380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Har villa i Väx)ö med Veab som nätägare. Hur man än gör så får man en effektavgift på en genomsnittsförbrukning av de 3 högsta timmarna
under månaden. Fördelat på 3 olika dagar.
Har bergvärme så det är inget man kan göra som kräver högre förbrukning förrän efter kl 20:00 om man vill hålla ner avgiften något.
Som barnfamilj vill man ju kunna laga middag, duscha barnen mm innan läggdags.
Tvättmaskin och övrigt får vänta till efter kl 20:00 .
MEN Har blivit så jävla trött på detta påfund så nu skiter vi fullständigt i när vi förbrukar ström.
Vi tar dessa runt 300 kr extra varje månad i snitt. Lägre på sommar högre på vinter.
Har vänner som tänker lika.
Har bergvärme så det är inget man kan göra som kräver högre förbrukning förrän efter kl 20:00 om man vill hålla ner avgiften något.
MEN Har blivit så jävla trött på detta påfund så nu skiter vi fullständigt i när vi förbrukar ström.
Vi tar dessa runt 300 kr extra varje månad i snitt. Lägre på sommar högre på vinter.
Det är nog så de flesta kommer hantera det.R Reymond skrev:Har villa i Väx)ö med Veab som nätägare. Hur man än gör så får man en effektavgift på en genomsnittsförbrukning av de 3 högsta timmarna
De 300:- du betalar extra blir -300 på den som är om sig och kring sigs faktura.
Det här med effekttariffer är det dummaste jag hört under min livstid. Det är så dumt så man tror inte det är sant ens. Har verkligen våra "experter" på EI eller i EU eller i regeringen för den skull mer i skallen tycker jag dom får avgå. Det här är direkt samhällsfarligt och kommer bara att orsaka omfattande problem i vårt ledningsnät. Jag förstår inte att ingen ser detta. Så dumma kan dom väl ändå inte vara. Men jag har lärt mig under min livstid att det finns såna som inte kan vissla och gå samtidigt. Men det här kommer att slå oerhört hårt mot vår elmarknad som redan tidigare var helt fuckad med dom 4 olika elområdena som bara dom är en ren katastrof. Sen var det ju nån "förståndig" som tyckte vi skulle betala moms på den strömmen vi köper ifrån den helt otroliga elbörsen. Hur slår då det som ingen annan tycks vilja se. Jo betalar norrlänningen 10 öre för sin KW/h betalar han 2,5 öre i moms. Då betalar vi samtidigt 800 ören för vår KW/h blir detta 200 öre i moms. 200/2,5=80.martin43 skrev:
Det var ett generiskt exempel (300W baslast + 4% omvandlingsförlust).
Jag skrev det i sängen men så här tänkte jag:
[bild]
Här är data på två bilar:
[bild]
[bild]
Polestar 2 och BMW iX3 är liknande. Alla elbilar som TeslaBjörn har provat är liknande. Det skiljer ganska mycket i exakta procenttal mellan olika bilar dock. En del är okej vid 1x10A, en del inte.
Obs1 att dessa värden gäller bara när varken KYLA eller VÄRME behövs för laddningen! Kyla vid AC-laddning innebär dock oftast bara att en elfläkt startar.
Obs2 att 6A är vad bilen max får ta från laddboxen. Den kanske tar 5,5A. Om faktisk spänning in i bilens laddintag är 217 V (efter förluster i din servisledning i gatan, genom säkringar, jordfelsbrytare, dvärgbrytare, gruppledningar, laddbox och laddkabel). Det blir då 1200W och det blir allså ännu sämre än i exemplet som antar 230V in till bilens kontakt!
Dessa mätningar är ej utförda i lab ackrediterat för ISO 17025 och inte heller har mätningarna utförts med spårbart kalibrerad mätutrustning. Jag har läst av inmatad effekt från laddboxen i realtid (den mäter spänning, ström, effektfaktor, aktiv effekt per fas och totalt) och inmatad effekt till batteriet via bilens OBD samtidigt som jag ändrat strömbegränsningen.
=> Mätningarna har tilräcklig kvalitet för att påstå "det är dyrt att ladda sakta!".
