Jag misstänker att lokala kvarterspizzeriorna som kör sin elugn 12h/dygn kommer sänka sina elnätskostnader

• Gilla
S7200 och 2 till
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Hur tror du effektförbrukningen var i ett villaområde med direktel och direktverkande VVB? Sedan dess har ny teknik som värmepumpar, led-lampor, bättre isolering gjort att behövd effekt gått ner. Elbilar har förstås gjort att effektbehovet gått upp. Sen har även boomen av solceller ställt krav på nätet att kunna leverera ut en del.
Staten erbjöd fasta låga elpriser max 40öre/kwh väldigt sällsynt högt för villa ägare låga elpriser, bekvämlighet så dom kunde slänga ut sina vattenradiatorer och sina ved, oljepannor och sätta in el element på 70-80talet har far berättat.

S Snikholt skrev:
Effektavgifter är inte ens EUs fel. Det är resultatet av en inkompetent myndighets tolkning av ett EU-direktiv.

Således..

Effektavgifter är inte en teknisk nödvändighet, de är ett styrmedel och syftet
är att fördela kostnader och ansvar, från nätbolag och samhällsplanering till individen.
Varför inte gratis på nätter och helger?

C
Ha ha, ja på 70-talet gick snacket att med kärnkraften skulle elen bli så billig att det inte skulle löna sig att mäta förbrukningen för vanliga småhus.

Sen var det oljepriserna som spökade då, som drev många att gå över till el.

S
V Värmelärlingen skrev:
Varför inte gratis på nätter och helger?
På lokalnätsnivå så ser jag det inte som positivt, att elanvändning styrs till enskilda perioder när den dominerande lasten av allt att döma kommer att vara elbilsladdning.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
1) Köp vitvaror med Eco program och starttimer
2) Använd Eco programmet
3) Ställ in starttider så maskinerna inte kör samtidigt (ej värmer vatten samtidigt)
Nu har man labbat med diskmaskinen (Miele). Viktigare att hitta rätt starttid än att välja rätt program....
Eco-programmet med 43 graders rengöring tar 3:57 och PowerWash med 60 grader tar 1:29. Vad det gäller att minimera kWh per heltimme så blir det ganska lika om man väljer rätt starttid, strax över 0,5 kWh.
Så valet är enkelt ur ett effektavgiftsperspektiv, PowerWash med rätt starttid.
(1,1 kWh totalt tar PowerWashen mot 0,8 med Eco)

Stapeldiagram över energiförbrukning (kWh/h) för diskmaskinens PowerWash 60-program med starttid :00 och :40 över tre helttimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som jämför energiförbrukning (kWh/h) för en diskmaskins Eco-program vid olika starttider. Visar fem heltimmars intervall.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D
K Kane skrev:
Nu har man labbat med diskmaskinen (Miele). Viktigare att hitta rätt starttid än att välja rätt program....
Eco-programmet med 43 graders rengöring tar 3:57 och PowerWash med 60 grader tar 1:29. Vad det gäller att minimera kWh per heltimme så blir det ganska lika om man väljer rätt starttid, strax över 0,5 kWh.

[bild]
[bild]
Dessutom bättre för maskinen med ett program med högre temperatur.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:

[bild]
[bild]
Hej Kane

Utmärkt

Här visar du på ett bra sätt hur valet av program inte bara påverkar elenergiåtgången (kWh) utan även effekttoppen per timme. Dessutom starttidens betydelse.

Genom val av vitvaror och starttider så kan vi åstadkomma ett mera utjämnat effektbehov.

Jag har ett kylskåp och tre enheter frysboxar, alla är varvtalsstyrda. Tillsammans drar de fyra enheterna ca 60 W i medeleffekt. Så här ser eleffekten ut till en av dessa. En 204 liters frysbox Whirlpool W204FO

Energikonsumtion i watt över tid för en varvtalsstyrd frysbox, med effektvariationer mellan 0-60 W, visar utjämnat effektbehov och låg effekttopp.
Skapa konto

Genom varvtalsstyrningen är elenergiåtgången lägre än motsvarande on/off då motorn till kompressorn genom invertern matas med en trefasspänning. Det ger ca 20 % till 30 % lägre effektbehov.

De övriga enheterna har ungefär samma utseende på effektåtgången, de går i drift ungefär 50% av tiden med 50% vila.
Det innebär att när de fyra enheterna går så är effektbehovet ”utsmetat” med en låg effekttopp.

Även min varvtalsstyrda bergvärmepump går ”hela tiden” med 1 kW effektbehov ungefär från det att det blir minusgrader ute. Vid minus 15 grader behöver den ett jämt effektbehov på ca 2,5 kW för värme och varmvatten.

Jag har en snart 20 år gammal bergvärmepump som inte har många ”styrfinesser”

Men med en ”paus på bergvärmepumpen” då skulle jag kunna styra ned värmepumpen då vi lagar mat och vid minus 15 grader ge ”ett utrymme” på 2,5 kW för matlagning. Trögheten i husets massa inebär att en sådan paus är svår att märka i inomhustemperatur.

Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut. Så här blir inga ECO-program körda på diskmaskinen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Och avloppet geggar inte igen.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Då lyckades man fucka upp redan under första dagen på året med effekttariffen. Den första dagen har jag nog månadens tre högsta effekter...

Elpriset sjönk så lågt på dagen idag att elbilsladdning och badtunna drog igång mellan 7-21 då jag har effekttarifferna. Jag hade missat ett corner-case i programmeringen...

• Ledsen
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
redarn och 8 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Då lyckades man fucka upp redan under första dagen på året med effekttariffen. Den första dagen har jag nog månadens tre högsta effekter...

Elpriset sjönk så lågt på dagen idag att elbilsladdning och badtunna drog igång mellan 7-21 då jag har effekttarifferna. Jag hade missat ett corner-case i programmeringen...
Om till och med du lyckas…. Som är svartbältare….
Good luck Svensson.

• Gilla
  • Haha
Patrik_E och 6 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Om till och med du lyckas…. Som är svartbältare….
Good luck Svensson.
Å andra sidan bad jag Google Gemini om hjälp med att hitta felet, och det gjorde den galant. Den klarar av att programmera detta åt mig...

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
AI blir allt kraftfullare.
Idag såg jag en youtube real som visade en kines som provkörde en Cat 3306 dieselmotor.
Rent och fint i lokalen, men lite klent golvstativ utan möjlighet att flytta motorn.
Inte ens en krok för att lyfta motorn vad jag såg.
Köra utan luftfilter är väl okay, men så där kan den inte motorn låta utan avgassystem.
Men kineserna har kommit långt.
Motorn var helt fri från emissioner, sot, rök etc.

• Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Stängde av bergvärme pumpen innan jag startade bastun men hjälpte ju föga.

Jag vet att bergvärmen och bastun inte gick samtidigt så skumt är det

Effektanvändning i januari 2026, snitt 6,9 kW, kostnad 561,01 kr, specifikt 6,9 kW den 1/1 kl. 19:00-20:00.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.