D
GK100 GK100 skrev:
Nej jag har inget mot att det tas tillvara mer vad som krävs i resurser och insatser för att denna mikrohandel i så fall ska vara möjlig. Mycket sånt här strider i grunden mot vad många i trådarna reflex- ryggradsmässigt förvarar och ser som allra mest fundamentalt och allt annat överskuggande. Dvs att ekonomi i sin nuvarande tolkning utan längre underbyggnad än som bäst några tusen år rår på universella underliggande fysiska lagar och samband. Det första rent antropgent och mest sprunget ur psykologi, sociologi som kan när som helst kan ändras det senare något för de mer rationellt fungerande att upptäcka och efterhand förhålla sig till.

Det är fel forum och för för långt ut i extremer att ta upp här men där har du min grund i alla obegripliga inlägg jag gör emellanåt.
Jag tycker du skriver tillkrånglat men i det här ganska enkla fallet så finns allt på plats, det enda som skulle krävas är lite vilja och lite kod.

Det pratas hela tiden om hur angeläget det är att vi använder befintliga installationer och det här är ett bra exempel på, tycker jag, när allt redan finns men vi sätter själv upp regler och beroenden som bromsar.

Jag tycker att det skulle vara ett positivt initiativ om en nätägare försöker skapa mer kundvärde, jämfört med som det är idag enkom öka sin vinst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lars_stefan_axelsson
Det får bli din bedömning.
Det är klart. Jag har aldrig sagt något annat.
M Martin Lundmark skrev:
Det är dock viktigt att de som läser här, inser att det då rimligen innebär ökade elnätskostnader och att kollektivet då får dela på den kostnaden.
Också det är klart. Vi kan inte helt ändra vårt sätt att producera el utan mycket stor påverkan på det sätt vi distribuerar den; jmf som exempel hur områdena för utbyggnad av havsbaserad vindkraft nu förblir outbyggda (man lägger inte ens bud) pga att anslutningskostnaden blir för stor. Man vägrar att bygga med mindre än att staten (dvs just vi andra) tar den kostnaden.

När elnätsbolagen dessutom (se tidigare i tråden) använder pengarna de tjänar för att betala utdelningar (direkt eller indirekt via dåliga lån) istf investeringar så är det väl klart som sjutton att det blir vi som får betala.

Det finns ju ingen annan som kan göra det...

Detta har dock ingenting öht med effektavgiftens vara eller inte vara att göra. Det här är mycket större frågor.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är inget att inse, det är något du anser, eller vill ska gälla, alla som kikar på prisutveckling jämfört med kostnadsutveckling jämfört med vinst kan se att det rimligen inte alls står till på det sättet.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är klart. Jag har aldrig sagt något annat.

Också det är klart. Vi kan inte helt ändra vårt sätt att producera el utan mycket stor påverkan på det sätt vi distribuerar den; jmf som exempel hur områdena för utbyggnad av havsbaserad vindkraft nu förblir outbyggda (man lägger inte ens bud) pga att anslutningskostnaden blir för stor. Man vägrar att bygga med mindre än att staten (dvs just vi andra) tar den kostnaden.

När elnätsbolagen dessutom (se tidigare i tråden) använder pengarna de tjänar för att betala utdelningar (direkt eller indirekt via dåliga lån) istf investeringar så är det väl klart som sjutton att det blir vi som får betala.

Det finns ju ingen annan som kan göra det...

Detta har dock ingenting öht med effektavgiftens vara eller inte vara att göra. Det här är mycket större frågor.
Hej lars_stefan_axelsson
Som jag påtalat flera gånger så måste vi skilja mellan mellan att aktiebolag kan ta ut vinster bl.a. genom det sätt som värdet av elnätsbolaget uppräknas och internräntor, från de faktiska investeringar som görs t.ex. på grund av ombyggnationer av elnäten.

Sättet som värdet av elnätsbolaget uppräknas har EI ifrågasatt och begärt en ändring i ellagen för att kunna hantera eftersom de förlorat i tvisterna.

Men det jag upprepade gånger beskriver i mina inlägg är de faktiska investeringar som görs t.ex. på grund av ombyggnationer av elnäten och som vi elanvändare måste betala i form av ökade kostnader för att nyttja elnäten framöver.

Dessa "faktiska kostnader" som elnätsbolagen betalar för investeringar t.ex. på grund av ombyggnationer av elnäten kan vi inte förhandla bort, de kommer att finnas kvar och de skall betalas av de som använder elnäten.

Effektavgiften är ett sätt att undvika att behöva modifiera de redan byggda elnäten i så stor utsträckning, och därigenom hålla nere de framtida kostnadsökningarna för elnäten.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Men det jag upprepade gånger beskriver i mina inlägg är de faktiska investeringar som görs t.ex. på grund av ombyggnationer av elnäten och som vi elanvändare måste betala i form av ökade kostnader för att nyttja elnäten framöver.
Du har vad jag sett inte presenterat en enda siffra.

