Fairlane
T TommyC skrev:
Min obevisbara hypotes är att Covid hade en större positiv effekt på trafiken än trängselskatten.
Det stämmer säkert, men det säger inget om trängselskattens effekt

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Energiforsk har släppt en rapport idag som enligt DN ifrågasätter nyttan med effektavgifter baserat på empiriska data. Jag har ej läst ännu men det känns som helgens avkoppling av förkovra sig i detta:

Direkt till rapporten REKOMMENDATIONER TILL ELNÄTSFÖRETAG OCH MYNDIGHETER OM EFFEKTAVGIFTER RAPPORT 2025:1147:

[länk]

Sammanfattande sida:

[länk]
Hej Claes

Det är utmärkt att den rapporten; ”Omfattande kommunikation krävs för att effektavgifter ska ge resultat” från Energiforsk som du hänvisar till, tar upp bakgrunden till effektavgifter och svårigheten för elanvändarna att förstå vad det handlar om.
https://energiforsk.se/nyheter/omfa...kravs-for-att-effektavgifter-ska-ge-resultat/

Under punkten ”2. Satsa på kommunikation” så kan vi läsa; ”Det är avgörande att förklara syftet med effektavgiften – som att en jämnare belastning på elnätet sänker den totala kostnaden för alla elnätskunder.”

Jag märker att kunskapen om syftet med effektavgiften hela tiden glöms bort i samhällsdebatten, en debatt som nu dessutom ökar i intensitet. De flesta inlägg verkar se effektavgiften som ytterligare en ökad kostnad för elanvändaren, när målet är att effektavgiften; ”sänker den totala kostnaden för alla elnätskunder”

Under punkten ”3. Satsa på en nationell kommunikationsinsats” så kan vi läsa” Skapa en samordnad kommunikationskampanj med saklig vägledning till hushåll om varför effektavgifter införs och hur man kan reagera på dem. Fokusera på praktiska råd om hur man sprider ut sin elanvändning, vilka apparater som drar mycket effekt med mera.”

Vi har under flera år när vi genomfört reformer med timvisa elpriser och styrning samt att lära ut att minska hushållets energianvändning (kWh), samtidigt missat att bättre upplysa elanvändare att inte då behålla effekttopparna, den delen som kostar i elnäten.

De som genomför den obligatoriska energibesiktningen vid försäljning av villor, de som ger elenergibesparingsråd till villaägare, villaägareföreningen etc. De har t.ex. haft många år på sig att hjälpa elanvändare mera långsiktigt, genom att bättre förklara vad energi och effekt är, att elhandeln och elnätets funktioner köper vi från olika företag och att det kostar mera att bygga elnät som levererar hög effekt.

Jag kan hålla med om svårigheten för de flesta att begripa ”syftet med effektavgiften” och att resultatet därför kan begränsas

Men konsekvensen av detta är då att vi missar målet att kunna sänka; ”den totala kostnaden för alla elnätskunder”, som rapporten påpekar.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kanske blir så för 2028 blir det nya intäktsramarna, men det är väl ingen skillnad i sig mot vad det hade varit utan effektavgift?
Om det inte blir någon skillnad på intäktsramarna med eller utan effektavgift så är det uppenbart helt meningslöst att ha effektavgift.

Däremot kan man förstås inte förvänta sig att det påverkar intäktsramarna framöver, eftersom dessa inte har något med verkligheten att göra utan bara handlar om hur mycket pengar elnätsbolagens ägare vill stoppa i fickan och hur bra advokater de har.

(Man kan förstås önska att oppositionen istället för uppror mot effektavgiften hade påpekat att regeringen pillat naveln i ett par år istället för att fixa problemet, och om man låter dem hållas blir det fortsatt skenande elnätskostnader fyra år till. Men det blir väl inte lika kul rubriker.)

• Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämmer säkert, men det säger inget om trängselskattens effekt
Nej men jag ser likheter. Genom att minska avståndet mellan producenter av nyttigheter och de som använder dessa nyttigheter så minskar trängseln och därmed minskar behovet av trängselskatt d v s som innan de inkompetenta lade ner fungerande kärnkraft i söder.

