380 458 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jo men det gör det såklart, sen tror jag att det är svårt att isolera detta från andra utökningar som kommer exempelvis från förtätning och annan elektrifiering.S Snikholt skrev:Jag förvarar inte på något sätt, metoderna de får råna oss på.
Och man skulle så klart behöva kvantifiera och hej å hå för att se de facto kostnader som ökat effektuttag ger överallt.
Men faktum är att befintliga nät ofta måste förstärkas, när effektuttag ökar.
Jag har själv drivit otaliga projekt, där gamla sommarstugsområden gradvis gjorts om till permanentboenden. Och till sist pallar inte den lilla trafon med tillhörande 50mm2 ALUSEN...
Varpå ny högspänning, ofta ringmatat dras fram - stolplinjerna byts mot jordkabel eller uppgraderas till grövre dimensioner.
Det är inga billiga projekt.
Men de som är abonnenter betalar inte en enda krona specifikt för servicen.
Det sprids på kollektivet via högre nätavgifter.
Så varför skulle inte elbilsladdning, eller solproduktion leda till ökade kostnader enligt samma logik tänker du?
Här finns det ett inslag av tyckande från min sida, jag är ju positiv till utveckling och då ingår elektrifieringen. Det finns ju många som hatar elbilar, solceller, ja allt elektriskt och tycker dieselavgaser blandat med 5-56 är bästa doften!
Det omvända gäller också, jag tycker nuvarande tariffer också har sina brister, vet många som har 25A säkring och då är det såklart dimensionerat därefter, men sen köper de väldigt lite. Då är de subventionerade av de som köper rimligt mycket el i förhållande till sin säkring.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du tänker att det blir så billigt?D djac skrev:
Vad skulle kostnaden bli i ditt hus? Några 100'?
Är det värt det?
Åfasen, du får inte med moms och elskatter etc på din räkning från EON?D djac skrev:
Ja det lär inte påverka så mycket, en liten ökning av en liten del blir inte mycket.Fairlane skrev:
Då förstår jag vad du menar, jo jag betalar moms, men det gör ju bara elnätskostnaden till en ännu mindre del av räkningen. Jag tror påverkan som kommer från förändringar i nätkostnaderna är försumbar sett till kundens hela räkning, det är felräkningspengar. Lejonparten av räkningen är för annat och det kommer man få betala oavsett.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Om du behöver betala 100' för att bygga om din elanläggning så påverkar det inte dig så mycket, det är bara en liten ökning? För de flesta hushåll är det en ganska stor kostnad. Många har valt att säkra ner från 25A till 20A eller 16A för att få några tusenlappar lägre avgift varje år. Jag tror inte de är 100' som småsummor. De verkar inte ens se att det är värt några tusenlappar om året för att kunna maxa allt samtidigt.D djac skrev:
Så funkar det inte riktigt, om du vill öka din säkring så får du inte en faktura på exempelvis 100', du får en marginellt ökat årsavgift.Fairlane skrev:
Om du behöver betala 100' för att bygga om din elanläggning så påverkar det inte dig så mycket, det är bara en liten ökning? För de flesta hushåll är det en ganska stor kostnad. Många har valt att säkra ner från 25A till 20A eller 16A för att få några tusenlappar lägre avgift varje år. Jag tror inte de är 100' som småsummor. De verkar inte ens se att det är värt några tusenlappar om året för att kunna maxa allt samtidigt.
Min anekdotiska upplevelse är det motsatta, folk i min omgivning har rätt stora säkringar för rätt liten last, det är ju så billigt i helheten men jag har inga data på hur det förhåller sig egentligen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du missförstår mig. Du måste uppdatera din egen anläggning som du ska ha 3x80 AD djac skrev:
Det blir svårt att köra fullt om man vill kunna ladda 2 bilar med 22 kW samtidigt om man kör med fjuttiga säkringar...
Alltså är du själv villig att betala det i din anläggning för att kunna köra max?
Om alla gör det så är det väl också stor risk att EON i ditt fall behöver bygga ut nätet? Och det tänker du dig kommer höja avgiften med 5%
Ok, jag har sett massor med inlägg på forumet där folk vill säkra ner för att de vill få lägre nätavgift.D djac skrev:
Två bilar med 22kW samtidigt hemma är förvisso möjligt, men för de flesta ganska akademiskt. Vad bryr du dig om bilen är fulladdad mitt i natten när du behöver den på morgonen? 2x11kW / natt är nog närmre det verkliga behovet för de som förbrukar mycket.Fairlane skrev:
Du missförstår mig. Du måste uppdatera din egen anläggning som du ska ha 3x80 A
Det blir svårt att köra fullt om man vill kunna ladda 2 bilar med 22 kW samtidigt om man kör med fjuttiga säkringar...
