Fairlane
G Ganescha skrev:
Nej, man höjer naturligtvis avgiften igen 2027 normalt MEN nu finns även en avgift till att betala, den sk. I folkmun Straffavgiften. Det enda rätta är att ta bort en sån dum avgift helt som effektavgiften givetvis.
Innan effektavgiften betalar du alltså:
Fast avgift A kr + Överföringsavgift B kr = Z kr

När effektavgiften införs så betalar du (vi bortser för enkelhets skull från den årliga höjningen som alltid kommer):
Fast avgift A kronor + överföringsavgift 0,3B + effektavgift C kr = Z kr

Dvs samma.
Det du tänker är alltså att år två kommer det vara (återigen utan årliga höjningar)
A+B+C ? Dvs att man mot återställer överföringsavgiften till samma värde som innan?

Hur hanterar man det och fortfarande hamnar inom sin intäktsram (om man inte legat en bit under vad man får ta ut från början)?

Fairlane Fairlane skrev:
Innan effektavgiften betalar du alltså:
Fast avgift A kr + Överföringsavgift B kr = Z kr

När effektavgiften införs så betalar du (vi bortser för enkelhets skull från den årliga höjningen som alltid kommer):
Fast avgift A kronor + överföringsavgift 0,3B + effektavgift C kr = Z kr

Dvs samma.
Det du tänker är alltså att år två kommer det vara (återigen utan årliga höjningar)
A+B+C ? Dvs att man mot återställer överföringsavgiften till samma värde som innan?

Hur hanterar man det och fortfarande hamnar inom sin intäktsram (om man inte legat en bit under vad man får ta ut från början)?
Dom kommer nog på någon finurlig lösning så blir folk arga och gnäller på forum en stund och sen återgår allt till det vanliga. Som det alltid funkar och är.

G Ganescha skrev:
Jag ger mig inte in i debatten mer än att jag anser att det är en straffavgift i mitt tycke. Jag är för lat för att för att följa alla trådar här i ämnet och ganska ointresserad av termer som slängs hit och dit. Det jag däremot anser är att jag och många andra villaägare ska kunna köra spis, ugn och tvätta kläder samtidigt som jag värmer huset utan att behöva betala massa extra utöver det jag redan betalar. Vi lever i ett elektrifierat samhälle och att man inte har tagit höjd för utvecklingen tidigare är ju helt sjukt. Jaja, nu är det som det är, mer kostnader som vanligt, man får bara hoppas det kommer ut någon revolutionerande pryl som även ger ström på vintern utan att behöva tänka på solpaneler eller något fult batteri, hinner nog dö innan dess dock 😉
Hej
Har du satt dig in i hur elnäten fungerar och vad som kostar när du utrycker vad du anser bör göras

Det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten

Genom att yrka på ökade ombyggnationer så ökar du kostnaden för oss elanvändare i flera år framöver

Är du medveten om det?

Ingen a
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Har du satt dig in i hur elnäten fungerar och vad som kostar när du utrycker vad du anser bör göras

Det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten

Genom att yrka på ökade ombyggnationer så ökar du kostnaden för oss elanvändare i flera år framöver

Är du medveten om det?
dom pengarna har företagen garanterat redan idag. Sen har jag ingen aning om vem som har bekostat kablar till andra länder från Sverige. Är det staten, EU eller företagen som levererar el som har bekostat dem?

Fairlane
G Ganescha skrev:
Dom kommer nog på någon finurlig lösning så blir folk arga och gnäller på forum en stund och sen återgår allt till det vanliga. Som det alltid funkar och är.
Jag tror priset kommer fortsätta uppåt totalt, men jag tror inte effektavgiften gör det värre, snarare tvärtom.

N
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Den vanliga gången är att EI stämmer företagen i domstol. En förhandling som företagen sedan vinner och så är vi tillbaka där vi började.

EI saknar de facto verktygen att styra elnätsbolaget. Och de ber ständigt om nya verktyg, men dessa verkar vara svåra att få till.
Det är EI som beslutat om effektavgifternas införande.
De har även beslutat att effektavgifterna skall vara differentierade.