D djac skrev:
Jag tycker du skriver tillkrånglat men i det här ganska enkla fallet så finns allt på plats, det enda som skulle krävas är lite vilja och lite kod.

Det pratas hela tiden om hur angeläget det är att vi använder befintliga installationer och det här är ett bra exempel på, tycker jag, när allt redan finns men vi sätter själv upp regler och beroenden som bromsar.

Jag tycker att det skulle vara ett positivt initiativ om en nätägare försöker skapa mer kundvärde, jämfört med som det är idag enkom öka sin vinst.
Du får gärna förklara vilka fall vilken vilja och kod som skulle åstadkomma det du önskar. Ärligt är det något jag helt missat om det nu varit något förslag någonstans.

D
GK100 GK100 skrev:
Du får gärna förklara vilka fall vilken vilja och kod som skulle åstadkomma det du önskar. Ärligt är det något jag helt missat om det nu varit något förslag någonstans.
Viljan och ambitionen visar EON genom att undersöka intresse för såna tjänster, koden kan nog behöva skrivas i olika språk men utrustningen finns på plats redan.

Framtiden kan vara ljus, vi ska bara våga släppa 1900-talet och glamoriseringen av detta.

D djac skrev:
Viljan och ambitionen visar EON genom att undersöka intresse för såna tjänster, koden kan nog behöva skrivas i olika språk men utrustningen finns på plats redan.

Framtiden kan vara ljus, vi ska bara våga släppa 1900-talet och glamoriseringen av detta.
Vilken är den utrustningen om vi bortser från det andra.?

Ditt andra stycke kan du gärna lägga in någonstans där det passar bättre än i svar till mig.

D djac skrev:
Jag är fortfarande intresserad av vilken utrustningen är du menar här?

D
GK100 GK100 skrev:
Jag är fortfarande intresserad av vilken utrustningen är du menar här?
Elmätare, växelriktare, laddbox, exempelvis.

Hannuse Hannuse skrev:
Det är väl medelvärdet på de tre högsta timmedelvärdena som bestämmer effekttaxan, eller?
Så tolkade jag det utskick som kom nu.
Och mellan kl 22-06 så räknas bara halva effettoppen.

Men, räkna lite på det, och se om det verkligen kommer att innebära total kollaps av ekonomin.
Anmärkningsvärt är att jag aldrig har fått effekttoppar 22-6 trots att jag tvättar och diskar på natten (bevare mig väl aldrig samtidigt!) och kanske använder minimalt med el dagen efter.
Det blir en röst på det partiet som avskaffar elände. Vi rånas av elnätsbolag. Nya avgifter hittas på t.o.m. av Tibber.
Får vi någonsin tillbaka var frihet att leva som vi vill?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
D Derby skrev:
Anmärkningsvärt är att jag aldrig har fått effekttoppar 22-6 trots att jag tvättar och diskar på natten (bevare mig väl aldrig samtidigt!) och kanske använder minimalt med el dagen efter.
Det är väl inte så märkligt?
Tvätt och disk drar inte så mycket. Du har helt enkelt något som drar betydligt mer kontinuerligt, exempelvis uppvärmning.
D Derby skrev:
Det blir en röst på det partiet som avskaffar elände. Vi rånas av elnätsbolag.
Många elnätsbolag tar ut väldigt mycket, så långt är vi eniga. Eftersom införande av denna avgift inte påverkar hur mycket de får ta in så blir det inte mer pengar till bolagen, däremot en omfördelning av vem som betalar vad.

