D djac skrev:
Arbetsbeskrivning eller ej så arbetar de inte för elnätsbolaget, så det är rätt att rekommendera det bästa ur konsumentperspektiv, utifrån förutsättningarna för respektive klient
Hej
Jag tycker inte att de "rekommendera det bästa ur konsumentperspektiv, utifrån förutsättningarna för respektive klient"

Men de följer den arbetsbeskrivning de fått.

Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tycker inte att de "rekommendera det bästa ur konsumentperspektiv, utifrån förutsättningarna för respektive klient"

Men de följer den arbetsbeskrivning de fått.
Ja, och det är arbetsbeskrivningen, vad tycker du att de gör då?

S
M Martin Lundmark skrev:
t.
M Martin Lundmark skrev:
Hej Snikholt

Jag förespråkar inte effektavgifter

Men, jag saknar idag bättre lösningar för att hålla nere kostnadslökningarna i elnäten på grund av elanvändarnas förändrade beteende

Hur tänker du dig att hantera de ökade kostnaderna i elnäten på grund av elanvändarnas förändrade beteende i ett redan byggt elnät, med sammanlagring enligt Velanders formel.
Nummer ett är att se över modellen för intjäning inom monopolet. Där har du största kostnadsdrivaren.

För att mota nätkapacitetsbrister kan man med fördel använda effektavgift.

En rak sådan. Samma lika för alla bolag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, och det är arbetsbeskrivningen, vad tycker du att de gör då?
Hej

Jag har haft ett antal diskussioner med bl.a. energirådgivare och Villaägareföreningen där jag utifrån min bakgrund förklarat att de ger för kortsiktiga råd till villaägare och elanvändare. Råd som många av elanvändarna efter exempelvis 5–10 år blir besvikna över när de inser att råden var för kortsiktiga.

En del av inläggen här på byggahus är av den typen jag mött under mitt arbete med Elforsk (numera Energiforsk) och på universitertet vid forskning och utbildning.

Några har förklarat att de följer sina instruktioner medan andra har dum-förklarat mig.

Trots detta så har jag kunnat välja lyckade egna energisatsningar som ger återbetalning och robust funktion på lång sikt och som rimligen klarar övergången till effektavgifter.

Svårigheten är fortfarande att hjälpa andra med ett långsiktigt arbete.

Att hjälpa andra, det är det som vi försöker göra här på byggahus.

D djac skrev:
Det är här du går bort dig totalt i dina rekommendationer, du har uppenbarligen haft en ekonomi i balans och ett intresse, som lett till att du gjort dyra men långsiktiga val, det är inte unikt att man gör oftast det i den positionen. Du missar dock att de som detta kommer drabba hårdast, de med begränsad ekonomi och lite sämre boende, inte kan göra de allra dyraste valen bara för att hjälpa nätägaren att maximera vinsten.

De får se om sitt hus efter enkla åtgärder, köpa en luftvärmepump på räntefritt och hålla tummarna helt enkelt.
Men är det verkligen de med begränsad ekonomi som drabbas hårdast? Jag har förstått det som att de som drabbas hårdast är de som har elbil och bastu och liknande tillfälliga elslukare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Men är det verkligen de med begränsad ekonomi som drabbas hårdast? Jag har förstått det som att de som drabbas hårdast är de som har elbil och bastu och liknande tillfälliga elslukare.
Knappast elbil. Det finns få laster som är så enkla att flytta till låglasttid (natten) eller dra ner förbrukningen på under den tiden.

Vi laddar mitt i natten, inte för effektavgift (som vi haft sedan många år), utanför att det är smidigast med tanke på total belastning.

Bastu blir värre. Den vill man ju inte ha varm och färdig att basta i klockan 04:00. Men det är inte riktigt samma livsnödvändighet för de flesta av oss.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
W Weimik skrev:
Det anser inte jag, dels kan man planera den förbrukningen efter rådande regelverk och elpriser och dels utgör elkostnaderna en mycket mindre del av deras totala utgifter.

blackarrow blackarrow skrev:
AI blir allt kraftfullare.
Idag såg jag en youtube real som visade en kines som provkörde en Cat 3306 dieselmotor.
Rent och fint i lokalen, men lite klent golvstativ utan möjlighet att flytta motorn.
Inte ens en krok för att lyfta motorn vad jag såg.
Köra utan luftfilter är väl okay, men så där kan den inte motorn låta utan avgassystem.
Men kineserna har kommit långt.
Motorn var helt fri från emissioner, sot, rök etc.
Vid ett av mina besök på min bilverkstad i Enköping, kom vi att prata om dieselbilar – jag har en dieselbil.
Jag berättade för den okunnige servicekillen, som jobbade med framvagnen (jag stod där bak med avgasrören i brösthöjd) – att min kritik mot dieselbilar var att de spyr ut sot.