Vi har dock presenterat många siffror på hur det går för elnätsbolagen och hur stora vinster de delat ut eller på annat sätt betalat till sina ägare.

Så hur skulle det vara om du började där istället för att upprepa samma allmänheter gång efter annan?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Du har vad jag sett inte presenterat en enda siffra.

Vi har dock presenterat många siffror på hur det går för elnätsbolagen och hur stora vinster de delat ut eller på annat sätt betalat till sina ägare.

Så hur skulle det vara om du började där istället för att upprepa samma allmänheter gång efter annan?
Hej lars_stefan_axelsson
Naturligtvis har jag inga siffror då jag varken arbetar på ett elnätsbolag med ekonomi eller vid EI.

Men självklart så kostar det att bygga elnät, precis som det kostar att bygga en villa och bygga om och renovera en villa etc.

Oberoende av beloppens storlek vid en ombyggnad av redan byggda elnät så skall dessa kostnader betalas av de som använder elnäten

Elnätsbolagen kan inte neka oss elanvändare att ansluta oss till elnäten men de skall ta betalt vad det kostar, enligt ett regelsystem.

Det får då som en självklar konsekvens att behöver elnäten byggas om eller modifieras så stiger kostnaderna för oss elanvändare.

Det är viktigt att inte låta ilskan att det finns aktiebolag som äger elnät skymma förståelsen hur vi i onödan kan öka elnätskostnaderna

Redigerat:
En grundläggande fråga här är om man tror att effektavgifterna kan bidra till att elnätsbolagen kan sänka sina kostnader för framtida utbyggnad.

En annan fråga är om effektavgifterna leder till rättvisare fördelning av kostnaderna till konsumenterna eller inte.

Därefter kan man fundera på om elnätsbolagen redan tjänar tillräckligt med pengar, men det är egentligen en helt annan fråga som inte är direkt kopplad till effektavgifterna.

• Gilla
KTMLarsen och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
T TommyC skrev:

Professor sågar effektavgifter: ”Inte en chans att det kommer fungera”​

De nya effektavgifterna får svidande kritik av energiekonom Magnus Söderberg. Elkunderna kommer inte alls att flytta sin elanvändning, menar han, och hävdar att Energimarknadsinspektionen ignorerar decennier av forskning.​

[länk] bakom betalvägg
Har inte läst artikeln (befinner mig på fel sida av betalväggen), men:

Smarta elkunder flyttar förbrukning som går att flytta.
Dumma eller lata elkunder får betala lite extra.

Vad är det som inte fungerar?

Jag gissar att de flesta har viktigare, mer intressanta och roligare saker att lägga sin tid på jämfört med att spara några hundra kr i månaden på att flytta elförbrukning. De flesta har dessutom ingen aning om hur detta ska göras och orkar inte bry sig.

Själv tänker jag inte göra något åt den saken föränn vi ser hur Vattenfall implementerar eländet och hur det påverkar vår kostnad. Troligast försumbart är min gissning men vi får se inom ett år.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Nej, dom pengarna lär ingen se röken av förutom ägare och delägare.
Självklart. Många bolag är börsnoterade och väntar på resultat och utdelning.

Elkunder är der bara krama pengar ur. Finns det pengar så dela ut och fattas pengar så fakturera mera.

Samma i energisektorn som bank.

Vill man inte sitta i händerna på banken så ha inga lån. Vill man inte sitta i händerna på elbolagen så klipp kabeln.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Självklart. Många bolag är börsnoterade och väntar på resultat och utdelning.

Elkunder är der bara krama pengar ur. Finns det pengar så dela ut och fattas pengar så fakturera mera.

Samma i energisektorn som bank.

Vill man inte sitta i händerna på banken så ha inga lån. Vill man inte sitta i händerna på elbolagen så klipp kabeln.
Hej Pligg85

Många av de ca 150 elnätsbolagen i Sverige har ägare (t.ex. kommunala elnätsbolag) som samtidigt beskattar de som är anslutna till elnätet

Då hamnar eventuellt överskott från elnätet till slut i samma kassa som beskattningen

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Men självklart så kostar det att bygga elnät, precis som det kostar att bygga en villa och bygga om och renovera en villa etc.
Och på samma sätt så är avräkningstiderna för dessa investeringar mätta i många, många decennier. Så den amortiserade kostnaden behöver inte alls bli stor.

Men även om du inte har tillgång till deras interna bokföring så går det för det mesta bra att skatta utifrån allmänna kostnadsbilder, årsredovisningar osv.

Så länge som du inte kvantifierar så säger du egentligen ingenting. Att någon behöver betala kostnaden är både sant och helt ointressant så länge som man inte ens vet storleksordningen på denna kostnad.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Pligg85

Många av de ca 150 elnätsbolagen i Sverige har ägare (t.ex. kommunala elnätsbolag) som samtidigt beskattar de som är anslutna till elnätet

Då hamnar eventuellt överskott från elnätet till slut i samma kassa som beskattningen
Och så borde det vara generellt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Har inte läst artikeln (befinner mig på fel sida av betalväggen), men:

Smarta elkunder flyttar förbrukning som går att flytta.
Dumma eller lata elkunder får betala lite extra.