Alltså är du själv villig att betala det i din anläggning för att kunna köra max?
Om alla gör det så är det väl också stor risk att EON i ditt fall behöver bygga ut nätet? Och det tänker du dig kommer höja avgiften med 5%
Ok, jag har sett massor med inlägg på forumet där folk vill säkra ner för att de vill få lägre nätavgift.
Men även om vi måste fördubbla varenda infrastruktursladd i hela landet, vad kan kostnaden per kWh utslaget på 100 år bli? Hur många öre?
Och vad skulle vinsten för hela samhället bli?
Tillgång till billig ren energi är för samhället i stort lika viktigt som tillgången till billigt rent vatten för individen.
Jag ligger på 3h med runt 20A på varje fas och 2h med 10-12A per fas varje natt nu när det är kallt. På sommaren ramlar det ned mot 16A under 3h varje natt och 1h med 8A per fas.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:Två bilar med 22kW samtidigt hemma är förvisso möjligt, men för de flesta ganska akademiskt. Vad bryr du dig om bilen är fulladdad mitt i natten när du behöver den på morgonen? 2x11kW / natt är nog närmre det verkliga behovet för de som förbrukar mycket.
Men även om vi måste fördubbla varenda infrastruktursladd i hela landet, vad kan kostnaden per kWh utslaget på 100 år bli? Hur många öre?
Och vad skulle vinsten för hela samhället bli?
Tillgång till billig ren energi är för samhället i stort lika viktigt som tillgången till billigt rent vatten för individen.
Men då har jag MYCKET last. Två elbilar (plus en laddhybrid), badtunna elvärme (LLVP och FLVP) samt några kompletterande direktverkande element. Jag ser inga problem med det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Visst är det överdrivet, men djac ville ju ha möjligheten, inte jag.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Säg att elpriset är lägre 3 timmar på natten, då vill man ju nyttja det maximalt..
På 100 år vet jag inte, på kort tid rätt mycket.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Jag är verkligen inte emot att nätet byggs ut, tvärtom. Jag är däremot för att man tänker lite ekonomiskt och inte måste ha max på allt.A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Man gör alltid avvägningar, vad man får mot vad det kostar. Jag ser inte att elnätet skulle vara annorlunda.
Det hela är en skandal som uppenbarligen ingen av politikerna förstått. Väldigt få andra med. Modellen med effekttariffer är så förståndshandikappat och ogenomtänkt så man tappar hakan. Det handlar inte om så som Ei tänkt att det fungerar att folk tävlar om att ha flest effektdrivande saker igång utan om hur kaĺlt det är ute. Oförståndet och okundskapen hos lagstiftarna är frapperande. Det är dags för bestämmande politiker att sluta handla smink och se på fina handväskor och istället börja sköta sitt jobb. Men jag tror inte ett dugg på att man tar bort effekttarifferna. Tänk vilka otroliga skatteintäkter detta är för skatteverket och Svenska kraftnät. Det är dags för politikerna att vakna nu. Ni kan inte bara hitta på saker som får era undersåtar att falla ekonomiskt bara för att ni inte kan tänka själv. Man tycker det här är ju uppenbart för alla dom som kan vissla och gå samtidigt att Effekttariffer är rent av samhällsfarligt. Samtidigt är det så skrattretande att inte expertmyndigheten, Ei (ja dom kallar sig så dom idioterna) klarar av att informera regeringen om vad effekttarifferna medför i praktiken. Ei är ju helt bakom. Hur kan dom sitta där och försvara effekttariffer när dom inte ens kan ohms lag.JanneJanne123 skrev:
Får svenska kraftnät del av lokalnätägarnas effekttaxor?P Peter__1 skrev:
Sen ska det ju vara kostnadsneutralt för nätägarens totala kundkollektiv, så det borde inte bli så mycket mer moms till Skatteverket?