Tanken är inte att sänka avgifterna (det får man gärna titta på, men det är en oberoende fråga) utan att göra så att höjningarna blir lägre än de annars skulle blivit.
D Derby skrev:
Nya avgifter hittas på t.o.m. av Tibber.
Ok, byt elbolag då?
Det har ju inget med nätet att göra.
D Derby skrev:
Får vi någonsin tillbaka var frihet att leva som vi vill?
Du får leva precis som du vill även nu. Om du vill tvätta och diska samtidigt på annan tid så är det helt tillåtet. Det kostar lite extra, men troligen så lite så du inte ens kommer reagera.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
- Några strukturella åtgärder har den s.k. Fascisten åstadkommit. Slagit ut Potentiell Kärnbombstillverkning. Mäklad fred i Gaza. Mäklat fred i Indien/ Pakistankonflikten. Inkapacitera Venezuelas Korrupta President. Stängt gränsen mot Mexicos inflöde av kriminella. Utvisning av system hotande våldsverkare, pedofilier. Sänkt inflationen. Sänkt Drivmedelkostnader återbördat arbetstillfällen. En Sådan handlingskraftig ledare till Fascist önskar jag mig i avgrunden Sverige.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
lsoderlund och 4 till
  • Laddar…
S
B Boende45 skrev:
En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Lång tråd, hinner inte läsa igenom allt, sorry om någon upprepning. Men jag har blandad erfarenhet av dessa effektavgifter (som jag kallar ett desperat plåster på ett elnät som inte klarar sin uppgift).

Har två fastigheter. En med elnät hos Ellevio och en med elnät hos Södra Halland. Den sistnämnde ser det ut att gå jämnt ut, de sänkte ju samtidigt den fasta avgiften.

MEN - Ellevio har jag onda aningar om. De var på bollen nästan från början med avgiften, något lockade dem där. Första analysen visar att vi nu har faktura från Ellevio som är 400-500 kr högre per månad (vi har annan leverantör för elen i sig). Trots att vi styr om med diskmaskin o tvätt olika timmar nattetid m.m. och ingen elbilsladdning. Ellevio sänkte också den fasta avgiften, men definitivt inte tillräckligt för att kompensera effektavgiften för oss som jag ser det en vanlig normal medveten familj med villa.

Hur sker myndighetskontroll att nätägarna inte skruvar upp intäkterna med hjälp av effekt avgifterna ?

S
S Snurrespratt skrev:
Lång tråd, hinner inte läsa igenom allt, sorry om någon upprepning. Men jag har blandad erfarenhet av dessa effektavgifter (som jag kallar ett desperat plåster på ett elnät som inte klarar sin uppgift).

Har två fastigheter. En med elnät hos Ellevio och en med elnät hos Södra Halland. Den sistnämnde ser det ut att gå jämnt ut, de sänkte ju samtidigt den fasta avgiften.

MEN - Ellevio har jag onda aningar om. De var på bollen nästan från början med avgiften, något lockade dem där. Första analysen visar att vi nu har faktura från Ellevio som är 400-500 kr högre per månad (vi har annan leverantör för elen i sig). Trots att vi styr om med diskmaskin o tvätt olika timmar nattetid m.m. och ingen elbilsladdning. Ellevio sänkte också den fasta avgiften, men definitivt inte tillräckligt för att kompensera effektavgiften för oss som jag ser det en vanlig normal medveten familj med villa.

Hur sker myndighetskontroll att nätägarna inte skruvar upp intäkterna med hjälp av effekt avgifterna ?
För enskilda inte alls.
Men på kollektiv nivå har de en intäktsram för hela koncessionsområdet att hålla sig till.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:

Ja, att Ellevio kör fulspel och ser till att höja intäkterna i o m införande av Effektavgiften är nog många övertygade om.

Den fasta avgiften sänktes från 450 kr/ mån till 365 kr/mån för t ex 20A. Dom passade därefter på att höja denna avgift redan nu vid senaste årsskifte till 395 kr/mån.

Dom enda som möjligtvis får en lite lägre kostnad med Ellevio är hushåll med hög och jämn förbrukning (läs: hög uppvärmningskostnad), detta p g a den sänkta rörliga överföringskostnaden per kWh.

Övriga får en mer eller mindre höjning av elnätskostnaden såvida dom inte späker sig eller helt anpassar sitt liv till tariffernas utformning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.