380 451 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Njae - så skulle det vara med en rak effektavgift. Där effektstegen prissätts lika 24/7/365.M Martin Lundmark skrev:
Inte sett någon som har sådan modell.
Det som istället införs är olika perioder med rabatter - som optimerare kan utnyttja. Således är det sannolikt att optimerarna kommer att nyttja nätet ännu hårdare än tidigare under tider med rabatt. Mer effekt under kortare tidsfönster så att säga.
Så som jag ser på saken är inte detta ett effektiv sätt att hålla nätkostnader nere.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Det är allvarligt om folk börjar fundera på att göra revolution på grund av effektavgifter och elprisområden. Då finns ju risken att det efter revolutionen blir fokus på småtriviala saker som elpriser och rot-avdrag istället för de stora viktiga frågorna.
Tittar på det som är relevant här så kan man väl till viss del beskylla riksdagen för att ha hanterat frågan impotent, man har helt enkelt inte orkat ta tag i regleringen av nätägarna men man kan också anse att de kommuner som sålt ut sina nät gjorde fel, jag anser att bägge är sanna här.F Fideliox skrev:
Hej SnikholtS Snikholt skrev:Njae - så skulle det vara med en rak effektavgift. Där effektstegen prissätts lika 24/7/365.
Inte sett någon som har sådan modell.
Det som istället införs är olika perioder med rabatter - som optimerare kan utnyttja. Således är det sannolikt att optimerarna kommer att nyttja nätet ännu hårdare än tidigare under tider med rabatt. Mer effekt under kortare tidsfönster så att säga.
Så som jag ser på saken är inte detta ett effektiv sätt att hålla nätkostnader nere
”en rak effektavgift” innebär rimligen att effekten förmedlat till alla genom elnätet närmar sig att vara konstant.
Det skulle då innebära att målet med effektavgifterna hade uppnåtts.
Effektavgiften för de olika elnätsbolagen kommer rimligen att justeras minst en gång per år utifrån hur vi elanvändare agerar och hur effektflödet jämnas ut.
Effektavgiften skall vara införd januari 2027 och när det gått, säg 5-10 år därefter, då har rimligen vi elanvändare kunnat göra teknikval och förändrat beteende som ger ett mycket jämnare effektflöde och som gett en begränsat behov av kostsamma ombyggnationer av elnäten.
Jag har min uppvärmning med bergvärmepump utan elspets som stannar uppvärmningen då den tillverkar varmvatten. Det innebär automatiskt ett ganska jämt effektflöde.
Jag har i ca 30 års tid avrått andra, när det gäller hus, att till exempel välja burspråk, takfönster, platta tak, stora fönsterytor (åt alla håll), direktel etc. och snarare satsa på vattenburen el och skorsten för att nå långsiktigt, robust och tryggt boende med låga kostnader långt efter pensionsdagen.
Vad man efterfrågade vid husköp, syntes tydligt när vi 1994 köpte hus, efter ca 15 års sparande, och då tittade på ca 15 olika erbjudanden.
Många valde det som ”glimrade i ögonen” och klagar sedan att kostnaden för drift och underhåll är högt.
Men då är det så dags, att börja klaga och kräva att ”omgivningen skall anpassa sig” efter just mina omständigheter och mina behov.
Redigerat:
Jag anser att de råd du ger är tips för att minska sina personliga hushållskostnader, och det är väl bra.M Martin Lundmark skrev:Hej Snikholt
”en rak effektavgift” innebär rimligen att effekten förmedlat till alla genom elnätet närmar sig att vara konstant.
Det skulle då innebära att målet med effektavgifterna hade uppnåtts.
Effektavgiften för de olika elnätsbolagen kommer rimligen att justeras minst en gång per år utifrån hur vi elanvändare agerar och hur effektflödet jämnas ut.
Effektavgiften skall vara införd januari 2027 och när det gått, säg 5-10 år därefter, då har rimligen vi elanvändare kunnat göra teknikval och förändrat beteende som ger ett mycket jämnare effektflöde och som gett en begränsat behov av kostsamma ombyggnationer av elnäten.
Jag har min uppvärmning med bergvärmepump utan elspets som stannar uppvärmningen då den tillverkar varmvatten. Det innebär automatiskt ett ganska jämt effektflöde.
Jag har i ca 30 års tid avrått andra, när det gäller hus, att till exempel välja burspråk, takfönster, platta tak, stora fönsterytor (åt alla håll), direktel etc. och snarare satsa på vattenburen el och skorsten för att nå långsiktigt, robust och tryggt boende med låga kostnader långt efter pensionsdagen.
Vad man efterfrågade vid husköp, syntes tydligt när vi 1994 köpte hus, efter ca 15 års sparande, och då tittade på ca 15 olika erbjudanden.
Många valde det som ”glimrade i ögonen” och klagar sedan att kostnaden för drift och underhåll är högt.
Men då är det så dags, att börja klaga och kräva att ”omgivningen skall anpassa sig” efter just mina omständigheter och mina behov.
Men jag anser samtidigt att du är ute och cyklar när du förespråkar effektavgifter i den form de införs när vi pratar behov av nätutbyggnad och dess kostnader.
