S Snurrespratt skrev:
Hur sker myndighetskontroll att nätägarna inte skruvar upp intäkterna med hjälp av effekt avgifterna ?
De har en fastställd intäktsram för hur många kronor de får ta in i avgifter under perioden (i det här fallet 2024 till 2027).

Man brukar se det på att det kommer rabatter i slutet på sista året (det var vanligt hösten 2023), då elnätsföretagen tillfälligt sänker sina intäkter för att hamna inom ramen.

Man kan i varje fall trösta sig med att Vattenfall är ännu dyrare än Ellevio.
Skiljer momsen och då förbrukade vi 154 kWh mindre på Vattenfall-stället.
Inte effektavgift hos Vattenfall ännu men tog med de toppar som hade motsvarat Ellevio.

Har två likvärdiga fastigheter:

Ellevio 1709 kWh
Toppar 5,45 5,44 5,07
Snitt 5,32 kWh
757 kronor + moms för abonnemang, elöverföring och effektavgift
44 öre per kWh tillfaller Ellevio

Vattenfall 1555 kWh
Toppar 4,71 4,45 4,46
Snitt 4,54 kWh
946 kronor + moms för abonnemang och elöverföring
61 öre per kWh tillfaller Vattenfall

Har även en till:

Vattenfall 763 kWh
Toppar 1,65 1,61 1,59
Snitt 1,62 kWh
664 kronor + moms för abonnemang och elöverföring
87 öre per kWh tillfaller Vattenfall

Snål av mig, fastän jag värmer bodelen med täljstensugn.

Ang rubriken. Hur tänker Ni hantera...

Kommer framöver att ordna så att 2-fas kopplade VVB matas via kontaktor och Pleid, så att den värmer efter typ 24.00
Då är övrig elförbrukning minimal...
Motorvärmare, tvättmaskin, spis, airfryer mm går på andra tider.
Visst det handlar bara om effektsvgiften.... Men ändå.

Alla strå till stacken räknas.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
K krfsm skrev:
De har en fastställd intäktsram för hur många kronor de får ta in i avgifter under perioden (i det här fallet 2024 till 2027).

Man brukar se det på att det kommer rabatter i slutet på sista året (det var vanligt hösten 2023), då elnätsföretagen tillfälligt sänker sina intäkter för att hamna inom ramen.
Att elnätsbolagen får leka med sina kassaflöden under flera års tid mha effekttarifferna, på bekostnad av elkunderna kan knappast vara en korrekt implementation av EU-direktivet. Att Ellevio var snabb på bollen och i mina ögon inte kompenserade med att sänka den fasta avgiften tillräckligt är anmärkninsgvärt. Jag jämför med Södra Halland som t.o.m. gick ut i media och var ärliga med hur de räknade. Här ligger en hund begraven hos Ellevio.

Fairlane
S Snurrespratt skrev:
Att elnätsbolagen får leka med sina kassaflöden under flera års tid mha effekttarifferna, på bekostnad av elkunderna kan knappast vara en korrekt implementation av EU-direktivet. Att Ellevio var snabb på bollen och i mina ögon inte kompenserade med att sänka den fasta avgiften tillräckligt är anmärkninsgvärt. Jag jämför med Södra Halland som t.o.m. gick ut i media och var ärliga med hur de räknade. Här ligger en hund begraven hos Ellevio.
Men de sänkte ju den fasta avgiften (för de med 20A och 25A säkringar) och de sänkte överföringsavgiften?!
Enligt det publicerade så har en tredjedel fått sänkta kostnader, en tredjedel oförändrat och en tredjedel höjt.

Sen får vi väl se om de ändrar avgiftsmodellen, det kan jag tänka mig att de gör.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Men de sänkte ju den fasta avgiften (för de med 20A och 25A säkringar) och de sänkte överföringsavgiften?!
Enligt det publicerade så har en tredjedel fått sänkta kostnader, en tredjedel oförändrat och en tredjedel höjt.

Sen får vi väl se om de ändrar avgiftsmodellen, det kan jag tänka mig att de gör.
Jag tror att alla kommer att behöva ändra avgiftsmodellen framöver.
Om det inte tvingas fram ett införande av dynamisk effekttariff (som jag inte tror någon efterfrågar)

.....så lär vi få se en strömlinjeformning - helt enkelt för att det kommer att vara vad kollektivet efterfrågar om nu effektavgift måste existera. Dvs. rak effekttaxa dygnet runt och året om. Inga fasta rabattfönster.

Det skulle ge nytta i nätet, och för kunder blir det gripbart. Också betydligt lättare för nätbolag att beräkna utifrån intäktsram.

