380 428 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ok, ingen vet, så långt är jag med och då kan man av den anledningen inte säga att det är vare sig bättre eller sämre.D djac skrev:Jag skulle säga att det är omöjligt att veta hur höjningen sett ut med olika modeller, vi kan ju inte ens härleda tidigare höjningar, så jag tror inte någon om fem år kan säga vad den årliga höjningen skulle ha blivit i ett eller annat scenario, effektavgiften kanske gör att de inte känner för att höja så mycket eller så inspirerar den till ännu högre höjningar, ingen aning. EON menar tex att administrationen blir dyrare men att den inte kommer medföra några fördelar för näten, så de lär väl accelerera höjningarna.
Jaså?D djac skrev:
Jag trodde det handlande om en förskjutning i när man använder elen, inte att den ska minska?
Nu låter det som du tänker på kvartpriser, men de gillar du väl?D djac skrev:
Poängen är väl att det blir svårare för dig att köra maximalt när elen är billig, även om ledningarna glöder? Dvs det är att du inte får maximal vinst själv?D djac skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Precis som det är idag redan utan effekttarifferna då menar du?P PurreP skrev:
Frågan är inte om den som nyttjar mer skall betala mer. Så är det redan idag och har varit (för villaägare) under lång tid.
Frågan är om man skall ta betalt för andra ordningens effekter också. Det verkar på elnätsföretagen som att det egentligen inte finns behov för det i Sverige idag.
Det är nog allmänt accepterat att när man försvårar handel så minskar den och tvärtom, nu sår man osäkerheter, oro för höga debiteringar och kräver styrning för de som tänker använda mer än minsta möjliga, så helt klart kommer detta bidra till minskad användning och därmed ökning av annan energi.Fairlane skrev:
Ok, ingen vet, så långt är jag med och då kan man av den anledningen inte säga att det är vare sig bättre eller sämre.
Jaså?
Jag trodde det handlande om en förskjutning i när man använder elen, inte att den ska minska?
Nu låter det som du tänker på kvartpriser, men de gillar du väl?
Poängen är väl att det blir svårare för dig att köra maximalt när elen är billig, även om ledningarna glöder? Dvs det är att du inte får maximal vinst själv?
Elnäten är bara en transportör mellan säljare och köpare, de ska alltså inte reglera handeln utan utföra sitt uppdrag, att ledningarna glöder, underförstått handeln är ett problem, har dementerats av bolagen, det är därför de säger att de inte vill ha detta, förståeligt.
Jag vet inte vad du kan ha emot att elbolagen får sålt sin vara när de har mycket och att vi håller igen när de har mindre, jag tycker det är helt grundläggande rättigheter på en marknad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tror inte någon installerar en oljepanna för att slippa effektavgiften.D djac skrev:
Möjligen avstår någon från att köpa sig en elbil för att de vill ladda dagtid, men det lär inte vara många.
Folk avstår elbil av helt andra skäl skulle jag säga, allt ifrån att de anser att det är leksaker till att de har räckviddsångest eller tycker det är för dyrt, eller för att de inte hittar någon som passar deras behov/krav.
Det varierar väl från bolag till bolag?D djac skrev:
Jag vet inte var du har läst att jag har något emot det.D djac skrev:
Jag uppfattar det som att du är positiv, iaf säger du det, till ett handelbromsande elnät?Fairlane skrev:
Sen kan jag såklart tro att i något nät, vid någon punkt så är det klent byggt men så är det ju hela tiden, det är vardag, när områden förtätas och exploateras så behöver näten följa med. Det är en bra sak om vi tänker fortsätta med el framöver.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag är positiv till effektavgift om alternativet är att bygga ut, idag eller imorgon. Finns det inget behov alls så kan man såklart vara utan, men på något sätt måste näten betalas och jag är inte övertygad om att en fast avgift baserad på en säkring är bättre.D djac skrev:
Jag är inte storförtjust i trängselskatt i trafiken heller, men om alternativet är att bygga en fil till för att inte vara trafikbegränsande så kan jag ändå tycka det är en bra idé. Det är ju inget hinder egentligen, så samma sätt som effektavgift inte är ett hinder, det bara kostar mer vissa tider. Jag ser inte att det är konstigare än att det kostar mer att hyra stugan i fjällen under sportlovet än i oktober.
Ja, klart att nätet måste byggas ut, det är jag inte motståndare till, men om man har valet mellan att bygga ut eller klara sig med lite besparing så föredrar jag det senare, på samma sätt som jag föredrar trängselskatten framför byggandet av en ny fil eller två. När det sen inte längre går att klara sig utan att bygga ut så bygg, men innan, nja.D djac skrev:
Avundas din positiva syn på den här avgiften. För vår familj blir det dyrare, kanske vi får det billigare 2026 men när dom höjer igen 2027 sannerligen så blir det dyrare igen med ännu en förbannad avgift som kommer glömmas bort av majoriteten inom några år för att gå till det normala och inga större utbyggnader eller dylikt kommer göras av något EL bolag, dom kommer skylla på något annat, Gud vet vad.Fairlane skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det kan ju vara bra att tänka på att effektavgifterna inte är något elnätsbolagen hittat på utan det är Energimarknadsinspektionen som beslutat om det.