Ett snabbt sätt att kolla en bils "tomgångsförlust" är att sätta i en OBD-läsare, starta bilen och sedan stänga av den igen. Bilens rapporterade effekt i det läget brukar vara samma som den baseffekt som går åt för att hålla bilen vaken. Alla jag provat är 0,3-0,4 kW. Det kan sedan sjunka några tiotals watt när displayerna slocknar.
Sedan tillkommer omvandlingsförlusterma hos ombordladdarna (ofta 3 st).
PS. Hade det funnits en forumsymbol för "killgissar inte random siffror i foruminlägg" hade jag velat ha det.
Vi i elområde 4 betalar alltså 80 gånger mer i moms bara för att politikerna och folk i allmänhet inte ens förstår hur systemet idag är uppbyggt. Det är ju bara ingenjörer och elektriker som förstår den nya sörjan med effekttarifferna som väl är för regeringen. Annars hade det blivit revolution och ett nytt blodbad i Stockholm.
Men hur ska det gå för den lilla människan som får betala dom här dumheterna?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Givetvis. Om man förbrukar någon ström överhuvudtaget den tid som effektavgiften möts på så är det ju så att man får en effektavgift på sin räkning.R Reymond skrev:
Du skriver att du betalar 300 kr mer per månad, är det storleken på effektavgiften som är 300 kr då?R Reymond skrev:Fördelat på 3 olika dagar.
Eftersom effektavgiften inte för öka bolagets intäkter så måste ju något annat sänkts. I Ellevios fall så sänktes den fasta avgiften för abonnemanget om man hade 20A eller 25A. Dessutom sänktes överföringsavgiften. Många glömmer bort dessa minusposter, så är 300 kr inklusive dessa minusposter elelr exklusive?
Hamnar effektavgiften runt 300 kr per månad så är det nog rätt bra.
Ja, men den sänks ju lika för alla om du menar överföringsavgift tex.Fairlane skrev:
Så i praktiken blir någon kunds fördyring en annan kunds förtjänst.
(Idealt - men i verkligheten kommer nätbolagen sannolikt hamna högt i intäktsram - vilket då regleras vid reglerperiodens slut, allt annat lika)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja givetvis. Effektavgifter får inte öka bolagets intäkter totalt, men för en enskilt kund kan det såklart bli dyrare och då måste givetvis någon annan få det billigare.S Snikholt skrev:
Om man bara tittar på effektavgiften och struntar i de delar som blivit billigare så har alla fått en ökad kostnad och så är det ju inte.
Problemet är väl att man ser en ny post på fakturan och inte ser att andra blivit lägre. Det finns nog många som fått lägre kostnad totalt som är upprörda för att det blivit "dyrare med effektavgifter".
Jag är rätt övertygad om att man hamnar högt oavsett.S Snikholt skrev:
Det känns orättvist med effektavgiften, i synnerhet när det är -20° grader ute, det är ju uppvärmningen av huset som är den största kostnaden på elräkningen och värme måste ju alla ha, och hur ska jag styra förbrukningen då???
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Värmen kommer du inte ifrån normalt, men när du värmer varmvatten kan du till exempel styra, eller om du slår på bastun när det är som dyrast.L Lovelycatlady skrev:
Vad är det för orättvist med att du får en högre effektavgift än grannen om du belastar nätet mer?
Värme måste vi alla har ja, men eftersom elbolagen inte får öka sina intäkter utan bara omfördela dem så påverkar inte statiska belastningar direkt, såvida du inte har direktverkande el och ett dåligt isolerat hus såklart.
Kanske kör du motorvärmare och kupevärmare på bilen när det är minus 20. Det kan du kanske styra till att köra lägre effekt, längre tid på kupevärmaren. Eller så har du elbil och laddar inte när effektavgiften beräknas (eller när den beräknas fullt i Ellevios fall).
Enklaste sättet att hantera det på är att försöka styra det man kan påverka själv manuellt, om man orkar.L Lovelycatlady skrev:
Ett annat alternativ för sinnesro är att räkna ut ett snitt på året, och så lägger man undan pengar de månader elräkningen är lägre.
På helår kommer det inte vara mördande siffror i skillnad idag för se flesta på totalen, om man inte laddar tex. elbil vårdslöst.
HejL Lovelycatlady skrev:
Jag har bor i elprisområde ett, har 250 m2 hus och 60 m2 vidbyggt uppvärmt garage allt med bergvärme och vi hade nyligen drygt 25 minusgrader
jag har tagit upp detta ett par gånger nu
När det handlar om anpassning till effektavgifterna så finns det framför allt två sätt att agera.
