380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är ju precis exakt samma sak med volatila elpriser, och metodiken blir samma när de låga frukterna ska jagas.D djac skrev:Jag skulle naturligtvis inte dra mig för att fortsätta förändra min elinstallation efter behov men ditt exempel är lite dumt eftersom det skulle kräva en total omläggning av mina vanor och kräva en total omläggning av samhället, vi skulle alltså resa runt konstant i våra bilar för att behovet skulle uppstå och det tror jag är avlägset, utvecklingen är snarare det motsatta.
Märkligt att du inte själv ser det.
Men var inte problemet som skulle lösas just att det var många som laddar samtidigt?Fairlane skrev:
Det tar väl bort de som petar in laddningen på max när de kommer hem, men visst det är verkligen inte någon perfekt modell.
Det är dock en modell som folk kanske kan förstå hur den fungerar (ibland undrar jag). En modell som tar faktiskt hänsyn till belastningen skulle teoretiskt kanske vara bättre, men samtidigt så är det ingen som skulle förstå vad de skulle göra så förmodligen är det färre som ens försöker göra något. Då kanske resultatet snarare blir att topparna inte minskar alls och folk förstår ännu mindre varför de fick betala väldigt mycket måndagens laddning med inte för torsdagens som startade samtidigt.
Jag har ett perfekt förslag, vi låter effektavgiften variera varje kvart så att summan av elpris och effektavgift blir konstant. Då kommer vi inte få några toppar alls!
Första problemet är att folk skall ladda samtidigt som de lagar mat på vintern. Det löses med effekttariffer 7-21 som jag har nov-mar.kashieda skrev:
När det blir ännu fler elbilar så kommer dock effekterna på natten att bli för höga pga laddningen, då har Ellevio en rätt OK modell där man bara behöver räkna halva effekten på övrig tid.
Sedan behöver modellerna troligen justeras in en aning - men i grunden är det sunt.
Göteborg Energi har valt en lite annan modell, de har avgift på dagtid, men sedan har de en maxeffekt i abonnemanget (som gäller dygnet runt) som man inte får överskrida. De tre lägsta nivåerna (med olika pris) ligger på 6kW, 10kW och 14kW. Även denna modell är ju rätt enkel att förstå och den löser problemet. Modellen fungerar mycket bättre än olika nivåer på huvudsäkringarna av flera skäl, men främst för att man inte skall maxa strömmen genom dessa. Det är inte något de är gjorda för egentligen.
Absolut, t.ex. en snabbladdning av elbilen en dag i månaden kan ju bli rätt svettig.W Weimik skrev:
Så visst, alla som inte tänker sig för med stora förbrukare blir ju potentiellt förlorare även med fjärrvärme. Men då hade man iallafall möjligheten att undvika det. Det som är unikt med uppvärmningen är den dåliga planerbarheten.
Däremot vanlig hushållsel blir ju inte direkt några summor i relation till de fasta kostnaderna. Där kan man tvärtom bli vinnare i de tariffer där man gjort en rejäl sänkning av säkringsavgiften.
Angående uppvärmningens andel av topplasten noterar jag själv att min debiteringsgrundande topplasttimme oftast inträffar kl 07 på morgonen, dvs. första timmen på dagen när effektavgiften börjar räknas för mig (den faktiska toppen har då så klart vanligtvis inträffat under natten när jag inte betalar någon effektavgift). Vid den tiden kör vi inget utom möjligen vattenkokaren och brödrosten. Med andra ord är det en väldigt hög andel för mig iallafall.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det låter som att ditt förslag inte heller tar hänsyn till verklig belastning och vad gör. I med de som har fastpris eller rörligt?kashieda skrev:
Ja men jag tycker vi faller tillbaks till åsikter, alla argument för effektavgifterna har ju fallit och återbekräftats av branschen, de för inget positivt med sig. Så skulle det då finnas minsta lilla negativa så blir det bara objektivt dåligt.Fairlane skrev:
Enig. Den har fungerat bra under lång tid, men nu måste man tänka annorlunda.
Eniga, men många verkar tro att de tidigare klarade att alla maxade och tyckte att man ju betalt för att alla ska kunna maxa.
Nej, men det har ju tillkommit rätt mycket nytt, alltifrån pool till laddning av bilar. Elementen slogs ändå av automatiskt med termostaten om värmen fanns. Lägg till att man idag kanske kör med kvartspriser istället för rörligt, och då maxar gärna om det är billigt.
Enig, men bättre att reagera nu än ännu senare.
Oväsentliga är väl att ta i? Högst nödvändiga skulle jag säga. Vägar är också onödiga? Bilar kanske också? Vägar är ju bara för att bilarna ska kunna föras från A till B och bilarna är ju bara ett nödvändigt inte för att människor ska kunna ta sig mellan olycka platser.
Jämförelsen med vägar kanske funkar, för jag tror att lika lite som man hade kunnat stoppa bilsmen från att utvecklas genom att bygga ut vägnätet lite långsammare, lika lite tror jag att man kan stoppa utvecklingen på elsidan genom att helt plötsligt bromsa nätutbyggnaden.
