D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Enligt EI så skall den som orsakar kostnader i elnäten betala för detta tex den som installerar solceller
Effektavgiften är även den ett sätt att ta betalt för den del av elnätet som du använder för effektöverföring
Har du bett att få ökad fast avgift i takt med att du dragit ner på din förbrukning, annars betalar någon annan för dig?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
S solhej skrev:
det är skit ändå :(
Nej, upp med hakan, du bor i ett av världens bästa länder, det mesta är rätt bra och vi ska därför vara eftertänksamma när vi ändrar, risken är nämligen stor att det blir till det sämre, som med denna nya avgift.

Den har uppstått i en helt annan kontext och det är därför inte konstigt att det inte passar oss.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har du bett att få ökad fast avgift i takt med att du dragit ner på din förbrukning, annars betalar någon annan för dig?
Hej
Den fasta avgiften blir nu dels rörlig genom effektavgiften

Det har de senaste åren även blivit ökade kostnader genom väderspänning och ersättning vid strömavbrott

När jag minskar mitt elenergibehov så rymmer elnätet fler som vill ansluta sig Därigenom så delas kostnadsökningarna på fler

Vi har sedan tidigare en taxa för Elenergin i elnäten Det är nu främst effekten som vi börjar betala för

Industrin betalar redan sedan tidigare för effekten

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
När jag minskar mitt elenergibehov så rymmer elnätet fler som vill ansluta sig Därigenom så delas kostnadsökningarna på fler
Du menar alltså att innan du drog ner så fick man inte bygga fler hus men tack vare dig så gav man bygglov till fler?

Nej du, nu drar du pennor med oss Martin :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Du menar alltså att innan du drog ner så fick man inte bygga fler hus men tack vare dig så gav man bygglov till fler?

Nej du, nu drar du pennor med oss Martin :)
Hej
Det skrev jag inte

Elnätet har påverkats av många faktorer de senaste, säg, 30 åren

Förtätning av elnätet är en process Krav på driftsäkerheten, elkvalite stilleståndsersättning är några till faktorer

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det skrev jag inte

Elnätet har påverkats av många faktorer de senaste, säg, 30 åren

Förtätning av elnätet är en process Krav på driftsäkerheten, elkvalite stilleståndsersättning är några till faktorer
Så, du drog en penna med oss.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Hej
Tala klarspråk

Jag talar om elnätet

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
Jag tolkar det Martin skriver helt annorlunda.
Genom att dra ner på sin effekt så får flera hus på samma elnät utan att det behöver byggas ut.

Det var du som kopplade det till kommunens bygglov, märkligt kan jag tycka för elnätsbolaget är inte de som ger bygglov.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det Martin skriver helt annorlunda.
Genom att dra ner på sin effekt så får flera hus på samma elnät utan att det behöver byggas ut.

Det var du som kopplade det till kommunens bygglov, märkligt kan jag tycka för elnätsbolaget är inte de som ger bygglov.
Ja, jo, det krävs att det finns en sån utbyggnadsönskan och sen är vi ju tillbaks till ekonomin, jag bor i ett område som förtätats under årtionden, med ett underutbyggt elnät, inte en enda gång fick jag ett brev där de annonserade sänkta nätavgifter, eftersom vi nu är fler som delar på kablarna.

Så det är ju närmast kuriosa, om det skulle vara sant, helt ointressant ur ett abonnentperspektiv.

-Här på ByggaHus är vi konsumenter och hjälper varandra, inte företagen mot konsumenterna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det är EI som beslutat om effektavgifternas införande.
De har även beslutat att effektavgifterna skall vara differentierade.
Inte egentligen i betydelsen att de självständigt har gjort en analys och kommit fram till att detta är lösningen på faktiska problem. Tvärtom så har de beslutat om effekttariffer som en direkt konsekvens av EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2019/943 artikel 18.

Och att avgifterna "måste" vara tidsdifferentierade står svar på vitt i texten. (Ja, dvs det står "överväga" men så fungerar tyvärr inte EU-rätt. Särskilt inte när Sverige tolkar den...)

De problem som vi främst har med lokalproduktion av el (solpaneler på privatägda småhus) skulle enklare kunnat lösas med inmatningstariffer för dem.

