Inte den hej-kom-och-hjälp-mig-modell---ja egentligen avsaknaden av modell---som man inför här där alla får göra precis som de vill med radikalt olika resultat. Något som bedömare påpekar kommer göra det svårt för exv. tillverkare att komma fram med de smarta styr och regler-lösningar som skulle kunna hjälpa kunderna.

För att man skall kunna bygga dessa enkelt och billigt så måste kraven se någotsånär likadana ut oavsett vilken nätleverantör man har. Visst, det är inget oöverstigligt hinder att ta höjd för alla skillnader, men varje komplikation i regelverket leder ofelbart till högre kostnader. Det är sedan gammalt.

Redigerat:
  • Gilla
Krille60 och 2 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Från veckans NyTeknik:

"Efter starka protester – Finland får enhetlig effektavgift​

Finländska hushåll ska endast betala effektavgifter om månadens högsta effekttopp överskrider 8 kW. Man kan även slippa effektavgiften helt, enligt den nya föreskriften.​

De nya effektavgifterna som införs i Sverige väcker kritik. Även i Finland ska elnätsbolagen börja debitera hushåll utifrån hur mycket el man använder samtidigt. Och även i Finland har den nya prismodellen mött starka protester.

Nu har den finländska tillsynsmyndigheten Energiverket (Energiavirasto) tagit till sig av kritiken. I början av februari publicerades en ny föreskrift som ska harmonisera och förtydliga hur elnätsföretagen ska införa modellen i landet.

Föreskriften slår fast att effektavgiften ska baseras utifrån den timme – i praktiken fyra efterföljande kvartar – när hushållets genomsnittliga effektuttag är högst under månaden. Avgiften tas endast ut om denna effekttopp är högre än 8 kW. Är den lägre än så behöver man inte betala någon effektavgift alls.

Hur hög taxan blir, räknat i euro/kW, bestämmer elnätsbolagen själva. Kunderna ska även ha möjlighet att välja elnätsabonnemang utan effektavgift. Detta ska gälla i hela Finland senast i början av 2029, men elnätsbolagen kan välja att tillämpa effektavgifterna redan nu.

Litet bastuaggregat under gränsen​

I myndighetens tidigare förslag, som nu alltså har reviderats, skulle kunderna debiteras för den högsta enskilda effekttoppen mätt under en 15-minutersperiod under månaden. Den föreslagna tröskeleffekten var lägre, 5 kW, en nivå som väckte oro och kritik hos småhusägare såväl som politiker. En farhåga var att det skulle bli dyrt för alla som vill använda bastu, hushållsapparater och varmvattenberedare samtidigt i vardagen. Men tröskeln har som sagt höjts till 8 kW.

Syftet med effektavgifterna är att ge kunderna incitament att sprida ut sin elkonsumtion så att elnätet kan utnyttjas mer effektivt. I förlängningen kan det leda till att man slipper kostsamma och tidskrävande nätutbyggnader." (mina fetningar)

Så, Finnarna ser mao pragmatiskt på det hela. Det är mao ingen direkt fara på taket med näten (precis som jag misstänkt) utan det "kan" i "förlängningen" kanske leda till att man slipper bygga ut.

Och som sagt, ingen svensk röra. Man inför en modell i hela riket. Inte den hej-kom-och-hjälp-mig-modell---ja egentligen avsaknaden av modell---som man inför här där alla får göra precis som de vill med radikalt olika resultat. Något som bedömare påpekar kommer göra det svårt för exv. tillverkare att komma fram med de smarta styr och regler-lösningar som skulle kunna hjälpa kunderna.

För att man skall kunna bygga dessa enkelt och billigt så måste kraven se någotsånär likadana ut oavsett vilken nätleverantör man har. Visst, det är inget oöverstigligt hinder att ta höjd för alla skillnader, men varje komplikation i regelverket leder ofelbart till högre kostnader. Det är sedan gammalt.
Det är också lustigt att det tydligen går att göra en fungerande version för sitt land, man behöver alltså inte avbryta elektrifieringen, som planeras här.

Nu är det ju liksom ingen total överraskning att vi, efter att ha gjort allt vi kan för att öka fossilanvändandet också omfamnar en förändring som gör elanvändningen lite svårare, det hakar liksom i varandra rätt bra och kan säkert ge ännu lite mer Exxon-spons.

Fairlane
D djac skrev:
Det är också lustigt att det tydligen går att göra en fungerande version för sitt land, man behöver alltså inte avbryta elektrifieringen, som planeras här.
Var någonstans hittar du något skrivet om att man ska avbryta elektrifiering i Sverige?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Var någonstans hittar du något skrivet om att man ska avbryta elektrifiering i Sverige?
Man inför elkonsumtionsbroms, ransonerar eluttaget, det är ju det enklaste sättet att få folk att flytta till andra energikällor.

Fairlane
D djac skrev:
Man inför elkonsumtionsbroms, ransonerar eluttaget, det är ju det enklaste sättet att få folk att flytta till andra energikällor.
Är det planen?
Ransonerar man verkligen uttaget?
Jag tycker du övertolkar det hela. Ingen har väl sagt att nu ska vi inte bygga ut elnätet mer?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Är det planen?
Ransonerar man verkligen uttaget?
Jag tycker du övertolkar det hela. Ingen har väl sagt att nu ska vi inte bygga ut elnätet mer?
Jag vet inte hur du tar in omvärlden men för min del är det ganska ointressant vad man säger, dvs om man påstår en sak som står i rak motsats till det man gör, så bortser jag från det som sägs, (ganska vanligt från politiker).

Var och en får ju ha sin tro men att ekonomiskt straffa konsumtionsmönster som är typiska för fossilersättande aktiviteter är en rätt stark och tydligt styrsignal, vi kan nog vänta oss mer av detta är min gissning. Propagandaapparaten har ju trummat på ett tag och berett vägen för detta. Nu ska ju utsläppsmålen tas bort också, det ger dig kanske ytterligare ledtrådar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.