Nej verkligen inte men sen kommer kanske andelen "optimerare" inte vara så dominerande heller. Verkligen intressant att se hur relativt små och ganska obetydliga saker som effektavgifter i denna form kan hamna så i fokus och närmast förlama och förblinda så många. Lite enligt principen "... men det är för jävligt ändå".S Snikholt skrev:
Hej SnikholtS Snikholt skrev:
Jag förespråkar inte effektavgifter
Men, jag saknar idag bättre lösningar för att hålla nere kostnadslökningarna i elnäten på grund av elanvändarnas förändrade beteende
Hur tänker du dig att hantera de ökade kostnaderna i elnäten på grund av elanvändarnas förändrade beteende i ett redan byggt elnät, med sammanlagring enligt Velanders formel.
När många av dessa operationer gjordes tex elverk, värmeverk gick över i annan flagg sågs det ju som "rätt" och alla försök att ha öppet synsätt dumförklarades på alla nivåer. Inte för att rikta något just mot dig men ibland skadar det inte att granska vad man just nu ser som "rätt" för egen del och dra linjerna lite längre inte bara i tid utan även enkla konsekvenser om "alla" ska göra något.D djac skrev:
Ja, jag kan inte garantera vad jag har tyckt på en viss dag men att sälja ut infrastruktur i monopolform känns dömt att misslyckas. Personligen har jag landat i att marknad är bra och offentlig drift är också bra men när de två blandas har jag ännu inte sett exempel på något gott, alla såna hittepåprivatiseringar tycker jag har lett till försämringar.GK100 skrev:
När många av dessa operationer gjordes tex elverk, värmeverk gick över i annan flagg sågs det ju som "rätt" och alla försök att ha öppet synsätt dumförklarades på alla nivåer. Inte för att rikta något just mot dig men ibland skadar det inte att granska vad man just nu ser som "rätt" för egen del och dra linjerna lite längre inte bara i tid utan även enkla konsekvenser om "alla" ska göra något.
Och även de är lite väl naiva, även om man anser sig vilja generalisera, verkligheten är mer komplex och der förstår exempelvis de idiotförklarade energirådgivarna.S Snikholt skrev:
HejD djac skrev:
Jag har inte idiotförklarat de som gör energibesiktning eller de som ger energirådgivning, dessa följer rimligen den arbetsbeskrivning som hör till arbetet.
Jag beskriver däremot, att vi har tappat den ingenjörs-förståelse för tekniken och de fysikaliska lagarna som fanns när t.ex. dåvarande Kungliga Vattenfallsstyrelsen och ASEA byggde vattenkraft och distributionsnät.
Med tiden har vi ersatt ingenjnörs-förståelsen med tyckanden och tron att t.ex. politisk vilja och majoritetsbeslut kan övertrumfa de fysikaliska lagarna.
Sedan, när det gått ett tag, då inser vi att det är de fysikaliska lagarna som gäller (som bestämmer) och gör korrektioner efter dessa.
Ett hyfsat exempel på detta är att sätta solceller på villataken som t.ex. bäst kan genomföras om det inte blir så många och om man inför begränsningar.
Redigerat:
Du har visst rackat ner på dessa, du har bla nämnt deras rekommendationer av luftvärmepumpar som exempel på låg kompetens. Du glömmer att deras uppdrag är att värna konsumenten, inte nätbolaget.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har inte idiotförklarat de som gör energibesiktning eller de som ger energirådgivning, dessa följer rimligen den arbetsbeskrivning som hör till arbetet.
Jag beskriver däremot, att vi har tappat den ingenjörs-förståelse för tekniken och de fysikaliska lagarna som fanns när t.ex. dåvarande Kungliga Vattenfallsstyrelsen och ASEA byggde vattenkraft och distributionsnät.
Med tiden har vi ersatt ingenjnörs-förståelsen med tyckanden och tron att t.ex. politisk vilja och majoritetsbeslut kan övertrumfa de fysikaliska lagarna.
Sedan, när det gått ett tag, då inser vi att det är de fysikaliska lagarna som gäller (som bestämmer) och gör korrektioner efter dessa.
Ett exempel på detta är att sätta solceller på villataken som t.ex. bäst kan genomföras om det inte blir så många och om man inför begränsningar.
Det är här du går bort dig totalt i dina rekommendationer, du har uppenbarligen haft en ekonomi i balans och ett intresse, som lett till att du gjort dyra men långsiktiga val, det är inte unikt att man gör oftast det i den positionen. Du missar dock att de som detta kommer drabba hårdast, de med begränsad ekonomi och lite sämre boende, inte kan göra de allra dyraste valen bara för att hjälpa nätägaren att maximera vinsten.
De får se om sitt hus efter enkla åtgärder, köpa en luftvärmepump på räntefritt och hålla tummarna helt enkelt.
HejD djac skrev:
Att de följer den arbetsbeskrivning de fått, är väl inte "exempel på låg kompetens".
Det jag snarare efterfrågar är att samhället borde gett ett bättre stöd till privatpersoner när de köper hus, bygger hus, renoverar, byter värmesystem, köper vitvaror etc.
Redigerat:
Arbetsbeskrivning eller ej så arbetar de inte för elnätsbolaget, så det är rätt att rekommendera det bästa ur konsumentperspektiv, utifrån förutsättningarna för respektive klient.M Martin Lundmark skrev:
Det är därför jag reagerat varje gång du uttalar att de inte skulle vara kompetenta.