”Stick in fingret i avgasröret och dra ut det”; uppmanade servicekillen. Nej, svarade jag, jag vet hur ett dieselsotigt finger ser ut. ”Gör det”, sade han – så jag gjorde det. Till min förvåning kom det ut lika rent som när jag stack in det (blev väl en halvmeter lång i ansiktet). Servicekillen bara log mot mig – behövde inte säga något – den skurken visste att jag hade fel 😊.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
Det jag blir mest irriterad över är man redan betalar mera i årsavgift för att gå upp i tex 25a säkring jämfört med 16a för att man har ett större effektbehov. Sen blir man straffad igen med en effektavgift för att man använder för mycket el.

Har iallafall sänkt från ca 10kw till 5-6kw i peak genom att börja ladda bilen på nätterna, förutom när man jobbar natt då får man åka på bensin i hybridbilen. Löst problemet genom att beställa en elbil som man kan ladda fullt inför veckan på helgen. Försöker också tvätta/tumla under helgen för att påverka lite elräkningen lite.

Har dock inte köpt hus för att behöva snåla så har inte gjort några större förändringar, 200kwm hus, frånfluftvärmepump+ luftvärmepump nere+uppe med 24 grader inne. Garage 60kwm med 22 grader inne, uppvärmt med luftvärmepump.

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Knappast elbil. Det finns få laster som är så enkla att flytta till låglasttid (natten) eller dra ner förbrukningen på under den tiden.

Vi laddar mitt i natten, inte för effektavgift (som vi haft sedan många år), utanför att det är smidigast med tanke på total belastning.

Bastu blir värre. Den vill man ju inte ha varm och färdig att basta i klockan 04:00. Men det är inte riktigt samma livsnödvändighet för de flesta av oss.
Fast jag har sett ett antal inlägg här som handlar om behovet av att ladda bilen när man kommer hem så att den är redo, alternativt att man jobbar natt. Visst, det går säkert att lösa på något sätt men det finns hur som helst få andra saker som jag känner till som ligger på uppåt 11 kW eller mer och därmed kan ge upphov till rejäla effekttoppar.

D djac skrev:
Det anser inte jag, dels kan man planera den förbrukningen efter rådande regelverk och elpriser och dels utgör elkostnaderna en mycket mindre del av deras totala utgifter.
När jag säger ”drabbas hårdast” menar jag ”förlorar mest på effektavgifterna”, inte ”mest synd om”.

De som har mest begränsad ekonomi har sällan elkostnader som utgör stor del av deras totala utgifter även om det så klart finns undantag.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag har haft ett antal diskussioner med bl.a. energirådgivare och Villaägareföreningen där jag utifrån min bakgrund förklarat att de ger för kortsiktiga råd till villaägare och elanvändare. Råd som många av elanvändarna efter exempelvis 5–10 år blir besvikna över när de inser att råden var för kortsiktiga.

En del av inläggen här på byggahus är av den typen jag mött under mitt arbete med Elforsk (numera Energiforsk) och på universitertet vid forskning och utbildning.

Några har förklarat att de följer sina instruktioner medan andra har dum-förklarat mig.

Trots detta så har jag kunnat välja lyckade egna energisatsningar som ger återbetalning och robust funktion på lång sikt och som rimligen klarar övergången till effektavgifter.

Svårigheten är fortfarande att hjälpa andra med ett långsiktigt arbete.

Att hjälpa andra, det är det som vi försöker göra här på byggahus.
De har inte haft helt fel heller, när det kommer in person som säger, -jag har inte råd att betala mina elräkningar, de gör att vi inte kan köpa regnkläder till barnen, vad gör vi? Så menar du att svaret ska vara det helt perfekt långsiktiga, -jo lille vän, du byter alla fönster, tilläggsisolerar, installerar ny ventilation, sen installerar du ett vattenburet radiatorsystem och som avslutning köper du en varvtalsstyrd bergvärmepump, så kommer din ekonomi gå ihop ska du se!

• Haha
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De har inte haft helt fel heller, när det kommer in person som säger, -jag har inte råd att betala mina elräkningar, de gör att vi inte kan köpa regnkläder till barnen, vad gör vi? Så menar du att svaret ska vara det helt perfekt långsiktiga, -jo lille vän, du byter alla fönster, tilläggsisolerar, installerar ny ventilation, sen installerar du ett vattenburet radiatorsystem och som avslutning köper du en varvtalsstyrd bergvärmepump, så kommer din ekonomi gå ihop ska du se!
Hej djac

Jag har bland annat exempel på personer som hittat ett hus, här i prisområde ett, där de gillade platsen och huset och rådfrågade mig om synpunkter.