Vad är det som inte fungerar?
Här kommer ytterligare några citat då:

Elkunderna kommer inte att ändra sitt beteende. Det finns inte en chans att det här kommer att fungera, säger han.

Magnus Söderberg hänvisar till mer än 50 års internationell forskning, som visar att elkunder ratar denna typ av ekonomiska incitament. Han förklarar att slutsatserna av forskningsprojekten genomgående är att elkunder prioriterar enkelhet, stabilitet och förutsägbarhet framför mindre ekonomiska vinster.

– Effektavgifterna går på tvärsen mot hur människor är funtade och hur vardagen ser ut. Livet blir otroligt mycket mer komplext om man måste tänka sig för innan man kör diskmaskin, tvättar, dammsuger och laddar bilen. Folk accepterar inte en sån komfortsänkning även om syftet är gott, det är tydligt i forskningen, säger han.

...

Utöver att effektavgifterna inte tar hänsyn till forskning om kundbeteenden pekar Magnus Söderberg på ett annat problem. Elkunderna kan få motstridiga prissignaler vid tillfällen när effektavgiften är hög samtidigt som elpriset är lågt och vice versa.

Ta exempelvis en blåsig dag när solen strålar. Elproduktionen blir då stor, elpriset sjunker och det kan kännas lockande att snabbladda elbilen. Men om elnätsbolaget samtidigt har en hög effekttaxa kan elnätsräkningen bli en dyr överraskning.

– Mer än 80 procent av den vuxna befolkningen kan inte skilja på energi och effekt, och då blir det här väldigt svårt, säger Magnus Söderberg.

...

– Ser vi en procents beteendeförändring så skulle jag säga att det vore exceptionellt bra, säger han.

...

Samtidigt medger han att det finns kundgrupper som vinner på förändringen.

– Tekniknördar som installerar styrsystem och kanske accepterar att värmen går upp och ner lite grann kan definitivt tjäna pengar på det här. Men vanliga konsumenter straffas för sin vardagliga elanvändning, säger han. (Mina fetningar)

Slut på citaten.

Så, summa summarum, om man inför det här som en avgift för att driva beteendeförändring så är den ett stort slag i luften. Och det vet alla. Så allt tal om att den kan få elnätsbolagen att slippa, eller senarelägga, investeringar är naturligtvis humbug.

Om det istället är ett sätt att ytterligare pungslå konsumenten så fungerar det naturligtvis alldeles utmärkt.

Jag drar mig till minnes när Göteborgs bostadsbolag fick den lysande idén att man skulle kunna spara pengar genom att dra ner på värmen i sin lägenhet. Istället för det "lagstadgade" 20C/18C så fick man en termostat och så fick man mellanskillnaden mellan dessa temperaturer plus eller minus vid månadens slut. Det skulle kunna leda till så mycket som 300:- billigare hyra om man bara stod ut med att gå och småfrysa lite så där käckt en månad, och det är ju jättebraaaa!!!! Sade de unga projektledarna stolt i TV.

Projektet skrotades tyst ganska raskt. Det var naturligtvis inte en enda hyresgäst som vridit ner termostaten. Istället så fick man möjligheten att ha 21C/22C/23C hemma för bara några hundralappar i månaden och det tyckte en stor del av hyresgästerna naturligtvis att det var värt! Tänk att slippa gå och småfrysa i den kalla göteborgsvinternatten. Så besparingen blev istället en ökning.

På samma sätt kommer det naturligtvis att fungera här. Det är väl en eller annan som permanent ändrar bastun till förvaring (det är den ju ändå i 99% av fallen) men alla andra kommer, som jag, bara att knyta näven i byxfickan och köra på. Det är helt enkelt inte värt besväret.

• Gilla
  • Älska
djac och 6 till
  • Laddar…
Och på samma sätt så är avräkningstiderna för dessa investeringar mätta i många, många decennier. Så den amortiserade kostnaden behöver inte alls bli stor.

Men även om du inte har tillgång till deras interna bokföring så går det för det mesta bra att skatta utifrån allmänna kostnadsbilder, årsredovisningar osv.

Så länge som du inte kvantifierar så säger du egentligen ingenting. Att någon behöver betala kostnaden är både sant och helt ointressant så länge som man inte ens vet storleksordningen på denna kostnad.
Hej lars_stefan_axelsson

Jag har läst dina synpunkter och tackar för dem.

Jag beklagar att vissa elnätsbolag ägs av aktieägare som tar ut vinster

Jag kommer dock att fortsätta upplysa om att inte enbart ha en focus på vinstutdelning i de elnätsbolag som ägs av aktieägare
och låta detta skymma att vi har ca 150 elnätsbolag och att dessa även satsar ekonomiskt på själva elnäten,
kostnader som vi elanvändare kan påverka.

Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.