375 252 läst ·
5 637 svar
375k läst
5,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag kör med 2,5 kWh in i månaden. Då håller sig huset varmt i alla fall.tveksamt skrev:
Hur gör du den/de första dagarna? Har du ett riktvärde av erfarenhet att jämföra med eller kör du i blindo?
För övrigt en vettig implementering av det hela.
Jag gör hittills lite omvänt, jag räknar ut snittförbrukningen hittills under timmen och extrapolerar det till en timme. Men jag styr inte något utefter det ännu, jag har bara en schablonmässig sänkning av LLVP under tiden vi lagar mat, mellan 16.30 och 17.45 om jag inte minns fel.
Även tekniska verken kommer införa differentierad effektkostnad. Nu är det ett genomsnitt av de fem högsta punkterna under en månad som kostnaden baseras på. Oavsett tid på dygnet. Enegimarknadsinspektionen anmärker på att Tv inte gör skillnad på vilken tid på dygnet effektavgiften sker. Senast 20270101 kommer de införa nya effektavgifter.
Jag googlade då jag ska höja min huvudsäkring från 16-20 A. Det stör mig att jag laddar bilen nattetid med samma effekttaxa som det är under dagen. Och tänker att det är intressant info för de som bor i Linköping eller Katrineholm.
Jag googlade då jag ska höja min huvudsäkring från 16-20 A. Det stör mig att jag laddar bilen nattetid med samma effekttaxa som det är under dagen. Och tänker att det är intressant info för de som bor i Linköping eller Katrineholm.
Redigerat:
Du kan ju redan idag välja prislista alternativ hos Tekniska Verken.NyKarin skrev:
Även tekniska verken kommer införa differentierad effektkostnad. Nu är det ett genomsnitt av de fem högsta punkterna under en månad som kostnaden baseras på. Oavsett tid på dygnet. Enegimarknadsinspektionen anmärker på att Tv inte gör skillnad på vilken tid på dygnet effektavgiften sker. Senast 20270101 kommer de införa nya effektavgifter.
43kr/kW dag, 12 kr/kW 23-06.
LÅg överföringsavgift 9öre/kWh kväll.
Dock är det då den enskilt högsta timmen som gäller, samt att även helger och röda dagar 06-23 är "höglast" vilket är konstigt.
Varför är det konstigt? Om elbilar laddas samtidigt som matlagningen så är det lika sannolikt på röda dagar som på vardagar...martin43 skrev:
Då törs jag gissa att industrierna som är stängda på de röda dagarna drar mer effekt än de hushåll som envisas med att maxa sina huvudsäkringar när de lagar mat på söndagarna.pacman42 skrev:
Tror det var ca 5% som har valt alternativ prislista. Jag skulle inte tjäna på det.martin43 skrev:
Då det är information jag är intresserad av tänkte jag att andra kunde vara det. Jag förstår tanken med effektavgift men har inte förstått varför tekniska verken har valt att ta genomsnittet av de fem högsta effektpunkterna. Rimligtvis är det lägre användning på natten, då borde effektavgiften vara lägre. Som jag förstått det. Och tydligen även energimarknadsinspektionen.
De inför alltså effektavgifter, men kunden får välja på ett antal (finns det fler än två?) modeller. Då är det väl bara att räkna på det och välja den modell som passar en bäst. Enligt vad ni skriver ovan verkar det ju finnas en modell som är differentierad dag/natt. Var det inte precis det som efterfrågades?
Det finns två varianter, standard och alternativ. Då väldigt få väljer alternativ verkar det inte så attraktivt.tveksamt skrev:
De inför alltså effektavgifter, men kunden får välja på ett antal (finns det fler än två?) modeller. Då är det väl bara att räkna på det och välja den modell som passar en bäst. Enligt vad ni skriver ovan verkar det ju finnas en modell som är differentierad dag/natt. Var det inte precis det som efterfrågades?
Jag ser det som att vi inte har så mycket val, väljer du att bo i Linköping eller Katrineholm är det Tekniska verken du får. Det har bestämts att vi ska ha effekttaxa. Från min synvinkel vore det att föredra om taxan vore likartad oavsett vilket elbolag vi måste ta.
Exakt. Vi har två elbilar, husbatteri, solceller osv så med "smart lokal styrning av allt" betalar vi för 1,25/10 kW vinter och 2,5/3,5 sommar. Annars hinner vi inte ladda när elen är billig. Ska man vara petig är det ett linjärprogrammeringsproblem som förutsätter att man vet både elpriset och elbehovet i förväg om man vill räkna ut allt exakt.tveksamt skrev:
Vi har ungefär samma årsavgift som före effkettaxan (och 21% lägre avgift jämfört med nya standardprislistan) tack vare detta förutom att bastun inte "kan" användas och att det är ett synd att inte längre skicka på 11 kW till besökande gäster med elbil osv.
