W Weimik skrev:
Fast jag har sett ett antal inlägg här som handlar om behovet av att ladda bilen när man kommer hem så att den är redo, alternativt att man jobbar natt. Visst, det går säkert att lösa på något sätt men det finns hur som helst få andra saker som jag känner till som ligger på uppåt 11 kW eller mer och därmed kan ge upphov till rejäla effekttoppar.
Det är inte elbilar utan laddhybrider. Stor skillnad. En laddhybrid behöver man ladda hela tiden om man skall kunna köra den på el.

En elbil har så lång räckvidd att vid all normal pendling och andra fritidsaktiviteter så räcker det att ladda på natten utan problem. Och om man sträcker ut laddningen till (säg) 8h-10h eller så så behövs rakt inga 11kW. (Och alla elbilar är enkla att ställa ner laddningsströmmen på. Till skillnad från de flesta andra apparater vi kör. De drar tvärtom vad de drar utan möjlighet till påverkan. Kanske med undantag av disk/tvätt-maskinen som brukar ha något 4:30h "energisparprogram")

Vi skulle med vår jobbpendling kunna ladda på helgen och köra hela veckan.

Jaja, det finns naturligtvis alltid människor som pendlar 20 mil om dagen enkel väg, och som jobbar natt. Men de är så försvinnande få, sett till helheten, att det är kontraproduktivt att hänga upp en hel diskussion på dem.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag har bland annat exempel på personer som hittat ett hus, här i prisområde ett, där de gillade platsen och huset och rådfrågade mig om synpunkter.

Jag påpekade bland annat att huset hade direktel och ingen eldstad eller skorsten.

När de talade om att sätta in en luftvärmepump påpekade jag att bristen på eldstad när det blev 20-35 grader kallt skulle pressa luft/luft värmepumpen hårt.

De köpte huset och installerade luftvärmepump. De har nu avverkat två luftvärmepumpar som höll ca 4–7 år och kör nu på direktel utan eldstad eller skorsten.

Jag är medveten om att det kostar att tänka långsiktigt på boendet.
Men det kostar kanske mer, under lång tid, om man tänker kortsiktigt.

Man kan då äga ett hus som kostar att äga (även som pensionärer), men inte heller är så attraktivt när de vill sälja om driftskostnaden är hög.

Det jag påpekar här är att: Mycket av de viktiga valen och besluten, sker innan man köper hus, inte när man sitter där med ett hus som kostar mycket att äga och driva.
Stämmer bra med Vimes Boots theory:

"The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money. Take boots, for example. ... A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. ... But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while a poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.
This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socio-economic unfairness"

• Gilla
Pajje113 och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Stämmer bra med Vimes Boots theory:

"The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money. Take boots, for example. ... A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. ... But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while a poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.
This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socio-economic unfairness"
Hej
Och tack för citatet
Jag har arbetat efter devisen Det är inte de stora inkomsterna utan de låga utgifterna som hjälper mest i längden

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag nämner inte bara energirådgivaren, utan även den som energibesiktigar vid fastighetsförsäljning, konsumentrådgivare, villaägareföreningen, etc. när jag nu påpekar (och har tidigare påpekat i mina samhällskontakter) att samhällets stöd och information till elanvändare borde vara bättre.

Jag har beskrivit hur jag i ca 30 år försökt påverka samhället att arbeta mera långsiktigt och förebyggande så människor i högre grad undviker dålig ekonomi

Köp av bostad är för många, den största ekonomiska satsning som en privatperson gör och vi har inte ens bra ekonomisk rådgivning i grundskola/gymnasium.

Jag gick 4-årig teknisk utbildning först tele sedan även avslutningen mot elkraft och fick då under de första två åren både teoretiskt och praktiskt, bland annat, lära mig hur man bygger hus. De senare åren bland annat hur man bygger kommunikationsnät, genererar elkraft och bygger elnät.

Jag märker då hur stor skillnad det blir, på bedömningen av köpet av en bostad desto mer man vet om det man köper, men även om man kan ställa bra frågor gällande långsiktiga ekonomi vid ägandet.

Det finns här på byggahus frågor från de som flyttat från hyreslägenhet till eget hus och överraskats av alla kostnader som ”plötsligt” dök upp. Gällande vatten och avlopp, elkraft och elnät, sophämtning, etc.