Däremot får elnätsföretagen avgöra hur avgiften skall utformas utifrån hur förutsättningarna ser ut i respektive nät men differentieringen måste finnas där.

https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/effektavgifter

Sedan håller jag med om att EI ofta står sig slätt när det gäller intäktsramen d.v.s. hur stor summa i avgift bolagen skall få ta ut av sina kunder.

• Skärmbild av en text om effektavgifter som elnätsföretag måste införa senast 2027. Texten förklarar vad detta innebär för elanvändare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Ganescha skrev:
dom pengarna har företagen garanterat redan idag.
Hej Ganescha
Räkna inte med att elnätsbolagen har en stor hög med insamlade pengar färdiga att använda.

När de behöver göra åtgärder i elnäten, så debiteras detta sedan ut på de som är anslutna till elnäten.

Nu debiteras det rimligen ut för åtgärder som tidigare är gjorda för förstärkning av elnäten t.ex. för solceller på hustaken, elbilsladdning etc.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Ganescha
Räkna inte med att elnätsbolagen har en stor hög med insamlade pengar färdiga att använda.

När de behöver göra åtgärder i elnäten, så debiteras detta sedan ut på de som är anslutna till elnäten.

Nu debiteras det rimligen ut för åtgärder som tidigare är gjorda för förstärkning av elnäten t.ex. för solceller på hustaken, elbilsladdning etc.
Nej, dom pengarna lär ingen se röken av förutom ägare och delägare.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Ganescha

Först får jag betala genom skatten för att grannen fick subvention för solcellerna han smackade upp för fem år sen. Nu får jag högre elnätskostnad för att elnätsbolaget måste förstärka nätet för att grannen vill sälja elen från samma solceller. Bästa systemet ever. Jag älskar det.

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
...man får bara hoppas det kommer ut någon revolutionerande pryl som även ger ström på vintern utan att behöva tänka på solpaneler eller något fult batteri, hinner nog dö innan dess dock 😉
Finns redan och stavas "kärnkraftverk". Då får du ständig ström utan solpaneler eller batteri....

• Gilla
  • Älska
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
S
S solhej skrev:
Först får jag betala genom skatten för att grannen fick subvention för solcellerna han smackade upp för fem år sen. Nu får jag högre elnätskostnad för att elnätsbolaget måste förstärka nätet för att grannen vill sälja elen från samma solceller. Bästa systemet ever. Jag älskar det.
Visst är det fantastiskt.....

• Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, klart att nätet måste byggas ut, det är jag inte motståndare till, men om man har valet mellan att bygga ut eller klara sig med lite besparing så föredrar jag det senare, på samma sätt som jag föredrar trängselskatten framför byggandet av en ny fil eller två. När det sen inte längre går att klara sig utan att bygga ut så bygg, men innan, nja.
Här har vi en stor åsiktsskillnad och jag tycker inte liknelsen med trafik håller. Jag tror att el kommer fortsätta användas och att exempelvis elbilar blir standard, om man tror så så är det bättre att bara låta utbyggnader hända för att ta det i rimlig takt och undvika det panikbyggande som ofelbart annars kommer hända. Då skjuter priserna i höjden och resurserna sinar, man får ta in sämre arbetskraft, dvs det blir dyrare och sämre.

Tror man däremot att el är en fluga som snart är förbi så ska man naturligtvis sitta ner i båten och låta det blåsa över.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Men du är med på att den ska vara kostnadsneutral för oss användare som grupp?
Nja, vi kan vara överens om att det har sagts så, sen skiljer det sig nog åt om man köper det eller ej, lite fel att slå fast det som ett faktum.

D
S solhej skrev:
Vad är din inkomst, är den hög så kan jag berätta om en massa andra saker som du betalar åt andra, är den låg så kan jag berätta om allt jag betalar åt dig?

• Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Vad är din inkomst, är den hög så kan jag berätta om en massa andra saker som du betalar åt andra, är den låg så kan jag berätta om allt jag betalar åt dig?
Du brukar opponera dig mot den här typen av whataboutism - men här passar det att gå an själv tydligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.