Fairlane
S Snikholt skrev:
Jag tror att alla kommer att behöva ändra avgiftsmodellen framöver.
Om det inte tvingas fram ett införande av dynamisk effekttariff (som jag inte tror någon efterfrågar)

.....så lär vi få se en strömlinjeformning - helt enkelt för att det kommer att vara vad kollektivet efterfrågar om nu effektavgift måste existera. Dvs. rak effekttaxa dygnet runt och året om. Inga fasta rabattfönster.

Det skulle ge nytta i nätet, och för kunder blir det gripbart. Också betydligt lättare för nätbolag att beräkna utifrån intäktsram.
Jag tror också det kommer ändras en del, om inte annat när man ser resultatet. Kanske behöver man ändra någon tidpunkt etc.

Däremot är jag inte alls övertygad om att det måste vara lika, eller en nära lika mellan nätägare. Man får lära sig hur det fungerar hos den egna nätägare helt enkelt. Det är sällan svårt, om man vill, vill man inte så går det ändå inte ens om alla har samma.

Att ha en platt modell förstör ju en stor del av tanken. Det kan ju finnas ett gott skäl att ge "rabatt" på nätterna, när företag generellt förbrukar mindre el och där de belastar nätet mindre.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror också det kommer ändras en del, om inte annat när man ser resultatet. Kanske behöver man ändra någon tidpunkt etc.

Däremot är jag inte alls övertygad om att det måste vara lika, eller en nära lika mellan nätägare. Man får lära sig hur det fungerar hos den egna nätägare helt enkelt. Det är sällan svårt, om man vill, vill man inte så går det ändå inte ens om alla har samma.

Att ha en platt modell förstör ju en stor del av tanken. Det kan ju finnas ett gott skäl att ge "rabatt" på nätterna, när företag generellt förbrukar mindre el och där de belastar nätet mindre.
Ja - fast företag som har betydande elförbrukning >63A har redan effektavgifter - så ingen skillnad där.

Det som nu sker är att hela grå massan ska anpassa sig. Jag tvivlar starkt på att modeller med rabattfönster ger någon nätnytta alls. Det är mer ett sätt för nätbolagen att ge en chimär att titta här hörrni, det går faktiskt att spara en hacka.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag tror att alla elbolag kommer att få något liknande Ellevios modell. Dvs att man bara räknar halva förbrukningen utanför toppmånadernas dagtid.

Med två elbilar och badtunna måste vi redan ladda varje natt utanför effekttarifferna. Så det skulle göra att vi höjer topplasterna om vi "bara" får dubbla effekten på natten. Vi skulle gärna ta 3x på natten. Men om man skall vara ärlig så finns det några timmar till att använda. Nu laddar vi enbart de fem billigaste timmarna från 21-07. Det finns fem timmar till...

Fairlane
S Snikholt skrev:
Ja - fast företag som har betydande elförbrukning >63A har redan effektavgifter - så ingen skillnad där.
Absolut så, men dels finns det företag med mindre förbrukning, som kanske förbrukar mindre ström på nätterna, dels finns det företag med stor förbrukning som också förbrukar mindre på nätter och helger.
Sen finns det såklart de riktigt tunga förbrukarna, som är igång dygnet runt, varje dag i veckan.

De som trots allt drar ner på kvällar/helger frigör ju kapacitet för andra.

Dock är det bara gissningar från min sida, jag har inte data som elnätsbolagen har.
S Snikholt skrev:
Det som nu sker är att hela grå massan ska anpassa sig. Jag tvivlar starkt på att modeller med rabattfönster ger någon nätnytta alls. Det är mer ett sätt för nätbolagen att ge en chimär att titta här hörrni, det går faktiskt att spara en hacka.
Samma svar som ovan egentligen.

S Snikholt skrev:
@djac skickar du ett fång rosor till Ebba nu?
[länk]
Eller bara valfläsk..🙄

J Jeppson skrev:
Eller bara valfläsk..🙄
Mmm. Ordet KAN är nog nyckeln.
Jag är ju helt klart beredd att nån som städar upp HELA elhittepåmarknadsröran, men jag tror nog att för många tjänar för mycket på tillståndet som det är för att det ska hända

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det är väldigt få privatpersoner och företag som blir besvikna om man lägger ner effektavgiften.

Däremot kan ju makteliten, dvs just politikerfrälset gynnas då vi ”små människor” tenderar att bli väldigt fogliga när vi har fullt upp med diverse avgifter och annat påhitt.

Just effektavgiften kan dessutom göra att vi både fryser och är hungriga.

Vi varken orkar eller har tid med protestera och göra revolution mot ännu galnare idéer som politikerna då kan driva igenom.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
@djac skickar du ett fång rosor till Ebba nu?
[länk]
Hon måste ha läst här, tagit mina invändningar rakt av!

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.