Det jag beskriver är att jag vill undvika att de hamnar i det du menar är ”verkligheten, hög elräkning och dålig ekonomi”. För därifrån kan det naturligtvis vara svårt att ta sig. Även för samhället kan det innebära en hög kostnad med dålig privatekonomi.

Jag förstår inte heller inte vad du har för bra lösning när man hamnat där?

När man till exempel förköpt sig på sin bostad.
Mycket av det du säger är korrekt, dvs du listar bara det uppenbara.

Svårigheten är när man beaktar mer än sin roll som en plånbok åt nätbolagen.

Vid köp av bostad så är det som värderas högst läget, man önskar bra skolor för barnen, trygghet, umgänge, förhållande till arbete, behov av bilar, transporter och till viss del reflekterar det också socioekonomiska ambitioner.

De flesta flexar därför sina ekonomiska muskler till max vid husköp, och detta är oftast rätt eftersom man är yngre och har ett högt humankapital, läget kan man aldrig ändra men saker som kan renoveras och bytas går att lösa i takt med att karriären tar fart och inkomsterna ökar. Den första tiden i hus blir därför oftast finansiellt ansträngd men för de flesta lättar det över tid.

Ibland blir livet inte som man tänkt, arbetsmässigt eller på andra plan, och det är då man blir sårbar.

När jag skriver tar jag andra människors vardag i beaktande, att utgå från en verklighet där man "väljer" det bästa huset på det bästa läget är alldeles för naivt, det är nästan alltid ett köp med väldigt många kompromisser och lite tillspetsat så vore det ett felaktigt val att byta ett av sina barns framtid mot en bättre värmepump.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är inte elbilar utan laddhybrider. Stor skillnad. En laddhybrid behöver man ladda hela tiden om man skall kunna köra den på el.

En elbil har så lång räckvidd att vid all normal pendling och andra fritidsaktiviteter så räcker det att ladda på natten utan problem. Och om man sträcker ut laddningen till (säg) 8h-10h eller så så behövs rakt inga 11kW. (Och alla elbilar är enkla att ställa ner laddningsströmmen på. Till skillnad från de flesta andra apparater vi kör. De drar tvärtom vad de drar utan möjlighet till påverkan. Kanske med undantag av disk/tvätt-maskinen som brukar ha något 4:30h "energisparprogram")

Vi skulle med vår jobbpendling kunna ladda på helgen och köra hela veckan.

Jaja, det finns naturligtvis alltid människor som pendlar 20 mil om dagen enkel väg, och som jobbar natt. Men de är så försvinnande få, sett till helheten, att det är kontraproduktivt att hänga upp en hel diskussion på dem.
Ja, vi behöver ju knappast hänga upp diskussionen på skillnaden mellan elbil och laddhybrid, även om det var lite intressant. Jag har varken elbil eler laddhybrid själv så jag har dålig koll.

Men om vi vänder på det, vilken typ av elkonsument tror du påverkas mest negativt av effektavgifterna?

D djac skrev:
Mycket av det du säger är korrekt, dvs du listar bara det uppenbara.

Svårigheten är när man beaktar mer än sin roll som en plånbok åt nätbolagen.

Vid köp av bostad så är det som värderas högst läget, man önskar bra skolor för barnen, trygghet, umgänge, förhållande till arbete, behov av bilar, transporter och till viss del reflekterar det också socioekonomiska ambitioner.

De flesta flexar därför sina ekonomiska muskler till max vid husköp, och detta är oftast rätt eftersom man är yngre och har ett högt humankapital, läget kan man aldrig ändra men saker som kan renoveras och bytas går att lösa i takt med att karriären tar fart och inkomsterna ökar. Den första tiden i hus blir därför oftast finansiellt ansträngd men för de flesta lättar det över tid.

Ibland blir livet inte som man tänkt, arbetsmässigt eller på andra plan, och det är då man blir sårbar.

När jag skriver tar jag andra människors vardag i beaktande, att utgå från en verklighet där man "väljer" det bästa huset på det bästa läget är alldeles för naivt, det är nästan alltid ett köp med väldigt många kompromisser och lite tillspetsat så vore det ett felaktigt val att byta ett av sina barns framtid mot en bättre värmepump.
Det är måhända oftast rätt att sikta högt när man köper bostad, men man måste ju också vara medveten om att om man gör så riskerar man att sätta sig i en dålig sits om saker inte går enligt plan, man blir långtidssjukskriven, får inte det där nya jobbet man siktat på, skiljer sig eller vad det nu må vara.