I Sverige tror ju jag att det beror på politikernas dumhet och okundskap. Ei kallar sig t.ex. för en expertmyndighet. Får man kalla sig så om man inte förstår basic elektronik? Eller är dom köpta av elnätsföretagen? Alla andra förstår att det är villaägare med eluppvärmt hus som får betala kalaset. Har du fjärrvärme får du rent av en billigare elräkning. Var det så dom hade tänkt, våra beslutsfattare? Precis, nä dom tänkte inte alls. Alla vi som tagit vårt ansvar och skaffat miljövänlig bergvärme står här nu med byxorna nere. Själv ska jag börja elda med ved på vintern när detta slår igenom hösten 2026 för min värmepanna kostar för mycket att driva vintertid. Det är hur kallt det är ute som bestämmer min elförbrukning. Inte att jag har kaffebryggaren, elbilen, duschen samtidigt som jag steker på spisen och har ugnen på. Det är så som Ei tror folk förbrukar sin el. Man blir ju förbannad på dom hur naiva dom är.MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
Kostnadsneutrala avgifter innebär att de som snålar på effekten (som jag gör) får lägre avgifter.P Peter__1 skrev:Det hela är en skandal som uppenbarligen ingen av politikerna förstått. Väldigt få andra med. Modellen med effekttariffer är så förståndshandikappat och ogenomtänkt så man tappar hakan. Det handlar inte om så som Ei tänkt att det fungerar att folk tävlar om att ha flest effektdrivande saker igång utan om hur kaĺlt det är ute. Oförståndet och okundskapen hos lagstiftarna är frapperande. Det är dags för bestämmande politiker att sluta handla smink och se på fina handväskor och istället börja sköta sitt jobb. Men jag tror inte ett dugg på att man tar bort effekttarifferna. Tänk vilka otroliga skatteintäkter detta är för skatteverket och Svenska kraftnät. Det är dags för politikerna att vakna nu. Ni kan inte bara hitta på saker som får era undersåtar att falla ekonomiskt bara för att ni inte kan tänka själv. Man tycker det här är ju uppenbart för alla dom som kan vissla och gå samtidigt att Effekttariffer är rent av samhällsfarligt. Samtidigt är det så skrattretande att inte expertmyndigheten, Ei (ja dom kallar sig så dom idioterna) klarar av att informera regeringen om vad effekttarifferna medför i praktiken. Ei är ju helt bakom. Hur kan dom sitta där och försvara effekttariffer när dom inte ens kan ohms lag.
Vinter eller inte, man kan göra smarta val som att skaffa en LLVP i komplement till sin direktverkande el. Man kan också slå av sin LLVP den timme man lagar mat.
Och som jag skrivit många gånger förr, syftet är att man skall göra smarta val när man investerar i huset. I andra länder är det vanligt med värme styrning efter elpriser och effekttoppar, men inte i Sverige. Orsaken är helt enkelt att vi tidigare inte haft lika dyra kostnader för elen.
Att ta bort effektavgifterna ökar kostnaderna då elnätet måste byggas ut snabbare. Det är alltså DÅLIGT för plånboken.
Redigerat:
Nu tror jag du har missförstått något för rent generellt är det väl inte villaägare med eluppvärmt hus som får betala kalaset? Hur kommer du fram till det? Har du något räkneexempel?P Peter__1 skrev:I Sverige tror ju jag att det beror på politikernas dumhet och okundskap. Ei kallar sig t.ex. för en expertmyndighet. Får man kalla sig så om man inte förstår basic elektronik? Eller är dom köpta av elnätsföretagen? Alla andra förstår att det är villaägare med eluppvärmt hus som får betala kalaset. Har du fjärrvärme får du rent av en billigare elräkning. Var det så dom hade tänkt, våra beslutsfattare? Precis, nä dom tänkte inte alls. Alla vi som tagit vårt ansvar och skaffat miljövänlig bergvärme står här nu med byxorna nere. Själv ska jag börja elda med ved på vintern när detta slår igenom hösten 2026 för min värmepanna kostar för mycket att driva vintertid. Det är hur kallt det är ute som bestämmer min elförbrukning. Inte att jag har kaffebryggaren, elbilen, duschen samtidigt som jag steker på spisen och har ugnen på. Det är så som Ei tror folk förbrukar sin el. Man blir ju förbannad på dom hur naiva dom är.
Jag har själv eluppvärmt hus och räknar inte med att få högre elräkning på grund av effektavgifterna.