Däremot bestämmer varje elnätsbolag utformningen av effektavgiften (inom EI:s ramar) så den kan se väldigt annorlunda ut beroende på vilket elnätsbolag man har.
Däremot bestämmer varje elnätsbolag utformningen av effektavgiften (inom EI:s ramar) så den kan se väldigt annorlunda ut beroende på vilket elnätsbolag man har.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Men du är med på att den ska vara kostnadsneutral för oss användare som grupp?G Ganescha skrev:Avundas din positiva syn på den här avgiften. För vår familj blir det dyrare, kanske vi får det billigare 2026 men när dom höjer igen 2027 sannerligen så blir det dyrare igen med ännu en förbannad avgift som kommer glömmas bort av majoriteten inom några år för att gå till det normala och inga större utbyggnader eller dylikt kommer göras av något EL bolag, dom kommer skylla på något annat, Gud vet vad.
Du är med på att du har fått lägre överföringskostnad till exempel?
Just ditt elbolag kändes ju som ett av de som hade ett rätt bra upplägg, endast 5 månader, inget på nätter och helger och en lägre avgift per kWh än till exempel Ellevio som har avgifter alla månader och mäter alla dagar och nätter.
😂 kostnadsneutral! Haha.. ja visst, ett år max efter införandet sen är det business som vanligt, garanterat. Som jag skrev tidigare, när dom sen höjer den sk. Överföringsavgiften vilket dom naturligtvis gör så står vi där med samma elräkning som tidigare + en ny verkningslös avgift.Fairlane skrev:
Men du är med på att den ska vara kostnadsneutral för oss användare som grupp?
Du är med på att du har fått lägre överföringskostnad till exempel?
Just ditt elbolag kändes ju som ett av de som hade ett rätt bra upplägg, endast 5 månader, inget på nätter och helger och en lägre avgift per kWh än till exempel Ellevio som har avgifter alla månader och mäter alla dagar och nätter.
Jag klagar inte på deras upplägg, jag klagar på avgiften som jag anser är ett straff för att man vill effektivisera vardagen och köra några hushållsmaskiner samtidigt som man får värme till huset kalla dagar i vinter Sverige! Dumheter är vad det är!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Nej. Den vanliga gången är att EI stämmer företagen i domstol. En förhandling som företagen sedan vinner och så är vi tillbaka där vi började.N Nalleman64 skrev:
EI saknar de facto verktygen att styra elnätsbolaget. Och de ber ständigt om nya verktyg, men dessa verkar vara svåra att få till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Och om vi inte hade infört effektavgiften så tänker du att räkningen legat still?G Ganescha skrev:
G Ganescha skrev:
HejG Ganescha skrev:😂 kostnadsneutral! Haha.. ja visst, ett år max efter införandet sen är det business som vanligt, garanterat. Som jag skrev tidigare, när dom sen höjer den sk. Överföringsavgiften vilket dom naturligtvis gör så står vi där med samma elräkning som tidigare + en ny verkningslös avgift.
Jag klagar inte på deras upplägg, jag klagar på avgiften som jag anser är ett straff för att man vill effektivisera vardagen och köra några hushållsmaskiner samtidigt som man får värme till huset kalla dagar i vinter Sverige! Dumheter är vad det är!
Jag ser inte effektavgiften som ett hinder för den effektivisering (till ca 30% av ursprungliga elenergibehovet) jag gjort i huset sedan det köptes 1994
Tvärtom, med effektavgifterna så kan debiteringen av elnätskostnaderna bättre anpassas till hur jag faktiskt nyttjar elnätet och därmed undvika en onödig fördyringen av elnätskostnaderna åren framöver
Du är alltså positiv till ökade framtida elnätskostnader genom extra ombyggnadtioner av befintliga distributionsnät framför möjligheten att kunna hålla nere kostnadsökningarna
Redigerat:
Nej, man höjer naturligtvis avgiften igen 2027 normalt MEN nu finns även en avgift till att betala, den sk. I folkmun Straffavgiften. Det enda rätta är att ta bort en sån dum avgift helt som effektavgiften givetvis.Fairlane skrev:
Jag ger mig inte in i debatten mer än att jag anser att det är en straffavgift i mitt tycke. Jag är för lat för att för att följa alla trådar här i ämnet och ganska ointresserad av termer som slängs hit och dit. Det jag däremot anser är att jag och många andra villaägare ska kunna köra spis, ugn och tvätta kläder samtidigt som jag värmer huset utan att behöva betala massa extra utöver det jag redan betalar. Vi lever i ett elektrifierat samhälle och att man inte har tagit höjd för utvecklingen tidigare är ju helt sjukt. Jaja, nu är det som det är, mer kostnader som vanligt, man får bara hoppas det kommer ut någon revolutionerande pryl som även ger ström på vintern utan att behöva tänka på solpaneler eller något fult batteri, hinner nog dö innan dess dock 😉M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag ser inte effektavgiften som ett hinder för den effektivisering (till ca 30% av ursprungliga elenergibehovet) jag gjort i huset sedan det köptes 1994
Tvärtom, med effektavgifterna så kan debiteringen av elnätskostnaderna bättre anpassas till hur jag faktiskt nyttjar elnätet och därmed undvika en onödig fördyringen av elnätskostnaderna åren framöver