Det ena, som de flesta är inne på, är att styra när vi använder (effektkrävande) elapparater
Det andra, är valet av de elapparater vi köper vitvaror, (uppvärmning och varmvatten etc.), detta är ett mera långsiktigt arbete.
Ett lämpligt val av elapparater minskar behovet av egen styrning när vi använder elapparater och innebär t.ex. att husets uppvärmning (som bör ske utan ditektelspets) och varmvattenproduktion inte sker samtidigt. Att man om möjligt väljer teknik som sprider ut elanvändningen under längre tid (tex genom varvtalsstyrning) i stället för i form av effekttoppar.
Det är några som under årens lopp har påpekat detta när det gällt val av teknik, men varken de som varit energirådgivare, sysslat med energibesiktning, sålt värmesystem etc. har brytt sig om att påpeka vad ojämnt effektflöde innebär i ökade kostnader för att dimensionera och bygga elnät.
Nu när effektavgifterna kommer så tydliggör det, inte bara för de som bygger elnäten, hur dessa kostnader för elnäten ser ut, för t.ex. sommarstugor med sällananvändning av el, eller andra som behöver hög effekt under kort tid.
Kostnader som tidigare många gånger inneburit kostnadsökningar för kollektivet elanvändare.
Med effektavgifter så är målet att hålla nere denna framtida kostnadsökning för elnätet.
Jag har med min elkraftutbildning kunnat agera långsiktigt.
Men jag har misslyckats med att förmedla hur man kan göra till andra.
Alternativt så kan man säga, att många har inte lyssnat när vi är några som försökt berätta hur man agerar långsiktigt gällande sin elanvändning
Uppvärmningen är väl typiskt ganska jämn snarare än att den skapar höga effekttoppar. Om uppvärmningen är din enda stora förbrukning tror jag att det är god chans att du hör till vinnarna.L Lovelycatlady skrev:
Okej, men ditt patroniserande här hjälper väl inte någon... Svensson köper de produkter som marknaden tillhandahåller.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har bor i elprisområde ett, har 250 m2 hus och 60 m2 vidbyggt uppvärmt garage allt med bergvärme och vi hade nyligen drygt 25 minusgrader
jag har tagit upp detta ett par gånger nu
När det handlar om anpassning till effektavgifterna så finns det framför allt två sätt att agera.
Det ena, som de flesta är inne på, är att styra när vi använder (effektkrävande) elapparater
Det andra, är valet av de elapparater vi köper vitvaror, (uppvärmning och varmvatten etc.), detta är ett mera långsiktigt arbete.
Ett lämpligt val av elapparater minskar behovet av egen styrning när vi använder elapparater och innebär t.ex. att husets uppvärmning (som bör ske utan ditektelspets) och varmvattenproduktion inte sker samtidigt. Att man om möjligt väljer teknik som sprider ut elanvändningen under längre tid (tex genom varvtalsstyrning) i stället för i form av effekttoppar.
Det är några som under årens lopp har påpekat detta när det gällt val av teknik, men varken de som varit energirådgivare, sysslat med energibesiktning, sålt värmesystem etc. har brytt sig om att påpeka vad ojämnt effektflöde innebär i ökade kostnader för att dimensionera och bygga elnät.
Nu när effektavgifterna kommer så tydliggör det, inte bara för de som bygger elnäten, hur dessa kostnader för elnäten ser ut, för t.ex. sommarstugor med sällananvändning av el, eller andra som behöver hög effekt under kort tid.
Kostnader som tidigare många gånger inneburit kostnadsökningar för kollektivet elanvändare.
Med effektavgifter så är målet att hålla nere denna framtida kostnadsökning för elnätet.
Jag har med min elkraftutbildning kunnat agera långsiktigt.
Men jag har misslyckats med att förmedla hur man kan göra till andra.
Alternativt så kan man säga, att många har inte lyssnat när vi är några som försökt berätta hur man agerar långsiktigt gällande sin elanvändning
Det har helt saknats incitament att ens fundera på momentan effekt, förutom till en nivå så att man klarar sig på 16A säkring innan EU lade sig i.
För övrigt tycker jag tillämpningen av EU-direktivet, och hur det införs är bedrövligt.