Det är en straffavgift!

Fairlane
G Ganescha skrev:
Det är en straffavgift!
Det kan man såklart anse och logisk borde det då vara belöningen för den som får lägre kostnad?

Poängen var dock att jag anser att det är bättre att kalla saker vid deras vedertagna namn istället för att hitta på egna nedvärderande ord, åtminstone om man vill föra seriösa samtal. Jag är kanske lite omodern för nu verkar det vara negativa omskrivningar som skall användas.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Det är en straffavgift!
Då är även avgiften som baseras på huvudskakningarnas storlek en straffavgift.
Effektavgiften är ju en ersättare för dessa om jag förstått det rätt

M MrDizzy skrev:
Då är även avgiften som baseras på huvudskakningarnas storlek en straffavgift.
Effektavgiften är ju en ersättare för dessa om jag förstått det rätt
Ersättare? Knappast, var har man sänkt den kostnaden? Inte här i alla fall, den höjdes som vanligt i år.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan man såklart anse och logisk borde det då vara belöningen för den som får lägre kostnad?

Poängen var dock att jag anser att det är bättre att kalla saker vid deras vedertagna namn istället för att hitta på egna nedvärderande ord, åtminstone om man vill föra seriösa samtal. Jag är kanske lite omodern för nu verkar det vara negativa omskrivningar som skall användas.
Nej, det är en straffavgift och bör så kallas.

G Ganescha skrev:
Ersättare? Knappast, var har man sänkt den kostnaden? Inte här i alla fall, den höjdes som vanligt i år.
Här sänktes den fasta avgiften på huvudsäkringarna med mellan 1,25 % och 10,5 % beroende på säkringsstorlek samtidigt som effektavgiften infördes. Vissa andra nätägare har avskaffat skillnaden mellan olika huvudsäkringar, vilket kanske innebär faktisk sänkning för vissa beroende på hur avgifterna hamnade. Det finns alltså sänkningar i verkligheten. 😉

G Ganescha skrev:
Finner det otroligt märkligt.
Det borde vara en fast avgift oavsett säkringsstorlek (ingen skillnad mellan 16, 20 och 25A. För högre säkrade anläggningar är priset högre )

Kan säga vad du har för för elnätsbolag så man själv kan kolla på deras regler?

Fairlane Fairlane skrev:
Det hade varit mer vansinnigt att implementera den likadant eftersom förutsättningarna kan skilja.
Om du tittar på kartan i länken nedan ser du att flera stora aktörer har en mycket stor geografisk spridning, och enligt din logik olika förutsättningar på olika platser.
Trots det är prismodellen för effektavgift satt lika.
Nej, det är helt uppenbart att implementeringen har svag koppling till faktiska förutsättningar och snarare är en skrivbordsprodukt.
https://drivmedla.vti.se/kartor-och-statistik/elnatsagare

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Det är en straffavgift på samma sätt som kostnaden i botten på en faktura är ett straff för att du vill nyttja en tjänst eller vara.
P Pelotard skrev:
Nu har effektavgifterna till slut nått politiken - ”Oppositionen kräver stopp för nya straffavgifterna på el” (DN i går.) Bl.a. nämns den vansinniga och helt olika implementeringen hos de olika bolagen. Nacka Energi t.ex. tar ut effektavgiften lika 24/7, dvs. i uppenbar strid med den officiella retoriken om att avgiften ska styra genom att vara kopplad till tid med effektbrist.
Direktivet från EI gäller inte ännu. Från den 1/1-27 ska effektavgiften vara införd enligt de direktiv som då är tvingande, fram tills dess är nätägarna fria att implementera detta på det sätt de vill, om de vill.
Fortsatt förstås med kravet att de måste hålla sig inom sina intäktsramar, det gäller alltjämt.
Så att Nacka Energi har en modell just nu som går emot något som de inte måste följa förrän om ett år är kanske inte så mycket att gå i taket över.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Ganescha skrev:
Även de delar som du nu får billigare?

Jag tycker fortfarande att man i seriösa diskussioner kallar saker för deras rätta namn, men du får gärna ha en annan åsikt.
Oavsett vad man tycker om elbilar, vindkraft, eller effektavgift så anser jag inte att samtal gynnas av att man kallar det radiobilar/leksaksbilar, väderkvarnar/slumpkraft eller straffavgift.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M MrDizzy skrev:
Det borde vara en fast avgift oavsett säkringsstorlek (ingen skillnad mellan 16, 20 och 25A. För högre säkrade anläggningar är priset högre )

Ellevio har valt att ha samma pris på 16A, 20A och 25A, men det är på inget vis någon standard. Många andra har kvar skillnader, kanske minskade och så ändrar man kanske överföringsavgiften på ett annat sätt. Det finns många modeller.

• Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:

Självklart, Kungälvs energi.

Fairlane
M MagHam skrev:
Om du tittar på kartan i länken nedan ser du att flera stora aktörer har en mycket stor geografisk spridning, och enligt din logik olika förutsättningar på olika platser.
Korrekt, så är det.
M MagHam skrev:
Trots det är prismodellen för effektavgift satt lika.
Ja och det anser jag vara fel, men det är så kravet är som jag förstår det. Det är åtminstone vad EI skriver och att man tittar på att ändra det.

Jag tycker det är fel att alla nätägare skulle ha samma form av effektavgift, men det betyder ju inte att jag tycker det är rätt att en elnätsägare bör ha samma avgift i hela sitt nät.
M MagHam skrev:
Nej, det är helt uppenbart att implementeringen har svag koppling till faktiska förutsättningar och snarare är en skrivbordsprodukt.
[länk]
Delvis, men det är väl inte orimligt att exempelvis Ellevio har en gemensam avgiftsmodell om det är det krav som ställs på dem? Det kravet borde snarare ändras isåfall.

Fairlane Fairlane skrev:
Ellevio har valt att ha samma pris på 16A, 20A och 25A, men det är på inget vis någon standard. Många andra har kvar skillnader, kanske minskade och så ändrar man kanske överföringsavgiften på ett annat sätt. Det finns många modeller.
oh Det hade jag missat!
Läste det om samma pris på nån annan sida med och trodde då att det var lika över allt!
Tack för upplysningen

G Ganescha skrev:
Självklart, Kungälvs energi.
Förstår att du tycker att det då blir en straffavgift.
Speciellt om de inte sänkt priser på abonemangsavgiften

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.