Så nej, man kanske inte ska byta sitt barns framtid mot en värmepump, men man kanske inte heller ska byta till rätt sida kvarteret på bekostnad av sitt barns framtid.
Man ska sikta lagom högt helt enkelt.
Eller så får vi inse att vi kan inte ha ett hundraprocentigt riskfritt samhälle där någon annan ska stå för kostnaderna hela tiden. Vissa kommer att drabbas hårt av det, men som samhälle är det kanske att föredra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Det är måhända oftast rätt att sikta högt när man köper bostad, men man måste ju också vara medveten om att om man gör så riskerar man att sätta sig i en dålig sits om saker inte går enligt plan, man blir långtidssjukskriven, får inte det där nya jobbet man siktat på, skiljer sig eller vad det nu må vara.

Så nej, man kanske inte ska byta sitt barns framtid mot en värmepump, men man kanske inte heller ska byta till rätt sida kvarteret på bekostnad av sitt barns framtid.
Man ska sikta lagom högt helt enkelt.
Eller så får vi inse att vi kan inte ha ett hundraprocentigt riskfritt samhälle där någon annan ska stå för kostnaderna hela tiden. Vissa kommer att drabbas hårt av det, men som samhälle är det kanske att föredra.
Jag kan hålla med, det finns en säkerhetsfunktion på vägen och det är banken, de gör just denna bedömning utifrån humankapital osv, sen kan man ju hedga sig en del med låneförsäkringar, sjukförsäkring, inkomstförsäkring, livförsäkring, osv. men visst finns det alltid risker kvar. Vill man inte exponera sig för det så finns ju faktiskt alltid hyresrätten som inte är ett dåligt alternativ, i kombination med ett större sparande då.

Jag hör och ser att just barnens situation väger in mest, man kan såklart skjutsa barnen till skolor längre bort men då har man kvar den lokala miljön, så helt klart finns det mer än en väg här.

W Weimik skrev:
Men om vi vänder på det, vilken typ av elkonsument tror du påverkas mest negativt av effektavgifterna?
Frågar du mig?

Alla.

Det här är ett EU-påfund som inte har någon bäring på svenska förhållanden överhuvudtaget. De skapar problem till ingen nytta, och löser inte några av de problem vi faktiskt har.

Som vanligt så försöker man lösa ett problem i EU som är aktuellt i Södra- eller Mellan-Europa och som inte är aktuellt hos oss här i Skandinavien öht.

Men så blir det ju med EU. Man får ta det goda med det onda. Läs absolut inte ovanstående som att jag är för ett EU-utträde. Det har vi helt enkelt inte råd med. Men om man fick önska så vore det att man var lite mer flexibel och lyhörd för att förhållandena inom EU inte är desamma, och därför inte klyddade för mycket. (Det räcker att se på skogs- och viltförvaltnings-politiken för att se dessa fenomen klart och tydligt.)

• Gilla
  • Älska
Ganescha och 5 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Ja, vi behöver ju knappast hänga upp diskussionen på skillnaden mellan elbil och laddhybrid, även om det var lite intressant. Jag har varken elbil eler laddhybrid själv så jag har dålig koll.
Vi har en laddhybrid. Bor man i villa spelar elbil eller hybrid ingen större roll, det blir lite annorlunda "effekt planering", med de (oftast) enfasiga och längre laddtiderna.

Ladda borta är ofta besvärligt då laddniningen kräver lång tid. Men det är OffTopic.
W Weimik skrev:
Elkonsumenter som har högt effektbehov och inte kan flytta tillräckligt med förbrukning till lågtaxetid

Det hänger inte ihop med hög energiförbrukning som man kanske först skulle kunna tro. Lägre överförings avgift kan göra att de tjänar på lägre avgifter baserat på "toppbelastning"

Så det beror på...

• Gilla
Weimik
  • Laddar…
De skapar problem till ingen nytta, och löser inte några av de problem vi faktiskt har.
Vilket problem är det som skapas?
Att man fördelar kostnaderna för elnätet efter vilken effekt var och en använder istället för att smeta ut det jämt fördelar på alla?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har inte satt mig in i det här än eftersom vi inte fått det än men fattar inte att vi är så flata som inte protesterar mer mot den här avgiften eftersom man betalar ju redan mer om man har behov av mycket ström genom att ha större huvudsäkringar!
Men alla verkar köpa det o planera hur man ska ta bort bekvämligheter som vi haft tidigare för vi betalar ju ändå kwh som vi förbrukar, det här är flera steg bakåt i tiden!