Jag påpekade bland annat att huset hade direktel och ingen eldstad eller skorsten.

När de talade om att sätta in en luftvärmepump påpekade jag att bristen på eldstad när det blev 20-35 grader kallt skulle pressa luft/luft värmepumpen hårt.

De köpte huset och installerade luftvärmepump. De har nu avverkat två luftvärmepumpar som höll ca 4–7 år och kör nu på direktel utan eldstad eller skorsten.

Jag är medveten om att det kostar att tänka långsiktigt på boendet.
Men det kostar kanske mer, under lång tid, om man tänker kortsiktigt.

Man kan då äga ett hus som kostar att äga (även som pensionärer), men inte heller är så attraktivt när de vill sälja om driftskostnaden är hög.

Det jag påpekar här är att: Mycket av de viktiga valen och besluten, sker innan man köper hus, inte när man sitter där med ett hus som kostar mycket att äga och driva.

Redigerat:
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag har bland annat exempel på personer som hittat ett hus, här i prisområde ett, där de gillade platsen och huset och rådfrågade mig om synpunkter.

Jag påpekade bland annat att huset hade direktel och ingen eldstad eller skorsten.

När de talade om att sätta in en luftvärmepump påpekade jag att bristen på eldstad när det blev 20-35 grader kallt skulle pressa luft/luft värmepumpen hårt.

De köpte huset och installerade luftvärmepump. De har nu avverkat två luftvärmepumpar som höll ca 4–7 år och kör nu på direktel utan eldstad eller skorsten.

Jag är medveten om att det kostar att tänka långsiktigt på boendet.
Men det kostar kanske mer, under lång tid, om man tänker kortsiktigt.

Man kan då äga ett hus som kostar att äga (även som pensionärer), men inte heller är så attraktivt när de vill sälja om driftskostnaden är hög.

Det jag påpekar här är att: Mycket av de viktiga valen och besluten, sker innan man köper hus, inte när man sitter där med ett hus som kostar mycket att äga och driva.
Allt självklart, jag tror dock att det är få som dyker upp hos energirådgivaren utan att ha ett boende, så nu är vi tillbaks i verkligheten, hög elräkning och dålig ekonomi, är en miljoninvestering fortfarande räddningen för de kommande månadernas kassaflöde?

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt självklart, jag tror dock att det är få som dyker upp hos energirådgivaren utan att ha ett boende, så nu är vi tillbaks i verkligheten, hög elräkning och dålig ekonomi, är en miljoninvestering fortfarande räddningen för de kommande månadernas kassaflöde?
Hej djac

Jag nämner inte bara energirådgivaren, utan även den som energibesiktigar vid fastighetsförsäljning, konsumentrådgivare, villaägareföreningen, etc. när jag nu påpekar (och har tidigare påpekat i mina samhällskontakter) att samhällets stöd och information till elanvändare borde vara bättre.

Jag har beskrivit hur jag i ca 30 år försökt påverka samhället att arbeta mera långsiktigt och förebyggande så människor i högre grad undviker dålig ekonomi

Köp av bostad är för många, den största ekonomiska satsning som en privatperson gör och vi har inte ens bra ekonomisk rådgivning i grundskola/gymnasium.

Jag gick 4-årig teknisk utbildning först tele sedan även avslutningen mot elkraft och fick då under de första två åren både teoretiskt och praktiskt, bland annat, lära mig hur man bygger hus. De senare åren bland annat hur man bygger kommunikationsnät, genererar elkraft och bygger elnät.

Jag märker då hur stor skillnad det blir, på bedömningen av köpet av en bostad desto mer man vet om det man köper, men även om man kan ställa bra frågor gällande långsiktiga ekonomi vid ägandet.

Det finns här på byggahus frågor från de som flyttat från hyreslägenhet till eget hus och överraskats av alla kostnader som ”plötsligt” dök upp. Gällande vatten och avlopp, elkraft och elnät, sophämtning, etc.

Det jag beskriver är att jag vill undvika att de hamnar i det du menar är ”verkligheten, hög elräkning och dålig ekonomi”. För därifrån kan det naturligtvis vara svårt att ta sig. Även för samhället kan det innebära en hög kostnad med dålig privatekonomi.

Jag förstår inte heller inte vad du har för bra lösning när man hamnat där?

När man till exempel förköpt sig på sin bostad.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.