Hade det funnits något viktigt runt hörnet som skulle göra elnätet obsolet så hade jag såklart hållit med men så är det ju inte. Konsekvensen blir att om man försöker bromsa en stund så bygger man bara upp en skuld och det vet vi alla vad det innebär, kaos och fördyringar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Är det verkligen bekräftat av branschen? Jag vet att EON skrivit något åt det hållet, men det krävs mer för att säga att branschen har samma åsikt.D djac skrev:
Det finns ju flera elnätsbolag som infört effektavgifter långt innan detta ens kom på tal. Är det också av åsikten att det är meningslöst och dåligt?
Och även om de inte har behovet just nu, hur det det ut om två-tre år?Fairlane skrev:
De stora har verkat överens men såklart finns det outliers, så någon som inte riktigt tänkt igenom det kanske fortfarande tycker det är toppenFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Men bilismen hindras inte utvecklingen av att man sprider ut trycket på vägarna över fler timmar. På samma sätt hindras inte elektrifiering av att man sprider ut lasten.D djac skrev:
Någonstans hamnar man ändå alltid i en avvägning om det är värt att bygga en fil till för att det är trångt på vägen några timmar varje morgon/kväll. Ibland blir svaret JA, ibland NEJ. Samma värdering bör göras med elnätet, inte bygga onödigt mycket, det blir nämligen onödigt dyrt.
Ja där är vi överens men vi kan nog också vara överens om att det redan skett och kommer fortsätta ske, alla kablar går inte till max hela tiden.Fairlane skrev:
Men bilismen hindras inte utvecklingen av att man sprider ut trycket på vägarna över fler timmar. På samma sätt hindras inte elektrifiering av att man sprider ut lasten.
Någonstans hamnar man ändå alltid i en avvägning om det är värt att bygga en fil till för att det är trångt på vägen några timmar varje morgon/kväll. Ibland blir svaret JA, ibland NEJ. Samma värdering bör göras med elnätet, inte bygga onödigt mycket, det blir nämligen onödigt dyrt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, det ökar ju klirret i kassan. Så det är väl klart att de inte tycker att det är meningslöst...Fairlane skrev:
I mitt eget fall så var det (för nu många år sedan) när Partille Energi var ägt av Göteborg Energi som de senare bestämde att de förra skulle införa effekttaxa. Som en testballong. Vi i Partille kunde ju nämligen inte göra vår röst hörd... De var också noga med att inte visa några siffror på hur det gick. Men det kan man ju räkna ut med röven att de gick plus på det. Jag fick en höjning netto om ca 20%, och det stämmer med alla andra jag pratat med. Jag har inte hittat någon som det blev billigare för. (Men det är naturligtvis ingen vetenskaplig undersökning.) Detta var innan elbil.
Nu ägs Partille Energi återigen av Partille, och då har iaf höjningarna varit måttliga. Men taxan blev vi inte av med.
Nu är den med dagens mått mätt inte så brant (den var den brantaste i Sverige när den infördes) men gäller å andra sidan dygnet runt. Vi vet inte ännu hur det kommer att se ut när det blir tvång på differentiering.
Så långt så har jag hanterat taxan genom att skita i den. Det kostar några hundralappar i månaden att ladda bilen i effektavgift och så får det vara bra med det. Billen laddas dock, naturligtvis, från 01:00 för att inte av misstag krocka med någon annan storförbrukare, vilken det vara må.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Utan att ha läst in mig på tråden står jag fortfarande fast vid att dagens modell med effektavgifter är fullständigt undermålig så länge det saknas:
Stoppa el-ändet direkt! (pun intended) 😉
- lokaliseringssignaler
- obligatorisk återrapportering till EI. I dag kan nätägarna enkelt trixa med bokföringen och i praktiken mjölka konsumenterna på mer pengar utan att behöva frukta några konsekvenser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Klart det går att bryta mot lagstiftningen om man vill, men det är väl knappast bara möjligt med effektavgifter?Boilerplate4U skrev:
Utan att ha läst in mig på tråden står jag fortfarande fast vid att dagens modell med effektavgifter är fullständigt undermålig så länge det saknas:
- lokaliseringssignaler
- obligatorisk återrapportering till EI. I dag kan nätägarna enkelt trixa med bokföringen och i praktiken mjölka konsumenterna på mer pengar utan att behöva frukta några konsekvenser.
Bolagen tjänar rätt bra med pengar som det är lagligt, borde vara rätt ointressant att bryta mot lagen för de flesta iallfall.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
En elnätsägare behöver öht inte ens fundera på att bryta mot lagen när det finns fullt med legitima men kreativa sätt att organisera sin verksamhet.Fairlane skrev:
Elnätsbolagen är monopol som bedriver vinstdrivande verksamhet och ska övervakas av EI.
Men EI är ofta tandlös eftersom myndigheten många ggr saknar tillräckliga resurser för att följa upp nätägarna och därför ofta förlitar sig på "egenkontroll". Det är ytterst ett politiskt problem som Ebba Busch departement ytterst ansvarar för.