Frågar du mig?

Alla.

Det här är ett EU-påfund som inte har någon bäring på svenska förhållanden överhuvudtaget. De skapar problem till ingen nytta, och löser inte några av de problem vi faktiskt har.

Som vanligt så försöker man lösa ett problem i EU som är aktuellt i Södra- eller Mellan-Europa och som inte är aktuellt hos oss här i Skandinavien öht.

Men så blir det ju med EU. Man får ta det goda med det onda. Läs absolut inte ovanstående som att jag är för ett EU-utträde. Det har vi helt enkelt inte råd med. Men om man fick önska så vore det att man var lite mer flexibel och lyhörd för att förhållandena inom EU inte är desamma, och därför inte klyddade för mycket. (Det räcker att se på skogs- och viltförvaltnings-politiken för att se dessa fenomen klart och tydligt.)
Ja, jag frågade dig. Du menar alltså att alla elkonsumenter påverkas mest, det vill säga lika mycket? Det var en ny vinkel på frågan.

W Weimik skrev:
Ja, jag frågade dig. Du menar alltså att alla elkonsumenter påverkas mest, det vill säga lika mycket? Det var en ny vinkel på frågan.
Jag menar att sammantaget så ger denna avgift negativa effekter på kundkollektivet och i förlängningen landet.

Att den sedan kommer att slå på vissa lite mer och andra lite mindre är mindre intressant i sammanhanget. Jag själv fick ca 20% högre kostnader iom införandet av effekttaxa för, nu, ganska många år sedan. (Men eftersom det inte går att tala om effektavgiften-den varierar alldeles för mycket från nätbolag till nätbolag-så blir det likaledes meningslöst att tala om vilka konsumenter som påverkas mest. Det skiljer för mycket i förhållanden för att vara meningsfullt.)

Billig och leveranssäker el har varit en konkurrensfördel i den moderna svenska historien. Men det är det snart slut med.

Siste man släcker ljuset...

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vilket problem är det som skapas?
Att man fördelar kostnaderna för elnätet efter vilken effekt var och en använder istället för att smeta ut det jämt fördelar på alla?
Fast om man tror (helt utan bevis eller analys fö) att det är den bästa kostnadsmodellen så var det väl i så fall en sådan modell man skulle efterfråga?

Men så ser ju taxan inte ut. Den tar betalt efter någon eller några få toppar (utsmetat över en timme, var man nu fick det ifrån?). Och skiter fullständigt i resten, eller hur belastningen i lokalnätet faktiskt ser ut då.

Om jag sedan belastar nätet med (säg) 11kW en timme den månaden, eller 96 timmar, det struntar effekttaxan högaktningsfullt i. Naivt skulle man tro att den senare användaren belastar nätet mycket mer och därför skulle betala mycket mer, eller?

Det vore ungefär som att ta betalt för hyrbil efter den högsta hastigheten du kört och strunta i resten.

"Kört motorväg en timme här ser jag... Det blir dyrt... Skulle tagit småvägarna istället."

Om det var så att det låg rationella kostnadsskäl bakom så kunde man ju också tro att taxorna skulle se åtminstone lite lika ut, iaf för liknande nät och på liknande ställen i landet.

Men nej. De är olika att man inte kan tala om "effekttaxan". Den ser nämligen så annorlunda ut beroende på var man är att det inte ens går att tala om den som samlat begrepp. (Se tidigare inlägg.)

Så, nej. Den gubben går inte. Du kan inte snacka dig ur det här så lätt.

• Gilla
  • Älska
Pajje113 och 6 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Har inte satt mig in i det här än eftersom vi inte fått det än men fattar inte att vi är så flata som inte protesterar mer mot den här avgiften eftersom man betalar ju redan mer om man har behov av mycket ström genom att ha större huvudsäkringar!
Men alla verkar köpa det o planera hur man ska ta bort bekvämligheter som vi haft tidigare för vi betalar ju ändå kwh som vi förbrukar, det här är flera steg bakåt i tiden!
Jag tycker att det där är en bra poäng, men frågan är om skillnaden i avgift för att välja en större säkringsstorlek täcker kostnaderna för den ökade belastningen på nätet. Gissningsvis inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.