Men, det får vi inte. Det sätter ovanstående EU-förordning effektivt och definitivt 'P' för. Dessa producenter är nämligen en direkt skyddad grupp. (Något som är fel enligt mig...)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Enligt EI så skall den som orsakar kostnader i elnäten betala för detta tex den som installerar solceller
Nej. Det går stick i stäv med EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2019/943 artikel 18:1 2:a stycket:

"Utan att det påverkar tillämpningen av artikel 15.1 och 15.6 i direktiv 2012/27/EU samt kriterierna i bilaga XI till det direktivet ska den metod som används för att fastställa nätavgifterna på ett neutralt sätt stödja generell systemeffektivitet på lång sikt genom prissignaler till kunderna och producenterna och framför allt tillämpas på ett sådant sätt att den inte leder till positiv eller negativ diskriminering mellan produktion som är ansluten på distributionsnivå och produktion som är ansluten på överföringsnivå. Nätavgifterna får inte leda till diskriminering, varken positiv eller negativ, av energilagring eller energiaggregering, och får inte verka hämmande på egenproduktion, egenförbrukning eller på deltagande i efterfrågeflexibilitet. " (min fetning)

Så att svenska myndigheter skulle införa en avgift för att täcka kostnaderna för inmatning från solceller på privatägda småhus faller helt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Energiforsk har släppt en rapport idag som enligt DN ifrågasätter nyttan med effektavgifter baserat på empiriska data. Jag har ej läst ännu men det känns som helgens avkoppling av förkovra sig i detta:

Direkt till rapporten REKOMMENDATIONER TILL ELNÄTSFÖRETAG OCH MYNDIGHETER OM EFFEKTAVGIFTER RAPPORT 2025:1147:

https://energiforsk.se/media/k4snz5...o-retag-och-myndigheter-om-effektavgifter.pdf

Sammanfattande sida:

https://energiforsk.se/nyheter/omfa...kravs-for-att-effektavgifter-ska-ge-resultat/

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte egentligen i betydelsen att de självständigt har gjort en analys och kommit fram till att detta är lösningen på faktiska problem. Tvärtom så har de beslutat om effekttariffer som en direkt konsekvens av EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2019/943 artikel 18.

Och att avgifterna "måste" vara tidsdifferentierade står svar på vitt i texten. (Ja, dvs det står "överväga" men så fungerar tyvärr inte EU-rätt. Särskilt inte när Sverige tolkar den...)

De problem som vi främst har med lokalproduktion av el (solpaneler på privatägda småhus) skulle enklare kunnat lösas med inmatningstariffer för dem.

Men, det får vi inte. Det sätter ovanstående EU-förordning effektivt och definitivt 'P' för. Dessa producenter är nämligen en direkt skyddad grupp. (Något som är fel enligt mig...)
Gällande inmatningen så tror jag att 60-öringens försvinnande kommer trigga förändringar där, den kommer minska vid låga priser.

Sen är jag ju mer för framåtrörelser än bakåt och i detta sammanhanget är jag nyfiken på EONs projekt för att mer aktivt hantera solel, jag har fått lite enkäter som får mig att tro att de överväger att kapitalisera på solel genom att låta abonnenterna handla direkt med varandra. Här sabbar ju effektavgifterna allt, exemplet där jag kan mata ut mycket och grannen vill köpa mycket så kommer vi återigen att stöta på handelshinder.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Energiforsk har släppt en rapport idag som enligt DN ifrågasätter nyttan med effektavgifter baserat på empiriska data. Jag har ej läst ännu men det känns som helgens avkoppling av förkovra sig i detta:

Direkt till rapporten REKOMMENDATIONER TILL ELNÄTSFÖRETAG OCH MYNDIGHETER OM EFFEKTAVGIFTER RAPPORT 2025:1147:

[länk]

Sammanfattande sida:

[länk]
Ja och notera att ingenstans nämns att det skulle kunna komma någon form av kundnytta ur detta, tvärtom handlar det bara om vad kunden kan göra för att anpassa sig. Även i den mest optimistiska av tolkningar kan det som bäst bara leda till stärkta marginaler för nätbolagen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.