En intressant sidoeffekt är att när elpriset är lågt är det billigare med direktverkande elvärme än med fjärrvärme. Nu när 60-öringen försvann kommer det bli ännu mindre fjärrvärme och mer elvärme.
Redigerat:
Det beror nog mest på att väldigt få har räknat på det, ännu färre har vettiga (=egna?) styrsystem och inte heller orkar/vill bry sig eller har intresse?NyKarin skrev:
Det finns två varianter, standard och alternativ. Då väldigt få väljer alternativ verkar det inte så attraktivt.
Jag ser det som att vi inte har så mycket val, väljer du att bo i Linköping eller Katrineholm är det Tekniska verken du får. Det har bestämts att vi ska ha effekttaxa. Från min synvinkel vore det att föredra om taxan vore likartad oavsett vilket elbolag vi måste ta.
Tekniska Verkens elnätpriser är faktiskt väldigt låga och elbilsgynnsamma jämfört med många andra nätägare, om man accepterar nattladdning. Låg fast månadsavgift, jättelåg överföringsavgift på natten, låg effekttaxa på natten.NyKarin skrev:
Det finns två varianter, standard och alternativ. Då väldigt få väljer alternativ verkar det inte så attraktivt.
Nja. Jag utgår från att andra fungerar som jag - läser på ordentligt. Särskilt när det är något jag inte har kunskap om men som påverkar mig. Just nu kommer jag inte ihåg exakt vad skillnaderna är men när jag räknat på det så skulle "alternativ" bli dyrare för mig. Tekniska verken visar också vilken skillnad "alternativ" skulle göra för mig om jag skulle byta. Om jag inte skulle orka räkna självmartin43 skrev:
Redigerat:
Men villorna och fabrikerna sitter oftast på olika grenar i distributionsnätet. Min villa har inte en enda fabrik förrän tre nivåer upp i nätet och sedan en nivå ned.martin43 skrev:
Det kan du inte utgå från. Folk är väldigt olika! Medlemmar på byggahus läser nog på mer än snittet iofs...NyKarin skrev:
Nja. Jag utgår från att andra fungerar som jag - läser på ordentligt. Särskilt när det är något jag inte har kunskap om men som påverkar mig. Just nu kommer jag inte ihåg exakt vad skillnaderna är men när jag räknat på det så skulle "alternativ" bli dyrare för mig. Tekniska verken visar också vilken skillnad "alternativ" skulle göra för mig om jag skulle byta. Om jag inte skulle orka räkna själv
MEN: Den prisjämförelsen gäller bara utifrån ditt historiska förbrukningsmönster. Så om du t.ex. laddar elbilen samtidigt som du lagar mat varje dag kanske prislista standard är billigare än prislista alternativ i jämförelsen som visas. Men om du bestämmer dig för att byta prislista OCH byta förbrukningsmönster genom att i fortsättningen bara ladda elbilen på natten så har du ingen nytta av siffrorna i den jämförelsen. Så du behöver räkna själv ifall du faktiskt tänker ändra ditt mönster. Ska man inte ändra något är det förstås bara att gå in där och väjla den billgaste.
Jag laddar bilen enbart på natten. Och tänker på att värma vattnet nattetid när bilen inte laddas Jag har räknat själv.martin43 skrev:
Det kan du inte utgå från. Folk är väldigt olika! Medlemmar på byggahus läser nog på mer än snittet iofs...
MEN: Den prisjämförelsen gäller bara utifrån ditt historiska förbrukningsmönster. Så om du t.ex. laddar elbilen samtidigt som du lagar mat varje dag kanske prislista standard är billigare än prislista alternativ i jämförelsen som visas. Men om du bestämmer dig för att byta prislista OCH byta förbrukningsmönster genom att i fortsättningen bara ladda elbilen på natten så har du ingen nytta av siffrorna i den jämförelsen. Så du behöver räkna själv ifall du faktiskt tänker ändra ditt mönster. Ska man inte ändra något är det förstås bara att gå in där och väjla den billgaste.
Luftvärmepumpar, frys, kyl och frostvakt är svåra att styra över till natten dock. Tekniska verkens "alternativ" är ofördelaktigt för mig.
Fyra dagar i veckan jobbar jag dessutom kväll så 17-19 är jag sällan hemma.