380 440 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det kan man såklart anse och logisk borde det då vara belöningen för den som får lägre kostnad?G Ganescha skrev:
Poängen var dock att jag anser att det är bättre att kalla saker vid deras vedertagna namn istället för att hitta på egna nedvärderande ord, åtminstone om man vill föra seriösa samtal. Jag är kanske lite omodern för nu verkar det vara negativa omskrivningar som skall användas.
Nej, det är en straffavgift och bör så kallas.Fairlane skrev:
Det kan man såklart anse och logisk borde det då vara belöningen för den som får lägre kostnad?
Poängen var dock att jag anser att det är bättre att kalla saker vid deras vedertagna namn istället för att hitta på egna nedvärderande ord, åtminstone om man vill föra seriösa samtal. Jag är kanske lite omodern för nu verkar det vara negativa omskrivningar som skall användas.
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Här sänktes den fasta avgiften på huvudsäkringarna med mellan 1,25 % och 10,5 % beroende på säkringsstorlek samtidigt som effektavgiften infördes. Vissa andra nätägare har avskaffat skillnaden mellan olika huvudsäkringar, vilket kanske innebär faktisk sänkning för vissa beroende på hur avgifterna hamnade. Det finns alltså sänkningar i verkligheten. 😉G Ganescha skrev:
Finner det otroligt märkligt.G Ganescha skrev:
Det borde vara en fast avgift oavsett säkringsstorlek (ingen skillnad mellan 16, 20 och 25A. För högre säkrade anläggningar är priset högre )
Kan säga vad du har för för elnätsbolag så man själv kan kolla på deras regler?
Om du tittar på kartan i länken nedan ser du att flera stora aktörer har en mycket stor geografisk spridning, och enligt din logik olika förutsättningar på olika platser.Fairlane skrev:
Trots det är prismodellen för effektavgift satt lika.
Nej, det är helt uppenbart att implementeringen har svag koppling till faktiska förutsättningar och snarare är en skrivbordsprodukt.
https://drivmedla.vti.se/kartor-och-statistik/elnatsagare
Det är en straffavgift på samma sätt som kostnaden i botten på en faktura är ett straff för att du vill nyttja en tjänst eller vara.G Ganescha skrev:
Direktivet från EI gäller inte ännu. Från den 1/1-27 ska effektavgiften vara införd enligt de direktiv som då är tvingande, fram tills dess är nätägarna fria att implementera detta på det sätt de vill, om de vill.P Pelotard skrev:Nu har effektavgifterna till slut nått politiken - ”Oppositionen kräver stopp för nya straffavgifterna på el” (DN i går.) Bl.a. nämns den vansinniga och helt olika implementeringen hos de olika bolagen. Nacka Energi t.ex. tar ut effektavgiften lika 24/7, dvs. i uppenbar strid med den officiella retoriken om att avgiften ska styra genom att vara kopplad till tid med effektbrist.
Fortsatt förstås med kravet att de måste hålla sig inom sina intäktsramar, det gäller alltjämt.
Så att Nacka Energi har en modell just nu som går emot något som de inte måste följa förrän om ett år är kanske inte så mycket att gå i taket över.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Även de delar som du nu får billigare?G Ganescha skrev:
Jag tycker fortfarande att man i seriösa diskussioner kallar saker för deras rätta namn, men du får gärna ha en annan åsikt.
Oavsett vad man tycker om elbilar, vindkraft, eller effektavgift så anser jag inte att samtal gynnas av att man kallar det radiobilar/leksaksbilar, väderkvarnar/slumpkraft eller straffavgift.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ellevio har valt att ha samma pris på 16A, 20A och 25A, men det är på inget vis någon standard. Många andra har kvar skillnader, kanske minskade och så ändrar man kanske överföringsavgiften på ett annat sätt. Det finns många modeller.M MrDizzy skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Korrekt, så är det.M MagHam skrev:
Ja och det anser jag vara fel, men det är så kravet är som jag förstår det. Det är åtminstone vad EI skriver och att man tittar på att ändra det.M MagHam skrev:
Jag tycker det är fel att alla nätägare skulle ha samma form av effektavgift, men det betyder ju inte att jag tycker det är rätt att en elnätsägare bör ha samma avgift i hela sitt nät.
Delvis, men det är väl inte orimligt att exempelvis Ellevio har en gemensam avgiftsmodell om det är det krav som ställs på dem? Det kravet borde snarare ändras isåfall.M MagHam skrev:
oh Det hade jag missat!Fairlane skrev:
Läste det om samma pris på nån annan sida med och trodde då att det var lika över allt!
Tack för upplysningen